9 סיבות מדוע כדאי לשחות בחורף ללא חליפה בים

האם חשבתם מדוע כדאי אפילו בחורף לשחות בים ללא חליפה? מאמן השחייה גדי כץ, מצא יותר מסיבה אחת מדוע כדאי לפשוט את חליפת השחייה ולשחות משוחרר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

זה לא סוד ששחייה במים פתוחים היא אחד מענפי הספורט עם קצב הגידול המהיר ביותר בעולם וגם בארץ. בשנים האחרונות, מאות שחיינים שוחים מדי יום לאורך חופי ישראל ולאורך כל חודשי השנה. שחיינים חובבים, צעירים ומבוגרים. חורף וקיץ. המאפיין הבולט של שחייני המים הפתוחים בימי הסתיו והחורף הוא חליפת השחייה. בעצם… אולי אפשר בלי?

14

כמו סקס עם קונדום ככה מרגישים עם חליפה | צילום: ניר עמוס

הים לכולנו פתוח

בשורות הבאות אנסה לשכנע אתכם, שאתם יכולים לשחות גם ללא חליפה, לאורך כל השנה בלי הרבה בעיות. המשימה שלי היא גם לשכנע אתכם למה זה כדאי. לא, לא צריכים להיות בוגר שייטת או עם ניסיון שטח של שנים בערבות סיביר. כל מה שצריך זה לעבור תהליך שנקרא אקלום ולדעת עוד כמה כללים שיעשו לכם את החיים קלים ורפויים.

עוד כתבות מים פתוחים
אסטרטגיות שחייה במים פתוחים
טיפים וכללים לשחייה במים פתוחים
דרפטינג בשחייה במים פתוחים

ישראל היא גן עדן לשחייני מים פתוחים. רצועת חוף ארוכה ונגישה, טמפרטורת מים חלומית (טוב נו, חוץ מיולי-אוגוסט) טמפרטורת המים בים התיכון נעה מ-16 בחורף ועד 31 מעלות בקיץ, ראות טובה ואפשרות לשחייה ללא מגבלות. שחיין ממערב אירופה או צפון אמריקה, נפגש במימי האוקינוס כשהם בטמפרטורת מים של 16 מעלות בקיץ!!! בחורף הטמפרטורה צונחת גם ל-7 מעלות או פחות.

ואצלנו בלבנט? מתחת ל-25 מעלות כבר עולים על חליפה. זה נכון, היא מציפה וגורמת לכם לשחות מהר יותר. אבל היא גם מגבילה ויקרה. ובכלל, חליפה זה "תיק" (קשה ללבוש ולפשוט אותה, דורשת טיפול וכו').

מים פתוחים

שחייה במים קרים משפרת את המערכת החיסונית | צילום: ניר עמוס

סולם קור בריטי

ב-2009 התחלתי לשחות לראשונה בים ללא חליפה. עשיתי את זה כדי להתכונן לאתגר חציית תעלת למאנש במשחה שליחים (ללא חליפות למותר לציין). למדתי לא מעט על שחייה במים קרים. עשינו את זה (שלמה, עומר, אבישי, עמי ועבדכם). ב-28.09.2010, אחרי 11:47 שעות וכ-55 קילומטרים של שחייה מאנגליה לצרפת הגענו לחוף הצרפתי סביב השעה אחת בלילה. טמפרטורת המים היתה 16 מעלות. הטמפרטורה החיצונית היתה 10 מעלות. התקבלנו למועדון המכובד של צולחי הלמאנש. ה"מכה" של שחיית המים הפתוחים.

בעיקרון, ההבדל בין טמפרטורה של 25 ל-22 או 20 הוא לא כזה מורגש. אני מתאר לעצמי שתתקשו להבדיל, פשוט מכיוון שבשני המקרים יהיה לכם קר להיכנס וקר לצאת. אגודת ה-Outdoor swimming בבריטניה, מציעה סולם ערכים לקור המים. החלטתי לאמץ אותו עבורכם, שימו לב להגדרות:
0-11 מעלות: מים קפואים – Cold Water Swimming
הכניסה למים גורמת להיפר-ונטילציה ובשאיפת כמויות גדולות של אוויר. המים צורבים את העור. הגפיים מתעייפות מהר. שחייה של יותר מ-100 מטר היא הישג.

12-16 מעלות: מים קרים – Fres
אם עברתם תהליך אקלום נכון, לא תהיה לכם בעיה לשחות גם לאורך כמה שעות טובות.

17-20 מעלות: מים חמימים -Summer Swimming
תחרויות מים פתוחים מתקיימות ללא חליפה.

21-28 מעלות: מים חמים – Warm
במילה אחת – תענוג. בשתי מלים: תענוגי תענוגות.

28-30 מעלות: טמפרטורת בריכה – Pool
במים פתוחים – לא כיף. חם מדי והשמש לא מוזמנת.

גורמים המשפיעים על תחושת הקור

בהיעדר מד חום זמין, קשה לאמוד את קור המים בצורה אוביקטיבית. התחושה היא יחסית וסוביקטיבית. מים בטמפרטורה זהה יכולים להרגיש אחרת בהינתן שינוי בגורמים שונים לרבות:
1. אם דאגתם לשמור על חום גופכם עד ממש לשניה האחרונה לפני הכניסה למים, תחושת הקור תהיה מופחתת משמעותית מה שיאפשר לכם לשחות למשך זמן רב
2. טמפרטורת האוויר החיצונית
3. שמש/מעונן/לילה
4. דופק גבוה/נמוך (חימום)

פסיכולוגית, אם יגידו לכם שהמים בטמפרטורה של 17 מעלות, יהיה לכם קר (גם אם הם 20) ולהפך אם "תדעו" שהמים בטמפרטורה של 23. עוד נגיע לפסיכולוגיה.

למה כדאי לשחות בלי חליפה?
1. עם חליפה זה כמו סקס עם קונדום, קשה לחוות את החוויה במלואה.
2. It's F#$%ing Rejuvenating: במילותיו העדינות של מייסד Total Immersion טרי לוכלין. בקיצור: זה יגרום לכם להיראות ולהרגיש צעירים יותר.
3. משפר את המערכת החיסונית: במחקרים מצאו שחשיפה למים קרים לשעה, 3 פעמים בשבוע גורמת לעליה בספירת תאי הדם הלבנים ושיפור בגורמים אחרים הקשורים למערכת החיסונית. ההסבר לכך הוא שהשהיה במים הקרים גורמת לגירוי ותרגול המערכת החיסונית ומשפרת אותה.
4. תחושת היי טבעית: שחייה במים קרים גורמת לגוף להפריש אנדורפינים. האנדורפינים משמשים כמשככי כאבים טבעיים. טבילה במים קרים גורמת לגוף לשחרר אנדורפינים כדי להתגבר על הכאב/עקצוץ של מגע המים הקרים על הגוף. כאן המקום להזכיר שהגוף מפריש אנדורפינים גם כשאתם חווים אורגזמה.
5. אושר: חשיפה למים קרים מגרה את הגוף שלנו להפריש דופמין וסרוטונין. שהם חלק מהגורמים הכימיים שמשפיעים על מצב הרוח שלנו. כשאנחנו בדיכאון רמות הדופמין והסרוטונין נמוכות. אז כשאתם קופצים למים, לא פלא אם תמצאו את עצמכם שוחים ומחייכים בו זמנית.
6. התרופה לצלוליטיס: חום גורם לדם לעלות לפני השטח. קור שולח את הדם לאיברים הפנימיים. בשני מצבי הקיצון הדופק עולה והדם זורם בגוף בשצף בורידים ובעורקים. הסירקולציה מסייעת לפנות פסולת מהאיזורים הקרובים לעור. אומרים שהחשיפה לקור ולאחריה לחום, עושה את העבודה. שחייני מים קרים נהנים מעור מתוח גם אחרי גיל 60.
7. שורף קלוריות: שחייה היא ספורט שעובד על לא מעט שרירים בגוף ומכאן צורכת אנרגיה ושורפת קלוריות. שחייה במים קרים גורמת לגוף שלנו לשרוף יותר קלוריות במאמץ לשמור על חום הגוף. מאגר הדלק האידיאלי עבור הגוף במהלך השחייה הוא השומן אותו הגוף מפרק ומשתמש בו לאנרגיה.
8. שינויים בטרמוסטט הפנימי: מי מכם שסובל מקור, אחרי חורף של שחייה בים תופתעו לגלות שסף הקור שלכם עלול לעלות משמעותית. זה לא מעט.
9. משפר את חיי המין: נשבע לכם שמצאתי מחקר שטוען שחשיפה למים קרים גורמת לגוף לייצר טסטוסטרון אצל גברים ואסטרוגן אצל נשים. מה שאומר שהוא מעורר את הליבידו אצל שני המינים. שווה בדיקה.


גדי כץ | מאמן ומייסד TI ישראל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עופר הגיב:

    בעיקרון, ההבדל בין טמפרטורה של 25 ל-22 או 20 הוא לא כזה מורגש."
    במשפט הזה איבדת אותי!!! אבל הי המשך יום נפלא

    1. אמיר הגיב:

      צודק. 100 אחוז
      כל מעלה הבדל ענק

  • בועז הגיב:

    אהבתי, טיעונים מעניינים, אבל צ'טער. לא השתכנעתי. ניפגש בים, גם בחורף, אני בחליפה 🙂

  • אבי הגיב:

    כמי ששוחה כבר 30 שנה בים גם בחורף חשוב להדגיש שלמבנה גוף רזה שריפת הקלוריות היא משמעותית לכן יש צורך בתזונה נכונה .

  • אמיר הגיב:

    אחרי ארבעים דקות אני יוצא רועד עם רגליים קפואות…. מה צריך לעשות לפני כדי לצמצם את התופעה

  • אמיר הגיב:

    אחרי ארבעים דקות אני יוצא רועד עם רגליים קפואות…. מה צריך לעשות לפני כדי לצמצם את התופעה

  • עמי הגיב:

    על היפותרמיה שמעתם? נכנסתי לים עם חבר לשחיה שעה וחצי ללא חליפה (בטמפ' מוערכת 21 מעלות). יצאנו שנינו רועדים, לא יציבים בהליכה ותחושה קשה בראש – סחרחורת ובחילה. זו תופעה של היפותרמיה קלה יחסית. לאחר 30 דקות כשאנו עטופים במגבות – הגוף החל להירגע. זו פעם ראשונה שקרה בחיים אך היווה תמרור אזהרה ברור. אולי עוד חצי שעה במים היו מסכנים אותנו בסכנת חיים עקב חוסר יכולת לחזור מהעומק !!!
    שימו לב או ראו הוזהרתם! כניסה לים בחורף ואפילו בסתיו – רק עם חליפה שתשמור על חום גוף סביר (גם עם חליפה הגוף מתקרר אך בקצב איטי). שימרו על החיים כשאתם הולכים ליהנות.

  • רמי יובל הגיב:

    אני שחיין מים קרים חדש. עתה דצמבר ואני חושש מהבאות (ינואר וכו). בשחיה אני חש כאבים בברכים, לא נורא. החלטתי למשוח (ב-ח) את המקום בשמן או משחה. זה בסדר? תודה מראש. אגב, אני בן 80

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג