6 מיתוסים שאתם חייבים לדעת על חלבון
הוא מציע הרבה מאוד יתרונות לספורטאים ובמקביל לאורך השנים הוא אסף סביבו הרבה מאוד מיתוסים מענפי הספורט השונים: החלבון. אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בדברים
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
חלבון צילום: shutterstock

במידה ונעבור אקראית בין עשרה מתאמנים בחדר כושר כלשהו, או שנבחר איזו קבוצת טריאתלון או קבוצת ריצה לשם הדוגמה, ונשאל את כולם מה הם חושבים שהם יודעים על חלבון סביר להניח שנקבל גם כמה מהתשובות הבאות: "החלבון עלול לפגוע בכליות", "עודף חלבון הופך לסוכר" ועוד.
בפועל המציאות שונה לגמרי, ורבים מהמתאמנים כלל לא מודעים ליתרונות הרבים שבחלבון ולתרומה החיובית שלו בתזונת ספורטאים. לכן החלטנו לרכז עבורכם כמה מהמיתוסים הנפוצים בעולם הספורט בנוגע לחלבון ולהשפעותיו, ולנפץ אותם אחד אחרי השני.

1. המיתוס: צריכה מוגברת של חלבון עלולה לפגוע בכליות

הספרות המקצועית הקיימת בעולם בנוגע למיתוס הזה קובעת חד משמעית, שצריכה מוגברת של חלבון עלולה לפגוע בכם רק במידה ואתם סובלים כבר ממחלת כליות או כבד כלשהי. כליות בריאות שעובדות בצורה תקינה, פועלות בצורה טובה בניקוז החנקן העודף שמגיע עם צריכה גבוהה של חלבון וכך לא נגרם שום נזק.

2. המיתוס: עודף חלבון הופך לסוכר

ישנה השערה לפיה מזונות עשירים בחלבון, או לחילופין תוספי מזון עשירים בחלבון, הופכים לגלוקוז. תחילה כדאי לדעת שהחלבון שמקורו במזון וברוב התוספים מתעכל לאט, בין היתר כדי שהגוף יפרק אותו לחומצות האמינו החיוניות עבורנו לתפקודים השונים. מחקרים הראו שארוחה שמכילה כ-25 עד 40 אחוזים חלבון, עוזרת לשמירה על רמות תקינות של סוכר בדם וזו גם הסיבה מדוע הפחתה של פחמימות והמרתן בחלבונים עוזרת לרבים לשפר את בריאותם.

3. המיתוס: תפקיד החלבון בגוף הוא רק לבניית שריר

חלבונים לא מהווים מרכיב מרכזי רק בבניית השריר, אלא גם בבניית עצמות חזקות, גידים, שיער, הורמונים, אנזימים ועוד. צריכה של חלבונים מסייעת לתמוך גם במערכת חיסונית בריאה יותר ובוויסות נכון של הרכב הגוף שלנו.

אכילה לא מספקת של חלבון עלולה להקשות עליכם את הירידה במשקל | צילום: shutterstock

עוד כתבות חלבון
מה ספורטאים צריכים לדעת על חלבונים?
מה הסימנים לכך שאתם לא צורכים מספיק חלבון?
מאכלים עשירים בחלבון שכדאי לכם לצרוך

4. המיתוס: צריכה מופחתת של חלבון היא דרך טובה לרזות

ובכן ההיפך הוא הנכון, ודווקא אכילה לא מספקת של חלבון עלולה להקשות עליכם את הירידה במשקל, שכן הוא מסייע לכם להרגיש שבעים יותר ומגביר את חילוף החומרים שלכם. החלבון מחזיק גם באפקט התרמי הגבוה ביותר מבין שאר אבות המזון, כשקרוב לעשרה אחוזים מהקלוריות שאתם צורכים באמצעותו נשרפות בתהליך העיכול שלו.

וזה עוד לא הכל – האנשים שכן מצליחים לרדת במשקל בהפחתה של כמות החלבון, מאבדים בעיקר מסת שריר ולא שומן בשל הרצון של הגוף להשתמש בשומן שהוא אגר לצרכי חירום ואם אתם צורכים מעט מדי קלוריות יחל גם פירוק של השריר כדי ליצור אנרגיה. רקמת שריר היא גם רקמה פעילה, ועל כל קילוגרם שריר אתם שורפים עוד כמה עשרות קלוריות בכל יום. סתם כך, בלי לעשות דבר.

5. המיתוס: אין משמעות לגיל שלכם בכל הקשור לצריכת חלבון

אין משמעות לגיל שלכם בכל הקשור לצריכת חלבון – מומחים בדקו ומצאו שכמות החלבון הנדרשת עולה ככל שמתבגרים וסובלים ממחלות. במקביל חל תהליך איבוד טבעי במסת השריר שעלול להגיע ל-8% בתוך עשור החל מגיל 40. עובדות אלו יכולות לפגוע לא מעט בכוח ובאנרגיה הכללית שלכם, ולגרום לדברים שפעם היו קלים עבורכם קשים לביצוע.

במקביל, ככל שאנחנו מזדקנים, תהליכי הספיגה של החלבון בגוף הופכים יעילים פחות מה שמחייב אתכם לצרוך אפילו יותר כדי להמשיך ליהנות מהיתרונות שלו.

6. המיתוס: אנחנו לא באמת צריכים לצרוך חלבון בארוחת הבוקר

בזמן שישנתם הגוף שלכם היה בצום וחלבון לא הגיע לשרירים. דווקא צריכה של ארוחת בוקר עשירה בחלבון היא דרך יעילה לחדש את מלאי החלבון בשריר. אז אם בחרתם לאכול רק טוסט או איזה בייגלה, שלבו את זה יחד עם גבינה, יוגורט, ביצים או כל מזון אחר שיגביר את כמות החלבון בארוחה.

ספרו לחברים

Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
הכי חדש באתר
קבלו את הכתבות האחרונות

הירשמו לניוזלטר היומי שלנו