10 סיבות להשמנה במיוחד לאחר גיל 40

אנשים רבים נוטים לוותר על המאבק בהשמנה, במקום לנסות ולהבין את הגורמים שבגללם רובנו עולים במשקל, במיוחד אחרי גיל 40. מהם הגורמים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מסתבר שמטרות האימון הקשורות לשיפור אסתטיקה גופנית הן השכיחות ביותר. מדובר במטרות אימון כמו: ירידה במשקל הגוף, הפחתה באחוז השומן, העלאת מסת השריר, העלאת הטונוס השרירי, שיפור בפרופורציות הגופניות, ושיפור אסתטיקה כוללת. למרות התקדמות עצומה בכל הקשור לטכנולוגיה, מחקר וידע מרשים בתחומים רבים, טרם נמצא מזור לבעיה גדולה מאוד – השמנה. לכן, סבירות גבוהה ששנת 2017 תהיה עוד יותר שמנה מקודמותיה. ניתן לראות זאת באוכלוסיות שונות בכלל ואצל אוכלוסיית הילדים בפרט. עצוב למדי.

מדידת היקפים

יותר מדי אנשים מוותרים | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
ספורטאים חובבים והשמנה, היתכן דבר כזה? 
מה עושים כשהמשקל תקין והאסתטיקה הגופנית גרועה? 
מדוע פעילות גופנית לא מספיקה כדי לרדת במשקל? 

לא נפרוס כאן את כל הסיבות לכך, אך נציין שאחת הבעיות המדאיגות הנה להבחין באלה שפשוט ויתרו (והם לא מעטים). הם מתקשים להתמודד עם אורח חיים לא פשוט הכולל ביצוע של פעילות גופנית על בסיס קבוע (ברוב המקרים), הקפדה על דיאטה היפו קלורית במרבית מעגלי החיים על מנת לא לעלות במשקל ובאחוז השומן ועוד. הן בישראל והן במדינות רבות בעולם, ישנן אפשרויות רבות לצריכת מזון רב בין אם הוא נחשב בריא או אולי לא. הרי ניתן לצרוך אפילו בישראל במחיר של 10 שקלים שני מוצרי מזון שמכילים בנקל למעלה מ-1,000 קלוריות. לאור זאת, קיים קושי רב לשמור על משקל חדש שהושג או להפחיתו.

הראייה של השנים האחרונות השתנתה בכל הקשור לתפיסת האדם השמן. אם באירופה, בתקופת ימי הביניים ועד המאה ה-19, אישה שמנה נחשבה כבריאה ופורייה, וגבר שמן נחשב לבעל נכסים וחשיבות – הדבר, סביר להניח, היה נעוץ בתפיסת עולם כי מחלות רבות מקורן בתת תזונה. כיום הדבר ממש לא נכון והשמנה ברמות השונות שכיחה הן במעמד הסוציו-אקונומי הנמוך הגבוה כאחד (משמעותי יותר במעמד הנמוך). זאת בשל נגישות רבה למוצרי מזון זולים שהינם עתירי שומן, סוכר ומלח, תרבות אכילה קלוקלת, אורח חיים שאינו בריא ועוד.

לכך יש להוסיף את תהליך ההזדקנות שמתחיל כבר בתחילת העשור השלישי של החיים. בגילאים הצעירים, השינויים הפיזיולוגיים והאסתטייים לא ממש באים לידי ביטוי. בעשורים מתקדמים יותר של החיים (לדוגמה מגיל 40 ואילך) ניתן לראות רגרסיה לא מעטה בתפקוד מערכות הגוף השונות, עלייה במשקל הגוף, אחוזי השומן, האסתטיקה הכוללת, שינוי בפרופורציות הגופניות (זאת גם בשל סוג השמנה השונה מאדם לאדם – השמנה בטנית לעומת השמנה אגסית, מצב בריאותי ועוד), ירידה בתפקוד הגופני הכולל ועוד.

שתיית אלכוהול

מזה צריך להיזהר. אלכוהול | צילום: thinkstock

10 סיבות להשמנה במיוחד לאחר גיל 40 

  1. גנטיקה: לרבות מספר תאי שומן רבים במיוחד שמעלים משמעותית את הפוטנציאל להשמנה במעגלי החיים, תאי השומן גם עלולים להתרבות בתקופות החיים השונות בשל השמנה מופרזת ואכילה לא מושכלת ומבוקרת. לכך יש השלכות על המשקל והרכב הגוף כאחד.
  2. שינויים בסטטוס הזוגי: ממחקרים עולה ששינוי מצב כמו למשל מגרוש לנשוי, משפיע על הרכב הגוף (יחס אחוז השומן לעומת מסת השריר לשלילה) וכן גורם לעלייה ב-BMI. כשמתגרשים דווקא יש מגמה של ירידה במשקל, שיפור הכושר הגופני ועוד.
  3. פיתוח קריירה או גידול משפחה (או שניהם יחד): גידול משפחה, פיתוח קריירה בתחומים מסוימים וכדומה, מצריכים לא מעט שעות במהלך היממה. נכון שניהול הזמן במקרה זה הנו קריטי, וכל אחד ממבני האדם מתנהל באופן שונה ומצליח לעשות יותר/פחות דברים גם לפי מידת כישוריו אופי, וסדרי העדיפויות שיש לו לכל דבר ועניין. אזי, מדובר על הקצאת שעות שונה לחלוטין למשפחה, פעילות גופנית, קריירה, בילויים וכדומה. לכך השלכות רבות על מדדים גופניים, מצב בריאותי ועוד. במרבית המקרים יש צורך במספר שעות בשבוע על מנת לשפר כושר גופני בצורה מיטבית ו/או להשפיע על משקל הגוף ואחוזי השומן. לדוגמה נביא את ההנחיות של ארגון ה-ACSM שממליץ על ביצוע של לפחות 220 דקות בשבוע של פעילות אירובית בדופק מטרה על מנת לתרום לתהליך הירידה במשקל. זאת עוד ללא ביצוע האימון האנאירובי (אימוני ההתנגדות) שגם אותו חשוב עד מאוד לבצע.
  4. בילויים ויציאות בכלל: בגילאים מבוגרים הדבר שכיח במיוחד. כיום יציאה כוללת בדרך כלל ישיבה בבתי קפה, מסעדות וכדומה ופחות נהוג האירוח בבתים שהיה כה שכיח בעבר. אכילה בחוץ תוך שמירה והקפדה על הצריכה הקלורית הנה משימה לא פשוטה למרבית האנשים. חלק ניכר מהמנות מכילות לא מעט שומן, סוכר וקלוריות מה שכמובן מקשה על תהליך השמירה על המשקל. חשוב לציין שארוחה ממוצעת במסעדה עשויה לכלול בקלות למעלה מ-2,000 קלוריות.
  5. שתיית אלכוהול: מעבר להשלכות הבריאותיות, יש לכך השלכות מבחינה של הערך הקלורי. בגרם אלכוהול יש 7 קלוריות (כמעט כמו שומן – 9 קלוריות לגרם). כך שכוסית יין או משקה חריף בכלל עשויה להכיל בנקל גם 100-200 קלוריות. במקרים רבים לא מסתפקים בכוסית אחת וכך יוצא שבארוחה ממוצעת, כמות הקלוריות שמקורן באלכוהול מסתכמות במאות! זאת גם ללא רווח בריאותי ממשי כלל.
  6. הוויתור על התמודדות קבועה במשקל הגוף: מכיוון שיש צורך להתאמן על בסיס קבוע בכל מעגלי החיים, לאכול "בריא" ויחסית דל קלוריות, במקרים רבים יש צורך באופי מתאים ויכולת התמדה. לכן, מרבית האנשים שיורדים במשקל, מעלים חזרה. אפילו עשרות אחוזים מאלו שעברו ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה) עולים במשקלם. זאת מכיוון שללא שינוי עקבי וממשי של אורח החיים יהיה קשה ואף בלתי אפשרי לשמור על המשקל החדש שהושג.
  7. מבצעים פעילות גופנית ולא אימון גופני: לכאורה נשמעים שני המושגים הללו זהים, אך ההבדלים ביניהם גדולים במיוחד. פעילות גופנית הנה פעילות יומיומית המאופיינת בביצוע סוגי פעילויות גופניות שונות בבית, בחוץ וכדומה. בפעילות זו אין הגעה לסף התחתון לשיפור היכולת הגופנית הנדרשת לשם שיפור הכושר הגופני. כדוגמה ניתן להביא הליכה באחד הקניונים לקניות. ההליכה, במקרה זה, הנה פעילות גופנית מכיוון שהיא מתבצע בדופק לב נמוך במיוחד, אך בעת שנעבור להליכה מהירה בפארק או במקום אחר ואולי אף לריצה, הרי שכבר מדובר על אימון גופני ואז חל שיפור בכושר הגופני (האירובי במקרה זה) וחלים שינויים פיזיולוגיים, בריאותיים ואחרים חשובים. המעניין ועצוב כאחד שיש לא מעט האנשים שכן מחליטים שהגיע הזמן להתאמן אך הם מבצעים זאת ברמה עומס כזו שהדבר הנו, למעשה, פעילות גופנית ולא אימון גופני. ההמלצה – לפנות לאיש מקצוע שיבנה תכנית אימון מתאימה ורק כך להתקדם ולהשיג מטרות אימון שונות.
  8. שינויים הורמונליים: משפיעים מאוד על תהליכים רבים בגוף לרבות ההשמנה. לדוגמה: עלייה בהורמוני הלחץ (לרבות קורטיזול) וירידה ברמת ההורמון הגברי טסטוסטרון עשויה להיות קשורה לעלייה במשקל ובאחוז השומן, ובכלל בהרעה של ההופעה האסתטית. בנוסף, ישנם הורמונים רבים נוספים שבמידה ורמתם אינה בטווח הנורמה, גם הם קשורים למשתנים רבים כמו: מצב בריאותי, משקל הגוף, פרופורציות גופניות ועוד.

    הפחתה של שעות שינה משפיעה על המשקל

    גם הפחתה של שעות שינה משפיעה | צילום: thinkstock

  9. הפחתה במספר שעות השינה ואיכותן: לכך השפעה לא מעטה על העלייה במשקל ואחוז השומן. מדובר במקרה זה גם על עיתוי השינה (לדוגמה, 7 שעות שינה בין השעות 1 בבוקר עד 8 בבוקר איכותיות פחות לעומת 7 שעות שינה בטווח של 11 בלילה ועד 6 בבוקר למרות שמספר שעות השינה  זהה). ברם, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על האיכות.
  10. שימוש בתרופות שונות: תרופות לטיפול בלקות קשב, דיכאון ועוד, קשורים לשינויי המשקל ואף להרכב הגוף של האדם. הן עשויות לגרום לחוסר תיאבון ואף להשפעות אחרות. לכן, בתקופות שונות של החיים בהן נעשה בתרופות שונות, יש לכך השלכות לא מעטות על משקל הגוף והרכבו וזאת עוד גם בלי שנעשה בכלל שינוי באורח החיים של האדם.

לסיכום, טיפול בהשמנה ובאסתטיקה גופנית כוללת קשור בעבודה לא פשוטה כלל ועיקר הכוללת אימוץ אורח חיים בריא וספורטיבי כאחד. עם העלייה בגיל הדבר הנו מורכב יותר ומצריך כוחות (נפשיים בעיקר) וזאת על מנת להתמיד על בסיס קבוע באורח החיים המסוים המשפיע מאוד על איכות החיים בהמשך הדרך. וכמובן… יפה שעה אחת קודם.



ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל קורסי הכשרה מקצועיים למדריכים ואנשי מקצוע בתחום האימון במכללה האקדמית בוינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג