שינה טובה וביצועים ספורטיביים

ספורטאים שמאריכים את שנת הלילה שלהם ומפחיתים בכך את גירעון השינה המצטבר, מסוגלים לבצע טוב יותר מיומנויות ייחודיות – כך עולה ממחקר שהוצג לאחרונה במפגש השנתי ה־23 של ה־Associated Professional Sleep Societies
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ספורטאים שמאריכים את שנת הלילה שלהם ומפחיתים בכך את גירעון השינה המצטבר, מסוגלים לבצע טוב יותר מיומנויות ייחודיות – כך עולה ממחקר שהוצג לאחרונה במפגש השנתי ה־23 של ה־Associated Professional Sleep Societies

מאת:מולי אפשטיין

 


תוצאות המחקר תקפות  לא רק לטניס בלבד 

תוצאות המחקר הראו שהארכת משך השינה תרמה לשיפור בביצוע תרגילי מהירות – 19.12 שניות בתחילת המחקר לעומת 17.56 שניות לאחר הארכת משך השינה; שיפור ברמת הדיוק של חבטות הפתיחה – 12.6 חבטות בהתחלה ו־15.6 חבטות לאחר הארכת משך השינה; ושיפור במיקומן של "חבטות העומק" – 10.85 לעומת 15.45. 

לדברי Cheri Mah, חוקר מהמעבדה לאבחון הפרעות שינה בסטנפורד קליפורניה, מרבית משתתפות המחקר נוכחו לדעת לראשונה עד כמה חשובה שינה איכותית לשיפור הביצועים הספורטיביים בזמן אמת. 

"באופן מסורתי ספורטאי הישג מקדישים כמה שעות ביום לצורך אימונים. אימונים אלה כוללים אימונים טכניים, אימוני כוח ואימוני כושר גופני על המגרש ומחוצה לו.  בנוסף, מרבית הספורטאים נעזרים בתזונאי ספורט במטרה לשפר את רמת הביצוע על מנת להגיע לאופטימום הנדרש" אמר Mah.  "לעומת זאת, תשומת לב מזערית, אם בכלל, מוקדשת לדפוסי השינה של הספורטאי ולהרגלי המנוחה שלו.  בעוד שמרבית הספורטאים וצוות האימון שלהם מאמינים ששינה טובה היא מרכיב חיוני בספורט, מרביתם לא תופסים שיכולת ביצוע אופטימאלית והגעה לביצועי שיא, יכולים להתרחש רק אם הספורטאי מקפיד על שינה איכותית ועל הרגלי שינה טובים". 

המחקר כלל 5 סטודנטיות, שחקניות טניס מנבחרת הנשים של אוניברסיטת סטנפורד.  גיל השחקניות נע בין 18 ל־21 שנה.  השחקניות שמרו על דפוסי השינה/מנוחה שלהן במשך 3-2 שבועות לצורך איסוף נתוני הפתיחה.  במקביל הן כמובן המשיכו באימוני הטניס הרגילים שלהן. 

לאורך תקופת המחקר, ולאחר כל אימון, ביצעו השחקניות מבחני הערכת יכולת גופנית.  המבדקים כללו מאוצים ותרגולי חבטה.  לאחר איסוף נתוני הבסיס התבקשו השחקניות להאריך את שנת הלילה שלהן ל־10 שעות.  תקופת הארכת השינה נמשכה 6-5 שבועות. 

במהלך התקופה נוטרו מדדי מצב הרוח והנטייה לישנוניות במהלך היום.  לשחקניות הוצמד מכשיר מיוחד (אקטיגרף) שמדד את הפעילויות הגופניות במהלך היממה.  מניתוח נתוני האקטיגרף אפשר ללמוד על הרגלי העוררות/שינה של השחקניות ולמדוד את מספר השעות בהן הן ישנו. 

המחקר נערך במכוון במהלך עונת הטניס הסדירה וזאת במטרה לאסוף נתונים במהלך האימונים ובמהלך הטורנירים והתחרויות. 

Mah סבור שממצאי המחקר רלוונטיים גם לענפי ספורט אחרים.  שיפור במצב הרוח והפחתה במידת הישנוניות במהלך היום, יכולים לדעת החוקר לסייע בהעלאת רמת הביצוע גם בענפי ספורט אחרים.


מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט טלפון 3063*, מנהל הפורום: "חיים וספורט".
לכניסה לפורום "חיים וספורט"
הקליקו כאן


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג