מה אנחנו יודעים על אחוזי הפציעות בקרוספיט?

בברזיל ביצעו לראשונה מחקר אפידמיולוגי על מתאמני הקרוספיט, במטרה לבדוק את שיעור הפציעות שלהם ומצבם הבריאותי לעומת מתאמנים אחרים. ד"ר איתי זיו ועופר צחר ניתחו את המחקר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קרוספיט וסיבולת
קרוספיט וסיבולת

אחד מסוגי האימונים השכיחים ביותר של השנים האחרונות הוא ללא ספק הקרוספיט – פעילות ספורטיבית שכבשה את ישראל בסערה של ממש, והיום יש למעלה מ-80 מועדוני קרוספיט רשומים. מדהים ללא צל של ספק.

קרוספיט

הקרוספיט כובש את העולם, אבל עד כמה הוא בריא? | צילום: ניר עמוס

עוד כתבות בנושא 
האם אימונים כואבים או לא נוחים מתאימים לכם? 
למה צריך להתרחק מתכניות אימון ודיאטות קיצוניות?
הדבר הבא? אימוני קרוספיט לגיל השלישי

הקרוספיט במקור נועד לאימונים צבאיים

אימוני הקרוספיט כבר מזמן לא מיועדים רק לספורטאים ומתאמנים מתקדמים, וניתן לראות גם את אותם מתאמנים "מן השורה" שלא הרימו משקולת מימיהם, או אלה הסובלים מעודף משקל ברמות שונות, שלוקחים חלק באימונים אלה. מסגרת האימון בארץ משלבת לרוב מסגרת חברתית קיימת ותומכת, ובכך נותנת ערך מוסף על פני מקומות אחרים – דבר שרלוונטי וקוסם למתאמנים רבים. גם אוכלוסיה מבוגרת (בעיקר בחו"ל ופחות בישראל) "גילתה" את הקרוספיט. לראיה ניתן להביא את אוסטרליה, שם התחילו לתרגל קרוספיט בבתי אבות. אגב, הרציונל לאימון קשישים בקרוספיט הנו לא רק העומס באימון שהוא חשוב עד מאוד, אלא גם מאות התנועות המקובלות בקרוספיט שהן פונקציונליות וחשובות מאוד לקהלי מטרה שונים.

תכנית האימונים של הקרוספיט פותחה תחילה עבור אימונים צבאיים, ובהדרגה התפשטה והשיגה הכרה ועניין בקרב אזרחים העוסקים בספורט. אימון הקרוספיט משולב בדרך כלל עם אימון בעצימות גבוהה ובמהירות, חזרות, והפסקות קצרות מאוד בין הסטים (או ללא הפסקות כלל) – כאן המקום לציין שבמחקרים רבים דווח על השפעותיו הבריאותיות החיוביות והמרשימות.

חשוב לסייג ולציין, שכמו כל פעילות גופנית מומלץ לבצע את הפעילות באופן מדורג ועדיף, בליווי של איש מקצוע בעל ניסיון בתחום לשם הפנמה של טכניקת ביצוע מיטבית, יכולת שליטה טובה יותר בגוף וביציבה שלו במגוון התרגילים המבוצעים בשיטה זו וכו'. היתרון שבביצוע תרגול פונקציונאלי הנוטה לחקות חלק מפעולות היומיום שלנו טומן בחובו פוטנציאל עומס על מפרקי, שרירי ומערכות הגוף שלנו. לכן כאמור, חשוב להיכנס לתוך עולם הקרוספיט בצורה מושכלת ומדורגת.

נציין מחקר מעניין שנערך בברזיל, שם פועלים כ-440 מרכזי ומכוני כושר מורשים עם כ-40,000 ספורטאים. עד כה לא היו מחקרים אפידמיולוגיים (מחקר הבוחן מצבי בריאות של הקהילה מבחינת תחלואה, פציעות וכדומה, מזהה את הסיבה, את גורמי הסיכון ואוכלוסייה בסיכון) על מתאמני קרוספיט בברזיל.

הכל תלוי בהתאמה בין המתאמנים לעומס ולטכניקת הביצוע | צילום: ניר עמוס

מטרת המחקר היתה להעריך את פרופיל הספורטאים או מתאמני הקרוספיט הרגילים, היסטוריית פעילויות הספורט, שגרת האימונים ושכיחות הפציעות בקרב מתאמני קרוספיט. מחקר זה התבסס על שאלון אלקטרוני אותו מילאו מתאמני קרוספיט ממרכזי כושר שונים בברזיל. השאלון כלל נתונים דמוגרפיים כמו: גיל, מין, רמת אורח החיים הסדנטרי (יושבני ובלתי פעיל) בעבודה, היסטוריה של אימונים קודם לאימון הקרוספיט, פעילויות ספורט בהווה והשגחה מקצועית. בנוסף, נשאלו המתאמנים האם חוו פציעות על כל סוגיהן במהלך אימוני הקרוספיט.

הנתונים נאספו ממאי 2015 ועד יולי 2015. 622 שאלונים מולאו בטווח של גילאים 13-58 (87.9% בגילאי 18-39). רק 176 מתאמנים ציינו שחוו פציעה כלשהי במהלך אימון קרוספיט, אולם לא נמצא הבדל משמעותי בשיעורי שכיחות הפציעות בכל הנוגע לנתונים דמוגרפיים (גיל, מין). כמו כן, לא היה הבדל משמעותי גם במתאמנים אשר לא עסקו בפעילות גופנית קודם לכן בהשוואה לאלה שכן התאמנו ברמות שונות.

יש לציין שכמו כל אימון, יש חשיבות לאילו תרגילים נבדקו והאם האנשים שהשתתפו במחקר סבלו מכאבים בעבר, כך שאדם עם היסטוריה של כאבי גב תחתון למשל יכול להרוויח מאימון כזה, אך באותה נשימה – אימון שכזה בביצוע לא איכותי מבחינת טכניקת הביצוע ו/או עם עומסים גבוהים מדי – בהחלט יכול להוביל לכיוון כאבים ועד פציעות.

מסקנה: קרוספיט הוא אימון שהפופולריות שלו הולכת וגדלה בקרב מתאמנים תחרותיים ולא תחרותיים. עם העלייה במספר הספורטאים, כך בהתאמה יגדל מספר הפציעות. שיעורי הפציעה באימון קרוספיט, בהשוואה לאלה של ספורט תחרותי ופעילויות פנאי אחרות, דומים לאלה של אימון כוח, אימון משקולות, התעמלות אולימפית וריצה, ועדיין שיעור הפציעה שלהם הינו כמעט כמחצית מזה של אימון כדורגל.

מאמר שהתפרסם ב-Orthop J Sports Med ,30.08.17



ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט

עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך בעל קליניקת +Physio Fitness. מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסי הכשרה עצמאיים למאמנים ומטפלים בארץ ובעולם



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג