ממה מורכב חלבון מי הגבינה שלכם?
מה זה בדיוק חלבון ה-Whey הזה שכולם מדברים עליו? ובכמה צורות הוא יכול להגיע לגוף שלנו? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
ריצה צילום: shutterstock

אם בתחילת המילניום המראה הנפוץ בחדרי הכושר היה של שרירנים שמניפים משקולות אל על או דוחקים משקולות עם הרבה פלטות משני הצדדים, הרי שבשנים האחרונות נוסף דבר חדש לעולם הספורט התחרותי והוא השקשוק. יותר יותר מתאמנים ומתאמנות מסתובבים עם שייקר פרטי שבו הם משקשקים את אבקת החלבון המועדפת עליהם, עם ריכוז החלבון הגבוה שלו הם זקוקים.

ממה מורכבת אבקת החלבון? צילום: shutterstock

אבל האם עצרתם פעם ושאלתם את עצמכם ממה מורכבת אבקת החלבון הזו ומה זה בכלל אותו חלבון מי הגבינה (Whey)? ובכן, בתהליך ייצור הגבינה, החלב מופרד לשניים: לקזאין ולמי גבינה, שמהווים כ-20 אחוזים מסך התוצר ומגיעים בצורה נוזלית. חלבון מי הגבינה מגיע בצורה מרוכזת (concentrate), בצורה מבודדת (isolate) או בצורה נוספת המכונה הידרוליזאט (hydrolysate).

חלבון מי גבינה

חלבון מי הגבינה המרוכז נחשב לבעל האיכות הגבוהה ביותר והוא מורכב גם משומנים ומפחמימות. רמת התרכיז של החלבון עומדת בו על כ-70 אחוזים עד 89 אחוזים וככל שהאחוז יורד גם איכות האבקה נחשבת לנמוכה יותר. אבקות המכילות חלבון מי גבינה מרוכז נחשבות לנפוצות ביותר, לטעימות יותר וגם לכדאיות יותר מבחינה כלכלית עבור מתאמנים.

חלבון איזולייט

חלבון מי הגבינה המבודד איזולייט (isolate) נחשב מעובד יותר, מה שמקנה לו רמת ריכוז גבוהה יותר העומדת על 95 אחוזים. הוא נחשב איכותי יותר בהשוואה לתרכיז מי הגבינה ואינו מכיל ברוב המקרים פחמימות או שומן, מה שמונע ממנו להגיע לריכוז מלא של חלבון. לעומת זאת אבקות אלו כן מכילות מעט מים ומינרלים. מחירה של אבקה זו עלול להיות יקר יותר לאור תהליך ההפקה הארוך יותר שהיא נדרשת לעבור לשם בידוד החלבון. סוג זה של אבקה מתאים גם לסובלים מרגישות ללקטוז, בגלל הנוכחות הדלה עד לא קיימת שלו בה.

חלבון הידרוליזאט

חלבון מי הגבינה השלישי המכונה גם הידרוליזאט, נוצר כתוצאה מהתפרקות שרשראות של חומצות אמינות לרסיסים בתהליך המכונה הידרוליזה. ההרכב של חלבון זה מסייע לו להתעכל מהר יותר מחלבון מי הגבינה המבודד.

עבור ספורטאים נדרשת צריכת חלבון ברמה גבוהה יותר מזו שלה זקוק אדם ממוצע שלא עוסק בספורט, לכן היתרון באבקות החלבון הזמינות והקלות להכנה. לכל סוג חלבון גם היתרונות והחסרונות שלו, וצריכה מעורבת שלהם עשויה להשפיע לטובה ולספק את כל החוסרים בגוף.

עבור ספורטאים נדרשת צריכת חלבון ברמה גבוהה | צילום: shutterstock

חלבוני מי גבינה מכילים גם את חומצת האמינו לאוצין, שמקושרת לבניית החלבון בשריר מה שהופך אותה למבוקשת בקרב ספורטאים שזקוקים לה. אבל לא משנה מה מקור החלבון שלכם, זכרו דבר אחד: ישנם מדדים ברורים באשר לכמות שאתם נדרשים לה והם מדברים על גרם עד 1.5 גרם חלבון לכל קילוגרם ממשקל הגוף עבור אימוני סבולת, 1.6 עד 2.2 גרם לכל ק"ג לאימוני כוח ואילו לחיטוב ולשמירה על המסה הרזה בזמן ירידה במשקל, ההמלצה היא 2.1 עד 3 גרם חלבון לכל קילוגרם ממשקל הגוף.

כמו כן, רצוי לזכור כי הדרך להעלאה במסת השריר שלכם מתחילה כבר בארוחת הבוקר. אם תפתחו את היום שלכם בזריקת אנרגיה תוכלו להישאר שבעים עד לארוחה הבאה שלכם וכך גם תוכלו לנהל שגרת חיים בריאה יותר. דוגמה לארוחת בוקר שתסייע לכם בפיתוח מסת השריר תכלול ביצים, מוצרי חלב למיניהם דוגמת קוטג', מעדנים עם 20 גרם חלבון ושייקים של אבקות חלבון שונות שמציעות כמות דומה וזמינה במהירות.


תוכן שיווקי

ספרו לחברים

Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
הכי חדש באתר
קבלו את הכתבות האחרונות

הירשמו לניוזלטר היומי שלנו