שיגעון הקרבון! כדאי או לא כדאי?

יותר רוכבים מצטיידים כיום בגלגלי קרבון בפרופיל רחב ונהנים ממהירות גבוהה בפחות מאמץ. מצד שני, הגלגלים האלה לא מתאימים לכל רכיבה, ולא לכולם. אז כדאי או לא?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
היתרונות והחסרונות של גלגלי קרבון
היתרונות והחסרונות של גלגלי קרבון

באמצע תחרות טריאתלון, בחלק האופניים, קול אוושה מתמשך ומתקרב נשמע מאחוריך. האם זאת רכבת? האם זה קול מטוס מנמיך טוס? רוח פרצים או שד? או אולי השופט מתגנב מאחור על אופנוע? לא! זה מתחרה אחר שרוכב על אופניים עם גלגלי קרבון בפרופיל רחב שעושים את הרעש המוזר. מיום ליום מתרבים רוכבי האופניים שמצטיידים בגלגלי קרבון עם פרופיל רחב. ללא ספק מדובר בשדרוג עצום ליופי, לאסתטיקה ולמראה המקצועני של האופניים, אבל האם באמת שווה להשקיע אלפי שקלים רק בשביל להצטייד באופנה האחרונה?

היתרונות והחסרונות של גלגלי הקרבון

מיום ליום מתרבים רוכבי האופניים שמצטיידים בגלגלי קרבון עם גלגל רחב. הקרבון של הכותב | צילום: רן אפק

גלגלי קרבון אינם רק אופנה. מדובר באפשרות לשיפור משמעותי במהירות ברכיבות שעיקרן שטוחות. זאת הסיבה שרואים אותם בעיקר בתחרויות נגד השעון ובטריאתלונים, שם המסלול יחסית שטוח. גלגלי קרבון בפרופיל רחב אינם בהכרח קלים יותר מגלגלים רגילים. הם ללא ספק קלים יותר מגלגלים בפרופיל רחב מאלומיניום, אבל עדיין החומר הרב הדרוש לפרופיל הוא גם משקל. יתרון הגלגלים מקרבון אינו אם כך במשקלם אלא באווירודינמיות שלהם. הפרופיל הרחב מאפשר פחות מערבולות אוויר שיוצר גלגל רגיל והרבה יותר תנע (מומנטום) ובכך משמר ומגביר את יכולת התנועה במהירות וביציבות. בקיצור, ניתן לרכוב אתם יותר מהר בפחות מאמץ ולשמור על מהירות גבוהה.

אבל אותם יתרונות הם גם החסרונות. האווירודינמיות והתנע של הגלגלים מקשים לעשות סיבובים חדים במהירויות גבוהות כמו בירידה, וכך גם לגבי טווח העצירה שהינו יותר ארוך מגלגלי אלומיניום. בגשם הדבר הופך להרבה יותר משמעותי ומסוכן, אבל כמה גשם כבר יש לנו. לעומת זאת בקיץ, טוענים שלחיצה ארוכה על הבלמים עלולה לגרום להתחממות הקרבון, עיוותו ופיצוץ הצמיג מהחום. לשמחתי לא בדקתי את זה וגם שמעתי שכך נאמר גם על גלגלי אלומיניום, ולכן על מנת לעצור בכל סוגי הגלגלים מומלץ לעשות ABS ידני . כלומר ללחוץ לחיצות רבות, קצרות ומהירות בשני המעצורים ביחד, זאת על מנת למנוע חיכוך ארוך ומתמשך של רפידות הבלם עם הגלגל. גם רוח צד אמורה להיות יותר משמעותית בפרופיל רחב, אבל אני רוכב כבד גם כך ורק משאיות שעוברות במהירות לידי גורמות לי לסטייה של האופניים.

ישראמן נגב 2015

לחיצה ארוכה על הבלמים עלולה לגרום להתחממות הקרבון (ליחצו להגדלה) | צילום: ניר עמוס

מה הקשר בין גלגלי קרבון לסרט אימה? 
לגלגלי הקרבון החדשים שלי קראתי צ'אקי, על שם הבובה מסרט האימה. כמוהו, גם הם נראים חפץ תמים ללא רוח חיים. אבל כאשר עולים על האופניים, פתאום מרגישים שהגלגלים בעלי חיות משל עצמם. בנוחות הרכיבה ובאוושה העדינה שלהם לוחשים לך: "רכב מהר יותר ומהר יותר, זה כיף", וזה ממש קל לרכוב אתם. הם מפתים לרכוב מהר יותר ויותר כל הזמן, ואפילו במהירויות נמוכות לא בא לך לעצור או להאט, רק לרכוב ולרכוב עוד ועוד. הדבר התמים הופך מסוכן, ממש כמו צ'אקי מהסרט, כאשר מתקרבים לצומת או רמזור. הגלגלים ממש גורמים לרצות להמשיך לרכוב למרות שאדום, אז מה?

גלגלי הקרבון אינם שקטים. כבר אמרנו שאת דומיית האלומיניום מחליפה אוושה מתמשכת של פילוח הרוח בפרופיל הרחב. אבל בכך לא מסתיימים הקולות. בעצירה הגלגלים הללו חורקים יותר ואפילו בהחלפת מהלך, הנקישות חזקות יותר ובעלות צליל ייחודי ומובחן. אומרים שהיתרונות של התנע של גלגלי הקרבון מתחילים לתת אותותיהן במהירות גבוהה, מעל ל-30 קמ"ש. אבל לפחות באלו שאני רוכב עליהם עם פרופיל 60 מ"מ, כבר מ-26 קמ"ש ניתן להרגיש את המשיכה שלהם את האופניים קדימה. גם לגבי הקשיחות הדעות חלוקות. לכאורה הקרבון הוא חומר יותר קשיח, אבל בפועל הרכיבה עליהם, לפחות באלו שלי, יותר רכה, מפתה ונעימה.

עלות מול תועלת
המחיר הוא פונקציה חשובה לא פחות. גלגלים כאלה עולים הרבה ויש מגוון הוצאות נוספות וחריגות יחסית לגלגלי אלומיניום. בין אם אלו פנימיות עם ונטיל ארוך במיוחד, שיעבור את עומק הפרופיל לגלגלי קליצ'ר, ובין אם מדובר באופנת הטובולר, שמשמעותה צמיג בתוספת פנימית המודבק כיחידה אחת על גבי גלגל טובולר מיוחד. כל אלו עולים יותר מהציוד הסטנדרטי שהורגלנו בו בגלגלי האלומיניום

.
אז כדאי או לא? לרוכב שחשוב לו יופי, מהירות במישור והנאה נוספת ברכיבה, כן. לרוכב שרוכב בגשם וברוחות צד חזקות, בעיקר בעליות וירידות, חסר תקציב- אז פחות.  למי שיכול, רצוי להחזיק את 2 סוגי הגלגלים ולהחליף לפי סוג הרכיבה המתוכנן. הייתי ממשיך ומפרט על היתרונות והחסרונות של גלגלי הקרבון, אבל אני שומע את צ'אקי לוחש לי, עזוב כבר את המחשב, בוא קצת לרכוב…


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רוכב על אבא של צאקי הגיב:

    ואוו כול כך נכון מזדעה ומבין כול מילה.. פרופיל רחב יתרון ענק!!!
    סביב ה30 קמש+ ממש יש תחושה של משיכה וכן באסהההה לקבל אדום או קבוצה של מגולחי רגליים…

  • ניר רייכמן הגיב:

    400 מילים שלא אומרות כלום. כתבה די רדודה שמבלבלת מושגים.
    מציע לעשות כתבה קצת יותר מקצועית ולתת הסברים, איזה סוג גלגל מתאים לאיזה סוג של תחרות. יש גלגלי קרבון קלים מאוד שמתאימים לעליות וגלגלי אלומניום שטובים למישור וגם ההיפך נכון.
    מצפה מאתר רציני כמו שוונג לכתבות מקצועיות יותר.

    1. אחד שמבין באירוניה הגיב:

      מה שאירוני בכתבה שתמונת האופנים של הכותב מציגה גלגלי פרופיל מזויפים שנקנו מעלי באבא אז הוא יתן לנו דוגמא והסבר – בדיחה.

  • רן אפק הגיב:

    קודם כל תודה על התגובות, זה אומר לי שקראתם והתרגשתם. השאלה שניר העלה היא אכן שאלה חשובה והיא מטרידה את כל עולם האופניים. קרבון או אלומניום? אולי זה נושא לכתבה נוספת. השאלה לא קשורה רק לגלגלים, אלא גם לשלדות ולשאר חלקי האופניים. יש הטוענים שקרבון אכן טוב ומהיר יותר מאלומיניום ויש כאלה שטוענים שהקרבון הוא בסך הכל מזימה שיווקית של יצרני האופניים למכור "משהו חדש" ביותר כסף. גם אופנת הרטרו, מחזירה יותר ויותר רוכבים לאלומיניום שלהם יתרונות משלהם. נחזור לגלגלים…בחירת גלגל אינה דבר כה פשוט. הגלגל מורכב כמה חלקים שלכל אחד יש משמעות. אפשר להשקיע בציר מרכזי (רים/ציר/HUB) מאלומיניום, ציר קרמי וישנם גם צירים ממותגים של חברות מפורסמות בכל מיני רמות ומחירים. מה עם הציר של הפתיחה המהירה, גם לו יש מלא דגמים, מחירים וחברות. גם השפיצים (חישורים) יכולים להיות עגולים או שטוחים, מפליז או מאלומיניום וגם כאן עולם שלם של בחירות. יתרונות וחסרונות עובי הפרופיל של הגלגל נידון בכתבה, וניתן לחלקו ל-3 קבוצות עיקריות. פרופיל צר (רגיל) המשמש בעיקר לעליות, פרופיל בינוני (סוג של דו"ש) ופרופיל רחב למישורים. כלומר באופן כללי: עובי = אווירודינמיות אך גם משקל, או כפי שנכתב בכתבה ככל שיש יותר חומר הוא שוקל יותר, אבל אוירודינאמי יותר, בין אם הוא אלומיניום או קרבון. אם אתה רוכב מישורים ומצאת פרופיל רחב אלומיניום קל יותר מקרבון, זכית. אם רכבת עליו בעליות, בדרך כלל סחבת משקל מיותר שלא נהנת מיתרונותיו. יתרונות גלגלי האלומיניום, כאמור הם גם יכולת עצירה טובה יותר מקרבון (שוב, בדרך כלל). תמיד יש חריגים, וזה בכלל לפני שהזכרנו את אופני הכרומולי הישנות והטיטניום היוקרתיות. גם לא דנו, בצמיג, שהינו בעל השפעה חשובה, בין אם הוא קלינצ'ר (פנימית), טובולאר (פנימית וצמיג מחוברים) או טיובלס (ללא פנימית), גם כאן עולם ומלואו מחירים, פירמות, משקל ויתרונות. מעבר לכל בגלגלים כמו בשאר החלקים ובאופניים השלמים, יש מלא חברות ויצרנים, שטוענים גם לטכנולוגיות ייחודיות לגלגלים שלהם. מה רק שיווק ומה באמת נותן יתרון, אפילו המומחים הגדולים ביותר מתקשים לדרג, ממש כמו בתעשיית הרכב, איזה מותג הכי טוב? וכאן אני עובר להערה השניה של גלגלי הקרבון מסין (עלי אקספרס) שלי. קודם כל תודה לקורא העוקב, שקרא גם את ה"מדריך לספורטאי הקמצן" שלי שפורסם בשוונג, שם סיפרתי על הגלגלים הללו והיכן קניתי אותם. השאלה בענף היא האם באמת גלגלים הם שיא הטכנולוגיה החייבת רק רכישה מיצרנים מוכרים, או שמא מדובר רק בפיסת קרבון המיוצרת באיכות כזו או אחרת? אז, קודם כל ישנם 3 מפעלי קרבון גדולים בעולם שמייצרים קרבון כמעט לכולם. דבר שני, החלקים האחרים בגלגל הם ממותגים (הציר והחישורים) גם אצל עלי אקספרס. דבר אחרון, אולי אין כל כך הרבה טכנולגיה בקרבון עצמו. בכל זאת מדובר בסוג של חומר כמו פלסטיק. אני מכיר גלגלי קרבון יקרים וממותגים שנשברו וקרסו ללא סיבה אחרי מספר מועט של רכיבות, ואילו שלי מעלי אקספרס (שזה סין שמייצרת היום הכל לכולם, כן, גם לחברות של הביוקר) נראים מעולה, נבדקו מראש על ידי מומחים בענף האופניים בישראל, ומחזיקים רוכב כמוני של מעל ל- 90 ק"ג בירידות, ממש כמו מותגי העל, ולא. לא התרסקתי אחרי 4 רכיבות כמו שניבאו לי שיקרה, הכל כפי שכבר סיפרתי עליהם ב"מדריך לספורטאי הקמצן" בשוונג. שוב תודה להערות, ואשמח לענות על כל שאלה נוספת.

  • אסף ורניק הגיב:

    בלימה בצורת abs??? באמצעות לחיצה והרפיה מהירות, נפלתם על הראש???
    שטות גמורה!
    פמפום שכזה גורם למשחק שבין אחיזה לאובדן אחיזה באופן מהיר ומסוכן.
    נכון מאוד שגלגלי קרבון סובלים מהיכולת עצירה נחותה לעומת חישוקי אלומיניום בכל תנאי (הם משדרים פחות תחושה, מתחממים מהר יותר).
    אם אין לכם טכניקה ובטחון עצמי לרדת ירידה טכנית עם גלגלי קרבון, אז תוותרו עליהם או שתשתמשו בהם לרכיבות שטוחות.
    הם מסוכנים לכם ולא באשמתם, רוכבים חסרי טכניקה או הבנה בסיסית בהשפעת הרוכב על איכות הבלימה, מסוכנים לכולם. ABS היא מערכת המסוגלת לייצר עשרות אם לא מאות פעולות של חיכוך ושחרור בשניה אחת ולכן ההשפעה שלה על הבלימה דומה לרציפות בבלימה. אנחנו- בני האדם לא מסוגלים לייצר פעולה דומה ועל כן אנו משפיעים על העברת משקל קדימה ואחורה באופן דרמטי.
    אל תבלמו בשיטה הזו!
    חסר אחריות.

    1. רן אפק הגיב:

      אסף, תודה על התגובה. אכן יש מקום וצורך לרוכבי אופניים לשפר את הטכניקה שלהם לפני שהם עולים על כלי הרכב הזה. וזה אכן כלי רכב מסוכן, כפי שאנחנו יודעים מחוויות שלנו בשטח, מהחברים שנדרסו ואפילו מהתקשורת. רק לאחרונה דרס ילד עם אופניים חשמליים, קשיש שהלך על המדרכה. אולם, יש להכיר גם במציאות. לא כל הרוכבים יכולים להקצות זמן ומשאבים להצטרף לקבוצה עם מאמן או לעשות קורסים ואימונים אישיים. האם הדבר אומר שיש לאסור עליהם לרכב על אופניי כביש? האם נדרוש רשיון, טסט ותיאוריה מכל רוכב? אני לא יודע מה יוחלט לגבי אופנים חשמליים, אבל לגבינו רוכבי הכביש, אני מאוד מקווה שלא. מה עם רכיבה בעליות וירידות? גלגלי אלומיניום אינם בטוחים בהרבה מגלגלי קרבון, ולרדת במהירות גבוהה לרוכב לא מיומן הוא דבר מסוכן בכל סוג גלגלים. לכן הדרך המומלצת לרוכב פחות מיומן היא לרדת יותר לאט. עכשיו, אם הוא רוצה להשאר על האופנים, עומדות בפניו כמה אפשרויות, ללחוץ לחיצה אחת ארוכה, ללחוץ רק על בלם אחד (קדמי או אחורי), או ללחוץ על שני הבלמים לסירוגין ולהרפות. כל המומחים שאיתם דיברתי (ואני לא המצאתי את השיטה הזו) המליצו עליה כיעילה, בטוחה וטובה ביותר. אז ברור שעדיף לעבור סדרת קורסים של רכיבה על אופניי כביש עם אימונים צמודים מהמקצוענים שעובדים בתעשייה או לרכוש בחנויות 2 סוגי גלגלים, אחד למישור ואחד לעליות (אצלך בחנות למשל?!), אבל בתוך עמי אני יושב, ולא כולם יעשו זאת.

  • עמנואל בלחסן הגיב:

    הכתבה אכן אינה מעמיקה, אינה נוגעת להיבטים המקצועיים של התאמה לפרופילי רכיבה, עומקים שונים ומגוונים של גלגלי טובולר.
    אין התייחסות לחידושים בתחום (חישוקים שהולכים ומתרחבים, בהובלת ZIPP שהשתרשו בשאר החברות), אווירודינמיקה מול קלות משקל, משקל היקפי אל מול משקל הצירים והנאבה.
    אין כל התייחסות מקצועית לחברות השונות- תפישות העולם שלהן- מול ביצועים ומוצרים.
    אין התייחסות אל הגלגלים הללו בדבוקה המקצוענית, פרישת החברות אצל הרוכבים, דעות של רוכבים מקצוענים מהפרו-טור לגבי גלגלים. בחירה אישית של הרוכבים הללו.

    1. רן אפק הגיב:

      תודה לך, עמנואל בלחסן. אכן זאת כתבה המציגה רק היכרות עם התחום. אם אתה כמומחה בתחום יכול לשתף אותנו בידע ובניסיון שלך לגבי חידושים והתפתחויות האחרונות בתחום גלגלי הקרבון להשכלת ורווחת כל הקוראים באתר זה מעולה. אנא כתוב לי דרך המייל של המערכת ואני אשתדל להכין מזה כתבה קריאה, זורמת וקולחת וכמובן אציין את שמך כמקור למידע. הכל בכפוף כמובן לעניין הציבורי ולשיקולי מערכת שוונג. אהבתי.

    2. Rathod הגיב:

      This piece was cogent, we-wllritten, and pithy.

  • noam הגיב:

    רן שלום, הרבה זמן כבר שאני בודק את הגלגלים האלה בעלי אקספרס. אני חייב להגיד שאני אכן מפחד וכן גם ראיתי כמה אנשים שהשוליים פשוט נפתחו להם. כמובן שכל אחד שהוא ״מומחה״ בחנות אופניים יגיד לך לא לקנות כי זה חרא של איכות אבל בסופו של דבר הכל היום מיוצר בסין מה שגורם לי לחשוב שוב ושוב. רציתי לשאול איך בחרת את הדגם הספציפי או את המוכר ממנו קנית אותם? האם יש דברים שצריך לשים לב אליהם כאשר קונים גלגלים כאלה? האם יצא לך להתנסות גם במוטות כיסא או סטם מקרבון מהאתרים האלו?

  • Yamyli הגיב:

    Dude, right on there brreoth.

  • יורם הגיב:

    רוכב על קרבון סיני יותר מ 3 שנים, נוחים, מהירים ואמינים. תצורת טובולר. ראיתי גלגלים רבים מיצרים ממותגים בתצורת קלינצ'ר נפתחים בפס העצירה.
    בגלגל טובולר אין לחץ על פס העצירה, לעומת קלינצ'ר שלחץ הניתוח מופעל על החישוב בפס העצירה.
    ממליץ על גלגלי קרבון טובולר בלבד.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג