מה הקשר בין המשקל לבריאות המנטלית והגופנית אצל נשים עם פיברומיאלגיה?

כאבי שרירים, תשישות ודיכאון מאפיינים את הלוקים בפיברומיאלגיה, מחלה הפוגעת בעיקר בשרירים וברקמות המחברים אותם לעצמות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כאבי שרירים, תשישות ודיכאון מאפיינים את הלוקים בפיברומיאלגיה, מחלה הפוגעת בעיקר בשרירים וברקמות המחברים אותם לעצמות

מאת:ד"ר איתי זיו

חשוב לציין שלא מדובר בדלקת וגם לא נוצרים עיוותים כמו במחלת פרקים. ברם, הלוקים בפיברומיאלגיה סובלים מאיכות חיים נמוכה חסית לאנשים בריאים והדיווח הנו על רמת כאב תמידי באזורים כמו מסביב לצוואר, כתפיים, מרפקים, ברכיים ומפרקי הירך, עייפות מתונה או חמורה אצל 90% מהחולים.

פעילות גופנית המבוצעת על בסיס קבוע חשובה מאוד ללוקים במחלה זו ומשפרת את איכות החיים באופן משמעותי. היא תורמת להפחתת רמת הדיכאון (וזאת בשל ההפרשה הידועה של אנדורפינים והורמונים חיוביים שונים), רמת הוויטליות עולה, תחושת השיפור ביכולת הגופנית ואף בהופעה החיצונית תורמת גם היא, היכולת לבצע תנועות יומיומיות וספורטיביות כאחד משתפרת והולכת ועוד. פעילות אירובית, למשל, הוכחה במחקרים כמועילה להפחתת הכאבים השונים והטבה במצב הגופני ונציין ונאמר שבכל מקרה, גם פעילות גופנית קלה, יחסית, תועיל ואין הכרח באימונים ברמה גבוהה במיוחד על מנת להשיג תוצאות טובת במקרה זה. עם זאת, למרות האמור, חשוב להקפיד על ביצוע הפעילות האירובית בטווח תחתון של דופק של 60% מהדופק המירבי (למעט מקרים של אנשים כבדי משקל, הסובלים ממחלות לבביות ועוד – או אז ההנחיה לדופק המומלץ בעת האימון האירובי תהיה בהתאם להנחיות הרופא המטפל). בדופק נמוך מדי (כמו בהליכה איטית או ברכיבה על אופניים כשמספר סיבובי הרגליים איטי מדי (לדוגמה – מתחת ל- 40 סיבובי רגלים לדקה) או בעת שחייה איטית בסגנון חזה או גב קלאסי ועוד, התרומה לשיפור במצב הגופני אצל הלוקים במחלה לא גבוהה דיה.



ניתן להמליץ על הליכה או רכיבה על אופניים בימים לא עוקבים ובהמשך – ניתן אף להגביר את תדירות האימונים. אימון הכוח חשוב שיתבצע במתינות ובתחילת תכנית האימונים מומלץ על שיפור הסבולת השרירית. או אז יבוצעו מספר חזרות רב, יחסית, בכל סט באימון (20-15) ובהמשך, בהדרגתיות יעלה המשקל וייתכן שניתן יהיה להפחית את מספר החזרות בכל סט. כל זאת תלוי ברמת המתאמן, מידת השיפור, תחושת הכאב במהלך האימונים ולאחריהם וכדומה. נציין ונאמר שניתן אף בהתחלה להתאמן ברמה נמוכה כנגד משקל גוף, משקולות קלות במיוחד, מכשירים הידראולים שונים (עם לחץ אוויר או שמן ונמצאים בחלק ממועדוני הכושר), עם גומיות כושר המאופיינות באלסטיות גבוהה (דרגת קושי נמוכה) ועוד.

 במחקר שנערך במחלקה לחינוך גופני וספורט, בבית הספר לפעילות גופנית ומדעי הספורט, אוניברסיטת גרנדה, ספרד, נבדק היחס בין המשקל לבריאות המנטלית והגופנית אצל נשים עם פיברומיאלגיה. המחקר כלל 175 נשים ספרדיות החולות בפיברומילגיה, בנות 52 בממוצע. החוקרים העריכו את איכות חייהן, מדדי חרדה ודיכאון, כושר אירובי, חוזק השרירים, גמישות, מהירות ריצה ושיווי משקל סטטי ודינמי, וה-BMI  חושב גם הוא.

 33% מהנבדקות היו בעלות משקל תקין, 35% היו בעודף משקל ו-33% היו בהשמנת יתר. הנשים בהשמנת יתר סבלו מרמות חרדה ודיכאון גבוהות ולא נמצא הבדל ברמת החרדה והדיכאון בין הנשים במשקל עודף ובמשקל תקין. התפקוד הגופני, כאב גופני, הבריאות הכללית והבריאות המנטלית היו גרועות ביותר בקטגוריית הנשים בהשמנת יתר. כך גם רמת הכושר האירובי, שיווי המשקל הדינמי ומהירות התנועה וגמישות פלג הגוף העליון, אשר היו נמוכים ככל שהמשקל היה גבוה יותר. ההבדלים המשמעותיים ביותר בכל המדדים נראו בין הנשים במשקל תקין לנשים בהשמנת יתר. נמצא כי נשים בהשמנת יתר הסובלות גם מפיברומילגיה הן בעלות רמות חרדה ודכאון עמוקות יותר ואיכות חיים נמוכה יותר, כושר אירובי נמוך, שיווי משקל דינמי וסטטי גרוע ומהירות תנועה וגמישות פלג גוף עליון נמוכות יותר לעומת נשים במשקל תקין הסובלות מפיברומיאלגיה.

לסיכום, מסתבר, שללוקים בפיברומיאלגיה חשוב לבצע פעילות גופנית לא רק בשל הפן הפיזי אלא גם בשל הפן המנטלי. כל זאת קשור לשיפור באיכות החיים בכלל וכשלוקים במחלה – בפרט. חשוב במיוחד לבנות תוכנית אימונים ותזונה מושכלת על ידי איש מקצוע מתאים (פיזיולוג מאמץ, רופא ספורט ודיאטן קליני) שמכירים היטב את רזי המחלה והדרכים לטיפול בה באמצעות אימוץ מסגרת של אורח חיים בריא.

* שיווי משקל דינאמי – ניתן לשפרו כשהאדם מנסה לייצב את גופו תוך כדי תנועה. כשאדם משנה מצב גופו ויוצא ממצב של שיווי-משקל (כמו בריצה, קפיצה או דילוג) הוא נדרש לייצב את גופו ולשמור על מסלול תנועתי כדי למנוע נפילתו. 

* שיווי משקל סטטי – במצב של שיווי משקל סטטי האדם מאזן את גופו על בסיס תמיכה מסוים ללא תנועה. תנועות לדוגמה: עמידת ידיים על גבי קיר, עמידת ראש, עמידה כשרגל אחת לפנים ואחת לאחור (פסיעה) ועוד.

מקורות:
צילום: Thinkstock
17.12.2012

איתי זיוד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג