מה סוד ההצלחה של המתעמלת לינוי אשרם?

סגנית אלופת העולם בהתעמלות אמנותית היא ללא ספק אחת הספורטאיות המוכשרות בארץ, אבל גם היא יודעת שאי אפשר להסתפק רק בכשרון' ד"ר איתי זיו מסביר מה עוד צריך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לינוי אשרם מתעמלת אמנותית
לינוי אשרם מתעמלת אמנותית

את ההישגים של לינוי אשרם קשה לתאר במילים. מספר המדליות שזכתה בהן בכלל ובעיקר באליפות העולם האחרונה בהתעמלות אמנותית, מהווה הישג ספורטיבי מרגש וחסר תקדים. אשרם היא ללא ספק אחת מהספורטאיות הגדולות שהיו לנו כאן בישראל הקטנה.

איך היא עושה את זה? לינוי אשרם | צילום: פייסבוק הוועד האולימפי בישראל

עוד כתבות בנושא 
מה ספורטאים פעילים יכולים לעשות כדי להיראות צעירים יותר?
9 נקודות על ההכנה הגופנית הנדרשת לנינג'ה ישראל
מיהם הספורטאים האמריקאים הבכירים שהצטלמו בעירום?

דיוק, שיווי משקל, קואורדינציה וגמישות

האם כישרון רב כמו של לינוי (ואף ספורטאים אחרים בטופ העולמי) מספיק על מנת להגיע לרמת הישג שכזו? לא ממש. יש צורך בהרבה יותר. ספורטאים ברמתה (בספורט האישי יותר מהקבוצתי) מתאמנים שעות רבות מדי יום – לעתים גם 10 שעות ויותר באימוני בוקר וערב. כך מתאמנים הספורטאים המקצוענים במשך שנים, רק בודדים מהם מגיעים לטופ הישראלי או העולמי. זאת מכיוון שהדבר מצריך קיום של לא מעט תנאים שיובילו את הספורטאי לאותה רמת עילית. אחד הדברים החשובים ביותר הוא מבנה האישיות של הספורטאי. בין השאר, היכולת להתאמן בהיקף ועצימות כה גבוהים במסירות של 100 אחוז ובמשך שנים רבות.

אני הח"מ רואה את לינוי אשרם כמעט כל שבוע באולם ההתעמלות האמנותית בהדר יוסף וזאת במסגרת עבודתי (בהרצאות, השתלמויות וכו') בבניין הוועד האולימפי. אציין, שלא אחת צפיתי בביצועים שלה באימונים. ממש מרתק. אך לרגע לא חשבתי שלפניי ספורטאית ברמה העולמית. היום אני יודע….

התעמלות אמנותית מצריכה רמת יכולות גופניות יוצאות דופן: השימוש באביזרים שונים, דיוק, שיווי משקל, קואורדינציה, גמישות ועוד – כמובן ברמה גבוהה ביותר. אזי, הדבר מצריך אימונים של שנים רבות על מנת להגיע לרמת שלמות כה גבוהה בביצוע התרגילים השונים. גם שעות רבות של אימונים מדי יום ביומו לא יספיקו במידה ורמת הדיוק, עצימות ומשתנים נוספים לא תהיה מספקת.

נפח אימון הנו דבר חשוב במיוחד, אך לא רק. הרי ניתן להתאמן גם שעות רבות ביום ולא להשתפר באופן ממשי. במידה והספורטאי נמצא מבחינת היכולת הגופנית בפלאטו (מצב שבו אין שום התקדמות), גם אימונים של 20 שעות בשבוע לא יקדמו אותו לעבר מטרתו. ברם, יש צורך בהתקדמות עקיבה ומתוכננת מראש וזאת במסגרת תכנית שנתית, הכוללת חלוקה לתקופות (פירוודציה). לכן, לתכנית המקצועית במהלך השנה חשיבות רבה במיוחד וקשר הדוק להשגת התוצאות.

במה כרוך אורח חיים של ספורטאית ברמה העולמית כמו לינוי אשרם? 

1. אימונים ממושכים ומפרכים לא מעטים במהלך כל השבוע והשנה. הדבר מצריך מוכנות פיזית ופסיכולוגית כאחד לאימונים כאלה' וכמובן שיש צורך בתמיכה פסיכולוגית מתאימה. לא קל!

2. שינה מספקת מדי יום. חשוב לא רק היקף השעות אלא גם העיתוי. ספורטאים ברמה הגבוהה שוכבים לישון בשעות מוקדמות כל השנה. לכך יש מחיר לא קטן מבחינת הוויתורים על בילויים, חברים ועוד.

3. הקפדה יתרה על התפריט התזונתי, ובמיוחד בתחום התעמלות אמנותית. אחד הדברים החשובים ביותר הנו נושא התזונה ובד בד – שמירה על הרכב גוף המאופיין באחוזי שומן נמוכים במיוחד.

4. נסיעות לחו"ל על בסיס קבוע לתחרויות ואימונים. חשוב לציין שלא מדובר בנסיעות בהן הולכים לראות אתרים ולחוות חוויות. במקרים רבים, בכלל לא נמצאים בערים המרכזיות באותן מדינות. לראיה אציין שבעברי שיחקתי כ- 18 שנה בליגה הראשונה בכדוריד וגם שיחקתי באחת מנבחרות ישראל. מספר טורנירים בהם השתתפתי במזרח אירופה נערכו בערים רחוקות במיוחד מעיר הבירה (או עיר מרכזית אחרת שופעת אטרקציות וכדומה). לכן, נסיעות לחו"ל של ספורטאים אינן בהכרח סיבה לקנאה.

5. עצימות אימונים ברמה גבוהה – לכך לא מספיקות רק ההנחיות לבצע אימון זה או אחר באינטנסיביות גבוהה. לשם המחשה: הנחיה לשחקן בתחום משחקי הכדור למשל, לבצע 10 ספרינטים של 50 מטר בקצב המרבי שהוא יכול, כאשר בין ספרינט לספרינט הפסקה של 30 שניות. במרבית המקרים, לא ממש ניתן יהיה לכמת את דרגת המאמץ של אותו שחקן וייתכן מאוד שדרגת העצימות באימון אנאירובי זה הנה ב-90 אחוז מדופק מרבי. יש לכך השלכות קרדינליות על שיפור היכולת הגופנית האנאירובית ובד בבד הספורטיבית. כך גם כשמדובר על ביצוע אימוני משקולות בדרגת עצימות של RM (המשקל שבו מסוגל המתאמן לבצע מספר חזרות מסוים. לדוגמה, RM8, הווה אומר שבתרגיל מסוים המתאמן מסוגל לבצע עם משקל X לא יותר מ- 8 חזרות.

האלופה האולימפית בהתעמלות אמנותית מרגריטה מאמון | צילום: mos.ru

6. מחויבות מלאה לאימונים ולאורח החיים הספורטיבי – ברמה כה גבוהה היא מצריכה אופי ומשמעת שממש לא שכיחים במחוזותינו. לינוי אשרם ניחנה בהם וגם ספורטאים מובילים אחרים בענפי ספורט אחרים (והם לא רבים כמובן).

לסיכום, להיות סגנית אלופת עולם כמו לינוי אשרם בתחום ההתעמלות האמנותית, או אף ספורטאי מוביל ברמה העולמית בענפים האישיים (אך לא רק) מצריך הרבה מעבר לכישרון. יש צורך בעבודה קשה במשך שנים רבות, התמדה, השקעה יוצאת דופן, ויתורים לא קלים ופשוטים בכלל, ובמיוחד בגילאים הצעירים.



ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר קרוב ל- 35 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג