שחיקת סחוסים בברכיים: מה הפתרון הכי יעיל לתופעה?

מהי בדיוק שחיקת סחוסים בברכיים אצל רצים ומה הפתרונות האמיתיים והמוכחים להתמודדות עם תופעה זו? הפיזיותרפיסט עופר צחר מסביר ומדגים עם סרטון מדויק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"שחיקת סחוסים" הינה צמד מלים שעושה אסוציאציה של כאב, מגבלה וחוסר יכולת לתפקד. המפרק העיקרי שנקשר לכך הוא מפרק הברך. בחלק לא מבוטל עדיין מהציבור הכללי – רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לשחיקת סחוסים בברכיים, ודרכי הטיפול, המניעה וההתמודדות עם פתולוגיה זו. מהי בדיוק שחיקת סחוסים בברכיים ומה הפתרונות האמיתיים והמוכחים להתמודדות עם תופעה זו – על כך בכתבה הבאה!

עוד כתבות בנושא בשוונג
4 פציעות הריצה העיקריות שרצים סובלים מהן
מה הם שברי מאמץ ואיך מונעים אותם?
איך היוגה תסייע לכם בפציעות רכיבה?

 שחיקת סחוסים בברכיים 

שחיקת סחוסים (או אוסטאוארטריטיס), הינה תופעה בה הסחוס הקיים ועוטף קצוות של מפרק מסוים בגופינו, נשחק ונהיה דק יותר עד שבמקרים מסוימים נעלם לחלוטין. הבעייתיות בשחיקה זו היא שהיעלמותו חושפת את העצם המצויה מתחתיו לאלמנטים של עומס ושחיקה. מכאן הרבה חצאי אמיתות וטעויות נוצרו ונולדו – עצם שחיקה בסחוס כלשהו, למשל במפרק הברך – בין עצמות הטיביאה והפמור (עצמות השוק והירך בהתאמה), או הפטלה והפמור (עצמות פיקת הברך והירך בהתאמה) לא אומר בוודאות שלאדם הסובל משחיקה מקומית יהיו תופעות של כאב ומגבלה ואף יותר מבלבל מזה – לא כל כאב בברך – מעיד חד משמעי, שהכאב המדובר נובע מרקמת הסחוס השחוקה.

כלומר אצל רבים מאתנו תיווצר שחיקת סחוסים במפרקים בגופינו, לרבות מפרק הברך, וזאת משום ששחיקת סחוסים בברכיים הינה תופעה נורמלית תחת הכותרת שינויים ניווניים, ובאופן מפתיע אצל רבים מאתנו שחווים שחיקת סחוסים בברכיים ללא כל כאב, מגבלה ופגיעה תפקודית אין למעשה הבדל בין אותה שחיקה לתופעות אחרות שנמצאות תחת הכותרת שינויים ניווניים, או שינויים תלויי גיל, כמו: שיער מאפיר, נשירת ודלדול שיער, קמטים בפנים וכדומה.

 שחיקת סחוסים בברכיים – פתרונות אמיתיים ותפיסות שגויות 

שחיקת סחוסים חריפה בברך נחשבת כזו, לא בגלל שהחריפות מתבטאת רק בהיעלמות וחומרת השחיקה עצמה, אלא הביטויים הקליניים על חייו של המטופל, שימדדו ברמות הכאב שהוא חווה, רמת המגבלה בטווחי התנועה של הברך ובעיקר הירידה בתפקודי היומיום, כמו גם במקרים מסוימים השינוי במבנה המרחבי של הברך (יחס עצמות הברך: ירך, שוק ופיקה האחת ביחס לשנייה) שישפיע על הנ"ל.

במקרים של שינויים חריפים שטיפול שמרני במסגרת פיזיותרפיה לא מוביל לשיפור מיוחל בפרמטרים שצוינו (כאב, מגבלת טווח תנועה ותפקוד) יש לחשוב על אופציה ניתוחית, בה אורתופד מומחה להחלפת מפרק הברך יבצע ניתוח להחלפת קצוות המפרק ואף ישנה במקרים מסוימים את זוויות הברך, בין עצמות הירך (פמור) ולעצם השוק (טיביאה).

גם במקרים שלא ילכו "לסכין הניתוחית" יכולות להיות עליות וירידות ברמת התלונות והכאב של המטופל עם שחיקת הסחוסים בברך ובעתות אלא, בהתייעצות עם רופא משפחה או איש מקצוע מתאים, ניתן להיעזר באמצעים להקלת כאב, כמו כדורים נוגדי כאב, כדורים להורדת דלקת, זריקות מסוימות וכדומה.

חשוב לציין שלצד הפתרונות שנרשמו לעיל, יש הרבה פתרונות ללא שום ביסוס מחקרי וכאלה שנמצאו כלא יעילים לבעיה זו ועל כל משחה, קרם, כדורים, מכשור חשמלי וכדומה – כדאי ומומלץ להיוועץ עם איש מקצוע מוסמך שיוכל לברור ולשפוך אור מה מבוסס מחקר ויעיל ומה כנראה יהיה בזבוז כסף. הפתרון שהוכח כיעיל ביותר להקלה בסימפטומים של שחיקת סחוסים בברכיים ואף למניעת הופעת ההשלכות של שחיקה זו הוא פעילות גופנית ובדגש על חיזוק שרירים.

הפתרון שהוכח כיעיל ביותר להקלה בסימפטומים הוא פעילות גופנית | צילום: shutterstock

 תרגול ופעילות גופנית כפתרון לשחיקת סחוסים בברכיים 

ביצוע תרגילי חיזוק הוא קו הטיפול הראשון בבעיה של שחיקת סחוסים בברכיים, ובכלל בניהול תסמיני שחיקת סחוסים במפרקי הברך והירך. תרגול סיבולת לב-ריאה, תרגילי חיזוק ושיפור יכולות שליטה עצבית-שרירית הינם גישות אימון ותרגול רצויות ויעילות בהפחתת כאב ושיפור תפקוד במקרה של שחיקת סחוסים בברכיים.

החשיבות של המינון, העצימות והנפח של האימון חשובה ומשמעותית לא פחות מעצם התרגול עצמו. נמצא שתרגול (עם הנחיות של איש מקצוע מתאים) של מעל 12 אימונים, מוביל לתוצאות טובות יותר בפרמטרים של כאב, תפקוד ושיפור טווחי תנועה. התרגול מוביל לשיפור בכאב ותפקוד, במצבים של שחיקת סחוסים בברכיים הן בהשפעה על כל הגפה התחתונה ותפקוד גופני כללי והן בהסתכלות יותר ממוקדת על השרירים הסובבים את הברך עצמה.

בהשפעה יותר כללית, ניתן לראות השפעה חיובית בתרגול על מערכת העצבים והקשר בינה לבין מערכת השרירית (הקשר העצבי-שרירי) כמו גם השפעות מיטיבות ברמה הדלקתית. ברמה המקומית סביב הברך ניתן לראות השפעה של ייצוב יותר טוב דרך המערכת המייצבת הדינמית, כלומר השרירים. ההשפעות של תרגול וביצוע תרגילי חיזוק על כאב יותר יעילות ממתן תרופות, כמו משככי כאבים ונוגדי דלקת .(NSAIDs) השיפור בממדי כאב לאחר תרגול נצפו גם לאחר מספר שבועות וגם בבדיקה לאחר שנה. (Davis et al. , 2020).

 תרגול לשחיקת סחוסים בברכיים – אז מה צריך לעשות? 

תרגילים לחיזוק שרירי הירך, בדגש על שרירי הישבן, בצורה מבודדת וביחד עם חיזוק שריר הארבע ראשי הירכי (מעל הברך עצמה, בחלק הקדמי של הירך) מומלצים אצל אנשים שחיקת סחוסים בברכיים. יחד עם זאת – המחקר מראה לנו ששיפור דומה יכול להיות מושג כאשר משווים חיזוק מבודד של שריר הארבע ראשי הירכי אל מול חיזוק שרירי הירך, בבדיקת מדדים של כאב, תפקוד ואיכות חיים. הדבר מלמד שלא רק חיזוק שריר הארבע ראשי כי אם גם חיזוק שרירים יותר מרוחקים מהברך עצמה יכול להועיל במקרי שחיקת סחוסים מקומית בברך (Hislop et al. , 2020).

נמצא שביצוע אימון עם תרגילים לחיזוק הארבע ראשי ביחד עם חיזוק שרירי ירך היה יעיל יותר מתרגול לחיזוק שריר הארבע ראשי בלבד, לאנשים עם שחיקת סחוסים בברך במדור הפנימי. מבין סוגי תרגול לחיזוק שרירי הירך – נמצאו תרגילי חיזוק לירך כעדיפים על תרגילים לשיפור שליטה עצבית-שרירית לשיפור כאב ותפקוד.

 תרגול וחיזוק שרירי ירך במקרה של שחיקת סחוסים בברך 

היתרונות של תרגול שרירי הירך הינם רבים בהסתכלות של שיפור והשפעה חיובית תפקודית על תפקודים בהם מערבים את הברך לצד הירך, כמו: הליכה, קימה מישיבה לעמידה ועליית וירידת מדרגות. התרגול יכול להיות יעיל יותר או פחות מבחינת כאב, דיווח מטופל על תפקוד ודיווח על איכות חיים, בתוך תרגולי הירך – על פי סוג התרגילים, צורת ההתנגדות בתרגיל ומיקום שחיקת הסחוסים בברך (Hislop et al. , 2020).

המחקר וסקירות ספרותיות בנושא תרגול וחיזוק שרירי הירך במקרים של שחיקת סחוסים בברך, מראה את היעילות החד משמעית של שילוב תרגול שרירי ירך בתוך שיקום ומתן מענה למטופלים עם שחיקת סחוסים בברכיים. נמצא שחולשת שרירי מרחיקי הירך ברגל העומדת (הרגל שנושאת את משקל הגוף) בעת פעולות תפקודיות בסיסיות, כמו: הליכה, מובילות לקריסה של האגן בצד של הרגל שבאוויר. הדבר יכול להוביל לשיבוש בפיזור העומסים ברגל העומדת שמוביל להגדלת מומנט הקירוב על הברך ולקריסה של הברך מדיאלית (פנימה) מעלה עומסים מקומיים על מפרק הברך.

שיקולים נוספים מדוע חשוב וכדי לחזק את שרירי הירך ובדגש הישבן במטופלים עם שחיקת סחוסים מדורית במפרק הברך:

1. 30%-10% מבני ה גיל השלישי יסבלו מהפרעה ומירידה תפקודית ניכרת עקב שחיקת סחוס בברכיים (Busija et al., 2010).

2. עומס גבוה ולא מנוהל על מפרק הברך, יכול להיות גורם תורם להתפתחות שחיקת סחוסים בברך ולמניעת שיפור בכאב, עקב שחיקת סחוס. יחד עם זאת, הפתרון והשיפור בפרמטרים של כאב, מגבלה ותפקוד יבואו לידי ביטוי בראש ובראשונה דרך יצירת עומס מדורג ומתואם בדמות תרגילים. תפקיד הפיזיותרפיה והטיפול השמרני הוא לנהל את העומס המכני על הברך במקרה של שחיקת סחוסים (Bennell et al. , 2013).

3. הרבה עדויות קושרות תחושת שרירים באזור הירך לשליטה מפרקית ירודה באזור הברך וניהול עומס לקוי במפרק הברך, שיכול להוות גורם תורם לתהליכי שחיקה בברך, לרבות שחיקת סחוסים בברך.

4. סקירה ספרותית מצאה שחיזוק שרירי הירך בצורה מבודדת, מובילה להפחתה בכאב ברכיים, שיפור בדיווח על תפקוד כללי, שיפור בכוח שרירי כללי בגפיים התחתונות ושיפור בביצועים הגופניים (Neelapal et al. , 2018)

לסיכום, ישנה חשיבות גדולה מאוד בתרגול וביצוע תרגילי חיזוק במקרה של כאבי ברכיים ככלל ובמקרה של שחיקת סחוסים בברכיים עם הגבלה, כאב וירידה תפקודית בפרט. בתוך בחירת התרגילים – ביצוע תרגילי לחיזוק שרירי הירך ובדגש על שרירי הישבן יכול להוביל לתוצאות טובות ולקידום מצב הברך מבחינת שיפור טווח תנועה, הורדת כאב ושיפור בתפקוד. מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט מוסמך ולייצר איתו תכנית שיקום מותאמת שתאפשר חזרה יעילה לתפקוד מלא ותקין.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג