שלושה אוצרות שכדאי לתת עליהם את הדעת

נשימה תקינה, תזונה, פעילות גופנית, פעילות מחשבתית, חיבור נכון עם הסביבה – כולם חשובים לבריאות שלנו. אבל יש עוד שלושה דברים, שבדרך כלל אנחנו לוקחים כמובן מאליו, שכדאי לזכור
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

נשימה תקינה, תזונה, פעילות גופנית, פעילות מחשבתית, חיבור נכון עם הסביבה – כולם חשובים לבריאות שלנו. אבל יש עוד שלושה דברים, שבדרך כלל אנחנו לוקחים כמובן מאליו, שכדאי לזכור

מאת:עדי זיו


העולם מתחלק להרבה מאוד סוגים של חיים. המגוון בעולם גדול מאוד, ובני האדם שבו חיים בדרך כלל על פי מה שהם יכולים או מאמינים שהם יכולים ועל פי אמונתם האישית.


כך חושב כל אדם שחי בעולם המערבי. אך לצערי זו לא המציאות ברוב המקרים. דווקא בגלל שבעולם שאנו חיים בו יש כל כך הרבה אפשרויות, בני האדם מסגלים לעצמם צורות חיים לא בריאות לא נכונות ולא מציאותיות.

האדם המערבי רוצה כל הזמן עוד ועוד וללא סוף. הדבר עצמו יוצר מערבולות אינסופיות של בעיות מנטליות ופיזיות. אנו הולכים ומתקדמים בקצב מהיר מאוד לעבר בעיות ניווניות ולעצלות גדלה והולכת שמביאה עלינו מחלות קשות מכל הקשת הרפואית. התחלתי ואמרתי שיש מגוון עצום של אפשרויות, וכך גם של בני אדם. יש כאלה העוסקים בפעילות גופנית, יש כאלה שכל היום יושבים ועושים עסקים, ויש כאלה שהם הרוב, שצריכים לשרת את אלה שעושים עסקים ולעבוד קשה מאוד כל יום על מנת לשרוד יום ביומו.

כל אחד מאלה צריך וחייב לשמור על גופו, מוחו ורוחו. על מנת לעשות זאת צריך לקחת בחשבון כמה וכמה פרמטרים בחיים. ישנם חמש פרמטרים חשובים ביותר שכשאתה מיישם אותם באופן מובהק, החיים יאירו לך ותוכל לחיות ללא מחלות וכאבים:

הפרמטר הראשון הוא נשימה – הנשימה היא המקור הראשוני לקבלת אנרגיה זמינה לכלל הפעילויות שלנו ביום יום. נשימה מלאה ותקינה מעלה את רמת האנרגיה שלנו בגוף ומאפשרת פעילות מלאה ורמת עייפות ירודה. נשימה לא תקינה יוצרת קושי, עייפות ומחלות , זאת עקב הריצה הבלתי פוסקת לעבר האופק הטכנולוגי-תעשייתי והרצון שלנו לקנות עוד מוצרים יקרים שגורמים לנו להתנוון עוד ועוד. אנחנו כל הזמן במרוץ, וברוב המקרים המרוץ נגמר בזה שאנו רצים אחרי הזנב של עצמנו ונשארים באותו המקום.

כלומר: בזבוז אנרגתי משווע. לכן חשוב ביותר לנשום ולנשום נכון. לאלה מאיתנו העוסקים בספורט, נשימה נכונה חשובה במיוחד. ככל שקיבולת הנשימה גבוהה יותר, כך היכולות מתעצמות. רק כך יוכלו להתקדם ולהשיג תוצאות מרביות וטובות יותר.

הפרמטר השני הוא תזונה – כל אדם חייב תזונה מאוזנת ומזינה, במיוחד אלו העוסקים בספורט. לפני אימון, אחרי אימון, לפני תחרות ואחרי תחרות. תזונה טובה נותנת אנרגיה שנייה בזמינותה לאחר הנשימה, ומאפשרת לגוף לעמוד במבחני החיים בעבודה, באימונים, במצבי לחץ ומועקה, ובכלל. ישנם סוגים שונים של תיאוריות על אכילה נכונה, מהמזרח ועד המערב. כל אדם יכול להתחבר לתיאוריה שהוא בוחר, התנאי היחיד שהוא שהיא מתאימה לו. לא מדובר על דיאטה, אלא על תזונה נכונה לפי האדם וסוגי הפעילויות שהוא עושה כל יום.

הפרמטר השלישי הוא פעילות גופנית – הגוף שלנו זקוק מאוד לפעילות הגופנית שלו, וכשאני כותב "שלו" הכוונה היא שוב לפי האדם והפעילות היומיומית שלו. לא כל אדם יכול לרוץ מרתון, לא כל אדם יכול לשחות 5 ק"מ רצוף, ולא כל אדם מסוגל לרכוב על אופניים במשך 4 שעות בשטח או על הכביש. מה שחשוב זה למצוא את הפעילות שאתה אוהב ומתחבר אליה ולתת לגוף שלך ליהנות מאותה פעילות כמה שאפשר. כשאתה נהנה מהפעילות הגופנית, זה מעצים אותך בכל רובדי החיים, החל מהפיזי וחלה בנפשי.

שוב, אורח החיים בעולם המערבי גורם לנו לוותר הרבה פעמים על פעילות זו עקב סיבות רבות. אך צריך להיות עיקשים. גם כאן בני האדם מתחלקים לסוגים שונים, אבל חשוב מאוד להמשיך בפעילות כל זמן שהיא אפשרית, למען הגוף והבריאות.

פעילות גופנית יוצרת מצבים חיוביים, בגוף החל מפירוק מתחים ולחץ ועד עלייה בכושר הגופני הפיזי והנפשי של האדם. אך צריך לקחת בחשבון כאן משהו חשוב מאוד. החיים במערב גורמים לנו להימשך לפעילויות בצורה קצת קיצונית. פעילות גופנית היא חשובה, אך גם הטיפול בגוף לאחר מכן חשוב. אלה שרצים, רוכבים ושוחים חייבים לטפל בגופם מעבר לספורט עצמו. הכוונה היא לתת לגוף את הטיפול המתאים לו (כמו למשל עיסויים שונים) על מנת לאפשר לשרירים, למפרקים ולשלד שחרור, וכך להעצים את היכולות הספורטיביות מצד אחד, ומצד שני למנוע פציעות ונזקים. מי לא מכיר את אלה שרצים עם כאב פה וכאב שם. אלה שאומרים שזה לא נורא. אלה בסוף מגיעים למרפאה עם בעיות קשות של פציעות מתמשכות. חבל. ניתן למנוע את כל זה עם טיפול נכון ממש כשהכאב מופיע, לפני שהוא גורם לפציעה משמעותית.

הפרמטר הרביעי הוא פעילות מחשבתית – פעילות מחשבתית חיובית שונה בהרבה מפעילות מחשבתית שלילית. אנו חיים באזור ובעולם מאוד שלילי, רווי במלחמות, טרור, פחד, אלימות ועוד. אין יום שעובר שאנו לא עדים לבשורות איוב, ואלה יוצרות אצלנו (במודע ובתת מודע) דפוסי מחשבה שליליים היוצרים בגופנו תהליכים שליליים. המלחמה הגדולה היא בתהליכים אלו – והמטרה היא לנצח אותם בכך שאני מכניס גורמים חיוביים לחיים שלי, ולא שליליים. על מנת לעשות זאת כדאי להתרחק מהידיעות והחדשות הרעות, ולהתמקד בטובות עד כמה שיש וניתן לראות כאלה.

מחשבה חיובית יוצרת תהליכים בריאים החשובים לגוף, לרוח ולנפש. תהליכים כאלה יכולים לקדם אותי בכל תפקיד או מקצוע, ובחיי הפרטיים, לכן אני מנסה להתמקד בהם וכך לגדול, במקום ליפול לתהומות של השלילי. ספורט, ולא משנה איזה, יוצר מצב חיובי מאוד בגוף האדם. הוא משחרר אנדורפינים וממלא את הגוף באדרנלין (שניתן לקרוא לו סם החיים הטובים) ובשמחת חיים. כל מי שעוסק בספורט יודע ומכיר את התחושה הזו. מי שלא, כדאי לו להתחיל – זה רק עושה טוב.

הפרמטר החמישי הוא הסביבה – כל אחד מארבעת הפרמטרים הראשונים צריך סביבה תומכת על מנת להתקיים. לכן חשוב לאחד את הארבעה עם סביבה תומכת, מפרגנת ואוהבת, וכך ליצור חיים הרמוניים, טובים, נוחים וקלים. צריך את שיתוף הפעולה של כל הגורמים הסביבתיים של האדם על מנת ליצור אווירה חיובית.

לאחר שהבנו קצת את החיים עצמם, הגיע הזמן לשלושה אוצרות. אני טוען, מתוך ניסיוני ב-15 השנים האחרונות כמטפל ברפואה סינית, סוטאי ושיאצו, שישנם שלושה דברים שלכל אדם כדאי לתת עליהם את הדעת:

1. נעליים. לאחר אבולוציה ארוכה נעמדנו על שתי הרגליים. זה יצר הרבה דברים חיוביים, כגון גובה ושליטה טובה יותר בידיים ששיפרה את שיפור איכות החיים, אך גם גרם לכאבי השלד והשרירים שמתפתחים מהליכה. הליכה נכונה מגיעה לאחר השלד והשרירים, מחזירה את הגוף לאיזון ומקלה עליו. על מנת להגיע למצב הזה, על האדם לחזק את השרירים שלו באמצעות פעילות גופנית קבועה ומתמשכת.

מלבד פעילות גופנית, על האדם להבין שכמעט כל הפרטים בחייו – סוג עבודתו, הפעילות היומיומית שלו, ואולי הדבר הכי חשוב: צורת כף הרגל שלו – חייבים להילקח בחשבון בבואו לבחור נעליים. נעל יכולה להיות נקודת המפנה בתפקוד תקין או לא תקין של הגוף.
אם ניקח סוגים שונים של נעליים, נראה שהספקטרום רחב מאוד. גם כאן יש את הטוב ויש את הרע. אם נתחיל ברע, נראה שנעלי עקב לנשים זו רעה שיוצרת המון סוגים של בעיות, החל מכאב קל ועד שינוי המבנה הכללי של הגוף עקב הליכה לא תקינה. נכון שזה יפה ואלגנטי, אך האם שווה לסבול ולהיות יפים? אני לא חושב כך. 

נעליים אלגנטיות לגברים עם סוליה מעור, בדיוק כמו נעלי העקב לנשים, פוגעות בגוף משום שבנעליים כאלה אין שום בלימה של הזעזועים בהליכה. הדבר יוצר גל, שמתחיל מלמטה ונגמר בחלק הגבוה ביותר בגוף, וכשזה נמשך לאורך זמן הבעיות רק מתגברות. שוב, זה יפה ואלגנטי, אך לא שווה את הכאב והסבל.

הפתרון הוא נעליים טובות שבולמות את הזעזועים בזמן הליכה, ובנוסף (ולא פחות חשוב) תומכות בכף הרגל. כף הרגל היא כמו טביעת האצבע של כל אדם. לכל אחד יש כף רגל ייחודית שזקוקה לתמיכה. לכן מדרסים ונעליים תומכות הם נושא חשוב ביותר שצריך לתת עליו את הדעת. נעליים זה לא אופנה – זה בריאות. בריאות שמתחילה מלמטה. 

2. כרית. לאחר שטיפלנו בכף הרגל הקטנה שלנו, צריך לתת את הדעת על פריט שנמצא איתנו שליש מהחיים – הכרית.
רובנו לא מייחסים חשיבות לכרית שלנו, מה שמוביל לבעיות צוואר, ראש, כתפיים, גב עליון ומכאן הדרך קלה ונוחה למבול של בעיות בריאותיות בגוף. והכל שאלה של זמן. שינה טובה ונוחה מטעינה מחדש את הגוף באנרגיה כולו לקראת עוד יום בג'ונגל המערבי. אם אני מתעורר בבוקר עייף, אני בעצם מתחיל את היום רע ובמצב של אוברדרפט אנרגתי. אם המצב ממשיך לאורך זמן, האוברדרפט הזה גדל והולך עד שהוא מתפוצץ בצורה של כאבים ומחלות. 

ספורטאים שישנים לא טוב לא יוכלו להגיע להישגים ויגרמו לגופם סבל מיותר. בהקשר זה, שינה על הבטן היא אחת הרעות החולות ביותר בעולמנו. שינה על הבטן אסורה בתכלית האיסור, וזאת משום שהיא יוצרת צורה של "ביסלי גריל" – כלומר הצוואר פונה לצד אחד במשך השינה ויוצר לחץ ומתח על החוליות, חוסר איזון ובעיות חמורות כמו כאבי ראש, תשישות, חוסר ריכוז, עצבנות, חוסר סבלנות ועוד.

חשוב מאוד להתאים את כרית לגוף ולא לקנות מותג כזה או אחר. הדרך הנכונה להתאים כרית היא להחזיק אותה על הכתף, להניח יד מצד אחד שלה ולהסיט את הראש מהצד השני שלה. במצב הזה צריך להתנגד עם היד מעט מאוד ולהניח את הראש עליה. את כל זה ניתן לעשות בעמידה בחנות. אם הראש נופל לעבר הכתף – סימן שהכרית רכה מדי. אם הראש לא יכול לזוז – סימן שהכרית קשה מדי. 

כרית טובה חוסכת בעיות ותורמת לשינה טובה ולבריאות לאורך זמן ארוך. צריך להחליף כרית כאשר היא מתחילה לאבד את הצורה שלה ואת האלסטיות שלה. לא רצוי לחסוך בכסף, משום שאם לוקחים את עלות הכרית ומחלקים במספר השנים שהיא תורמת לבריאות שלנו, רואים שהעלות היא אפסית ביחס לתועלת.

3. משקפיים. מי שזקוק למשקפיים בחייו חייב לקנות משקפיים באיכות טובה, וזאת על מנת לשמור על אחד החושים החשובים בחיים – חוש הראייה.
העיניים הם הקשר לעולם ולהנאות החיים. כשהראייה שלי ירודה, אני סובל לא רק מזה שאני לא רואה טוב אלא ממגוון בעיות אחרות כמו כאבי ראש, צוואר, מתח בשרירי הגוף, לחץ ועוד. כל אחד שזקוק למשקפיים יודע שזה לא תענוג גדול להרכיב אותם. משקפיים באיכות נמוכה (מדובר רק על העדשות) יגרמו לגוף להתאמץ יותר ולעבוד קשה יותר, וכך יווצר אפקט שרשרת שלא ידוע היכן הוא יגמר. עדשות טובות יקלו על הראייה ויפחיתו את ההידרדרות שלה עם השנים.

רוכבי אופניים, רצים, טריאתלוניסטים ועוד אנשים העוסקים בספורט וזקוקים למשקפיים, צריכים להרכיב משקף טוב שישמור עליהם לאורך זמן. בזמן המאמץ הספורטיבי הגוף עסוק בלספק אנרגיה לשרירים ולאיברים החשובים לפעילות; משקפיים טובים מאפשרים לגוף לא להתאמץ בראייה.

כל אחד משלושת האוצרות האלה הוא עולם עצום בפני עצמו, משום שכיום ישנן המון חברות שמציאות מגוון גדול של נעליים, כריות ומשקפיים. אני טוען שמי שלא נותן את הדעת על שלושת האוצרות מסתכן בהגעה למקומות לא טובים, ועלול לגרום לעצמו בעיות מיותרות. אז שימו לב איך אתם הולכים, איך אתם ישנים, ולא פחות חשוב: איך אתם רואים.

לפרקים הקודמים: מה זה סוטאי, טיפול ראשון בלוריס מנדלוביץ, לוריס מנדלוביץ – המשך הטיפולים  

18.4.2012


עדי זיו – בוגר
רפואה סינית במסלול מלא של 4 שנים ועוד שלוש שנים של לימודים גבוהים יותר.
תעודה ברפואה סינית מהמכללה לרפואה משלימה בישראל. תעודה ממכללת האם שלנו
בסאן דיאגו ארה"ב PACIFIC COLLEGE OF ORIENTAL MEDICINE SAN DIEGO
CALIFORNIA
חבר באגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי, חבר בפדרציה העולמית הסינית
הנחשבת למוסד הגבוה ביותר בעולם לרפואה סינית שיושבת בסין. מייסד מגמת
השיאצו במכללת רידמן בתל אביב בה עבד שלוש שנים. מלמד רפואה סינית בבית
הספר מזרח מערב בתלם והיה בעבר מנהל מרפאת הכאב בבית הספר. היה מנהל המחלקה
לרפואה סינית במרפאת רפאל ברמת אביב ג'. בשנת 2002-3 הייתי בצוות הרפואי
של מכבי תל אביב כדורגל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג