14 מרתונים בעולם המומלצים בסתיו

את ברלין ואמסטרדם כולם מכירים, אבל מהם המרתונים שהרצים הישראלים גילו רק לאחרונה ומהם המרוצים שהם עדיין לא גילו בחודשים ספטמבר-נובמבר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אנשי קהילת רצי המרתון בישראל כבר יודעים בעל פה מהם המרתונים המובילים באביב ובסתיו באירופה. ערים כמו ברלין, פריס, אמסטרדם נזרקים לאוויר יחד עם תאריכים תוך כדי מאות וגם אלפי ריצות בפארקים וברחובות. אבל יש גם הרבה מעבר לזה. לכן, החלטנו להכין עבורכם רשימה שתכלול מן הסתם גם את המרתונים הפופולריים והאהובים של חודשי הסתיו (ספטמבר-נובמבר) וגם מרוצים שאולי לא הכרתם עד היום.

יש כל כך הרבה מקומות מדהימים לרוץ בהם | צילום: Inductor

1. מרתון ורוצלאב (פולין) 

תאריך: 9.9.2019

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-7,000

פולין היא מדינה מתפתחת ומתקדמת וכך גם אירועי הספורט שלה. הרבה ישראלים גילו את זה דרך הטיסות המוזלות ודרך המרתונים של ורשה (שמארחת שני מרתונים בשנה). אז במקרה הזה לא מדובר בורשה, אלא בורוצלאב, שמרוחקת ממנה בכמה מאות קילומטרים אבל ניתן להגיע אליה בטיסה ישירה, ואולי אפילו מוזלת.

ורוצלאב היא העיר הרביעית בגודלה בפולין, היא ממוקמת על גדות נהר האודר ולכן גם המסלול במרתון הוא שטוח. עושה רושם שהחיסרון היחיד עבור רצים ישראלים להגיע לשם הוא אימונים בחודשים החמים ביותר. מצד שני, יתרון גדול הוא נסיעה זולה, עיר אטרקטיבית, מסלול יפה ומרתון שמאורגן היטב כפי שמספרים בהמון סקירות ברשת. למען האמת, מארגני מרתון ורוצלאב אפילו מקיימים תחרות עידוד עם פרסים אטרקטיביים לזוכים, כך שהרצים בהחלט מרוויחים מזה. ועוד משהו שאפשר לקחת בחשבון, ורוצלאב לא רחוקה בכלל מהגבול הצ'כי ובנסיעה של קצת יותר משלוש שעות אפשר להגיע ממנה לפראג.

לתחרות הבאה שלכם לחצו כאן

2. מרתון ברלין (גרמניה) 

תאריך: 16.9.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-45 אלף

עד לא מזמן זה היה המרתון הפופולרי ביותר עבור רצים ישראלים מחוץ לגבולות המדינה. זה קרה מכמה סיבות: גם נסיעה שהיא יחסית פשוטה עם טיסה ישירה, אווירה מדהימה באחד המרתונים הגדולים בעולם, המסלול המהיר בעולם, ובדרך כלל גם מזג האוויר בברלין בספטמבר הוא מושלם לריצה. הביקוש הפך לכל כך גבוה, מה שהפך את הרישום לברלין ואת הזמנת המלון לתהליך קצת יותר מסובך, כך שהרבה אנשים החלו לבדוק אופציות אחרות.

עושה רושם שבגלל כל הדברים האלו, קשה למצוא רצי מרתון ישראלים שלא שקלו את הרעיון של לרוץ בבירה של גרמניה המאוחדת, ולשתות בירה על קו הסיום. אז מה שיפה בברלין זה שיש כל כך הרבה ישראלים עם ניסיון שיכולים להמליץ ולספר עליו, ושכל אחד יעשה את ההחלטות שלו.

3. מרתון ולדיווסטוק (רוסיה) 

תאריך: 22.9.2018

מסלול: מנקודה לנקודה

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-2,500

אחד האפקטים של מונדיאל 2018 היה לגרום לאנשים שאין להם זיקה לרוסיה, להבין שרוסיה היא לא כזו מפחידה, היא בטח לא אפורה, הרוסים לא קרים וכנראה שהם גם לא שולחים את ההומואים לכלא. אין ספק שכל זה יתרום משמעותית לעלייה של התיירות לרוסיה, ובמקרה הזה בחרנו להתמקד דווקא במרתון רחוק מאוד משתי הערים הגדולות והמוכרות, מוסקבה וסנט פטרבורג, שגם הן מארחות מרתונים בקיץ ובסתיו.

ולדיווסטוק זו אולי העיר הכי רחוקה שאתם יכולים לדמיין ברוסיה. היא נמצאת בקצה המזרחי ביותר שלה וממולה יפן. בקיצור, ולדיווסטוק היא לגמרי המזרח הרחוק – רק ברוסיה. בעיר הזאת, שהיא הפתח של רוסיה לאוקיינוס השקט ולכן היא עיר נמל חשובה מאוד, גם אוהבים מאוד ספורט ומתקיימים לא מעט אירועי ספורט. המרתון השנתי של ולדיווסטוק יתקיים בספטמבר בפעם השלישית, ועושה רושם שבניגוד למוסקבה למשל, שם תושבי העיר לא ממש מתים על הרעיון של המרתון, כאן דווקא יש סצנת ריצה מפותחת ושמחה.

זה אומר שהמרתון של ולדיווסטוק אמור להיות סוג של מרתון רוסי מערבי (למרות שהוא במזרח). הוא גם מושך אליו המון רצים יפנים כי זה סוג של קל"ב בשבילם. מאחר והעיר נמצאת על הים, גם הריצה תהיה לחופי האוקיינוס השקט, עם הרבה מעברים בין גשרים שמחברים בין איים קטנים. זה חדש ולא מוכר, אבל זה בהחלט נשמע כמו חוויה מטורפת. איך מגיעים? טסים למוסקבה ומשם בטיסת המשך של כ-8 שעות. מה שבטוח, זה הרבה יותר זול מלהגיע ליפן.

4. מרתון הנס כריסטיאן אנדרסן (דנמרק) 

תאריך: 30.9.2018

מסלול: 2 הקפות

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-1,500

הסופר האגדי שכל אחד מכיר נולד בעיר אודנסה שבדנמרק, שם עושים הרבה דברים כדי להזכיר את זה לעולם ואחד מהם הוא מרתון שנושא את שמו. באתר האינטרנט של המרתון הזה נכתב שמדובר במסלול המהיר ביותר בסקנדינביה, והאמת היא שסקנדינבים הם די אמינים אז נציין זאת.

מדובר באירוע ריצה שהוא חגיגה שלמה וכולל חצי המרתון ומקצים אחרים מגיע לכ-6,000 משתתפים. מעבר לעובדה שהעיר יפה (אם כי לא הכי קל להגיע אליה) והמסלול מהיר, המרתון הזה הוא סוג של חוויה. חוץ ממעודדים דנים, ייפגשו המתחרים בכל קילומטר דמויות מהאגדות של הנס כריסטיאן אנדרסן (בת הים הקטנה, הברווזון המכוער, בגדי המלך החדשים) ובמקומות אחרים יזכו לראות גם את הנס כריסטיאן אנדרסן עצמו מעודד אותם (בדמות שחקנים – את ההזיות נשאיר לאולטרה מרתון…).

5. מרתון בודפשט (הונגריה) 

תאריך: 7.10.2018

מסלול: מעגלי – יש דרכים שחוזרים עליהן פעמיים אם כי לא מדובר בשתי הקפות.

תוואי מסלול: שטוח

משתתפים: כ-5,000

יחסית למרתונים הגדולים האחרים בערים אירופיות אטרקטיביות, מדובר במרתון די צנוע. מצד שני הקהל הישראלי גילה אותו לפני מספר שנים, וראה כי טוב. גם מסלול יפהפה שעובר באתרי המורשת של אונסק"ו, גם יעד זול יחסית, גם מזג אוויר טוב (אם כי יתכן מאוד שיהיה גשום) ובכלל – מי לא רוצה לנסוע לבודפשט? תוסיפו לזה מסלול מהיר ותקבלו שילוב מנצח.

6. מרתון מינכן (גרמניה) 

תאריך: 14.10.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח עם עליות

משתתפים: כ-10,000

אולי יש כאלה שלא מרגישים בנוח לסיים מרתון בריצה אל תוך אצטדיון אולימפי, שהזיכרונות שלנו ממנו כישראלים הם של טרור, רצח ודם. מצד שני, יהיו גם כאלה שדווקא ירצו להניף באותו מקום את דגל ישראל כשהם חוצים את קו הסיום של המרתון.

בגרמניה, רק בחודשי הסתיו, יש כמות דו ספרתית של מרתונים. מינכן הוא ללא ספק אחד הגדולים יחד עם ברלין ופרנקפורט, רק שבמקרה הזה המסלול הוא פחות מהיר כי יש בו כמה עליות. הארגון הוא גרמני וזה אומר שבתור משתתפים אתם לא צריכים לדאוג לכולם. הגעה למינכן היא גם פשוטה יחסית עם טיסות ישירות שבמקרים רבים יש עליהן מחירים טובים. העיר אטרקטיבית, הקהל הגרמני אוהב מרתונים. יש מספיק סיבות טובות להגיע גם למינכן כדי לרוץ מרתון.

7. מרתון אמסטרדם (הולנד) 

תאריך: 21.10.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-12 אלף

המרתון הזה לגמרי שייך למשפחה של מרתון ברלין. הוא אמנם פחות גדול משמעותית מבחינת כמות המשתתפים. מצד שני הוא מהיר, יוקרתי, בעל אווירה מחשמלת – כמעט כמו ברלין. הרבה אנשים מעדיפים דווקא מרתון בסדר גודל כזה, כדי להימנע מיותר מדי צפיפות. ושוב, מבחינה סטטיסטית מזג האוויר אידאלי עם סיכוי לגשם, אמסטרדם היא עיר יפהפיה אבל חשוב גם לציין שבחלק מהמסלול עוברים גם בחלקים פחות אטרקטיביים של העיר כמו למשל אזור תעשייה. קשה למצוא רצים בוגרי מרתון אמסטרדם שלא ימליצו לנסוע לשם.

8. מרתון דבלין (אירלנד) 

תאריך: 28.10.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-16 אלף

מי שחושב עוד להספיק לשם בעונה הנוכחית צריך לדעת שהאירוע הזה הוא כבר "סולד-אאוט" השנה. ולא סתם כנראה, אם תחפשו ברשת תמצאו בעיקר ביקורות טובות על המרתון הזה. מבחינת הקהל, האירים הם אמנם לא בריטים אבל המנטליות של העידוד היא ככל הנראה דומה. מבחינה סטטיסטית מזג האוויר אמור להיות מושלם לריצה בעונה זאת ןגם יש סיכוי טוב שזה יהיה ללא גשם. מבחינת היופי, בדבלין בהחלט יש מה לראות גם לאורך המסלול. מבחינה השתייה (שאחרי המרתון) – את זה יש, ובכל מקום.

9. מרתון פנקפורט (גרמניה)

תאריך: 28.10.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-25 אלף

מבחינת כמות המשתתפים והמסלול המהיר, המרתון הזה שני בגרמניה רק לברלין. האמת היא שמאז שההרשמה למרתון ברלין הפכה לקצת יותר מסורבלת וכוללת גם הגרלה בחלק מהמקרים, ישראלים רבים החליטו מראש על רישום למרתון פרנקפורט. רבים מהם לא התחרטו והיו מוכנים להישבע שהם מעולם לא חוו מסלול כל כך מהיר.

10. מרתון ונציה (איטליה) 

תאריך: 28.10.2018

מסלול: מנקודה לנקודה

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים:  כ-6,000

מי שמכיר את ונציה יודע שקשה מאוד לרוץ או בכלל לנסוע בעיר עצמה, שמאופיינת בתעלות על גבי תעלות שכל מה שאפשר לעשות בהן זה רק לטייל ברגל. לכן מרתון ונציה מגיע לעיר ונציה רק ב-6 הקילומטרים האחרונים שלו, הוא מתחיל בעיירה שנקראת סטרה באזור הכפרי מסביב לונציה, אבל הנופים של מרהיבים – בכל זאת צפון איטליה.

מבחינה סטטיסטית לנסוע לונציה בסוף אוקטובר זה רעיון לא רע בכלל, הגשמים אמנם בלתי צפויים אבל מזג האוויר אמור להיות מצוין. בגלל שרצים פחות בעיר יש גם פחות אבנים משתלבות כפי שיש בהרבה מרוצים באיטליה. בסך הכל זהו מרתון בגודל בינוני שמומלץ על ידי הרבה מאוד אנשים, ובאופן כללי יעד מדהים לנסוע אליו.

11. מרתון ניס-קאן (צרפת) 

תאריך: 4.11

מסלול: מנקודה לנקודה

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-15 אלף

בשמו הנוסף הוא נקרא מרתון הריביירה הצרפתית. אחד הדברים הראשונים שאומרים על המרתון הזה הוא שמדובר באחד המסלולים היפים בעולם – שילוב של הים התיכון והרים מושלגים מסביב. המרתון הזה התקיים לראשונה רק ב-2010 ושבר את שיא הנרשמים למרתון ראשון שהיה 10,000. מאז הוא רק הולך ומשתבח, אבל יש כאלה שיגידו לא לצפות כאן לתקתוק וארגון גרמני, אולי קצת פחות. מה שכן, אם אתם אוהבים נופים ורוצים להרגיש ליום אחד כמו משתתפים בטור דה פראנס רק ללא אופניים, כנראה שזה המקום בשבילכם. מה שכן, יהיה קשה להימנע מרוחות חזקות על המסלול הזה.

12. מרתון פורטו (פורטוגל) 

תאריך: 4.11.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: כ-5,000

אומרים שפורטו עיר עיר יותר צעירה ותוססת לעומת בירת פורטוגל ליסבון, אולי מזכירה קצת את תל אביב. ויש שיגידו שגם המרתון שלה מזכיר קצת את תל אביב. מעגלי, הרבה רחובות, עיר עתיקה, הרבה נהר, הרבה ים, הרבה מים באופן כללי. המרתון הזה הולך וגדל משנה לשנה, אולי הטיסות לפורטוגל קצת יותר יקרות לעומת יעדים אחרים באירופה, אבל צריך לבדוק מה לגבי שאר המחירים במדינה, שנחשבת לזולה מאוד במונחים אירופיים.

13. מרתון אתונה (יוון) 

תאריך: 11.11.2018

מסלול: מנקודה לנקודה

תוואי מסלול: הררי

כמות המשתתפים: 18,500

זה אולי לא מרתון מערב-אירופי טיפוסי, והמסלול הוא די קשה יחסית למרוץ כביש. מצד שני, יש כאלה שאומרים שלהיות רץ מרתון זה סוג של דת, ואין שום ספק שה"מאמינים ההדוקים" ירצו, לפחות פעם בחיים, להגיע למקום הקדוש שבו הכל התחיל. על אחת כמה וכמה מי שהתחיל לרוץ בעקבות ספרו של הרוקי מורקמי "על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה". הסופר היפני המוכשר שכל כך אוהב לרוץ, עשה בעצמו את המסלול של המרתון הזה כמרתון ראשון וכתב על הסמליות שבדבר. אגב, המרתון מסתיים במרכז אתונה באצטדיון האולימפי המקורי של המשחקים הראשונים בעידן המודרני שהתקיימו ב-1896.

המסלול של המרתון הזה מבוסס על דרכו של השליח הצבאי פיידיפידיס, המרתוניסט הראשון בהיסטוריה אם תרצו, שרץ מהעיר מרתון לאתונה כדי לבשר על ניצחונם של היוונים בקרב נגד הפרסים ומת אחרי שהעביר את הבשורה. זו גם הסיבה שהמרתון הזה הוא מנקודה לנקודה, וגם שהוא הררי, לפחות בחלק הראשון שלו. מי שהיה באתונה מכיר את ההרים שסובבים אותה – את חלקם פוגשים במסלול.

14. מרתון פירנצה (איטליה) 

תאריך: 25.11.2018

מסלול: מעגלי

תוואי מסלול: שטוח

כמות משתתפים: 10,500

מעבר לעובדה שהעיר יפה ואטרקטיבית, אפשר למצוא הרבה יתרונות למרתון הזה. הוא השני בגודלו באיטליה אחרי מרתון רומא, והוא אחד המהירים בארץ המגף – זו גם הסיבה שבמקרים רבים הוא שימש כאליפות הלאומית של האיטלקים. האימונים למרתון הזה מתחילים בקיץ, אבל נכנסים לסתיו כשהתכנית הולכת ונהיית קשוחה יותר – יתרון גדול לכל אחד ובטח שלרצים ישראלים.

לעומת רומא, מעטים הם החלקים שבהם רצים על אבנים משתלבות, כך שהמסלול הוא בסך הכל נוח ומהיר. מבחינת מזג האוויר, בהחלט יש סבירות לגשם אבל לפי הטמפרטורה הממוצעת זה אמור להיות מרתון די נעים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג