אוי זה כואב: כך תטפלו בדורבן בקרסול

ממה הוא נגרם ובעיקר איך לטפל? הפיזיותרפיסט עופר צחר במאמר על הפציעה הטורדנית בכף הרגל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעות בגופינו מתרחשות מסיבות מגוונות. נהוג לחלק את הפציעות והופעות הכאב השונות שעלולות להתרחש בגופינו ככלל ובכותרת פציעות ספורט בפרט לשתי קטגוריות: פציעות על רקע שימוש יתר – שם מדובר יותר על פציעות שנוצרו על ידי עומס מצטבר שהוביל לנזק וכאב והקטגוריה השנייה היא פציעות על רקע חבלתי – שם הסיבה לפציעה היא חבלה כלשהי, כמו קרע של שריר, נקע של רצועה וכדומה. אחד המקומות הקלסיים לתופעות של כאבים ופציעות – הן על רקע של שימוש יתר והן על רקע של אירוע חבלתי הוא אזור כף הרגל הקרסול.

דורבן, כף רגל | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא פציעות
11 גורמים שישפיעו על ההתאוששות שלכם
האם נעלי ריצה גורמות לפציעות או מונעות אותן?
פציעות: מה עושים כשיש כאבי כתפיים תוך כדי ריצה?

ואכן הפציעות באזור זה מוכרות לרבים מאתנו, בין אם מדובר על נקע בקרסול – פציעה שכיחה שמהווה את נחלתם של רבים ורבות מהאוכלוסייה, בטח ובטח בקרב אנשים יותר פעילים ואנשים העוסקים בריצה. אך אחת הפציעות והכאבים הטורדניים ביותר באזור זה הוא תופעה של כאב באזור העקב, שרבות נכנס ומקוטלג בכותרת: "דורבן בקרסול". על פציעת דורבן בקרסול כבר כתבתי כאן בעבר ושם ציינתי שלרבות הכותרת הזו לא לגמרי מדויקת שכן, סיבת הכאב ברבים מהמקרים נובעת לא מגדילת עצם "פרא" או דורבן (Ankle Spur), אלא מדלקת ושינויים מבניים ברקמת החיבור באזור כף הרגל או הפסציה הפלנטרית או ה-Plantar Fascia.

הטיפול ב"דורבן"

לאחר שהבנו שהרקמה הרלבנטית יכולה להיות העצם בעקב במקרה של דורבן אמיתי (Ankle Spur), קרי – ממצא של זיז עצם הצומח קדימה ומטה מעצם העקב או (רוב המקרים) דלקת ושינויים מבניים ברקמת החיבור המקומית שמתחילה גם היא מעקב העקב (Plantar Fascia), אנחנו צריכים להבין איך ניתן לטפל בפציעה ובעיה זו כשהיא נוצרת.

הטיפול הידוע והשכיח בעולמות הטיפול השונים וכמובן בפיזיותרפיה כמקצוע המוביל בתחום הטיפול בפציעות ספורט ופציעות במערכת השלד שריר, לפציעה מסוג של פגיעה בפסציה הפלנטרית יכלול אלמנטים של הורדת כאב בעזרת גירויים חשמליים, חום, קור, דיקור יבש, חבישות שונות, שינוי הנעלה, שינוי בסרגל המאמץ והעומסים, התאמות בפעילות הגופנית ועוד. אך כמו גם בטיפולים אחרים בעלי אופי פציעה דומה לפציעה בעת "דורבן" וכמובן גם בטיפול בדלקת ושינויים בפסציה הפלנטרית (שלצורך כתבה זו נקרא לפציעה , כאמור, "דורבן") יש משמעות רבה ומשקל רב בתוכניות השיקום והטיפול לשני מרכיבים חשובים: ביצוע של תרגילי חיזוק וביצוע של מתיחות.

צילום: shutterstock

אז מה עדיף בפציעה מסוג "דורבן" – לחזק או למתוח?

אחת השאלות החוזרות הן: מה עדיף ויותר יעיל בטיפול בפציעות של רקמה רכה , בצורות הופעה שונות: פציעות שריריות, פציעות של גידים, קרע של פסציות ורצועות כמו נקע ועוד – האם עדיף להשקיע במתיחות ותרגילים להגמשת הרקמה המדוברת או לחילופין יהיה יעיל יותר לבצע תרגילי חיזוק ממוקדים?

בדיוק על השאלה הזאת רצה לענות מחקר שביצעו רת'ליף וקבוצתו ב-2015. במחקר נלקחו 48 משתתפים שאובחנו בעזרת הדמיית אולטרה סאונד להימצאות של "דורבן" או פלנטר פשיאיטיס. משתתפי המחקר חולקו לשתי קבוצות שוות במספר באופן אקראי. קבוצה ראשונה הייתה הקבוצה שההתערבות של המחקר הייתה תרגילי חיזוק והקבוצה השנייה הייתה זו שההתערבות שבוצעה בה במחקר הייתה מתן מתיחות. לקבוצה של תרגילי החיזוק ניתנו תרגילים שמטרתן לחזק את השרירים האינטרינסיים (השרירים הפנימיים) של כף הרגל: עלייה על קצוות הבהונות (Plantar Flexion) בזמן שהבהונות במנח של פשיטה על גבי מגבת. קבוצת תרגול זו ביצעה את התרגול על בסיס של פעם ביומיים.

מנגד, לקבוצה השנייה במחקר – זו של המתיחות, ניתנו מתיחות יומיומיות לכף הרגל והקרסול. הדעה הרווחת עד למחקר זה הייתה שמתיחות זה הכלי היעיל והחשוב ביותר לפציעה מסוג "דורבן" ושאר הכלים למעשה הם כלים תומכים למתיחות שונות לשרירי השוק, שרירי כף הרגל ובהונות הרגליים.

תוצאות המחקר הראו תמונה אחרת ודי מפתיעה בהקשר זה: רת'ליף וקבוצתו מצאו במחקר הנ"ל במעקב אחר שתי הקבוצות לפרק זמן של 12 שבועות, שהקבוצה שביצעה תרגילי חיזוק הראתה עדיפות על פני הקבוצה שביצעה מתיחות. השיפור היה בפרמטרים של יעילות תפקודית גבוהה יותר והפחתה בכאב בקבוצת תרגול תרגילי החיזוק לעומת קבוצת המתיחות.

לסיכום, במקרה של כאבים באזור העקב והחלק המקורב לעקב בכף הרגל, שמאובחנים על ידי אנשי המקצוע הרלבנטיים לאבחון שכזה (אורתופד ופיזיותרפיסט מוסמך), הסיבה לכאבים תהיה על רקע ליקוי או שינויים מבניים ברקמה הפסציה המקומית (Plantar Fascia) שנקראת גם דלקת בפסציה (Plantar Fasciitis) או "מחלת" פסציה פלנטרית (Plantar Fasciopathy) ובשם הכללי שהשתמשנו בו כאן (ומתאר אחוז מסוים באותן בעיות בפסציה הפלנטרית בהן יהיה גם ממצא של זיז עצם) – "דורבן" בקרסול. במקרה שאובחנה הפתולוגיה הזו, כלי מאוד יעיל ומוכח יהיה שימוש בתרגילי חיזוק לכף הרגל.

אין הדבר אומר שצריך להימנע מביצוע של מתיחות לפסציה הפלנטרית ולשרירי המקומיים, אלא שיש לשלב ולתת את הדגש על הכלי היעיל יותר מבין אופציות אלה – הלא הוא תרגילי החיזוק. אלמנט החיזוק צריך להיות נוכח בטיפול בבעיה שכזו, בדומה להרבה פציעות ופתולוגיות במערכות השלד- שריר שלנו ולהיות הרבה יותר דומיננטי מטיפולים פסיביים אחרים שלוקחים רבות את הבכורה ללא שום הצדקה וללא שום ביסוס כזה או אחר. כך נוכל לייצר תהליכי מניעה ובעיקר תהליכי שיקום וטיפול יעילים ומוכחים ולהביא לשיפור הן בפרמטר של הפחתת הכאבים והן בפרמטר של שיפור פונקציונאלי וחזרה לתפקוד מלא ותקין.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ליאור פלד הגיב:

    האם אפשר לשלוח סוגי תרגילי החיזוק שאפשר לעשות במקרה של דורבן ?
    תודה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.