8 צמחי מרפא שישמרו עליכם כשאתם מבצעים פעילות גופנית

צמחי מרפא חשובים לספורטאים, בעיקר לאלו הנחשפים לעומסים גבוהים ולכן חשוב להכירם ולדעת כיצד ניתן להיעזר בהם בשעת הצורך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Thyme

צמחי מרפא היו בשימוש האדם עוד מאז ומתמיד וישנם מאות ואולי אפילו אלפי צמחים שידועים בתכונותיהם המרפאות, לפעמים נדמה כי הן ממש מבצעות מעשה קסמים. אם נעזוב לרגע את מדף הויטמינים, המינרלים ותוספי התזונה המיוצרים במעבדה, נגלה עולם עצום של תוספי תזונה המורכבים מחומרים טבעיים בלבד ומיצויים של צמחי מרפא. עוצמת הריפוי של צמחי המרפא ויעילותם ידועים לבני האדם כבר אלפי שנים ולכן תוכלו למצוא שימוש בצמחים כמעט בכל מסורת עתיקה, החל מטיפול במחלות קשות כמו סרטן ועד לטיפול בצינון או כאב ראש. ישנה מגמה עולמית לחפש אחר המקורות הטבעיים ולחזור לשורשים שלנו ולמסורות, בין אם זה הפסקת צריכה של מזון מתועש ואוכל טכני, טבעונות ואפילו תזונה פליאוליטית שדוגלת במזונות בריאים ולא מתועשים ולכן ספורטאים רבים בוחרים להשתמש דווקא בתוספי תזונה כמה שיותר קרובים למקור שלהם ופחות מסונתזים במעבדה.

צמחי המרפא מקבלים בעשור האחרון עדנה ומתחילים לעניין את אנשי המדע יותר ויותר. חשוב לציין שישנן תרופות רבות המופקות מחומר פעיל כזה או אחר שנלקח מצמחים, אך לעיתים, שימוש בצמח השלם יכול לסייע בצורה טובה הרבה יותר ולרוב לא רק ברובד אחד, אלא במספר רבדים שונים. קיימות מספר שיטות להפקת מצחי מרפא והוצאה של החומרים הפעילים של הצמח, לדוגמה מיצוי באלכוהול, תמציות יבשות, סירופ, כמוסות וטבליות. ניתן כמובן להפיק שמנים ומרתחות ואופנים נוספים לשימוש חיצוני. אספנו עבורכם את הצמחים החשובים ביותר לספורטאים, כמובן שישנם עוד עשרות ומאות צמחים חשובים נוספים, אך קצרה היריעה מלהכיל את כולם:

1. אכיניצאה (Echinacea)

אכיניצאה | צילום: Moxfyre

מחקרים הראו כי האכיניצאה מגדילה את מספר תאי הדם הלבנים ומעודדת את מערכת החיסון | צילום: Moxfyre

אחד מצמחי המרפא שתפסו שם והכרה. ניתן למצוא אותו כיום במגוון רחב של מוצרים לחורף ובכלל לטיפול במחלות, החל מתה של ויסוצקי, סירופים ועד לכמוסות, אולם לא תמיד ציון שמה של האכיניצאה על גבי מוצרים, אכן מרמזת על כך שהכמות שישנה בתוך המוצר אכן מספיקה לצורך טיפול.

למה מסייעת האכיניצאה?
חשוב לדעת שישנן כמה סוגי אכיניצאה (pallid, porpurea והיעילה ביותר angustifolia) בחלקם משתמשים בשורש וחלק בעלים (תלוי בסוג). נמצא כי לאכיניצאה פעולות רבות שתורמות לשמירה על גופינו בחורף ובאופן כללי:

האכיניצאה מסייעת לחיזוק מערכת חיסון באנשים עם מערכת חיסון חלשה, ריפוי פצעים חיצוניים, דלקות גרון (גרגור של אכיניצאה) ועוד.
מחקרים הראו כי האכיניצאה מגדילה את מספר תאי הדם הלבנים (כשהמספר ההתחלתי הוא נמוך) ומעודדת את מערכת החיסון באמצעות מנגנון מסויים. האינדיאנים השתמשו באכיניצאה לטיפול בארס נחשים.

שימוש והתוויות נגד:
אסור לשימוש בחולי AIDS, מחלות אוטואימוניות ואלרגיות ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא או איש מקצוע לפני השימוש. ניתן לשימוש בטינקטורה או בכמוסות.

2. בת קורנית-טימין (Thymus vulgaris)

טימין | צילום: thinkstock

הטימין מסייע בעיקר למחלות במערכת הנשימה כמו דלקת גרון, לוע ומיתרי הקול, ברונכיטיס | צילום: thinkstock

טימין, צמח תבלין מוכר לכולנו. טעמו ארומתי מאוד וחריף מעט והוא משמש במתכוני סבתא רבים לחורף ולעונות המעבר ובצדק.

למה מסייע הטימין?
הטימין מסייע בעיקר למחלות במערכת הנשימה כמו דלקת גרון, לוע ומיתרי הקול, ברונכיטיס, דלקת ריאות ועוד. הטימין מסייע לטיפול גם נגד וירוס השפעת ונגד וירוסים נוספים, בקטריות, פטריות ותולעים ולכן טוב למגוון רחב מאוד של מחלות.

שימוש והתוויות נגד:
אסור לשימוש בנשים בהריון ובמינונים גבוהים עלול לגרום לשלשול ואי נוחות בבטן.
ניתן להשתמש במרתח מהצמח הטרי לשימוש קצר של מספר ימים לטיפול בדלקות גרון ומחלות במערכת נשימה עליונה.

3. גדילן מצוי (Silybum marianum)

גדילן מצוי צילום אלי מאור

מדי שנה, מומלץ לבצע ניקוי כללי של הגוף, בדרך כלל בעונת הפגרה | צילום: אלי מאור

כולכם מכירים אותו מהטיולים בחיק הטבע. הגדילן הוא צמח בר נפוץ מאוד באזורנו בעל עלים גדולים וקוצניים. הגדילן ידוע בסגולותיו הרפואיות כבר למעלה מ-2000 שנה וכבר אז הבינו את סגולות המרפא של זרעי הגדילן לטיפול במחלות כבד ודם.

למה הגדילן מסייע?
השימוש הוא בזרעי הגדילן לצורך טיפול וניקוי הכבד מרעלים ובכלל כל מה שקשור למחלות ונזקים לכבד, החל מצהבת, כבד שומני ודלקות כבד כמו כן, מסייע הגדילן לטיפול בעצירות. ישנם מחקרים רבים שנעשו על הגדילן ועל יכולותיו לרפא את הכבד. הגדילן חשוב לספורטאים כיוון שמדי שנה, מומלץ לבצע ניקוי כללי של הגוף, בדרך כלל בעונת הפגרה ורצוי בזמן שיש חילוף עונות (הזמן האידיאלי לניקוי הוא אביב, ההתחדשות), אחרי שעונה שלמה הגוף עבד קשה, מגיע לו לנוח ולצבור כוחות ולהתחדש לקראת העונה הבאה. פעמים רבות ניקוי יכול לסייע לחיזוק כללי וגם חיזוק של מערכת החיסון, עקב האכילס של ספורטאים.

שימוש והתוויות נגד:
אופן השימוש יכול להיות באמצעות מרתח, טינקטורה (מיצוי אלכוהולי של הזרעים), כמוסות או כחלק מפורמולת צמחים.
צמח זה נחשב לבטוח לשימוש אך מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני השימוש.

4. אסטרגלוס (astragalus membranacus)

צמח עתיק ומוכר מאוד ברפואה הסינית כמחזק צ'י (אנרגיה). ספורטאים רבים מוצאים את עצמם מפסידים ימי עבודה ואימונים רבים בגלל מחלות. במהלך פעילות גופנית, מערכת החיסון הופכת להיות רגישה וחלשה יותר ולכן כל וירוס שנמצא באזור מוצא את מקומו אצלכם וכך אתם מוצאים את עצמכם נגררים עם ערמת טישו ועיניים טרוטות. אסטרגלוס מסייע בשמירה על מערכת חיסון חזקה.

למה מסייע אסטרגלוס?
לטיפול משתמשים בשורש האסטרגלוס שלו תכונות רבות: אנטי ויראלי (נגד וירוסים), מאזן את פעילות מערכת החיסון, מסייע במחלת העייפות הכרונית (CFS), ממריץ זרימת דם היקפית (לכן טוב לטיפול בורידים ובחוסר זרימת דם לגפיים, נחשב כמוריד לחץ דם), מחזק כללי, אנטי אוקסידנט (נוגד חימצון), אצל הסינים, נחשב הצמח גם כמחזק פעילות קיבה ומערכת עיכול.

מחקרים הראו כי האסטרגלוס מעורר לפעולה את כל הגורמים של המערכת החיסונית, החל מהגדלת מספר התאים הראשוניים במח העצם ובלימפה ועידוד הבשלתם לתאים יעודים (בשימוש ארוך טווח 35 יום). האסטרגלוס נמצא כמונע התפשטות וירוסים (על ידי כך שהוא מעורר את פעילות המאקרופאג'ים "זולל" הוירוסים). נמצא גם שאסטרגלוס מסייע במצבי סטרס, לכן הוא טוב לספורטאים ומשפר את השינה.

שימוש והתוויות נגד:
אסור במצבי חום גבוה ולחולי לופוס ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא או איש מקצוע לפני שימוש. הצמח מתאים לשימוש לפרקי זמן של 5-4 שבועות. ניתן להשיגו בטינקטורה או בכמוסות.

5. גינקו דו אונתי (Ginkgo biloba)

גינקו בילובה צמחי מרפא | צילום Jean-Pol GRANDMONT

הוא משפר זרימת דם ומחזק את כלי הדם ולכן חשוב מאוד לספורטאים | צילום Jean-Pol GRANDMONT

מוצאו של עץ הגינקו הוא ביפן ובסין והוא נחשב לצמח העתיק ביותר ששרד על פני כדור הארץ, כיוון שהוא קיים כבר 200 מליון שנה. העץ עצמו יכול לחיות עד 1000 שנים. מקור השם "בי לובה" או בעברית דו-אונתי, כיוון שלעלי העץ ישנה צורה של שתי אונות. בשנות השמונים החלה ההתעניינות בסגולותיו של העץ  כיוון שזוהתה השפעתו החיובית על מערכת הדם, הלב, העצבים והמוח.

למה מסייע הגינקו?
השימוש העיקרי בגינקו הוא בעיקר לטיפול במערכת העצבים והדם. הוא משפר זרימת דם ומחזק את כלי הדם ולכן חשוב מאוד לספורטאים. הוא משפר את התפקוד המנטלי, אנטיאוקסידנט ונוגד קרישה.

שימוש והתוויות נגד:
השימוש הוא בעלי העץ.
בשל תכונותיו כנוגד קרישה יש לנקוט זהירות עם אנשים הסובלים מהפרעות בקרישת דם, נוגדות פירכוסים, חשוב להפסיק השימוש בצמח כשלושה ימים לפני הליך כרורגי ויש להיזהר בשילוב עם תרופות נוגדות קרישה. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

6. פיקנוגינול (French Marine Pine)

פיקנוגינול | צילום Jean-Pol GRANDMONT

הפיקנוגינול הוא נוגד חמצון רב עוצמה ומסייע בנטרול הרדיקלים החופשיים בגוף | צילום Jean-Pol GRANDMONT

עץ אורן צרפתי הגדל לאורך חופיה הדרום מערביים של צרפת. כולם יודעים עד כמה השמש הישראלים שקופחת עלינו מסוכנת לעור. בזמן ריצה או רכיבה, אין לנו דרך פעמים רבות להימלט מקרניה הצורבות והמסוכנות של השמש. הפיקנוגינול שמופק מקליפת עץ האורן הצרפתי מסייע בשמירה על העור באמצעות מגוון מנגנונים.

למה מסייע הפיקנוגינול?
הפיקנוגינול הוא נוגד חמצון רב עוצמה ומסייע בנטרול הרדיקלים החופשיים בגוף. הוא מסייע על שמירת עור וגמישותו ובכך מעכב הזדקנות העור ומגן עליו מפני נזקי הסביבה. בנוסף הוא מסייע בהגנה על הלב, מונע תהליכי דלקת, איזון הורמונלי ועוד.

שימוש והתוויות נגד:
עלולות להיות תופעות לוואי לשימוש כמו בחילות, כאבי בטן. בשל ההשפעה של הפיקנוגינול על מערכת החיסון, הוא אסור לשימוש אצל: חולי קרוהן, זאבת מערכתית, טרשת נפוצה, פסוריאזיס, סוכרת סוג 1, דלקת פרקים שגרונית, אנשים שעברו השתלה, נוטלי קורטיקוסטרואידים, נשים בהריון, מניקות או כאלו המנסות להיכנס להריון, חולי לב וילדים.

7. ג'ינסנג סיבירי (Eleutherococcus senticosus)

ג'ינסנג סיבירי | צילום Maša Sinreih in Valentina Vivod

הג'ינסנג הסיבירי מסייע בטיפול בסטרס מתמשך, דבר שקורה פעמים רבות במהלך פעילות גופנית | צילום Maša Sinreih in Valentina Vivod

צמח הגדל בעיקר במזרח סיביר, בקוראיה ובסין. לצמח סגולות מרפא שנמצאות בשימוש אלפי שנים והוא אחד מהצמחים הנחקרים שתפסו את עניין הציבור בעשור האחרון. ישנן מספר סוגי ג'ינסנגים וכל אחד מהם מעט שונה מן האחר ולכן חשוב לא להתבלבל בינהם.

למה מסייע הג'ינסנג הסיבירי?
הג'ינסנג הסיבירי מסייע בטיפול בסטרס מתמשך, דבר שקורה פעמים רבות במהלך פעילות גופנית. סטרס עלול לגרום לתחלואים רבים ולכן חשוב לתת לו דגש ותשומת לב ראויה. כמו כן, מסייע הצמח למגוון לטיפול במגוון מחלות החל מדיכאון, חולשת מערכת החיסון ועד לטיפול בתסמונת העייפות הכרונית.

שימוש והתוויות נגד:
השימוש הוא בשורש.
תופעות לוואי שכיחות הן הפרעות שינה, עצבנות, כאבי ראש, דופק מואץ, לחץ דם גבוה. זהירות עם אנשים הסובלים מבעיות בתפקודי הלב. אסור לנטילה בשילוב עם התרופה דיגוקסין. זהירות עם תרופות לוויסות רמות הסוכר, אסור לשימוש בזמן זיהומים אקוטים ולסובלים מיתר לחץ דם.

8. ציפורני חתול (Una De Gato)

מוצאו של הצמח הוא בפרו והוא גדל בר באמזונס. הצמח נמצא בשימוש כבר אלפי שנים על ידי המרפאים העממיים בדרום אמריקה. כיום, ישנם מחקרים רבים הודות סגולות המרפא של הצמח והוא מהווה עניין רב על ידי החוקרים.

למה מסייע האוניה דה גטו?
אנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי, אנטי פטרייתי, אנטי סרטני, מוריד רמות סוכר, ממריץ חיסון, אנטי דלקתי, נוגד גידולים ממאירים ונוגד חמצון.

שימוש והתוויות נגד:
השימוש הוא בקליפת השורש והגזע.
תופעות לוואי עלולות להיות שלשול, עצירות וקשיי עיכול והן זמניות וחולפות מעצמן.
אסור לשימוש לחולי HIV, חולים הנוטלים תרופות להורדת סוכר ובפרט אינסולין. תרופות להורדת לחץ דם, הסובלים ממחלות אוטואימוניות. אסור בהריון והנקה.
לפני השימוש בצמח ולצורך מינונים נכונים מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע שיתאים את המינון המתאים אם בכלל.


*הכותבת הנה הרבליסטית קלינית ונטורופתית N.D המתמחה בתזונת ספורטאים טבעית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שוקי הגיב:

    אשמח לדעת איכן אפשר לרכוש את הצמחים מכיוון שלא מצוין בכתבה איכן אפשר לרכוש

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג