שיפור ביצועים בסביבה תחרותית

הרעיון בכתבה הבאה שימש גם כבסיס לבניית קורס שלם העוסק בעצם העניין - כיצד ספורטאים תחרותיים ממשיכים לשפר ביצועים ולשבור שיאים גם אחרי כל כך הרבה שנים של תחרויות ומדידת תוצאות? ואם כך, בואו נעתיק ונשכפל את שיטות השיפור לעולם נוסף המעסיק את חיינו המודרניים בשאיפה לשיפור, למצוינות ולהישגיות - העולם העסקי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הרעיון בכתבה הבאה שימש גם כבסיס לבניית קורס שלם העוסק בעצם העניין – כיצד ספורטאים תחרותיים ממשיכים לשפר ביצועים ולשבור שיאים גם אחרי כל כך הרבה שנים של תחרויות ומדידת תוצאות? ואם כך, בואו נעתיק ונשכפל את שיטות השיפור לעולם נוסף המעסיק את חיינו המודרניים בשאיפה לשיפור, למצוינות ולהישגיות – העולם העסקי

מאת:יאיר פינטו


אני מוצא שתהליכי שיפור הם מצד אחד חלק הכרחי וחיוני במציאות היומיומית שלנו. וכל אדם, בכל שלב בחייו ובכל סוג של עניין, עוסק בחלק נרחב מתוך חייו בניסיון לבצע שינוי חיובי במצבו, דהיינו שיפור. ולעומת זאת, אצל כל אדם גם קיים החשש, המודע והפחות מודע, מפני מצבי אי- הודאות, ומכאן גם החשש לבצע שינוי במצב קיים ומוכר, גם כשברור שזהו אינו המצב האידיאלי.

כולנו מכירים את העיסוק בשיפור חיינו הפרטיים.
אנו מבצעים תהליכי למידה כדי להיות משכילים יותר, אנו משקיעים עבודה רבה במטרה להיות מוצלחים יותר, חלקנו שואפים להיות יפים יותר, בריאים יותר וכדומה. וכאמור, גם בתהליכים פשוטים, לכאורה, קיים החשש לקראת הכניסה לתהליך. ולא פעם, למרות שברור מאוד שהתהליך הינו חיוני או אפילו הכרחי, אנו בוחרים להתעלם ולהמשיך לדחות את תהליך השיפור. למשל, כניסה לתהליך של דיאטה. ברור לנו שהוא הכרחי, אנו מבינים את ההשלכות לביצוע או אי- ביצוע השיפור ואפילו אז, תמיד יהיה לנו נוח לומר שאת הדיאטה "נתחיל מחר".

למיטב הבנתי וניסיוני, השיפור הינו תהליך תוצאתי וישיר לקיומה של תחרות. אדם ישאף לבצע שיפור במצבו במטרה להתאים עצמו לתנאים ולמדדים בסביבה בה הוא חי. ככל שהסביבה מאתגרת יותר והפער הנדרש לשיפור גדול יותר, כך ביצוע השיפור יהיה גדול יותר. הזכר הקדמון פעל בתחרות לעומת הזכרים השכנים בכדי לזכות בשלל צייד רב יותר ובכך גם לשאת חן בעיני הנקבות ולהסתמן כזכר מוצלח ומכלכל, וכך כל מאמצי השיפור הופנו לביצוע יעיל וטוב יותר של פעולת הצייד. כך גם היום, מאמצים רבים מושקעים ביצירת מצב של "הובלה וניצחון" על פני המתחרים כדי להסתמן כזכר מוצלח ומכלכל במדדים הרלוונטיים לתקופתנו.

לעומת זאת, בהיעדר התחרות והתחרותיות נראה כי המוטיבציה לביצוע שינוי יורדת עד נעלמת כליל. תחשבו, למשל, על חיות טרף אשר בסיטואציה אחת חיות בסביבה הרוחשת חיות רבות כמותן עם מעט מזון טרף אפשרי לעומת מצב שונה בו מתקיימת חיה בודדת על תחום מחיה פורה ללא עוררין בשליטתה, אפילו עד מצב של חיה בגן החיות הנהנית מהספקת מזונה מן המוכן עד קרבת הלוע. ברור באילו מהמצבים מתקיימת תחרות ועד כמה התחרות הזו מניעה את החיה למאמצים או להתבטלות.


תחרותיות כמקדם מוטיבציה לשיפור (צילום: אייל דולין) למצולמים אין קשר למאמר


על אותו משקל, ספורטאי שיודע כי תוצאות מתחריו אינם מגיעים לתוצאותיו שלו יפעל על פי תכנית אימונים שיעדיה הם שימור הקיים והעצימות והשאיפות שלה יהיו נמוכות באופן יחסי לתכנית אימונים ושיפורים של ספורטאי שתוצאותיו צמודות מאוד למתחריו. בדוגמה אחרת, המוכרת לנו מחיינו כרוכבים חובבניים, אם אתה רוכב עם חבר'ה שמושג הרכיבה שלהם מתחיל ונגמר ביום שבת על מסלולי דאבל במטרה להיפגש ולשתות קפה בצל העצים, לא תרגיש באיזה שהוא דחף חזק להאיץ את תכנית האימונים הפיזיים ולשפר את טכניקות הרכיבה שלך, לעומת מצב בו חשיפתך לעולם הרכיבה היא דרך חבורה שכל רכיבה איתם היא כיבוש האלפים במהירויות שיא תחת משטר דפקים וסל"ד מבוקר וקפדני, כי אז די ברור שגם אתה תתחיל בתהליך שיפור ביצועים מהיר או ש"תצא מהמשחק" ותעבור לחבורה שונה. או, דוגמה נוספת, בה אתה רוכב עם חבורה שמסתפקת באופני כניסה פשוטים ומספקים לעומת חבורה שבה לכל אחד זוג אופניים, ציוד וביגוד מהמאובזרים והמובילים ביותר הקיימים בשוק, כי גם אז תמצא עצמך משווה מדדים ואולי אפילו שואף להוביל.

באופן זהה לגמרי, ניתן לראות את שוק העסקים. בענף בו התחרות קשה וישנם מתחרים רבים על אותו פלח שוק נראה כי הביצועים של הארגונים היצרניים והשירותיים הופכים להיות ביצועים יעילים הרבה יותר מאשר ענף בו חי לו ארגון מונופוליסטי, ללא מתחרים, הפועל לבדו ועושה כראות עיניו מבלי הצורך להתאמץ ולהשתפר. ובהקבלה לכך, עולם הספורט התחרותי. עקב תחרות קשה עם ביצועים בתוצאות צמודות של מתחרים מוכשרים רבים, מתקיים תהליך של שיפור מתמיד ביכולות הספורטאים. ולמעשה, הספורטאים וצוותיהם אינם מרפים לרגע ועמלים ללא הפסק כדי להשיג את היתרון, קטן ככל שיהיה, הדרוש בכדי לזכות. מאמצי השיפור נעשים בכיוונים רבים הכוללים לא רק את חיזוק היכולות הפיזיות אלא גם חיזוקים מנטאליים, טקטיקה, עבודת צוות ותקשורת, יעילות בעבודת השרירים ובביצועים הטכניים ועוד. וכאמור, אם תחשבו על כך, עולם התחרות הספורטיבי פועל כבר אלפי שנים, ומה שמפליא מעבר לעובדה שהתחרות עדיין מתקיימת, הוא שבאמת מצליחים להמשיך ולהשיג שיפורים בביצועים כל הזמן. שיאים ממשיכים להישבר!!

אם כך, אחינו המנהלים העסקיים, השיפור הוא אפשרי והוא אינסופי.
הכוחות המניעים את הספורטאים והטכניקות לשיפור שבהם משתמשים המאמנים הם עולם מגוון ומרתק שיש בו תוצאות מוכחות. ועל כן, מומלץ ללמוד ולהוסיף לכלים היישומיים שלכם גם את "סודות" האימון הספורטיבי על מרכיביו השונים. וכאמור, זהו הבסיס הרעיוני של הקורס "אימון מנהלים להישגיות באמצעות אופניים" בו לומדים, דרך ההקבלה בין עולם הניהול לעולם האימון, על הדרכים לביצוע שיפור מתמיד בביצועים. לומדים על טכניקות המאמן ליצירת מוטיבציה, הישגיות, הובלה, שיפור יכולות ועוד. וזאת, כמובן, תוך כדי אימון לרכיבה מהנה, זורמת ובטוחה יותר.



פרטים והרשמה



יאיר פינטו – רכז הקורס, מדריך אופניים, מהנדס תעשיה וניהול. מלווה ארגונים בתהליכי שיפור ביצועים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג