אייבי גילת: התדרדרותו של מלך עולם האופניים

לאנס ארמסטרונג הגיע לטור דה פראנס 2010 כדי להשיג ניצחון שמיני ולהפוך לרוכב יותר גדול ממה שהוא כבר עכשיו, אך האם לא חטא? אייבי גילת מגלה המון סימני שאלה בנוגע לטור האחרון של צרפת 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לאנס ארמסטרונג הגיע לטור דה פראנס 2010 כדי להשיג ניצחון
שמיני ולהפוך לרוכב יותר גדול ממה שהוא כבר עכשיו, אך האם לא חטא? אייבי גילת מגלה
המון סימני שאלה בנוגע לטור האחרון של צרפת 

מאת:אייבי גילת


המסך יורד על אחת הדרמות הגדולות שידע ה-טור דה פראנס מעודו. הטור השנה ייזכר בעיקר בזכות שני דברים: פרשת השרשרת והויכוח שהתנהל לאחר בשאלה האם אלברטו קונטדור צריך היה לחכות לאנדי שלק, או שלא? הדבר השני, הוא ירידתו, או למעשה התרסקותו תרתי משמע של לאנס ארמסטרונג, שהגיע ל-טור דה פראנס כרוכב פייבוריט וסיים אותו כשהוא מקרטע.

טור דה פראנס | אלברטו קונטדור
אלברטו קונטדור ימשיך עם אסטנה? / צילום: Barcex


הרבה מאוד סימני שאלה מלווים את סופו של הטור דה פראנס 2010:

  1. האם אנדי שלק יכול היה לנצח את אלברטו קונטדור ללא מקרה השרשרת?
  2. איך מסבירים את העובדה שלאנס ארמסטרונג שלא נפל לאורך כל שבעת ניצחונותיו הרצופים בטור סבל הפעם מנפילות, התרסקויות וביש מזל דווקא בטור האחרון שלו?
  3. מה בדיוק קרה לאלברטו קונטדור שבטור 2009 היה בליגה אחת מעל כל הדבוקה ובטור הנוכחי התגלה כרוכב-על אבל אנושי הרבה יותר?
  4. מתוך 198 הרוכבים שהחלו את הטור סיימו 170, 85% הצלחה. אחוז גבוה מאוד יחסית למסלול הקשה. האם הרמה של הרוכבים עלתה?
  5. איך קרה שהקבוצה שניצחה בדרוג הקבוצתי קבוצת רדיו – שאק האמריקאית יש לה רק רוכב אחד, קריס הורנר, בעשירייה הראשונה כשהוא מדורג רק במקום העשירי, ואיזה רוכב בדיוק מתכוונת קבוצת רדיו – שאק להביא למשבצת המתפנה של לאנס ארמסטרונג?
  6. אלברטו קונטדור, שניצח את הטור לא ניצח באף קטע. האם זוהי המגמה החדשה?
  7. בחמש השנים האחרונות אך ורק רוכבים ספרדים. האם מישהו יכול לקום ולערער את ההגמוניה הספרדית?
  8. איך קרה שאף רוכב לא נתפס על שימוש בחומרים משפרי ביצועים, האם באמת הדבוקה המקצוענית נקייה יותר, האם הבדיקות טובות יותר?
  9. האם הקרב בין אלברטו קונטדור לאנדי שלק מסמן את תחילתו של העידן החדש שבמרכזו תעמוד היריבות בין השניים הללו, ומה עם רוכבים צעירים, ומוכשרים נוספים כיורגן ון דר ברוק, רוברט חסינג ורומן קרויציגר, האם אלו יהיו השמות החמים הבאים בטור דה פראנס או שיצוצו שחקנים חדשים בזירה?
  10. וסימן שאלה אחרון: האם ניצחונו של אלברטו קונטדור החתום לעוד שנה ישאיר אותו בקבוצת אסטנה או שהוא מתכוון לעזוב?

ניצחונו של אלברטו קונטדור ב-טור דה פראנס 2010 העלה אותו לראש הדרוג של התאחדות האופניים הבינ"ל ה – UCI בפער עצום מרוכבים אחרים. נצחונו השלישי של קונטדור בטור מכניס אותו למועדון מאוד אקסקלוסיבי של רוכבים שזכו 3 פעמים בטור: פיליפ טיס, לואיסון בובה, וגרג למונד והוא בן 27 בלבד. הדבר שאולי מסמן יותר מכול את טור דה פראנס 2010 הוא ירידתו מהבמה של רוכב ענק, אולי יחיד בדורו – לאנס ארמסטרונג כשענני סופה קודרים מרחפים על המשך עתידו.

התדרדרותו של מלך לבית המשפט
לאנס ארמסטרונג שהגיע לטור כאחד הפייבוריטים הברורים לניצחון, כשהוא בכושר מצוין ואחרי מרוצי הכנה אותם סיים במקום השלישי בטור של לוקסמבורג, ובמקום השני בטור של שוויץ, נראה היה שה"בוס" הוותיק של הדבוקה עומד לתת קרב עיקש ליריבו הצעיר אלברטו קונטדור, שנראה היה פגיע בדופינה ליברה, שם סיים שני ליאנס ברייקוביץ' הצעיר מקבוצת רדיו שאק.

ההתחלה של הטור בפרולוג ברוטרדאם נראתה די מבטיחה. ארמסטרונג שסיים במקום הרביעי 22 שניות אחרי המנצח פאביאן קנצ'לרה והקדים ב-5 שניות את אלברטו קונטדור נראה היה חזק פיזית ומנטאלית, ומרוכז באתגר שלקח על עצמו.

 רבות דובר לפני הקטע השלישי על אבני הפאבה הבוגדניות של מרוץ הפריס רובא ששולב השנה בטור דה פראנס.

ארמסטרונג ידע לפני הטור שקונטדור ואנדי שלק הם רוכבים מטפסים הרבה יותר טובים ממנו ולפיכך הטקטיקה הייתה להתקיף אותם במישורים במקומות שהם יהיו פגיעים. הרגע אולי הדרמטי במיוחד בקטע ואולי במרוץ כולו היה כאשר לאנס ארמסטרונג שהיה בעברו רוכב קלאסיקות, ושעד אותו רגע נראה היה מצוין התפנצ'ר בגלגל קדמי.

בשל הדרך הצרה והמכוניות שאינן יכולות לעבור איבד ה"בוס" זמן יקר. ירולסלאב פופוביץ' הדומסטיק הנאמן עבד קשה מאוד כדי להחזיר את ארמסטרונג לתמונה. אבל הנזק נעשה וארמסטרונג איבד קרוב לדקה על קונטדור.

  טור דה פראנס | לאנס ארמסטרונג

ארמסטרונג, מכאן לאן? צילום: Haggisnl


אם היו לארמסטרונג עוד אספירציות לנצח את הטור או לפחות להיות על הפודיום הרי שהן התאיידו סופית בקטע השמיני למורזין אבוריאז. לארמסטרונג היו בקטע הזה שלוש נפילות: כבר על הק"מ הראשון היה ארמסטרונג מעורב בהתרסקות שהוציאה למחזיק בשיא הזכיות בטור את הרוח מהמפרשים. ארמסטרונג יצא מההתרסקות הראשונה ללא פגע אבל בהתרסקות השנייה הכסא שלו נקרע ,וכן החולצה מאחור, וזרועו השמאלית החלה לדמם. למרות החלפת אופניים היה ארמסטרונג המום לגלות שהוא מעורב בעוד נפילה בפסגה של העלייה הלפני אחרונה. ניתן לומר בהחלט שזה לא היה היום של ארמסטרונג.

בסוף הקטע כבר היה ברור שעם פער של יותר מ-13 דקות וכשהוא מדורג במקום ה-39 לאנס ארמסטרונג לא ינצח את הטור דה פראנס 2010. אבל לא איש כארמסטרונג יוותר. בקטע השישה עשר מבניירה דה לושון לפו באורך של 200 ק"מ, כאשר בדרך חיכו לרוכבים הפסגות הקלאסיות של הפירנאים: הקול ד'אספן, הפירסורד, הטורמלה והאוביסק היה ארמסטרונג שותף לקבוצת בריחה מאוד איכותית ואף סיים את הקטע במקום השישי כשהוא מפגין רכיבה אגרסיבית במשך כל היום. ארמסטרונג אף היה שחקן מרכזי בזכייתה של קבוצתו רדיו שאק בתואר הקבוצתי. ארמסטרונג מסיים את הטור במקום ה-23 בדרוג הכללי המצטבר, 39:20 דקות אחרי קונטדור המנצח.

ירידתו של ה"בוס" מעל בימת היסטוריה של מרוצי אופניים בכלל ומהטור דה פראנס בפרט לוותה בלא מעט זעזועים. למעשה הטור האחרון שבו ארמסטרונג השתתף כרוכב פעיל הפך לטיול על ידי מי שרבים אהבו לזכור שהוא משאיר את יריביו הרחק מאחור. בדיעבד עוד יכול להיות שארמסטרונג פתח תיבת פנדורה היות וכרגע מתנהלת כנגדו בארה"ב חקירה רשמית כשהאשמה היא לא פחות מאשר שימוש בחומרים אסורים משפרי ביצועים. ציבור אוהדי האופניים בכל העולם מקווים שבסופו של דבר לא יתגלה שלאנס ארמסטרונג האיש הכי מזוהה אולי עם הטור דה פראנס והענף האופניים הוא בסך הכול בועה שהתנפחה לממדים לא סבירים.

לאורך כל הקריירה של ארמסטרונג הוא הואשם על ידי אנשים שונים בנטילת חומרים אסורים. ארמסטרונג הוא אולי הספורטאי הנבדק ביותר בדבוקה. תמיד הבדיקות לפחות פומבית היו שליליות. האשמותיו של פלויד לאנדיס במדיה הטלוויזיונית משנה את חוקי המשחק. זו הפעם הראשונה שמישהו יוצא בצורה כל כך גלויה ואולי בוטה כלפי האיש שלגבי רבים מסמל אגדה חיה. ארמסטרונג שמודע לסכנה שכר את שרותיו של אחד מעו"ד היקרים בתחום.

הדברים לא נראים טוב עבור ארמסטרונג. במשך הקריירה העשירה שלו הוא רכש לא מעט אויבים ושונאים. יכול להיות שבחקירה הפדראלית יתגלו עוד ממצאים שיגדילו את הלחץ עליו. הוא תמיד הוזן, לפחות מהבחינה הפסיכולוגית, מהעובדה ש"כל העולם היה נגדו". הוא יכול לעמוד בפעם הראשונה בחייו במצב מאוד לא נוח. כשחקן פוקר מנוסה הוא ודאי יודע שאי אפשר לנצח תמיד אם אין לך את הקלפים המתאימים. אין ספק שזהו אחד מרגעי השפל בקריירה של האיש השנוי במחלוקת. אני מכל אופן מקווה שירידתו של הטיטאן מזירת מרוצי האופניים בכלל ומה-טור דה פראנס בפרט תהיה שקטה עד כמה שניתן היות והדבר האחרון שצריכים אוהדי הענף בכל העולם שעוד מיתוס יתנפץ להם בפנים.

תמונת שער / Gawain78



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36