שלוש פסגות בפחות מעשרים דקות

קרוב ל-40 מתחרים יטפסו מחר על שלושת המגדלים בעזריאלי. איך מתאמנים לזה, מה האסטרטגיה ובעיקר למה? שאלנו שניים מהמתחרים הבולטים. וגם: איך מנווטים בקניון עזריאלי?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


קרוב ל-40 מתחרים יטפסו מחר על שלושת המגדלים בעזריאלי. איך מתאמנים לזה, מה האסטרטגיה ובעיקר למה? שאלנו שניים מהמתחרים הבולטים. וגם: איך מנווטים בקניון עזריאלי?

מאת:דני בורשבסקי


את מרוץ המדרגות של עזריאלי כמעט כל אחד מכיר. ככה זה כשקונספט מצליח מחזיק מעמד כבר יותר מעשור בלב תל אביב. 

דווקא במקרים כאלה צריכים לבצע מדי פעם שינויים, וזו הסיבה שביום שישי הקרוב יתקיים בפעם השנייה מרוץ שלוש הפסגות. 38 המשתתפים בו לא יסתפקו בטיפוס על מגדל אחד. הם יטפסו לגגות של שלושה מגדלים: המרובע, המשולש והעגול ובמילים אחרות 3,080 מדרגות.


      שנה שעברה רן אלתרמן סיים בזמן מצטבר של פחות מ-20 דקות צילום: צלמי שוונג

בכל פעם שהם יטפסו לגג הם ירדו במעלית לקומה 4- בחניון עזריאלי ויוזנקו מחדש, כך שכל אחד מהם יסחוב זמן מצטבר, ורק אחרי שכולם ישלימו את הטיפוס על שלוש הפסגות, אפשר יהיה לדעת בבירור מי המנצח. בשנה שעברה רן אלתרמן הצליח לעשות את זה בזמן מצטבר של פחות מ-20 דקות, ליתר דיוק 19:46 דקות. השנה הצפי של כולם הוא לראות תוצאות טובות יותר, גם בגלל שהמתחרים יגיעו עם יותר ניסיון וגם בגלל שבכל אחת משלוש הפסגות אפשר יהיה לנשום אוויר נקי של יום נעים במיוחד לפי התחזית.

כתבות נוספות בנושא:

מנכ"לים בעליה

10 טיפים לקראת מרוץ המדרגות

אז מה זה אומר להתאמן למרוץ של שלוש פסגות? מיהם האנשים שעושים את זה ואיך זה משתלב עם תכניות האימונים העמוסות שלהם? ניסינו לבדוק את זה עם שני מתחרים בולטים שיטפסו ביום שישי בעזריאלי: אסף כהן שהוא בעלים ומאמן ראשי ב"זן מאמנים לחיים" ורומן ספיבק, רץ אולטרה מרתון (שני במקצה ה-100 ק"מ ב"סובב עמק") שהחליט לסיים שנת תחרויות עמוסה במיוחד באתגר שהוא חדש יחסית עבורו. 


כהן בן ה-35, אחד הטריאתלטים הבולטים בארץ, סיים בשנה שעברה שלישי במרוץ שלוש הפסגות והשנה הוא יתחרה שוב נגד האחים רן ודן אלתרמן. מבחינתו, מרוץ מהסוג הזה הוא טבעי לגמרי עבור רצים וטריאתלטים: "בתור אתלט טיפסתי המון מדרגות כי זה אימון שעושים הרבה, בתור טריאתלט אני עושה הרבה אימוני עליות באופניים. אני חוזר להתחרות במרוץ הזה בעיקר בגלל שהייתה לי חוויה טובה בשנה שעברה ואני רוצה לשמר אותה". על העובדה שבדומה לטריאתלונים בעשור הקודם, האחים אלתרמן שולטים בעידן הנוכחי גם במרוצי המדרגות אומר כהן: "כספורטאי תמיד עמדתי על קו הזינוק מתוך כוונה לנצח. גם אם יש מקרים שאנשים יגידו שזה לא הגיוני, מבחינתי זה תמיד הגיוני והיו מקרים מעולם". 

 ספיבק, שבנוסף ל"סובב עמק" התחרה השנה גם במרוץ אולטרה באלפים הצרפתים וגם ניצח במרוץ האולטרה יוני בערבה, מייחס פחות חשיבות לניצחון ומתרגש בעיקר מאתגר מסוג חדש, אחרי שבשנה שעברה סיים תשיעי במרוץ המדרגות הרגיל. "מדרגות זה אימון עליות בין הטובים שיש. הוא מוריד את הריצה בירידה שזה אימון בפני עצמו והוא מונוטוני, כך שזה מחזק מנטלית". מבין המשתתפים הבכירים ב"שלוש הפסגות" ספיבק בולט בהיותו רץ אולטרה ולא טריאתלט ועל זה הוא אומר: "רוב הרצים בארץ לא מתעסקים בריצות משופעות ורק עכשיו נכנסה בארץ המודעות לחשיבות שבאימוני העליות בשלב הראשון של ההכנה למרתון. בכל מה שקשור למדרגות, לי יצא להתאמן הרבה עליהן כי אני עובד כמאמן ב"זאוס" שזה מועדון כושר שנמצא בקומה האחרונה של המגדל הגבוה בארץ, מגדל משה אביב. לצורך האימונים כבר טיפסתי אותו שלוש פעמים אבל צריך לזכור שהמגדל הזה בנוי שונה ובעזריאלי הרבה יותר קשה כי יש שם גרם מדרגות שלא נפסק לעולם ואין אתנחתא".   
       ספיבק "מדרגות זה אימון עליות בין הטובים שיש" 


במרוצים כמו "שלוש הפסגות" יהיה מעניין מאוד לעקוב אחרי האסטרטגיות של המשתתפים, כשקרוב לוודאי שכל אחד יביא אתו משהו שונה. "האסטרטגיה שלי זהה למרוץ 10 קילומטר או חצי מרתון", מסביר כהן ומוסיף: "קודם כל צריך להתברג קדימה, להיכנס לגרם המדרגות כמה שיותר מהר ולטפס בצורה אחראית. צריך להתייחס לכל מגדל בנפרד, ולא לטפס מהר מדי בהתחלה". ספיבק ילך על אסטרטגיה שאמורה לחלק יותר את הכוחות לאורך הדרך: "מדי שלוש דקות אני פשוט נותן גרם אחד של מדרגות או חצי דקה שבה אני עולה מדרגה מדרגה ובעצם משחרר את שרירי הירכיים מהמאמץ. חוץ מזה, זה המרוץ היחיד שבו אני רץ עם מוזיקה בגלל המונוטוניות שלו". עם כל הכבוד למרוץ הזה, שהמנצח בו יזכה בפרס כספי של 5,000 שקלים, יש אנשים כמו אסף כהן שלא יתנו לו להפריע לשגרת האימונים המפרכת שלהם: "אני מתאמן עכשיו לחצי המרחק בישראמן,, הוא מספר, "האימונים מאוד תובעניים ואין יותר מדי מקום לשינויים. ביום של מרוץ שלוש הפסגות יש לי אימון אופניים של שעתיים וחצי ואני אעשה אותו, יכול להיות שאפילו לפני המרוץ".

כך תנווטו בקניון עזריאלי
קניון עזריאלי יהפוך ביום שישי לזירה אחת גדולה של ספורט. בזמן שרצי המדרגות יזיעו בין קומה 4- לקומה ה-52 בבניין המשולש, המבקרים שיהיו עסוקים בשופינג לחנוכה, יבחינו על הבוקר בכ-150 אנשים נמרצים במיוחד, שיסתובבו בריצה בין הקומות 3- ל-3 בקניון עצמו בחיפוש אחר דגלונים בצורת ריבוע בגודל של 30 סנטימטרים. השנה, מארגני מרוץ המדרגות משתפים פעולה עם איגוד הניווט הישראלי, שמדי כמה שנים מחליט לצאת מהשטחים הפתוחים ולקיים תחרויות במקומות מיוחדים, כמו קניון עזריאלי.

         מרוץ המדרגות הוא טבעי לגמרי עבור רצים וטריאתלטים צילום: איליה גרנטובסקי

מארגן מרוץ הניווט בעזריאלי, עודד ורבין, מסביר: "התחרות תתפרש על 7 קומות בקניון, כל מתחרה יקבל מפה וכרטיסיה שאותה הוא צריך למלא, כשמוקדם בבוקר נחביא להם את הסימונים. המטרה היא לגלות את כל הסימונים בזמן המהיר ביותר והמתחרים הכי מהירים צפויים לעשות את זה בזמן של 25 עד 30 דקות. מה שיפה בתחרות ניווט במקום כמו עזריאלי זה שאנחנו המארגנים יכולים 'לשחק' עם הרבה מיקומים בקניון כמו למשל מדרגות נעות, פסלים וכו'. כמובן שיהיו גם אנשים שיבואו להתנסות ולעשות את זה בכיף, להם זה יוכל לקחת שעה. מה שחשוב להדגיש זה שהניווט הוא ספורט לכל דבר, ואנחנו מאוד שמחים על שיתוף הפעולה הזה עם מרוץ המדרגות. לא מעט נווטים יתחרו גם אצלנו וגם במרוץ המדרגות".

28.11.2013


דני בורשבסקי 
חולה ספורט וכותב על זה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג