האם מוזיקה חזקה באימונים יכולה לפגוע בשמיעה שלכם?

בכמה דציבלים אפשר לשמוע מוזיקה באימון? ד"ר איתי זיו יצא לבדוק כמה דציבלים ניתן לשמוע על מנת לא לאבד ריכוז באימון או את איכות השמיעה שלכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר המלא והמקורי

האזנה למוזיקה תוך כדי ביצוע פעילות ספורטיבית הנה מאוד שכיחה בשנים האחרונות. עוצמת המוזיקה תלויה לרוב בסוג השיעור וקצבו, כך לדוגמה, שיעור מחול אירובי או קיק-בוקס יהיה שונה ממוזיקה המנוגנת בשיעור פילאטיס. אימונים בהם מושם דגש על הכוח המתפרץ יאופיינו בהתאם גם במוזיקה עם דציבלים גבוהים ולכך, מסתבר, ישנה השפעה לא קטנה על השמיעה.

באיזו עוצמה אתם שומעים מוזיקה בזמן האימון? | צילום: Pexels

חשוב להסביר שאנשים חשופים לרעש בעוצמות שונות במהלך כל מעגלי החיים. ישנם הבדלים מהותיים בין מקומות המגורים השונים – כך שמגורים בכפר יהיו שקטים באופן משמעותי לעומת מגורים בעיר הסואנת. יחד עם זאת, לא מקור הרעש הנו חשוב אלא רמת איכותו או גובה הדציבלים. הדבר משפיע מהותית על המצב הבריאותי שמתבטא בירידה זמנית או קבועה של השמיעה ואף ייתכן שגם בגילאים צעירים.

 אימוני סטודיו 

נציין, שבאזורי אימון שונים, כמו סטודיו לפעילות אירובית, האימון מתבצע באולם או בחדר נפרד וסגור על מנת למנוע או להפחית את הרעש לכלל המתאמנים במועדון, אך באזורי אימון אחרים אין הקפדה על כך ורמת הרעש עלולה להגיע אף ל-100 דציבלים ויותר ולכך, מסתבר, עלולה בהחלט להיות השפעה על השמיעה והמצב הבריאותי כאחד.

אם כך, מתאמן או מתאמנת שפוקדת את הסטודיו 3 פעמים בשבוע לשיעור שהנו מסיבה אחת גדולה, עם מוזיקה מחרישת אוזניים, תשפר, ככל הנראה, את היכולת האירובית והאנאירובית אך בד בבד – תביא לירידה בשמיעה באופן זמני או קבוע. אופן ביטוי הרעש בסטודיו ואף – בחדר הכושר ועוד, משתנה בהתאמה לאקוסטיקה, סוג הרצפה, אופן הבידוד ועוד. לכן ישנם הבדלים לא מעטים בכלל בין מקומות אימון שונים מבחינת הבידוד לרעש שיש או אין במקום.

 שימוש באוזניות בקרב צעירים 

מנתונים שפרסמה החברה האמריקאית לאקוסטיקה עולה, למשל, שאצל צעירים אובחנה עלייה משמעותית במספר אלה שחשופים לירידה מהותית ביכולת השמיעה שלהם. בין השאר, בשל שימוש באוזניות בתדירות גבוהה, בעוד שמערכת שמיעתם הפנימית עוד לא סיימה להתפתח. לגבי חוש השמיעה נציין שאיבוד קבוע שלו בתהליך ההזדקנות אינו דבר קבוע והוא מתרחש בשל חשיפה תמידית לרעש.

חשיפה לרעש, בדומה לחשיפה לשמש, במידה והנה קבועה עלולה לגרום לבעיות בריאותיות שונות. וגם איכות/עוצמת החשיפה חשובה ובד בבד – התדירות שלה. כך שאלה שחיים בסביבה רועשת במרבית חייהם הרי חשופים מהותית יותר לירידה בשמיעה מאשר אחרים שחיים בסביבה שקטה. מסתבר גם שירידה בשמיעה עלולה להיות קשורה גם לירידה בקוגניציה. ממחקר בתחום עולה שמבוגרים שאיבדו את שמיעתם היו חשופים יותר לדמנציה לעומת אחרים שלא. ההמלצות: לעשות בדיקות שמיעה במידת הצורך ולהרכיב מכשירי שמיעה במידת הצורך אצל מבוגרים.

 הפחתת החשיפה לרעש 

בהאזנה למוזיקה ההמלצה הנה שהעוצמה תהיה לא יותר מ- 70 דציבלים (מעל 85 עלול בהחלט לגרום לבעיית שמיעה – ישנן אפליקציות שניתן באמצעותן למדוד זאת). אופן ההאזנה למוזיקה באמצעות אוזניות היא בעוצמה רבה וגבוהה בדרך כלל מהמומלץ. נציין שהאזנה למוזיקה בסוגי אימון שונים בהם מספר הביטים (קצב) רב של 120 ומעלה לדקה – הנה עוצמה מוזיקה גבוהה. חשוב לשים לב שמעל ל-130 דציבלים הרעש כבר גורם לכאבים.

יכול להביא לירידה בשמיעה באופן זמני או קבוע | צילום: shutterstock

 עובדות על רעש 
1. חשיפה לרעש במשך שנייה אחת מפחיתה את הריכוז למשך שלושים שניות
2. רעש על בסיס קבוע גורם למתח שכלי ואי ריכוז ומשפיע על רמת התפקוד השכלי
3. בשינה שקטה, רמת הרעש אסור שתעלה על 35 דציבל ( גם ברמה זו האדם יתקשה לישון)
4. רעש ברמה גבוהה קשור לעלייה בלחץ הדם, גורם להרגשת כאב בראש ולבעיות נוספות
5. תאונות במפעלים הנגרמות כתוצאה מרעש בעוצמה גבוהה שעולה על 50 דציבל, נובעות מהעובדה שהעובד לא שומע את ההתראות מחבריו במפעל והוא עלול להיות מעורב בתאונה קטלנית.
6. העובדים באזורים שמרבים להשתמש בהם בחומרי נפץ מאבדים את השמיעה באופן פתאומי

 בכמה דציבלים אפשר לשמוע מוזיקה באימון? 

רעש נמדד ביחידות הנקראות דציבלים (DB) שמספרן הולך וגדל עם התעצמות הרעש. בהנחיות של אימות רעש לפי איגוד הכושר העולמי (IFA) – נקבע שמוזיקה בחדרי כושר צריכה להיות נמוכה מהדציבל הסטנדרטי שקבע ארגון הגנת הסביבה (EPA) – אם המוזיקה היא בגובה 85 דציבלים ניתן להקשיב לה 45 דקות. בגובה 88 דציבלים – ניתן להקשיב 23 דקות. בגובה 91 דציבלים זה כבר גובה שאינו בטיחותי לאורך של יותר מ-11 דקות. לשם השוואה – משאית המפנה זבל עושה רעש של 80 דציבלים, בלנדר עושה רעש של 88 דציבלים ואופנוע במרחק 7.5 מטר מהשומע עושה רעש של 90 דציבלים לערך.

מבחינת האימונים עם רעש, נבהיר, שמה שמוגדר כרועש לקבוצה אחת יכול להוות נעים ולא בעייתי כלל לקבוצה אחרת. בכל מקרה, מוזיקה צריכה להיות נמוכה ממה שקבע ארגון הגנת הסביבה – אלו ההנחיות של הארגונים המובילים בתחום לגבי רעש: 70 דציבלים – 24 שעות, 79 דציבלים – 3 שעות, 82 דציבלים – שעה וחצי, 97 דציבלים – 3 דקות, 102 דציבלים – 53 שניות, 107 דציבלים – 16.7 שניות, 117 דציבלים – 1.7 שניות.

לסיכום, חשוב להיות ערים לרעש הקיים בסביבתנו בכלל ובאזורי האימון השונים – בפרט ובמקרים בהם הרעש גבוה במיוחד ואף קיימת תחושה של אי נוחות ואולי גם כאב, חשוב לנקוט צעדים מתאימים כמו: הנמכת העוצמה של המוזיקה, החלפת סוג האימון ועוד.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג