סקירת תחרויות Ironman עונת 2010

עונת ארועי ה-Ironman שמובילים לקראת אליפות העולם מתחילה בפועל לאחר אליפות העולם שנערכת בהוואי, באוקטובר. במהלך נובמבר נערכו תחרויות באריזונה ובמקסיקו;  בדצמבר נערכה תחרות במערב אוסטרליה. יובל בן חורין מביא סקירה על תחרויות האיירונמן שהחלו את העונה עד היום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


עונת ארועי ה-Ironman שמובילים לקראת אליפות העולם מתחילה בפועל לאחר אליפות העולם שנערכת בהוואי, באוקטובר. במהלך נובמבר נערכו תחרויות באריזונה ובמקסיקו;  בדצמבר נערכה תחרות במערב אוסטרליה. יובל בן חורין מביא סקירה על תחרויות האיירונמן שהחלו את העונה עד היום

מאת:יובל בן חורין


לאחר חודשיים של פגרה, התחילה "רשמית" עונת 2010 עם ארועים שהתרכזו בעיקר בחצי הכדור הדרומי. במאמר זה נבצע סקירה קצרה של התחרויות שנערכו במהלך החודשים האחרונים.

Ironman מלזיה

בתחרות שנערכה ב-27/2 ב-Langkawi התייצבה בקו הזינוק רשימה מכובדת של מתחרים חזקים:  פאריס אל-סולטן (אלוף העולם לשנת 2005), רבקה פרסטון, מרילין מקדונלד ועוד מתחרים רבים שניצחו בתחרויות Ironman שונות ברחבי העולם.  התחרות ידועה לשמצה עקב תנאי החום והלחות הגבוהים השוררים בה (טמפרטורות באזור ה-40° הן דבר שבשגרה) והינה התחרות הראשונה בעונת 2010.

ככל שהיום התפתח התגלתה דומיננטיות בלתי-מעוררת של מרינו ונהונקר (Vanhoenacker) ובלינדה גריינג'ר במסלול.  לגריינג'ר זהו הניצחון השלישי ברציפות בתחרות זו.  במהלך השנה האחרונה גריינג'ר עברה ניתוח באחת מרגליה, אשר השבית אותה מאימונים למשך שלושה חודשים.  נוסף על זאת, היא נאלצה לפרוש במהלך אליפות העולם בהוואי עקב מחלה.  חודשים ספורים לאחר מכן, הוכיחה גריינג'ר שהיא חזרה לעצמה:  לאחר שיצאה שנייה מהמים היא תפסה את ההובלה ברכיבה עם תוצאת רכיבה מרשימה (4:53 שעות) ושמרה על מיקומה גם בריצה, לסיום בתוצאה 9:22:31.  אדית' נידרפריניגר, שמצאה את עצמה במקום השני ובפיגור של 17 דקות בתום הרכיבה, הבינה שאין טעם לעבוד חזק מדי ובחרה לשמור על קצב יציב ולהבטיח לעצמה את המקום השני, אליו הגיעה כ-13 דקות אחרי גריינג'ר בתוצאה 9:35:02.  הילארי ביסקיי, שחיינית מעולה שהובילה בתום השחייה, נאלצה לעצור במהלך הרכיבה עקב בעיות באוכף אך חזרה לתחרות והצליחה לסיים במקום השלישי בתוצאה 9:41:18.

קוי דימיון רבים קיימים בין סיפורה של גריינג'ר לסיפורו של מרינו ונהונקר.  לאחר שהגיע לאליפות העולם בהוואי בכושר מעולה, הוא נאלץ לפרוש בגלל הקאות חוזרות ונשנות.  הבלגי, שעד כה ניצח בעיקר בתחרויות באירופה, שינה באופן מהותי את תוכנית התזונה שלו ונאלץ לבצע אימונים רבים בביתו עקב חורף מושלג מאוד.  מה שנראה למתבונן מהצד כנצחון שבא בקלות (הוא סיים בתוצאה 8:22:31, כמעט חצי שעה לפני המקום השני), לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת, לדבריו;  בראיון לאחר התחרות הוא סיפר כיצד הוא נאבק במתמודדים האחרים "עד שכולם נשרו" – הוא, פשוט, הצליח לסבול למשך יותר זמן מהאחרים…  אלוף השנה שעברה, לוק מקנזי, נתן מאבק טוב אך נאלץ גם הוא לפרוש בגלל הקאות מרובות; עליו עוד יסופר בהמשך.

במהלך הריצה, אשר נערכת בשעות הצהריים, טיפסה הטמפרטורה ואחוזי הלחות גרמו לתחושת עומס חום של מעל 40 מעלות.  חילופי מקומות רבים בין הגברים התרחשו במהלך הריצה, כאשר הירויוקי נישיוצ'י היפני, אשר סיים את הרכיבה למעלה מ-30 דקות אחרי ונהונהר, הצליח להדביק את רומיין גוילאומה ולסיים במקום השני בתוצאה 8:50:52.  גוילאומה סייום במקום השלישי, בתוצאה 8:54:38.  תוצאות אלה, החלשות יחסית, מהוות אינדיקציה לרמת הקושי של התחרות.

Ironman ניו זילנד

התחרות שנערכה ב-6/3 ב-Lake Taupo עמדה בסימן קרב מקומי, על טהרת הקיווים (ניו-זילנדים), בגזרת הנשים ובגזרת הגברים כאחד. בין הגברים ההתמודדות העיקרית (שחוזרת על עצמה משנה לשנה) היתה בין קמרון בראון לטרנזו בוזון.  בראון הצליח לנצח ולרשום לזכותו את הניצחון התשיעי בתחרות זו ובתוך כך להפוך לאיש הברזל הראשון שזוכה תשע פעמים באותה התחרות.  בוזון, שהוביל במשך רוב הרכיבה, איבד מכוחותיו לקראת סיומה.  בראון, עם ריצת מרתון של מתחת ל-2:50, סגר את הפער בקלילות וסיים בתוצאה 8:21:52 (לא יפתיע לגלות שהוא מחזיק ב-6 מתוך 7 הזמנים המהירים במסלול).  בוזון סיים בזמן עגול של 8:30:00 ואחריו קיירן דו, המקומי אף הוא, ב-8:34:16.  בראון כבר הציב את המטרה לניצחון בשנה הבאה, העשירי במספר, שיכניס אותו להיכל התהילה של הספורט (לפחות המקומי).

הקרב בין הנשים היה בין ג'ו לואן לג'ינה קרופורד, כאשר לואן הצליחה לגבור ולקבוע תוך כך שיא מסלול חדש (9:14:35)  למרות תנאי רוח קשים.  קרופורד סיימה שניה בתוצאה 9:28:29 ואחריה קים לואפר האמריקאית (ששברה את התקוות לפודיום על טהרת הניו-זילנדים) בתוצאה 9:30:57. 

עבור לואן מדובר בחזרה מרשימה לאחר שנה גרועה במיוחד.  אחרי שש שנים רצופות של נצחונות בניו-זילנד וסיום במיקומים גבוהים באליפות העולם בהוואי, השנה האחרונה היתה מאכזבת לאחר שהפסידה את התואר בניו-זילנד לג'ינה פרגוסון ומצאה את עצמה לאחר מכן נאבקת בתשישות, בתזונה לא מספקת ובבעיות תיאום ושיווי משקל שמנעו ממנה להתחרות במיטבה.  בעיות התיאום הגופניות, מעניין לציין, נבעו מסיבות אורתודנטיות ונפתרו באמצעות שימוש במגן פה (mouth guard).  מבחינת לואן, שרואה את הכל לטובה, זו היתה שנה של "ירידה לצורך עליה" וממנה, לדבריה, היא צמחה ולמדה לחיות בצורה מאוזנת.  החזרה המהירה לתוצאות המרשימות לא מנעה מלואן להכריז שהיא מתכננת לפרוש בעוד כשנתיים, ועד אז היא מקווה להוסיף לזכותה פודיום בהוואי.

Ironman סין

גם בתחרות שנערכה ב-14/3 ב-Haikou, סין, שררו תנאי חום קשים.  לוק מקנזי האוסטרלי ואמי מארש האמריקאית שניהם נטלו את ההובלה מוקדם במירוץ ושמרו עליה עד לזכיה בתואר.

אמי מארש פרצה להובלה מוקדם מאוד במירוץ ושמרה על פער ניכר תוך שהיא חוצה את קו הסיום בתוצאה 9:52:45.  ניקול לדר הגיעה בפער של 10 דקות אחריה, עם 10:02:58 והיידי יסברגר במקום השלישי עם 10:08:52.

לוק מקנזי, כזכור, פרש מהתחרות במלזיה שנערכה שבועיים קודם לכן.  בסין, לעומת זאת, נטה המזל לצידו:  הוא פרץ קדימה כבר בשחיה ומשם ואילך לא הסתכל אחורה, תוך שהוא קובע שיא מסלול חדש של 8:41:15.  בתחרות השתתפו דמויות מוכרות נוספות כמו כריס מקורמק, אלוף העולם ב-2007, ולות'ר לדר.  יחד עם רבים מהמתמודדים, הם פרשו במהלך התחרות עקב תנאי החום הקשים.  ג'וזף מייג'ור הגיע במקום השני בזמן 8:52:29 ובפער ניכר אחריו סיים במקום השלישי ג'ן גרונבק בזמן של 9:17:06.

Ironman אוסטרליה

תחרות ה-ironman באוסטרליה נערכה ב-28/3 ב-Port Macquarie. התחרות שזוכה ממילא לסיקור תקשורתי נרחב היוותה השנה אטרקציה חסרת תקדים בזכות חגיגות השנה ה-25 לתחרות וכן השתתפותו של מנהיג האופוזיציה, טוני אבוט.  אבוט סיים בזמן של מעט פחות מ-14 שעות.

את השחיה סיים ראשון גמאני פרנסיס בשיא שחיה של 44:44 דקות. במקטע הרכיבה התקבצה קבוצת הובלה חזקה של 7 גברים אשר ברחו מהמתחרים האחרים וסיימו פחות או יותר ביחד את הרכיבה בפער של 6 דקות מהמתחרים.  פטריק וורניי מניו-קלדוניה, שניצח בתחרות בשלוש השנים האחרונות, פתח פער בהובלה אך סבל מהתכווצויות שכמעט ועלו לו בתואר.  לדבריו, התמיכה מהקהל והעובדה שאישתו ושני בניו מחכים לו בקו הסיום נתנו לו את הכוח לסיים, למרות הכל, מבלי לאבד את ההובלה – ולזכות בכך בתואר בפעם הרביעית ברציפות עם תוצאה של 8:23:54.  סקוט ניידלי שכמעט והצליח לשבור את וורניי בריצה סיים במקום השני בזמן 8:27:58. במקום השלישי, ראשון מבין המקומיים, הגיע מתחרה מקבוצות הגיל (!), טרנט צ'פמן, שעובד במשרה מלאה כמנהל שיווק ובמקביל משמש כמאמן אתלטיקה.  זמנו של צ'פמן:  8:32:52.

אצל הנשים, רבקה קיט ואמליה פירסון הובילו בתום השחיה כשאחריהם מגיעה ליסה מרנגון.  מרנגון, אשר יצאה מהמים עם דימום כבד מהאף עקב בעיטה אקראית בתחילת השחיה, הצליחה לשכנע את המארגנים לתת לה להמשיך בתחרות אך נאלצה לפרוש בהמשך בעקבות הפציעה.  קרי לסטר המקומית, בתחרות הבכורה שלה, הפגינה רכיבה חזקה מאוד אשר הובילה אותה לזכייה בתואר בזמן 9:23:46 (תוך שהיא מסיימת את ריצת המרתון הראשונה בחייה)…  המתחרה החזקה רבקה קיט סבלה מכאבי בטן שהקלו על לסטר לקחת את ההובלה;  קיט סיימה שנייה בתוצאה 9:33:10 ואחריה אמליה פירסון עם 9:46:09.

Ironman דרום אפריקה

תחרות Ironman דרום אפריקה נערכה ב-25/4 בפורט אליזבט. לאחר שחיה קשה בים סוער יצאו השחיינים הראשונים מהמים לאחר 48 דקות ובכללם שני אחים מקומיים, בראד ואנטון סטורם. מתיאס הכט השוויצרי, מתחרה ותיק וחזק שהגיע השנה במקום ה-13 בהוואי, יצא עם הראשונים מהמים ולקח את ההובלה מוקדם בשלב האופניים כשרק בראד סטורם מצליח להחזיק בעקבותיו. ריינרד טיסינק, שהתחיל את הריצה 6 דקות אחרי הכט, רץ חזק והצליח לקחת את ההובלה במחצית המרחק ולסיים בתוצאה 8:23:28, כאשר הכט מסיים במקום השני כ-5 דקות אחריו בתוצאה 8:28:53. דניאל פונטנה האיטלקי סיים במקום השלישי בתוצאה 8:33:48.  ראוי לציין את ג'ייסון שורטיס האוסטרי אשר הגיע במקום הרביעי (8:34:52) ובזאת רשם לזכותו 50 תחרויות ironman. לטיסינק מהווה זכייה זו ניצחון שני בתחרות, אשר נערכת מאז 2005, ובתור מתחרה מקומי הוא זכה לכבוד רב לאחר שבשנים האחרונות לא זכה אף אתלט דרום אפריקאי בתחרות.

במקצה הנשים ניצחה סונייה טאג'סיץ' הגרמניה, אשר הגיעה במקום השני בשנה שעברה.  טאג'סיץ' סיימה את המסלול בתוצאה של 9:16:55 כאשר חסרות לה שניות ספורות לשבור את שיא המסלול.  קרוליין סטפן השוויצרית הגיעה אחריה ב-9:22:00 וטינה דקרס הבלגית סיימה שלישית בתוצאה 9:29:58.

Ironman St. George

תחרות הבכורה של ארוע זה התקיימה בסט. ג'ורג', יוטה ב-1/5. זוכה התחרות, מייקל וייס, הינו האוסטרי הראשון שזוכה בתחרות ironman כלשהיא.  וייס, יחד עם הת'ר וורטל הקנדית, זכו שניהם בזכות דומיננטיות במקטע הרכיבה.
 
וייס, שהתחרה באולימפיאדת 2004 כרוכב אופני הרים, ביצע את המעבר לטריאתלון ב-2008 ומאז נוסק לגבהים מרשימים (מקום 25 באליפות העולם בהוואי).  לאחר פיגור בן 5 דקות מלוק בל שהוביל בשיחה, וייס קבע זמן רכיבה של 4:43 ויצא לריצה בפער של 7 דקות מהמתחרים.  את הריצה הוא רץ ב-2:58, זמן שהספיק לניצחון בתוצאה 8:40:08 בפער ניכר ממתחריו:  בן הופמן הגיע במקום השני עם 8:52:54 ומעט אחריו כריס מקדונלד עם 8:54:42.
אצל הנשים, ג'ינה קרופורד הניו-זילנדית (שהתחרתה חודשיים קודם לכן בניו-זילנד) הובילה בשחיה אך מיד בתחילת הרכיבה איבדה את ההובלה לוורטל, אשר הובילה במשך שאר התחרות.  וורטל סיימה את הרכיבה בזמן של 5:20, בפער גדול של 17 דקות ממרדית' קסלר שהגיעה שניה.  הפער נשמר עד לסוף התחרות כאשר וורטל חוצה את קו הסיום לאחר 9:35:36 וקסלר למעלה מ-11 דקות אחריה, ב-9:46:58.  קייטלין סנואו הגיעה שלישית ב-10:07:26 וג'ינה קרופורד רביעית, מספר דקות אחריה.

ומה הלאה?

במהלך החודש הנוכחי תערכנה תחרויות בלנזרוט (האיים הקנריים, 22/5) ובברזיל (Ironman Brazil, 30/5).  תחרות ironman Japan תערך ב-13.6, ומיד לאחריה יתחיל שיא עונת המירוצים בארה"ב ובאירופה.  עונת התחרויות באירופה, אשר מהווה את מוקד המשיכה לרוב הישראלים, כוללת את התחרויות הבאות:  צרפת (ניס, 27.6), פרנקפורט ואוסטריה (4.7) , שוויץ 25.7, וגרמניה ו-UK (1.8).  אליפות העולם בהוואי תערך השנה ב-9/10/10.
בהצלחה לכל המתחרים!

תמונת שער: כריסי וולינגטון / Mariano Kamp
——————————————————————————————————————-


המדריך לעולם התחרויות
של איש הברזל


ושוב יוצא לדרך
אל ישראמן 2011



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג