שומן הוא מצוין

רבים חושבים בטעות כי השומן הוא האויב הראשי של התזונה ודבר שאינו בריא. אך זה לא מדויק. השומן שנאכל או נצרך לרוב אינו המקור העיקרי של השומן שנצבר בסופו של דבר בגוף האדם, וגם אינו הגורם המרכזי להצטברות הכולסטרול "הרע" בדפנות כלי הדם.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


רבים חושבים בטעות כי השומן הוא האויב הראשי של התזונה ודבר שאינו בריא. אך
זה לא מדויק. השומן שנאכל או נצרך לרוב אינו המקור העיקרי של השומן שנצבר
בסופו של דבר בגוף האדם, וגם אינו הגורם המרכזי להצטברות הכולסטרול "הרע"
בדפנות כלי הדם.

מאת:רן אפק


במשך שנים חשבו בטעות כי רק צריכת שומן קשורה לשומן הנצבר בגוף והיו גם מחקרים שטענו כי צריכה בלתי מוגבלת של פחמימות וחלבונים לא תיצור שומן בגוף. כל זה אינו נכון כי, קלוריה היא קלוריה היא קלוריה. למעשה אכילה רבה של פחמימות היא המקור המרכזי לשומן הגוף שכן, הגוף ממיר בקלות רבה יותר פחמימות שנצרכו לשומן בגוף, מאשר המרה של שומן שנאכל, לשומן של הגוף.


הגוף ממיר בקלות רבה יותר פחמימות שנצרכו לשומן בגוף (צילום: Andrew Bossi)



למעשה, גם קשה מאוד לצרוך כמויות גדולות של שומן נקי. השומן מרפד את הקיבה ושולח לקולטנים תחושת שבע, ובכמויות גדולות יותר גורם לתחושת בחילה. בניגוד לפחמימות, השומן אינו מפעיל את מנגנון האינסולין-גלוקוז היוצר את תחושת הרעב בגוף האדם.  למרות ששומן אינו מקור מועדף של קלוריות, זה כל מה שהוא – מקור של קלוריות, בדיוק כמו פחמימות או חלבונים.

קשה מאוד לצרוך כמויות גדולות של שומן נקי (צילום: NCI Visuals Online)


לגוף יש 3 שלבי עדיפות הקשורים לצרכי התזונה שלו:

עדיפות ראשונה – צריכה קלורית כוללת מספקת, ללא קשר למקור הקלורי, על מנת לספק את צרכי הגוף.
עדיפות שניה – אחרי שהעדיפות הראשונה מתמלאת הגוף משתמש בכל סוג של קלוריה לצרכיו המיוחדים. לדוגמא: פחמימות לתפקוד המוח, תחזוקת סוכר בדם, מילוי גליקוגן בכבד ובשרירים. חלבון לתיקון ושיקום רקמות, סנטזת חלבון בדם וזרז לעיצוב, שומן לעיצוב הממברנות, יצירת הורמונים, נוזל סיכה, בידוד כלי הדם ומאגרי אנרגיה.
עדיפות שלישית – ואחרונה היא שימוש בקלוריות בהתאם לצרכי הגוף. ככל שמקור הקלוריה קרוב יותר לצרכיו, כך הגוף פחות יצטרך לעבד אותה וישמור על המשאבים הקיימים שלו.

כמה עובדות הסותרות מיתוסים על שומן:

1.
צריכה קלורית גבוהה גם ללא צריכת שומן, תגדיל את מאגרי השומן בגוף, יותר מצריכה קלורית נמוכה יותר, הכוללת מרכיב שומן גבוה.
2. צריכת שומן חיונית לגוף – 20% מהצריכה היומית צריכה להגיע משומן. צריכת השומן אינה בעיה בעולם המערבי, כל עוד לא צורכים מזון מעובד. האסקימואים, שנחשבים לאחד העמים הבריאים והחסונים ביותר, כמעט חסרי מחלות תורשתיות ואינן סובלים מהשמנת יתר או בעיות לב, ניזונים כמעט רק על ידי שומנים.
3. כפיפות בטן לא ישרפו את השומן בבטן – ישנם מתאמנים החושבים שאם יעשו הרבה כפיפות בטן או אימונים בעזרת מכשיר לחיזוק שרירי הבטן, אזי השומן הבטני יפחת. שרירי הבטן אכן יתחזקו, דבר חשוב וכדאי, אולם השומן הבטני כתוצאה מאימונים אלו, לא יפחת במאומה שכן, אין תרגילים או מכשירים המסוגלים להפחית שומן באיזור מסוים בגוף.


כפיפות בטן לא ישרפו את השומן בבטן (צילום: Mate Airman Lamel J. Hinton)


4. אפשר לשרוף שומן בפעילות אירובית מתונה – הליכה מהירה או ריצה איטית כשעה יביאו לשריפת שומן יעילה, שכן זהו המקור העיקרי לאנרגיה לגוף בביצוע אימון מסוג זה.
5. לא כל אימון אירובי שורף יותר שומן מאימון משקולות. אימון אירובי עצים ישרוף בעיקר פחמימות ולא שומן. אימונים אירוביים מתונים, אמנם צורכים אנרגיה מרזרבות השומן שבגוף, אך רק במשך זמן האימון וזמן קצר לאחריו. אימון משקולות יגדיל מסת שריר. כאשר השריר הוא כמו מנוע, ככל שהוא גדול יותר כך הוא שורף יותר דלק, ובהתאם – ככל שכמות השרירים גדולה יותר, כך הגוף ישרוף יותר שומן, בכל שעות היממה ולא רק זמן קצר לאחר האימון.
6. שומן אינו גורם מרכזי בהצטברות הכולסטרול "הרע". ד"ר אטקינס חקר, מצא והוכיח כי, תזונה מבוססת חלבונים ושומנים, אינה משמינה והיא אף מפחיתה את כמות הכולסטרול "הרע" שנצמד לדפנות כלי הדם וגורם למחלות הלב. לא כך הוא הדבר אצל צרכני הפחמימות, שם גם צריכה קטנה של שומן, עם צריכה מאסיבית של פחמימות, גורמת להשמנה וכמו כן, גורמת לשומנים בדם והצטברות כולסטרול "רע" בכלי הדם.    
7. כמעט שלא ניתן לאכול יותר מדי שומן ממקורות שאינן מזון מעובד או תעשייתי, מכיוון שאכילת שומן לא מעובד, כמו בפרוסת לחם וחמאה, בסטייק או שמן זית בסלט ירקות, מפעילה את הקולטנים שגורמים לתחושת השובע בגוף, וכאשר ממשיכים לצרוך אותו יתר על המידה, הוא גורם במהרה לתחושת בחילה.


רן אפק– טריאתלט מזה 10 שנים, מאמן מוסמך ( מטעם NFPT) בספורט הסיבולת, חושב על ספורט, אוכל והנאות אחרות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג