שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

יעל לביא, מאמנת חכמת האימון

מה המשמעות של תכנית אימוני ריצה אונליין?

ככל שהענף מתקדם, אנחנו שומעים יותר ויותר על אימונים המבוססים באופן מקוון על בסיס התאמה אישית. למי זה יכול להתאים והאם זה עונה על הצרכים של רוב הרצים? המאמנת יעל לביא עם היתרונות והחסרונות

שנים אנחנו שומעים על טרנד הריצה אך בואו נודה, שכבר מזמן לא מדובר בטרנד אלא אורח חיים, התמכרות, שפה שלמה, השכמות בשעות לא שעות ותכנון השבוע לפי לו"ז אימונים. עם התרחבות עולם הריצה, צצו בכל פינה, עיר וכפר מאמנים שעוזרים להתקדם ואף הגדילו להקים קבוצות ריצה כדי שנרגיש שאנחנו לא לבד ב"שיגעון". קבוצות הריצה הפכו לשם דבר בעולם הריצה החובבני והמקצועי ואם תפסתם רצים שמתאמנים סתם כך לבד, זה היה בגדר שערורייה המלווה במבטים נזעמים וכמובן משפט הדגל "חכו חכו עד שתפצעו".

הרצים מקבלים תכנית אימון ממאמנים ב"שלט רחוק" | צילום: pixabay

קבוצות הריצה העניקו לרצים כר פורה לקפיצה ביכולות הריצה האישיות אך גם התערבבות חברתית, יציאה למרוצים בארץ ובעולם שלא חלמנו עליהם ולרוץ מרחקים וקצבים שלא דמיינו אותם. עברו הימים והשנים, הטכנולוגיה התקדמה ונפתח עידן חדש בו שעוני הריצה המשוכללים שולטים לנו על כל דקת ריצה, קילומטרים מרובים, קצבים מסחררים וזונים מדוקדקים. על כל זה מנצח הוואטסאפ שהפך להיות כלי תקשורת עיקרי, הגוגל-דוקס שמאפשר לנו לשתף תכניות ומערכות ממוחשבות מתקדמות. כל הטוב הזה ביחד אפשר למאמנים לפתוח דלת לעולם אחר של אימונים ואולי אף טרנד של מעבר לאימוני אונליין אישית. באימונים אלו המאמנים בונים תכנית מותאמת למתאמנים על פי יכולות, יעדים, סדר שבועי כשהדגש הוא התאמה אישית מקסימלית.

כך, מוצאים את עצמם רצים רבים תחת פיקוח ויד מכוונת מול מאמנים ב"שלט רחוק" מה שהופך את צורת האימונים שונה לגמרי מזו שהתרגלנו בקבוצות או באימונים אישיים. למעשה, כל מה שצריך זה לבחור מאמנים שמתאימים לנו כמו כפפה ליד, כי גם אם הם מרוחקים מאיתנו, הם יכולים לשלוט על הריצות שלנו ועדין לקבל את המקסימום מבחינת התקדמות והשגחה פרטית. יש רצים שהשיטה תפורה עליהם ויש כאלו שפחות. חשוב לפני שעושים צעד כזה, לבחון אם אתם "שם" או עדין מעדיפים את החלופות.

המתאמנים חופשיים לרוץ בכל שעה באופן חופשי | צילום: pixabay

למי מתאימים אימוני אונליין?

1. לאנשים שסדר היום שלהם לא מאפשר השתתפות בקבוצה: יש אנשים שאופי העבודה או הלו"ז המשפחתי, לא תואם את לימי ושעות האימונים של הקבוצות הקונבנציונליות. במקרה כזה, באימון אונליין, המתאמנים יכולים לרוץ בכל שעה ויום שמתאימה להם באופן חופשי.

2. לאנשים עם משמעת עצמאית גבוהה: למרות שיש מאמנים שעומדים מאחורי התכנית, בסופו של יום, המתאמנים צריכים לצאת לבד לריצה, לעמוד בקצבים, ביעדים וזה כלל לא פשוט להרבה אנשים. משמעת ומוטיבציה גבוהה חייבת להיות קיימת בתכניות מסוג זה.

3. לאנשים שהקטע החברתי פחות קורץ להם: לקבוצות ריצה יש יתרונות רבים, ביניהם הקטע החברתי. לרצים רבים היתרון הזה מאוד קוסם גם בשל היכולת להכיר עוד אנשים שיש להם שפה משותפת איתם וגם כי מדובר במקום חברתי לכל דבר ועניין. רצים רבים, הפרמטר הזה לא מתאים להם או שאינם מעוניינים להגדיל חברויות על בסיס ריצה, בהחלט יכולים לדלג על קבוצה ישירות לתכנית אישית בה הם בעיקר ירוצו עם עצמם.

4. לאנשים עם יעדים מאוד ספציפיים: רצים רבים מעוניינים לשפר קצבים או להגדיל מרחקים או שילוב של כמה פרמטרים ולכן רוצים התאמה אישית מקסימלית ויעדיפו להיעזר בתכנית אישית שתבנה לפי יכולות קיימות ועל פי התקדמות אישית ולכן יעדים קבוצתיים פחות תהיה רלוונטית עבורם.

מתאים יותר לאנשים עם לו"ז חיים צפוף | צילום: WT-shared

מה היתרונות של אימונים אלו?

1. יכולת לבחור מאמנים על פי התאמה ולא לפי מרחק: אם בקבוצות, לעתים נבחר קבוצה או מאמן אישי על פי מרחק גאוגרפי או רמה, הרי שבתכנית אונליין אפשר לבחור את המאמנים לפי ההעדפה שלנו מאחר ואין משמעות לקרבה אלא רק להתאמה אישית.

2. מאמנים זמינים: בתכניות אישיות, המאמנים מלווים לאורך כל הזמן. תמיד אפשר לפנות, להתייעץ, לשאול, לתקן תכנית ולשנות אותה. הזמינות הוא פרמטר נח שמאפשר לכל אחד להפיק את המקסימום בלו"ז השבועי.

3. חסכון בזמן: לאנשים עם לו"ז צפוף, אימוני אונליין יתאימו במיוחד שכן התכנית תבנה על פי הלו"ז שלהם ויש התעסקות בעיקר בביצוע האימון בזמן הפנוי האישי ולא על פי לו"ז קבוצתי שלעתים גוזל זמן רב יותר.

4. ליווי מקצועי: תכנית אונליין היא תכנית אישית וככזו המקצועיות תהיה תמיד בחזית. המאמנים לא רק בונים את התכנית אלא מאתגרים, משנים ועושים התאמות תוך כדי תנועה.

5. מסגרת ללא מסגרת: רוב הרצים צריכים מסגרת אך לא כולם יכולים להתחייב לאחת גדולה ולכן אימוני אונליין עדין שומרים על מסגרת של אימונים סדירה אך בלי מסגרת של אנשים או קבוצה. לאנשים שצריכים מסגרת גמישה, זו בהחלט אופציה מעולה.

6. שליטה באימונים: כל האימונים, קצרים, מהירים, איטיים ולמרחקים הם תחת שליטה בלעדית של המאמנים ובהתאמה למתאמנים. הפיקוח נעשה על ידי בדיקה תמידית של האימונים כך שהשליטה על האימונים היא מקסימלית.

7. עלות: תועלת גבוהה: העלות לאימוני אונליין אולי נשמעת יקרה אך התועלת גבוהה פי כמה מעלותה. בתכנית זו, מאחר ויש שליטה והתאמה מלאה למתאמנים, היכולות האישיות משתפרות, היעדים קלים יותר להשגה ועדין נשמרת מסגרת תחת פיקוח וליווי מקצועי.

מה החסרונות של אימונים אלו?

1. לבד: הרצים הבוחרים בדרך זו צמודים לתכנית עם עצמם וחלק ניכר מהריצות צריכים לבצע לבדם. זה לא פשוט כלל, בטח לא כשמדובר ביעדים קשוחים וריצות ארוכות. הריצות הופכות ליותר טכניות (כי צריך לבצע) ופחות חברתית (כי נחמד לנו לרוץ עם אנשים).

2. צריך שניים לטנגו: הרץ נמצא מול מאמן והמאמן מול הרץ ולכן מדובר בזוגיות לכל דבר וככזו גם יכולים להיווצר קרעים, סדקים וחוסר הסכמה תוך כדי התקדמות. בלי זוגיות חזקה ויציבה, כל התכנית לא תעבוד. בקבוצה או בפורמטים אחרים, הזוגיות אינה מחייבת ובוודאי לא צריכה להיות חזקה.

3. לרוץ תחת זכוכית מגדלת זה קשה: תכנית אונליין שמה את הרץ בפוקוס ותחת זכוכית מגדלת ענקית. כזו שלא מאפשרת לברוח או לסטות מהדרך. רצים רבים מוצאים את זה קשוח מדי גם אם יש יעד נכסף בסוף. בואו נזכור שרוב הרצים עדיין עושים זאת כתחביב, בשעות הפנאי וההתמסרות לפוקוס הזה, גוזלת לא מעט אנרגיות ומערימה עליהם קשיים נפשיים.

לסיכום, אימוני אונליין יכולים להתאים לחלק מהרצים שרוצים מסגרת עם שליטה ופיקוח ויש כאלו שיעדיפו את הקבוצות המסורתיות. כדאי לבחון מה מתאים לכם מבחינת לו"ז, מחויבות ואישיות. תמיד ניתן לשלב בתקופות כאלו ואחרות תכנית אונליין אישית רק ליעד ספציפי.

אין בכתוב לעיל המלצה אישית. יש להתייעץ עם מאמן/ת ריצה מוסמך/ת בטרם תחילת אימונים מסוג אלו.


יעל לביא | מאמנת כושר וריצה "אימונעים"



 


 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2019 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות