5 עובדות על הקשר בין קפה וספורט

למה מומלץ לשתות כוס קפה טורקי לפני פעילות גופנית, ואיך בדיוק זה עוזר לגוף שלנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למה מומלץ לשתות כוס קפה טורקי לפני פעילות גופנית, ואיך בדיוק זה עוזר לגוף שלנו

מאת:מערכת שוונג


1. קפאין משפיע על כל מערכות הגוף ובמיוחד על מערכת העצבית המרכזית. מחקרים רבים מעידים על כך שקפאין הוא חומר אֵרגוֹגֵני – חומר המשפר יכולת.

2. תכונות אלו של קפאין נבדקו בעזרת אתלטים בענפי ספורט הדורשים מאמץ ממושך (ריצות ארוכות, שחייה, חתירה, טניס, אימוני כושר ממושכים) ובענפי ספורט הדורשים מאמץ מוגבר לזמן קצר (ריצות קצרות, הרמת משקלות וכו'). נמצא שהשפעת הקפאין על הביצועים גדולה יותר בענפים הדורשים מאמץ ממושך, אך בשני המקרים השיפור מוכח. רמת השיפור שונה מאדם לאדם ומענף לענף. 

3. המנגנון דרכו משפיע קפאין על כושר וסיבולת לא ברור דיו, אך רוב המחקרים מצביעים על האפשרויות הבאות:


א. קפאין מגביר את הערנות ומכאן את היכולת המנטלית והרצון להתמיד במאמץ לאורך זמן. תופעה זו מוסברת בחלקה בכך שקפאין ידוע כחומר המונע התקשרות בין אָדֶנוסִין (חומר שמייצר הרגשה נינוחה) והרצפטור (נקודת "קשר") הייחודי לו, ובנוסף מגביר את פעילות הדופמין (חומר המגביר ערנות). 

ב. קפאין מגביר ניצול מקורות אנרגיה מטריגליצרדים (תרכובת שומן אורגנית המורכבת מחומצות שומן וגליצרול) ומפחית ניצול אנרגיה מגלקגון (מקור אנרגיה האצור בתאים). תופעה זו מאפשרת פעילות ארוכה יותר תוך ניצול אפקטיבי של מקורות אנרגיה בגוף. 

ג. קפאין מעלה את רמת הסידן בשרירי השלד ומגביר את יכולתם המכנית (כיווץ ומתיחה). 

4. צריכת קפאין מומלצת לפני פעילות ספורטיבית היא בין 150 ל-300 מ"ג. 

5. מחקרים מצאו שריכוז הקפאין בדם בעקבות שתיית קפה טורקי מגיע לשיאו לאחר כ-60 דקות, ולכן מומלץ לצרוך כוס עד שני כוסות קפה טורקי כשעה לפני הפעילות.


צילומים:
טיפ 1- Jess Lander
טיפ 2- Maratona dles Dolomites Committee Photographer


טיפ 4 – Julius Schorzman
טיפ 5- איתן טלEtan Tal



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג