TDI – מציאות נושכת עם יאיר בן עמי

הטור דה ישראל כמעט ובוטל כולו בעקבות דרישה כספית גבוהה של המשטרה לאבטחת האירוע, לבסוף הגיע הסדר בו בוטל הקטע הראשון שהיה אמור להתחיל היום (א’), את יאיר בן עמי הנושא הזה כבר עובר גבול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הטור דה ישראל כמעט ובוטל כולו בעקבות דרישה כספית גבוהה של המשטרה לאבטחת האירוע, לבסוף הגיע הסדר בו בוטל הקטע הראשון שהיה אמור להתחיל היום (א'), את יאיר בן עמי הנושא הזה כבר עובר גבול

מאת:יאיר בן עמי


כמו אירועי ספורט רבים הנערכים בישראל כך גם הטור דה ישראל הראשון – כמעט ובוטל. קודם בוטל קטע הטיפוס לרכבל (החרמון), ולמען ההגינות יצוין כי כאן לא היה למשטרת ישראל חלק, אלא לבעל הכביש שלא הסכים לסגור אותו ביום ראשון, משום שזהו ציר מרכזי לאתר הסקי היחיד בישראל, ולאחר בוטל הקטע הראשון בגלל עלות השיטור.

אחרי שנרגעתי מפרץ הצחוק שתקף אותי לאחר שנאלצתי לכתוב 'אתר סקי' ו'ישראל' באותו הקשר התעצבנתי על כך שבישראל 2010 לא מובן לאזרחי ישראל עד כמה אירוע זה חשוב. אותו אזרח שלא היה מוכן לסגור את הכביש העולה לחרמון אולי היה קודם שואל את בעלי האלפ דואז' כמה הם מוכנים לשלם למארגני הטור דה פראנס כדי שהמקום ייסגר לימים. נכון, הטור דה ישראל רחוק מאוד מהטור דה פראנס אפילו בסוג של רמז שנרקם במוחו של קופירייטר בתוכנית סאטירה, אבל הרבה יותר מצחיק להשוות את החרמון לאלפ' דואז' ונדמה לי שעל זה כבר נוצרו כמה בדיחות.

על ביטולו של כל הקטע הראשון אפשר לומר שזה בגלל משטרת ישראל, גם אם לא נקבל על כך אישור מאף אחד מהצדדים, ולו רק בגלל תג המחיר שבעצם אומר – לא בא לי למכור לכם. בואו ונשים לרגע בצד את כל ההתרגשות, האכזבה והכעס מביטולו של הקטע ונחשוב על מקרים דומים במרוצים שאנו הכי אוהבים כמו זה שחל היום בצרפת, מרוץ פריז- ניס, שם מבוטל קטע אחד כמעט מדי שנה בגלל מזג אוויר בלתי אפשרי. גם בארץ המובטחת לא מובטח מזג אוויר שלא היה מבטל את המרוץ בהתחשב בעובדה שהוא מוזנק בחודש מרץ ההפכפך ובאותו מידה שרוכבי הטור דה ישראל יחוו חום קיצוני (על פי התחזית) הרי שיכול היה לרדת גשם זלעפות או שבדרך לחרמון יכול היה לרדת שלג כבד כפי שכבר קרה בעבר.

אני גם זוכר מקרה בו מחסום רכבת עצר את הטור דה פראנס לדקות ארוכות כמו גם מקרה עצירה בגלל הפגנות מסוגים שונים וגם ביטול קטע מאוד משמעותי בג'ירו של השנה שעברה, כשהודעה על כך הגיעה ממש בסמוך לזינוק. אך איני זוכר שהיה מי שקרא למארגני הטור, או הג'ירו חובבנים על ביטול קטע של פריז ניס או זעקות על חוסר הגינות או צדק שקרא מי מהמטפסים הטובים בעולם כלפי מארגני הג'ירו על ביטול קטע הררי כה חשוב. ואם אצל מארגני מרוצים, עם ניסיון של כמאה שנים, מותר להיתקל בבעיות ללא פתרון הרי שגם לחברת צימוק מותר. בשנה הראשונה של ארגון אירוע כה גדול וחשוב, מותר להתמודד עם מקרה כזה. אבל, וזהו אבל ענק, חייבים לזכור כי את הבעיה (בגללה בוטל הקטע הראשון) יצרה משטרת ישראל ולא חברת צימוק.

זו בעיה שמשטרת ישראל יוצרת למארגני כל אירוע הנערך בישראל החל ממשחקי כדורגל ועד להופעות של זמרים ולהקות מהשורה הראשונה בעולם. זו בעיה שמשטרת ישראל יוצרת לאיגוד האופניים ואיגוד הטריאתלון שביטלו לא מעט תחרויות מאז החלה המשטרה לנהוג בצורה מעוררת מחשבות על מה מותר ואסור לעשות כשבידך הכוח, לפחות בהיבט המוסרי. במדינה כשלנו, בה חדשות משודרות כל חצי שעה ובניהן מדברים בלי סוף על מה ששודר בחדשות, כנראה שמותר לנצל כל עמדת כח כדי לפגוע באזרח, לסחוט אותו ולהתעלל בכל תרבות פנאי שלו.

משטרת ישראל היא גוף האמור לשמור על החוק, לאכוף אותו, כך שישרת את האזרח ולא יפגע בו. בעבר ניסיתי, הרבה פעמים כשבוטלו מרוצי אופניים או טריאתלון וגם כששמעתי ממארגנים על עלויות השיטור בתחרויות, לחשוב במה הדבר שירת את האזרח הישראלי ולא הצלחתי למצוא גם כשניסתי להיות כאזרח שלא ידע על קיומו של אירוע ונתקע בפקק. יש לי הרבה חוסר הבנה על אי הודעה מראש על קיומם של אירועים.

מארגני תחרויות חייבים להודיע לכל אזרח באשר הוא ובכל דרך, כי ביום כזה או אחר הכביש בו הוא נוסע לעבודה, לבקר את ההורים בשבת או לטייל, יהיה חסום מפני שמתקיים עליו אירוע תרבותי כזה או אחר בדיוק כפי שבעת קיומו של הפסטיגל יודע כל אזרח שאזור ההופעה יהיה פקוק ואם הוא לא ידע יהיה ברור כי הוא מהסוג המנותק מכל אמצעי תקשורת וכנראה גם אין לו קשר של ממש לחיים סביבו.

נכון לחודש מרץ 2010 משטרת ישראל יכולה לנהוג בבריונות לשמה וככל העולה על רוחה כלפי הטור דה ישראל בדיוק כפי שהיא עושה מול משחקי כדורגל וכדורסל. אף אחד לא יעצור לחשוב מה לא בסדר בתג מחיר שמעבר ל- 200,000 ₪ לאבטחת מרוץ אופניים בן 5 ימים. הדרישה אינה שונה באבטחת מרוץ אופניים בן יום רק תחלקו את המספר הבלתי הגיוני הזה בערך לארבע ותקבלו את המחיר של אליפות ישראל באופניים או טריאתלון כזה או אחר.

למרות שכתבתי זאת בעבר ולמרות שמזה זמן רב שאיני מאמין כי כתיבה יכולה לשנות משהו בהתנהלות החברה שלנו אכתוב זאת שוב: מצב ענף האופניים, לא רק התחרותי אל גם של רוכבי סוף השבוע נגזר בדיוק מהתנהלות מרכיביו – רוכבי האופניים. לא איגוד האופניים, לא איגוד הטריאתלון ובטח שלא חברת צימוק לה יש בעיקר זכויות כמארגנת אירוע השוטף את ישראל במאות רוכבים מדי סוכות, לא הם האחראים על המצב העגום כפי שלדעתי רוכבי האופניים אשמים. רוכבי האופניים של הטור דה ישראל היו צריכים להתארגן לרכיבת מחאה מנהריה לחרמון בדיוק כפי שכבר מזמן הייתה צריכה להתארגן רכיבת מחאה שתביא את נושא תרבות הרכיבה על האופניים לתודעת מעריצי האח הגדול.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג