רוצים לשמור על המשקל? פירמידת המזון של הספורטאים

התזונאי יאיר קרני מסביר על הקשר החשוב בין פעילות גופנית ותזונה ומחדד מה צריך לאכול (וכמה) כשרוצים לשמור על משקל תקין או להרזות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Work lunch packet צילום: thinkstock

מִזה שנים רבות עוסקים אנשי התזונה בהרכבת מיצַג שבעזרתו ניתן לרכז עבור הציבור את המידע בנושא התזונתי – מה צריך להיות הרכב המזון שלנו ומה הוא צריך להכיל, שיעביר את המסר בצורה ברורה פשוטה ומוחשית. בשנות השבעים של המאה הקודמת, הגיעה קבוצת תזונאים בארצות הברית למסקנה שהצגת הנתונים בצורת פירמידה ממחישה לציבור הרחב באופן הטוב ביותר מה צריך לצרוך מכל קבוצת מזון וכמה.

כשזה בא בצורת פירמידה (בהמשך) זה מובן יותר | צילום: Arnaud 25

עוד כתבות בנושא 

5 המזונות הגרועים ביותר במקרר שלכם 
כיצד לקרוא נכון את תוויות המזון של החטיפים? 
מה ההבדל בין מזון מוצק לבין שייקים נוזליים? 

ראשית, הם הגדירו את קבוצות המזון השונות. אחר כך הגדירו את הכמויות הנחוצות ליום מכל קבוצה ואת המידע הזה שיבצו בתוך הפירמידה לפי סדר יורד בכמויות: ככל שעולים בפירמידה מהבסיס עד לראש הפירמידה. דבר אחד חשוב היה חסר לי בפירמידה הזאת לפני כ-40 שנים וזו ההוצאה הקלורית, קרי הפעילות הגופנית . בנוסף חסרה לי פירמידת מזון שמטרתה הרזיה.

לפני כ-20 שנה התארחתי במחלקה לתזונה רפואית של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, ארצות הברית. בין יתר הדברים להם נחשפתי שם, היה דיון בפיתוח, שנכשל, של גלולת הרזיה. כמו כן נחשפתי לפירמידת המזון החדשה של הרווארד שכללה בתחתיתה פעילות גופנית על בסיס יומיומי.

נושא הפירמידה עשה רעש גדול והתפרסם בכלי התקשורת העולמיים כחידוש מרענן. אלא מה? כשראיתי את הפרסומים בישראל, חשכו עיני – הפירמידה הישראלית עשתה "ברית מילה" לפירמידה המקורית והשמיטה את הפעילות הגופנית, השמיטה את נטילת המולטיוויטמין מדי יום ואת נטילת הסידן וטיפות וויטמין D כל ערב.

רק בשנים האחרונות התחילו להוסיף את הפעילות הגופנית כבסיס לפירמידה הישראלית. אז זה הזמן לעשות חסד עם "הגברת הזקנה" הפירמידה הוותיקה, שהיא כל כך רלוונטית גם כיום.

לפני כ-17 שנה יצרתי פירמידת מזון ובה הוספתי לא רק את הפעילות הגופנית, אלא גם את ההעשרה במולטיויטמין, בויטמין D על בסיס יומיומי, כל זאת בנוסף לפעילות הגופנית שכיכבה בתחתית פירמידת המזון, אותה חילקתי לכל המתאמנים שעברו בתכניות ההרזיה השונות אותן העברתי בכל רחבי המדינה. לפני 7 שנים יצרתי פירמידת מזון מיוחדת להרזיה ואת שתיהן אני מביא בפניכם כאן.

נסו להשתמש בצורת ההמחשה הזו. בתאבון.

פירמידת מזון לשמירה על המשקל פירמידת מזון אכילה בריאה להרזיה


יאיר קרני | אחראי מקצועי תכנית הרזיה ב"דרך הכושר לחיים"

מאמן ריצה, תזונאי, BSC בתזונה, M. Med במדעי הרפואה
ואלוף ישראל לשעבר בריצת מרתון
רוצים לשאול את יאיר קרני שאלה? שילחו לו לדוא"ל זה:
[email protected]



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דרור פרידמן הגיב:

    יאיר קרני שלום!
    אתה ממליץ על המון דברי חלב, לא הגיע הזמן להתקדם? ולפחות להציע תחליפים כמו טופו, חלב סויה/שקדים/אורז, מעדן על בסיס סויה,
    בתור דיאטיטקאן אתה קרוב לודאי מודע לעובדה שחלב מיותר לחלוטין לאדם בוגר?!
    לפי מה אתה מחשב את צריכת הנוזלים? מה עם גובה ומשקל? אישה ששוקלת 49 ק״ג או גבר ששוקל 89 ק״ג? מה עם גבר דק גזרה ששוקל 62ק״ג? תודה מראש

    1. יעל הגיב:

      טופו וחלב סויה מאד לא בריאים ומעובדים.
      חלב שקדים מכיל המון אומגה 6 שמעודד דלקתיות.
      חלב אורז- פחמימתי.
      התחליף היחידי המומלץ לדעתי זה חלב קוקוס.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג