תאורית מרטון

תאורית מרטון לבחינת תוכן האתר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


תאורית מרטון לבחינת תוכן האתר

מאת:


מרטון טוען שהפרות כללים מופרזות מעידות על טיבם של ההסדרים החברתיים.
היקפה ואופיה של הסטייה תלויים בעיקר במטרותיה התרבותיות של החברה ובאמצעים המוסדיים שהחברה מעמידה לרשות חבריה להשגת המטרות הללו.
המפתח לקונפורמיות הוא בשאיפה להשגת מטרות מקובלות באמצעים מקובלים. אך לא לכל אדם השואף למטרות המקובלות יש הזדמנויות להשיגן.
מרטון כינה סוג זה של סטייה בשם חדשנות (innovation) – הניסיון להשיג מטרה חברתית מקובלת באמצעים בלתי מקובלים.
ע"פ מרטון " המתח" שבין ערכו הרב של העושר בתרבות שלנו לבין הסיכויים הקשלושים להשיגו מעודד גנבות, סחר בסמים או צורות אחרות של עבריינות רחוב – בעיקר בקרב העניים. חוסר היכולת להשיג הצלחה באמצעים נורמטיביים עשוי להצמיח סוג אחר של סטייה בשם ריטואליזם – אנשים המיישבים את המתח הנוצר עקב הצלחה מוגבלת באמצעות המרת המטרות התרבותיות המקובלות באמצעים כפייתיים כמעט לחיות "באופן מכובד"  הם נאחזים בקנאות בכללי ההתנהגות החיצוניים עד כדי הסחת דעת גמורה מן המטרות הגדולות יותר.
 תגובה שלישית לחוסר היכולת להצליח היא נסגנות (retreatism)  "נשירה" מוחלטת,
המתבטאת בשלילת המטרות התרבותיות והאמצעים להשגתן גם יחד (אלכוהליסטים, הנרקומנים, חסרי הבית וכד’’). התגובה הרביעית היא מרדנות (rebellion) – שלילת ההגדרה התרבותית של ההצלחה והן את האמצעים הנורמטיביים להשגתה ודוגלים בחלופות רדיקליות לסדר החברתי הקיים. במקרים רבים הם קוראים לחולל מהפך פוליטי או דתי בחברה, ולא אחת מצטרפים לתרבות-נגד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג