תרופת סבתא: ככה תעברו את החורף בשלום

אילו צמחי מרפא יכולים לסייע לכם לעבור את החורף הזה בקלות בלי הפסד של ימי אימונים ומחלות, מהם המינונים המומלצים ולמי אסור להשתמש באותם צמחים? מעניין מה סבתא היתה חושבת על זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צמחי מרפא
צמחי מרפא

החורף הגיע ואיתו כל המחלות המוכרות, החל מצינון קל ועד לשפעת שמרתקת אותנו למיטה וגורמת לנו להפסיד ימי עבודה ואימונים. ספורטאים רבים מחפשים אחר מוצרים טבעיים לטיפול במגוון בעיות, חברות תוספי המזון, מציעות שלל מוצרים עם אריזות מפתות. אז מה הם צמחי המרפא שבאמת יכולים לסייע לנו בחיזוק הגוף לקראת החורף? והאם ויטמין C באמת יעביר לנו את הצינון? מעניין מה סבתא היתה אומרת על זה.

 

אכיניצאה, מסייעת בחיזוק מערכת החיסון צילומים: Thinkstock



ויטמין C
ויטמין זה הוא תוסף התזונה מספר אחד המקושר ישירות לחיזוק מערכת החיסון ומחלות חורף. ויטמין C אכן דרוש להתפתחות ותפקוד תקין של חלקי גוף רבים וממלא מקום גם בתפקוד מערכת חיסון תקינה, אבל האם באמת הוא יהיה המושיע בזמן צינון?

מהו ויטמין C?
נוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) רב עוצמה שמסייע לשמירה על רקמות הגוף כמו שרירים לדוגמה מפני נזק. אנשים רבים נוטים להשתמש בו בזמן דלקות שונות כולל מחלת חניכיים, זיהומי עור, זיהומים שונים במערכת העיכול, דלקות בשלפוחית השתן, טיפול בסטרס, עייפות וADHA ועוד אולם ישנן יותר אמונות על התועלות הרפואיות שלו, מאשר מחקרים שמוכיחים זאת בפועל. 

ויטמין C מסייע לספיגה טובה יותר של ברזל שהוא מינרל חשוב מאוד לספורטאים.


ישנה סברה רווחת כי שימוש בויטמין C מסייע בהחלמה מהצטננות. קיימות מחלוקות רבות בנוגע לדעה זו וליעילות השימוש בויטמין C בהצטננות, אך רוב המחקרים מראים כי ויטמין C אינו מסייע יתר על המידה בהצטננות.

מהם מקורות ויטימין C?
ויטמין C ניתן לקבל מפירות וירקות כמו קיווי, פירות הדר וכו' או כתוסף תזונה שיוצר במעבדה.

שימוש, בטיחות ותופעות לוואי:
ויטמין C בטוח לשימוש עבור רוב האנשים, אם הוא נלקח במינונים הרצויים או בהוראת רופא או איש מקצוע אחר. הוא עלול לגרום לבחילות, הקאות, צרבת, כאבי בטן ועוד אם נלקח שלא במינונים המומלצים. מינונים גבוהים (2,000 מ"ג ומעלה ביום) אינם בטוחים ועלולים לגרום לתופעות לוואי רבות כולל אבנים בכליות ושילשולים חריפים. כמו כן, ויטמין C עלול לפגוע ביעילותם של מספר תרופות ואינו מתאים לכל אחד, לכן מומלץ להתייעץ עם רופא טרם תחילת השימוש.
המינון היומי המומלץ ( RDAs ) הוא:
ילדים 1 עד גיל 3, מ"ג 15 ; ילדים גילאי 4-8, מ"ג 25 ; ילדים בגילאי 9-13, 45 מ"ג ; מתבגרים בגילאי 14-18, 75 מ"ג לבנים ו-65 מ"ג לנערות ; מבוגרים מגיל 19 ומעלה, 90 מ"ג לגברים ו-75 מ"ג לנשים ; מעשנים צריכים לקחת 35 מ"ג נוסף ליום.


                        אצל ספורטאים מערכת החיסון הופכת להיות רגישה וחלשה
 

אסטרגלוס (astragalus membranacus)
צמח עתיק ומוכר מאוד ברפואה הסינית כמחזק צ'י (אנרגיה). ספורטאים רבים מוצאים את עצמם מפסידים ימי עבודה ואימונים רבים בגלל מחלות. במהלך פעילות גופנית, מערכת החיסון הופכת להיות רגישה וחלשה יותר ולכן כל וירוס שנמצא באזור מוצא את מקומו אצלכם וכך אתם מוצאים את עצמכם נגררים כל החורף עם ערמת טישו ועיניים טרוטות. אסטרגלוס מסייע בשמירה על מערכת חיסון חזקה.

למה מסייע אסטרגלוס?
לטיפול משתמשים בשורש האסטרגלוס שלו תכונות רבות: אנטי ויראלי (נגד וירוסים), מאזן את פעילות מערכת החיסון, מסייע במחלת העייפות הכרונית (CFS), ממריץ זרימת דם היקפית (לכן טוב לטיפול בורידים ובחוסר זרימת דם לגפיים, נחשב כמוריד לחץ דם), מחזק כללי, אנטי אוקסידנט (נוגד חימצון), אצל הסינים, נחשב הצמח גם כמחזק פעילות קיבה ומערכת עיכול.

מחקרים הראו כי האסטרגלוס מעורר לפעולה את כל הגורמים של המערכת החיסונית, החל מהגדלת מספר התאים הראשוניים במח העצם ובלימפה ועידוד הבשלתם לתאים יעודים (בשימוש ארוך טווח 35 יום). האסטרגלוס נמצא כמונע התפשטות וירוסים (על ידי כך שהוא מעורר את פעילות המאקרופאג'ים "זולל" הוירוסים). נמצא גם שאסטרגלוס מסייע במצבי סטרס, לכן הוא טוב לספורטאים ומשפר את השינה.

שימוש, בטיחות ותופעות לוואי:
אסור במצבי חום גבוה ולחולי לופוס ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא או איש מקצוע לפני שימוש. הצמח מתאים לשימוש לפרקי זמן של 5-4 שבועות. ניתן להשיגו בטינקטורה או בכמוסות.

כתבות נוספות בנושא:
 

אכיניצאה (Echinacea)
אחד מצמחי המרפא שתפס לו שם והכרה. ניתן למצוא אותו כיום במגוון רחב של מוצרים לחורף, החל מתה של ויסוצקי, סירופים ועד לכמוסות, אולם לא תמיד ציון שמה של האכיניצאה על גבי מוצרים, אכן מרמזת על כך שהכמות שישנה בתוך המוצר אכן מספיקה לצורך טיפול.

למה מסייעת האכיניצאה?
חשוב לדעת שישנן כמה סוגי אכיניצאה (pallid, porpurea והיעילה ביותר angustifolia) בחלקם משתמשים בשורש וחלק בעלים (תלוי בסוג). נמצא כי לאכיניצאה פעולות רבות שתורמות לשמירה על גופינו בחורף:
האכיניצאה מסייעת לחיזוק מערכת חיסון באנשים עם מערכת חיסון חלשה, ריפוי פצעים חיצוניים, דלקות גרון (גרגור של אכיניצאה) ועוד.
מחקרים הראו כי האכיניצאה מגדילה את מספר תאי הדם הלבנים (כשהמספר ההתחלתי הוא נמוך) ומעודדת את מערכת החיסון באמצעות מנגנון מסויים.
האינדיאנים השתמשו באכיניצאה לטיפול בארס נחשים.

שימוש, בטיחות ותופעות לוואי:
אסור לשימוש בחולי AIDS, מחלות אוטואימוניות ואלרגיות ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא או איש מקצוע לפני השימוש. ניתן לשימוש בטינקטורה או בכמוסות.

סמבוק שחור (Sambucus nigra)
צמח מרפא נוסף שהוא כוכב עולה בשמי מוצרי החורף שנמכרים כשבחוץ מתחיל להתקרר וכנראה שבצדק.


                        טימין, תבלין מוכר שמסייע מאוד לטיפול בכאבי ודלקות גרון
 
למה מסייע הסמבוק?
חשוב לדעת שישנו שימוש בפרחים שהם נוגדי דלקת ומעט משלשלים אבל המוכר לנו הוא השימוש בפירות הסמבוק שהם יעילים כנגד וירוסים (כמו וירוס האינפלואנזה- שפעת) ולכן ניתן בזמן מחלת השפעת, הצטננות, הורדת חום, דלקות אוזניים. מחקרים על פירות הסמבוק ופעילותו של מיצוי הפירות כנגד וירוסים, בוצעו בעיקר על ידי חוקרים ישראליים שמצאו כי לסמבוק יכולת לשבש את מנגנוני חדירת וירוס השפעת לתוך תאים בריאים וכך מונע את התרבותו.

שימוש, בטיחות ותופעות לוואי:
בטוח לשימוש לפי הוראות המומלצות על גבי האריזה.

בת קורנית-טימין (Thymus vulgaris)
טימין, צמח תבלין מוכר לכולנו. טעמו ארומתי מאוד וחריף מעט והוא משמש במתכוני סבתא רבים לחורף ובצדק.

למה מסייע הטימין?
הטימין מסייע בעיקר למחלות במערכת הנשימה כמו דלקת גרון, לוע ומיתרי הקול, ברונכיטיס, דלקת ריאות ועוד. הטימין מסייע לטיפול גם נגד וירוס השפעת ונגד וירוסים נוספים, בקטריות, פטריות ותולעים ולכן טוב למגוון רחב מאוד של מחלות.

שימוש, בטיחות ותופעות לוואי:
אסור לשימוש בנשים בהריון ובמינונים גבוהים עלול לגרום לשלשול ואי נוחות בבטן.
ניתן להשתמש במרתח מהצמח הטרי לשימוש קצר של מספר ימים לטיפול בדלקות גרון ומחלות במערכת נשימה עליונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג