7 דגשים תזונתיים לארוחת החג

ד"ר אולגה רז ממליצה לכם להקטין את מגוון האפשרויות, לאכול כמויות קטנות, ושתות הרבה והכי חשוב שתקבלו החלטה בריאה לאכול במידה בשנה החדשה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ארוחת ראש השנה
צילום: thinkstock

ארוחת החג של ראש השנה בפתח והשנה אני מזמינה אתכם להעניק מקום, בין השאר גם לנושא הבריאות, לבצע בדיקות תקופתיות, ניקוי וטיפול בשיניים וכמובן לאמץ אכילה בריאה ופעילות גופנית כדרך חיים. הסברה המקובלת היא "בחגים עולים במשקל" וכמו משאלה שמגשימה את עצמה, מי שמאמין בכך סביר להניח, שאכן יעלה במשקל. ממליצה להחליף את התכנות שהפנמתם במוח ולקבל החלטה מודעה שאין למעשה שום סיבה הגיונית לעלות במשקל. עצם ההחלטה המודעה, החשיבה על כך, התכנון מראש – זה יסתדר כך שלא תעלו במשקל.

המזונות המיוחדים בראש השנה הם דבש, תפוח ורימון | צילום: pixabay

למעשה כאשר חושבים על כך המזונות המיוחדים בראש השנה הם: דבש, תפוח ורימון. אלה מזונות מהם ניתן לאכול, אך הכל במידה, מעט מכל דבר. כל יתר המזון, הוא אוכל רגיל אשר מגיע בכמויות עצומות ללא פרופורציה למספר האוכלים. בנוסף, משום מה וללא שום קשר למנהגי החג, כמות שמן נדיבה מדי מציפה את רוב המנות. זאת עוד לפני שהתייחסנו למגוון וכמות המנות המתוקות אשר בהן כמות הסוכר עצומה. כל העניין של הכמויות יוצא בארוחה מפרופורציה גם אם מדובר בארוחה חגיגית.

7 דגשים לארוחת החג

1. הקטינו כמויות. שימו בצלחת ההגשה כמות סבירה של מזון, ולא כמויות שיכולות להספיק לגדוד. הקפידו לקחת מעט כדי להשאיר גם לאחרים. המלצותיי למארחים: השתמשו בצלחות קטנות יותר, גם ביחס לצלחת ההגשה המרכזית וגם לצלחות האישיות לאורחים עצמם.

2. מארחים, צמצמו את המגוון, זו משימה לא פשוטה, חלילה תואשמו בחוסר נדיבות, אך תוכלו להתגאות בכך שלא גרמתם לאורחים לאכול מעבר למידה הראויה, להרגיש רע ולהוסיף משקל מיותר ומזיק. נסו, במקום 3 מנות בשר 2, למרות הקושי הפנימי, במקום 4 תוספות הקטינו לאחת, במקום מנות מתוקות הגישו סלסלת פירות צבעונית וכן ניתן להרבות בסלטי ירקות מגוונים. מגוון המזונות המוגש אל השולחן, גורם לירידה ביכולת המוח להרגיש שובע. כך שגם ההחלטה לאכול פחות עלולה לא להצליח. כאשר ישנן הרבה אפשרויות, יש פיתוי גדול לטעום את כולן, דבר הגורם בהכרח לאכילת יתר.

3. הגיעו שבעים לארוחת החג וארוחות משפחתיות נוספות, כך תהיה לכם היכולת לשלוט במה שאתם בוחרים לאכול במקום שהאוכל ישלוט בכם.

4. מלאו את הצלחת פעם אחת בלבד, בלי להוסיף פעם נוספת – פרט לירקות. הקפידו לבחור מה שנראה לכם מעניין כדי לספק את סקרנותכם, ואל תיקחו תוספות.

5. הקפידו לשתות לפני הארוחה ובמהלכה, שתייה שאינה מכילה סוכר, כגון: מים, סודה, משקאות דיאט, מותר לשתות בזמן הארוחה ואף רצוי. במקרים רבים שתייה מצמצמת במידת מה את כמות האוכל.

6. חתכו את המזון לחתיכות קטנות, לעסו היטב את המזון, אלה מאיטים את קצב האכילה, תורמים לתחושת שובע ובכך לכמויות האוכל שנאכל.

7. לבשו בגדים צמודים, שיעזרו לכם לא לאכול יותר מדי.

התמורה למאמצים כרוכים בחסכון מגוון בזמן, בכסף, במורת רוח של אלה המעוניינים לשמור על בריאות ומשקל. בתחום הבריאות תחסכו צרבות, כאבי בטן, עלייה חלילה בלחץ הדם, הסוכר והשומנים בדם. בעיקר תרוויחו הרגשת קלילות, מצב רוח וגאווה פנימית על כך שעמדתם במשימה.



ד"ר אולגה רז | ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג