מדוע בחרתי דווקא בענף השחייה

מיכל ליברמן עם טור חדש בו היא מסבירה מדוע ענף השחייה כבש אותה ולמה אתם חייבים להרטב גם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שחייה מיכל ליברמן
שחייה מיכל ליברמן

בשנים האחרונות ענף השחייה התחרותית תפס תאוצה גדולה, יותר אגודות נפתחו, יותר מאמנים הוכשרו, יותר בנות נרשמו יותר ויותר שיאים נשברו ויותר הישגים בינלאומיים נקבעו. על אף שהאהדה, התקציב וההערכה לענף השחייה לוקה בחסר ביחס לענפים פופולריים קבוצתיים כמו כדורסל או כדורגל בכל זאת אפשר לתת כמה סיבות לשאלה – למה בכל זאת כדאי להעדיף את השחייה על פני ענפי ספורט אחרים.

שחייה מיכל ליברמן

שבמהלך השחייה אין לחץ ישיר על מערכות השלד

בין אם אתה שחיין שזקוק להצדקה על כך שאתה נמצא בענף הנכון או הורה אשר מחפש סיבה לשלוח את ילדך הצעיר לבריכה ולא למגרש ובין אם אתה אוהד ספורט חובבן אשר מעוניין להרחיב את אופקיך מעבר לרדיפה אחרי כדור, לרדיפה אחרי הזמן, אתה מוזמן לקרוא.

> נגד הזרם: 7 הצרות המובילות של נשים שחייניות

הספורט הכי בריא
במחקר סופר משעמם שקראתי הצלחתי לפענח מהי התועלת של שחייה (The Benefits of Swimming), בראש ובראשונה שחייה זהו ספורט שמפעיל את כל השרירים בגוף, בניגוד להרבה ענפי ספורט אחרים בו מתמקדים בקבוצת שרירים מסוימת. במהלך השחייה תוכל להפעיל את שריריי הרגלים, שרירי הידיים והכתפיים, שרירי הגב, שרירי הבטן וכן גם שרירי הישבן, ובנוסף לכך שחייה עובדת על גמישות השרירים ומתיחתם, וזאת שוב בניגוד להרבה ענפי ספורט אחרים בהם עלולים לאבד מאוד מהגמישות הטבעית של הגוף (במידה ולא מקפידים).
המחקר ציין שפעילות קבועה של 30 דק' שחייה פעמיים בשבוע; מורידה ב-40% את הסיכוי לחלות במחלות לב, ובמחלת הסכרת, מחזקת גם את הריאות וכך מסייעת בשמירה על סימפטומים של אסתמה, כמו כן שחייה מסייעת על שמירה של רמת כולסטרול נמוכה. נוסף להיבטים אלו, צויין ששחייה משפרת את האיזון והיציבות ומוריד את רמת המתיחות בגוף, כלומר מדובר בפעילות מרגיעה (יש לציין שכל פעילות ספורטיבית אשר מתבצעת באופן קבוע וסדיר תורמת לבריאות ברמה כזו או אחרת).

שחייה צילום thinkstock

בשחייה כל אחד לעצמו וכולם ביחד | צילום: thinkstock

המחקר ציין בנוסף, שבמהלך השחייה אין לחץ ישיר על מערכות השלד, שוב בניגוד להרבה ענפי ספורט אחרים, כלומר הסיכוי לפציעות ספורט בשחייה הוא הנמוך ביותר! למעשה שחיינים נפצעים לרוב מחוץ למים, באימונים יבשים וחדרי כושר. בענפי ספורט אחרים נפצעים יותר.

לא מזיעים
היתרון המובהק ביותר שנראה לעין בענף השחייה ומה שמגדיר אותו כענף הסקסי ביותר ומצייר את השחיינים כאנשים הסקסיים ביותר, הוא העובדה שבשחייה לא מרגישים שמזיעים. לעומת כל ענפי הספורט היבשים שמצטיירים כמטונפים, מסריחים, מלוכלכים, ומגעילים ואפילו מהווים סיבה עיקרית להרבה בני אדם להימנע מלעשות ספורט – בשחייה תזנק לאימון אינטנסיבי בבגד ים קטן וצמוד, תפעיל את כל קבוצות השרירים בגופך ולא תרגיש מזיע (סוד קטן; שחייה הוא אחד הענפים שמזיעים בו הכי הרבה, אבל למי אכפת?). אני זוכרת שכילדה שנאתי להזיע וזה מה שגרם לי לשקול שחייה מלכתחילה…

מעצב הכי טוב את הגוף
כפי שצויין, שחייה הוא ספורט שמפעיל את כל קבוצות השרירים בגוף. בזכות כך, השחיין או השחיינית יתעצבו גופנית בצורה יפה ומושכת. זאת לעומת הרבה ענפי ספורט אחרים בהן יד אחת חזקה ושרירית יותר בענפים כמו; טניס, כדורסל או כדור-מים. פלג גוף עליון מפותח יותר ולא תמיד פורפורציונאלי בענפים כמו; הרמת משקולות.

הבנים הכי שווים
את הספורטאים הכי שווים תמצאו בשחייה. זה ידוע ברבים ומוצהר, הבנים הכי שווים הם מענף השחייה (במקום השני כדורסל) אם זה בגלל שהשחיינים נאלצים למרוט את שערותיהם, להתגלח בתכיפות ולהישאר חלקים ואסתטים או בגלל שלרוב השחיינים הטובים הם הגבוהים הרזים עם הידיים הארוכות – כך או כך זוהי גאווה להיות חלק מענף השחייה.

אינדבידואלי ופרטיקולארי
ענף השחייה נמנה עם קטגוריית הספורט האישי, מכאן משתמע שרק אתה אחראי להצלחות שלך וכן לכישלונת שלך ולא אף אחד אחר. אתה תלוי אך ורק בעצמך, אתה בוחר אם אתה מביא את עצמך להצלחה על ידי אימונים טובים התמדה על אכילה נכונה, שינה, גמישות וכדומה.

ההצלחה שלך אינה תלויה למשל ברמת הריכוז של חברך למסלול. בספורט קבוצתי אתה למעשה תלוי באנשים אחרים, שיכולים להרים אותך ועלולים גם להוריד אותך.
כך למשל במשחק כדורסל אתה כשחקן מוסר את הכדור לחברך, לאחר מכן אין לך שליטה על התוצאה, גם אם אתה היית מקצוען ב-100% אתה תלוי כעת בו – אם הוא ישן מספיק לפני המשחק ואם הוא במצב מיטבי לזרוק ולקלוע או שלא.

אי לכך ובניגוד לכל זאת שחייה הוא ספורט בו חברייך למסלול הם משפיעים ומושפעים מאוד. בשחייה כל אחד לעצמו וכולם ביחד, המוטיבציה של השחיין נשאבת הרבה פעמים מהשחיינים ששוחים לידו, העבודה הקבוצתית בה כולם יחד שוחים ומתחרים אחד בשני, מהווה גורם סיוע עיקרי להצלחות של כל שחיין לחוד – וכל ההישגים של כולם נאספים להישג קבוצתי. נוסף לכך, היבט של הישג קבוצתי בא לידי ביטוי גם במשחי השליחים בו מתחרים החל מ-4 חברים לנבחרת, התוצאה הסופית מורכבת מתוצאות אישיות של כל אחד מחברי השליחים – ויחד נאספת לתוצאה אחת קבוצתית.
יתרון נוסף באינדבידואליות הוא האפשרות של הספורטאי להשלים אימון שפספס באופן עצמאי, במקביל לאימונים קבוצתיים. שחקן כדורעף שפספס אימון בגלל בגרות לא יוכל להשלים אותו, בשל היעדר קבוצתו.

ניתוק זמני מהעולם
כשאתה מכניס את הראש למים אתה מתנתק מהעולם, אתה לא שומע כלום ולא רואה שום דבר מעבר לגבולות הבריכה. זה נותן לך את ההזדמנות להתנתק ולשקוע במחשבות שלך, או לא לחשוב על כלום ולתת למוח הפסקה. יש הרואים בזה תענוג גדול.

מגוון
רבים חושבים ששחיה הוא ענף ספורט משעמם בו "כל מה שעושים" זה לשחות מקיר אחד לשני. הרשו לי להפנות את תשומת לבכם לעובדה שבשחייה יש 4 סגנונות שונים לחלוטין אחד מהשני; פרפר, גב, חזה חתירה. לכל אחד מהסגנונות טכניקה שונה.
נוסף לכך ענף השחייה ידוע בעבודה עם ציוד מגוון ורב ביותר (כפות בגדלים שונים, סנפירים, פולי, שנורקל, משקולות שונות, גומיות שונות, כל מיני חפצים יצירתיים ומגוונים למטרות שונות; פחית על המצח לשחייה ישרה בגב) כל זה מגוון את השחייה ועושה את הפעילות למעניינת.

נגיש
שחייה היא ספורט שאפשר למצוא בכל מקום, בכל מדינה, בכל מזג אוויר, וכמעט בכל עיר. בריכה יש בכל מקום, נגיש כמעט כמו ריצה. אתה לא צריך לחפש יותר מדי וסביר להניח שתמצא אגודה באיזור מקום מגורייך, לעומת ענפי ספורט שונים כמו סייף או חתירה בהם צריך ים או סירה.

אני כשחיינית משוחדת מהענף הזה שאני כל כך אוהבת, מההתחלה זה הספורט שהכי משך אותי ריגש ועניין אותי – אני מרגישה שהרבה מאוד פעמים אני צריכה להצדיק את עצמי, כספורטאית וכשחיינית, למה אני עושה את זה ולמה זה לא בזבוז זמן. למה ספורט ולמה שחייה. עבור השחיינים – השחייה זה לא רק ענף או עיסוק. זה דרך חיים. אני בטוחה שהרבה מאוד ספורטאים מענפים אחרים נותנים נימוקים שונים להצדקת הספורט שלהם…


מיכל ליברמן | אלופת ישראל במשחה 50 מ' גב,  מקום 3 במשחה 100 מ' גב וחיילת בתואר ספורטאית מצטיינת




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דפנה בר הגיב:

    מיכל היקרה, גאה בך כל כך, בכל מובן של הביוטי את ממש מים שקטים חודרים עמוק, כשאת בתוך הבריכה ומחוצה לה, מחפשת אותך בנרות, תתקשרי!! 050-4654722, דפנה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג