פציעות: מה הקשר בין כף רגל שטוחה לפציעות?

לא מעט רצים עם פלטפוס מקבלים המלצות "לתקן" את המצב כדי להימנע מפציעות וכאבים. האם זה הכרחי? ומה אומרים המחקרים. לפיזיותרפיסט עופר צחר יש תשובות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כפות רגליים ונעלי ריצה
כפות רגליים ונעלי ריצה

אחת הטענות הרווחות שאני שומע עד היום היא "יש לך פלטפוס, אתה חייב לטפל בזה, זו בעיה וזה יוביל לכאבים ופציעות". האמנם? הנושא של מבנה קשת כף הרגל והקשר של מבנה זה לפוטנציאל פציעות גבוה יותר בגפיים התחתונות, הנו נושא ותיק בעולם הרפואה, הפיזיותרפיה, השיקום ובעולם האימון. הכוונה היא לכל השרשרת המפרקית (כף הרגל על כל חלקיה: הקרסול, השוק, הברך, הירך ומפרק הירך והאגן) ואף לקשר בין מבנה כף הרגל ופציעות מרוחקות יותר בגב ואף למעלה מכך.

כפות רגליים ונעלי ריצה

מי באמת צריך להוסיף משהו לנעלי הריצה? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא פציעות
למה כפות הרגליים נרדמות במהלך הריצה?
האם ניתן לנבא ולמנוע דלקת בגיד אכילס?
מה עושים עם הכאבים בברכיים?

הדעה השולטת היא שישנו קשר ברור, שלא משתמע לשתי פנים, בין מנח בו קשת כף הרגל נוטה להשטחה (פלטפוס) של הקשת האורכית הפנימית (Flat Medial Longitudinal Arch of foot), לבין עלייה בהישנות של פציעות שונות הקשורות לגפיים התחתונות. זו דעה מאוד מושרשת בתפיסה של רבים מאיתנו, שהובילה להתפתחות של תעשייה שלמה סביב נושא זה.

ההבנה שמנח שטוח של כף הרגל הוא לא תקין גרמה לערנות יתר לא נחוצה בהקשר של תינוקות וילדים צעירים, שם אין לנו סיבה לצפות למבנה אחר, שכן קשת שטוחה או פלטפוס זה מבנה נורמלי ותקין בגילאי הינקות וניתן לראות מנח זה כתקין עד גילאי 6-7. מעבר לכך ניתן ומומלץ להיוועץ עם גורמים המוסמכים ואמונים על מענה לליקויים אורתופדיים בגילאים הללו – פיזיותרפיסטים התפתחותיים ואורתופד ילדים.

בנוסף הקשר בצורת "סיבה ותוצאה" שיצרו בין הפלטפוס בלשון העם או כף רגל בהיפרפרונציה (נטייה להשטחת הקשת) לבין פציעות שימוש יתר (Overuse Injuries) הלך והתעצם על ידי בעלי עניין בנושא כמו עולם נעלי הריצה, עולם המדרסים ואף עולם הטיפול על רבדיו השונים. זה דבר שגרם לכל אדם עם מבנה כף רגל מעט שטוח או פלטפוס, לחשוש לעסוק בפעילות ספורטיבית בכלל ובריצה בפרט, שכן הוא עלול לסכן את עצמו בפציעה ללא שינוי המבנה ה"לקוי" של כף רגלו – דבר שבגדול הוא פשוט לא נכון.

האם כף רגל שטוחה מובילה לפציעות?

השאלה שצריכה להישאל ועולה יותר בשנים האחרונות היא האם אותו קשר ברור בין מבנה של פלטפוס בקשת כפות הרגליים שלנו לבין פציעות בגפיים התחתונות אכן קיים או שזוהי תחושה לא מבוססת שנוצרה עם השנים?

המחקר לאורך שלושת העשורים האחרונים הראה תמונה לא ממש ברורה כמענה לשאלה הזו. לצד מחקרים שלא מצאו קשר בין השטחה של קשת כף הרגל לבין שכיחות גבוהה יותר של פציעות בגפיים התחתונות, היו כאלה שהראו נסיבתיות וקשר בין השניים.

המגמה בשנים האחרונות שעולה ממחקרים ומסקירות ספרותיות היא על חוסר קשר בין רוב הליקויים היציבתיים (לרבות פלטפוס) לבין פציעות, וכל עוד הליקוי לא מקושר באופן ברור לכאב, מגבלה בטווחי תנועה ו/או ירידה ברמות התפקוד של אותו אדם.

המחקרים ברובם לא מצביעים על קשר ישיר בין פלטפוס בכף הרגל כגורם סיכון ברור לפציעות בגפיים התחתונות. הגדילה לעשות סקירה ספרותית (Neal et al. , 2014) שבוצעה בשנת 2014, ובה בוצעה השוואה בין יציבה ומנחים שונים של כף הרגל, גם מנח של פלטפוס וגם מנח של קשת כף רגל גבוהה (פס-קבוס) לבין העלאת הסיכון לפציעות שימוש יתר בגפיים התחתונות.

הסקירה התבצעה כדי לדעת האם הבדיקות המרובות שאורתופדים, פיזיותרפיסטים ובוני מדרסים (אורתוטיסטים) עורכים להתרשמות מיציבת כף הרגל והקשר שהם יוצרים בין אותה יציבה לפציעות בגפיים התחתונות, הוא באמת קשר נכון, קיים ומבוסס ראיות אמיתיות או יותר מבוסס על אמונות עבר ללא ביסוס אמיתי.

מי אמר שאי אפשר לרוץ עם פלטפוס? | צילום: pixabay

תוצאות המחקר לא מצאו קשר בין מנח כף רגל של קשת שטוחה (פלטפוס) לבין פציעות ומבנים אנטומיים שונים בגפיים התחתונות (פציעות בכף הרגל, פציעות בקרסול כמו נקע, פציעות בשוק ובברכיים וכו').

הקשר היחיד שנמצא הוא קשר חזק אך קטן עם אפקט חלש בין מנח כף רגל של קשת שטוחה (היפרפרונציה) לתופעה של כאב בקדמת השוק או שין ספלינט (MTSS – Medial Tibial Stress Syndrome) ובנוסף קשר מאוד חלש בין אותה היפרפרונציה בקשת כף הרגל או פלטפוס, לכאב קדמי בברך (PFPS – Patello Femoral Pain Syndrome), וזאת כאמור בנוסף לחוסר הקורולציה בין מנח כף הרגל לפציעות אחרות.

מסקנות וסיכום

נושא מבנה קשת כף הרגל היה וכנראה יישאר נושא שמעניין את כל מי שנוגע בעולם התנועה , בין אם מהצד האימוני והטיפולי ובין אם הספורטאים עצמם (חובבנים ומקצוענים כאחד).

חשוב מאוד שלצד אמונות ותפיסות שנוצרו והוטמעו בתודעה של כולנו עם הזמן, להתייחס בעיקר למה שעולם המדע והמחקר מלמד ומחדש לנו ובעיקר אם הוא סותר את התפיסות שלנו.

לגבי מנח קשת כף רגל שטוחה או פלטפוס (היפרפרונציה) של כף הרגל והקשר לפציעות – יש להתייחס למבנה שכזה כגורם סיכון בינוני להתפתחות כאב בקדמת השוק וגורם סיכון חלש מאוד להתפתחות כאבי ברך קדמיים. הקשר הזה הוא כאשר אנו מזהים השטחה ברורה של קשתות כף הרגל שלנו, דבר שלעתים יתבטא גם במגבלה בטווח תנועה בקרסול. ניתן במקרים אלו לקבל ייעוץ אצל פיזיותרפיסט מוסמך כדי לייצר תכנית תרגול מתאימה כדי לייצר קו הגנה כנגד הפציעות המדוברות, וגם זה לפי שיקול דעת של פיזיותרפיסט/אורתופד.

בכל שאר פציעות הגפיים התחתונות לא נמצא מתאם וקשר בינן לבין מבנה פלטפוס או היפרפרונציה בקשת כף הרגל.

חשוב לציין שנושא הנעליים המתקנות, אלא אם ניתנות משיקולי נוחות סובייקטיבית, אינם חובה לבעלי מבנה כף רגל שטוחה ויתרה מזאת. המדרסים אשר יכולים בהחלט להשתלב בתוך מענה טיפולי בדגש על הפציעות שנמצאו קשורות להשטחה בקשת כף הרגל – השין ספלינט בשוק והכאב הקדמי בברך (PFPS), הם ממש לא חובה לכל מי שיש לו מבנה פלטפוס. כלומר, קשת כף רגל שטוחה והשיקול למדרס בהקשר לפלטפוס בכפות הרגליים צריך להיות שיקול של מענה תפקודי והקלה על מצב נתון ולא מניעה של כאב עתידי עקב קשת כף רגל שטוחה שכעת לא קיים.

אז לכל שטוחי ושטוחות הרגליים שבינינו, המבנה של כפות הרגליים שלכם לא אמור למנוע מכם שום פעילות וברוב המכריע של המקרים לא מעיד אתכם לפציעות. לכן, צאו לרוץ, לכו תעשו ספורט ובעיקר תיהנו.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • איתן הגיב:

    כאשר מציינים מחקרים במאמר יש להוסיף קישור למקורות. לצערינו יש מספיק מחקרים מוגבלים ולא תמיד מהמנים ומקצועיים.

    1. ליאת הגיב:

      וכדאי לבחור תמונה מתאימה אנטומית לכתבה .

  • צחי מושיוף הגיב:

    מנסיוני נעל מתקנת בריצה מקלה משמעותית על הנוחות והכאב בזמן הריצה ולאחרייה .

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג