שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

אופניים מתחילים

טרנד | אופני גראבל – מה זה בכלל?

מה זה אופני גראבל? למה הם נראים כמו אופני כביש? מה עושים איתם והיכן ניתן לרכוב עליהם? מה ההבדל בינם לבין סייקלוקרוס? הכל על הטרנד החדש ומאתגר העצמות


מה זה אופני גראבל? למה הם נראים כמו אופני כביש? מה עושים איתם והיכן ניתן לרכוב עליהם? מה ההבדל בינם לבין סייקלוקרוס? הכל על הטרנד החדש ומאתגר העצמות

מאת:דגנית מקא-קראוז | צילום: אורי ניצן


למי שיוצא לטייל ולרכוב בשבילי בן שמן, הרי ירושלים או יערות מנשה, וודאי פגש לפחות פעם אחת, רוכבים על אופני כביש מוזרים שחולפים מולם בטיסה בגובה נמוך. לא, הם לא התבלבלו והם גם לא רוכבים על אופני סייקלוקרוס, הם זן מיוחד של רוכבי גראבל.



               אופני גראבל בייק, נראים כמו אופני כביש אבל נולדו לרכיבות גם בשטח

GRAVEL או בעברית "חצץ", הוא שמם של סוג אופניים שמשגע את מאותגרי הרכיבה ואוהבי ההרפתקאות הכואבות במיוחד. בשנים האחרונות, החלו אופני הסייקלוקרוס לצוץ במקומות רבים בארץ (אפילו היו מספר תחרויות בשנתיים האחרונות, כאן בארץ הקודש) ועכשיו ניצני הפריחה הראשונים של אופני הגראבל הגיעו גם לישראל.


            "לשלב את שני הדברים, כביש ושטח על אותם אופניים זו הנאה מטורפת"

בחיפושי אחרי הסבר מהו ההבדל בין אופני סייקלוקרוס לאופני גראבל, נתקלתי במספר תשובות, אבל לא משהו חד משמעי וברור. למי שאינו בקיא בתחום, יכול בקלות להתבלבל ולחשוב שאופניים הדומים לאופני כביש עם צמיגים דקים מעוטרים בקוביות הם אופני סייקלוקרוס, אז זהו, שלא בהכרח.

"בעיקרון אלו אופניים מאוד דומים", מסביר לנו זיו ענפי, 44, רוכב עם ותק של 22 שנה ובעליה של חנות האופניים BIKEWAY בבארות יצחק. "סייקלוקרוס יהיו אופניים קצרים יותר ב-Top Tube וב-Bottom bracket גבוה יותר כי הם נועדו לעבור מכשולים. גראבל נראים אותו הדבר רק שה-Bottom bracke נמוך יותר, האופניים טיפה ארוכים יותר, כדי שהם יהיו יותר נעימים וידידותיים וגם יציבים, כיוון שבגראבל משתמשים לטיולים ארוכים".



               זיו ענפי. "ניסיתי את האופניים לראות איך הם ופשוט נדלקתי על העניין"

ענפי מספר שהגראבל צמח בארה"ב ונולד כפתרון למקומות בהם אין כבישים, אלא דרכי כורכר ובמקום אופני כביש בלבד שעליהם אי אפשר לרכוב בשטח, עם אופני גראבל ניתן לשלב שטח וכביש יחד.

איך הגעת לגראבל?
"לפני שנתיים, כשהתחילה ליגת הסייקלוקרוס בישראל, הבאתי כמה שלדות של חברת סינגולר. ניסיתי את האופניים לראות איך הם ופשוט נדלקתי על העניין".



מה תפס אותך?
"הפשטות, המהירות, הכאב. אני טיפוס שאוהב לאתגר את עצמו ותמיד לוקח את עצמי בכל מיני דברים שקשורים לאופניים – לקצה. הסגנון הזה הוא מדליק וכיף, זה שונה ולא סטנדרטי ודורש אומץ. אני לא חושב שכל רוכב אופניים יכול להדלק על העניין".

למה?
"אי אפשר להגיד שהאופניים מפנקים. נהנים מהמהירות והסגנון השונה ונהנים גם מהסבל. לרכוב על אופני גראבל בשטח עם מערכות הילוכים של כביש ויחסי הילוכים של כביש שזה קשה יותר מאופני הרים, ובשטח יש עליות שהן קשות יותר בדרך כלל מהכביש. המאמץ הפיזי יחד עם הניסיון שלך לשלוט באופניים עם צמיג כזה דק וחתך נמוך ולא מתגמל או סלחני, זה עוד יותר מאתגר. אני חושב שההנאה בסיפור הזה מגיעה מהשילוב של כל הדברים האלו יחד".



                               נמרוד כהן חוצה מים זורמים עם אופני גראבל

רכיבה על אופני גראבל, שהם אופניים ללא שיכוך כלל, עם מערכות הילוכים כמו של אופני כביש, צמיג דק יחסית על שבילים עם אבנים זה דבר לא פשוט כלל. "זה כואב ומפרק עצמות", מציין ענפי, "רכיבה של שעתיים או שלוש שעות על גראבל בייק בדרכים ישראליות זה לא נעים וכשעולים לכביש זה פתאום הקלה מטורפת והרגליים מתגלגלות יותר בקלות והגוף מפסיק לקבל את הויברציות והמכות. לשלב את שני הדברים האלו של כביש ושטח על אותם אופניים זו הנאה מטורפת".

אז איך רוכבי גראבל מתמודדים עם הכאב?
"בחיוך. זה תופס את סוג האנשים שאוהבים לאתגר את עצמם".

איזה מסלולים אתה ממליץ למי שרוצה לרכוב על גראבל?
"המסלול הקבוע שלנו הוא מקיבוץ עינת על שביל ישראל דרך יער קולה לכיוון בן שמן, כשבאמצע משלבים קטעי כביש קצרים. אופציה נוספת היא בן שמן לכיוון הרי ירושלים".


                      עם אופני הגראבל אפשר לעשות הכל ולרכוב כמעט בכל מקום 

עם אופני הגראבל אפשר לעשות הכל ולרכוב כמעט בכל מקום אבל זה הרבה יותר קשה ופחות נעים מאופני הרים קלאסיים.
ישנו קסם מיוחד באופני הגראבל, היכולת לכסות מרחק גדול יותר בזמן קצר יותר, כיוון שהאופניים מהירים הרבה יותר מאופני הרים רגילים.

טיפים למישהו שרוצה להיכנס לעולם הגראבל?
"לבחור צמיגים רחבים יותר, יש נטייה לרכוב עם צמיגים של סייקלוקרוס שהם צמיגים כואבים עוד יותר. כיום יש צמיגים קצת יותר רחבים ומפנקים ועדיין לא מאטים את האופניים בצורה משמעותית".


                                          עם אופני גראבל ניתן לשלב שטח וכביש יחד

לפני כשנה, עלה לענפי רעיון, לבצע רכיבה של יומיים, על אופני גראבל לערד וחזרה. "תפרנו מסלול וארגנו טיול עם עוד כמה ח'ברה שיש להם סייקלוקרוס שבעצם החנות BIKEWAY שזה אני ואישתי רביד הוצאנו", נזכר זיו, "בארוחת ערב בסיום היום הראשון ביקשו שאשא נאום, אז הבטחתי להם שזו התחלה של מסורת".

בשנה שעברה יצאו לאותו מסע שמונה רוכבים. הם רכבו ביום הראשון 156 ק"מ עם 3,100 טיפוס מצטבר וביום השני 140 ק"מ 2000 מטר טיפוס מצטבר והכל על אופני גראבל.


השנה פנה זיו ללימור שני שיסייע להם לתפור מסלול שיהיה ידידותי לאופני גראבל וישלב בתוכו גם כבישים, הוא הגביל את ההרשמה לעד 16 רוכבים ולטענתו אם לא היה מגביל, היו מגיעים יותר. את היום הראשון התחילו בחרמון ומשם ירדו לשמורת החולה לכיוון הירדן ההררי, משם לארבל ומשם לכיוון התבור וסיימו את היום הראשון בשדמות דבורה.

סך הכל 130 ק"מ עם 1,600 מטר טיפוס מצטבר. ביום השני יצאו משדמות דבורה, רכבו דרך הגלבוע לכיוון משמר העמק, מענית ומשם לבית ינאי. 170 ק"מ עם 2,200 מטר טיפוס והכל על אופני גראבל.



                                   תחילת מסע הגראבל השני על פסגת החרמון

חשוב לציין, שהמסע כולו על בסיס התנדבותי וללא מטרות רווח. מבשלת הדובים נתנה להם מתנה בירות, כי איך אפשר לסיים רכיבה בלי בירה קרה? ארז וייס, אחד מבעליה של חברת DAA ורוכב גראבל בעצמו, תרם למסע חטיפי אנרגיה, ג'לים ואיזוטוני של חברת פאוור בר.



                   מסלול היום השני של המסע 170 ק"מ עם 2,200 מטר טיפוס

כשנשאל ענפי מה התכניות להמשך, הוא אמר שאם החבר'ה ירצו, ייתכן שבפברואר יוציא מסע נוסף ואם לא, הוא מבטיח להוציא מסע בשנה הבאה, "מסורת זו מסורת". חשוב להדגיש שמי שאין ברשותו אופני גראבל, לא יוכל להצטרף למסע. ללא ספק ענפי רואה את עצמו כשליח וכמי שרוצה לקדם את ענף הגראבל בישראל קדימה.

25.11.2013

דגנית מקא-קראוז
סגנית עורך shvoong 
נטורופתית, רוכבת אופניים, רצה וטריאתלטית.
אלופת ישראל לשעבר באופני כביש והרים בקטגוריית גיל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

מאמרים נבחרים

  • 4 עקרונות לפעילות גופנית לאחר צום

    כיצד חוזרים לפעילות גופנית לאחר צום? הפיזיותרפיסט עופר צחר עם הדגשים לחזרה לשגרת חיים ספורטיביים בייחוד בתקופה מבלבלת…

    קרא עוד
  • עולים במשקל בסגר? 7 דרכים לשלוט במשקל גופינו בתקופת הקורונה

    הסגר כופה על רבים מאיתנו אורח חיים אפילו יותר יושבני מזה שהתרגלנו אליו, ובלי לשים לב קל מאוד…

    קרא עוד
  • אצילות או רוח ספורטיבית? הטריאתלט שריגש את כל העולם

    הקטע הבא יכול להיכלל בפקולטה לפילוסופיה בכל אוניברסיטה בעולם והוא למעשה לא דן בספורט, אלא במשמעות הניצחון לאדם…

    קרא עוד
  • איך מתחילים לרוץ? 10 כללים לרצים מתחילים

    החלטתם להתחיל לרוץ? הנה עשרה כללי אצבע לרצים מתחילים שיכווינו אתכם ושכדאי לכם לרוץ איתם

    קרא עוד
  • גיא ניב מסכם את הטור: "זה היה אכזרי, אבל נהניתי"

    ראיון עם הרוכב גיא ניב שצלח 3,482 ק"מ מפרכים בטור דה פראנס עם רגעי דרמה, כאב וקושי מהפרינאים…

    קרא עוד
  • לקראת הסגר: מה התקנות החדשות לגבי פעילות ספורטיבית?

    עד איזה מרחק מותר לצאת בזמן הסגר לריצה או הליכה ומה לגבי המסכה? הנה פרוט התקנות החדשות לפני…

    קרא עוד
  • כך תשפרו את מהירות הריצה שלכם

    חלק גדול מהרצים החובבים חולמים לשפר את התוצאות שלהם - כך בדיוק תעשו זאת

    קרא עוד
  • ריצה VS שחייה: איפה שורפים יותר קלוריות ומה היתרונות של כל אחד מהם?

    כל עוד אנו מבצעים פעילות גופנית מצבנו מצוין, אך מה עדיף יותר, לשחות או לרוץ? הפיזיותרפיסט עופר צחר…

    קרא עוד
  • טור דה פראנס קטע 05 || הג'מבו של יומבו-ויסמה מנצח בספרינט פיניש

    ווט ואן-ארט מנצח היום עם ספרינט פיניש מתוזמן באופן מושלם ומשלים ניצחון שני ברצף לקבוצתו יומבו-ויסמה

    קרא עוד

2020 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות