רועים רועים- אזור: הר הנגב הצפוני

"רועים, חצץ ורואים נרקיסים" הוא טיול מעגלי ברמה בינונית בצפון הר הנגב. מרבית הטיול באגן הניקוז של נחל הרועה, שהוא עצמו חלק מאגן הניקוז של נחל בוקר, שהוא עצמו חלק מאגן הניקוז של הבשור. עונה מומלצת - כל השנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"רועים, חצץ ורואים נרקיסים" הוא טיול מעגלי ברמה בינונית בצפון הר הנגב. מרבית הטיול באגן הניקוז של נחל הרועה, שהוא עצמו חלק מאגן הניקוז של נחל בוקר, שהוא עצמו חלק מאגן הניקוז של הבשור. עונה מומלצת – כל השנה

מאת:אלי סט וראובן גרינברג


רועים, חצץ ורואים נרקיסים (אולי)
"רועים, חצץ ורואים נרקיסים" הוא טיול מעגלי בצפון הר הנגב. "הר?", יתפלא המדווש, והרי אין בטיול זה אפילו עליה אחת משמעותית. ואנו נשיב לו "כן, הר" וטיולנו זה ברום שמגיע ל- 600 מ’ מעל פני הים. מרבית הטיול באגן הניקוז של נחל הרועה, שהוא עצמו חלק מאגן הניקוז של נחל בוקר, שהוא עצמו חלק מאגן הניקוז של הבשור. בעת העתיקה, בתקופת המלוכה ובתקופת הנבאטים שגשגה באזור הטיול התיישבות חקלאית, שעקבותיה, בצורת סכרים בנחלים הרדודים ובורות מים ילוו אותנו לאורך המסלול כולו. הטיול מתאים לכל השנה, אבל בתחילת החורף פורחים פה, תחילה החלמונית הגדולה
ומעט אחרי הגשם הראשון – הנרקיס.
זאת צריך לדעת:
גם אם כתוב באינציקלופדיה הכי עבה, שהנרקיס פורח בדצמבר-ינואר, נרקיסי הנגב ובהם נרקיסי נחל חצץ, לא יפרחו לפני שיש סיבה למסיבה, כלומר לפני הגשם המשמעותי הראשון, הממלא את גבי המים ונותן סיכוי להשלים מעגל חיים ולשמר את המין. השנה, לצערינו, טרם ירד באזור ולו טיפת גשם אחת, כך שנכון ליום פרסום הטיול נרקיסי נחל חצץ עוד לא פורחים.
מי שרוצה לוודא שהפריחה בעיצומה, לפני שהוא מעמיס את האופניים, מחייג 086532016 ומתייעץ במדריכי בי"ס שדה – שדה בוקר.

בניגוד לאחרים, שפרנסתם תלויה במילים שהם כותבים, אני לא חושש לערבב פוליטיקה וטיולים באופניים, להיפך, אני אפילו אוהב את זה, כי הטיולים בארץ מחדדים את ההבנה הציונית. ליד שדה-בוקר קשה שלא לקבל דיכי מהשוואה בין בן-גוריון לבין מנהיגים בני זמננו. כשבן-גוריון קיבל (את) ההחלטה להקים (את) מדינת ישראל, היה ברור שמדינות ערב יפתחו במלחמה. מדוע הוא לא ביקש משאל עם? התשובה ברורה! כי הוא ידע מה תהיינה התוצאות. בן-גוריון היה מנהיג שפעל והפעיל לפי אינטרסים חיוניים של העם ולא לפי סקרי מצבי רוח. הוא הבין שיש דברים שפשוט אי אפשר להשאיר להחלטת העם ואי אפשר לשפוט את תוצאותיהם לפי מצב הרוח הציבורי בזמן קבלת ההחלטה. בן-גוריון היה מנהיג, המוליך את העדר למקום שצריך. רועה. נראה ששמות רבים סביב שדה-בוקר נקבעו בהשראת האישיות שלו – נחל בוקר (הלא הוא רועה הבקר), נחל נוקד (והוא רועה הצאן) ונחל הרועה (ע"ש רועה שנרצחה באזור).

מחניון הרועה, שליד שדה-בוקר, יוצאים לצפון-מערב, בנחל הרועה, ליד שפכו פונים צפונה במעלה נחל בוקר. אחרי חציית כביש מס’ 40 נכנסים לנחל נוקד ובמעלהו מדוושים עד ועל פסגות הר חלוקים. גולשים לדרום-מזרח, חוצים את כביש מס’ 204 ואחריו מושכים, שוב לאורך נחל הרועה לדרום-מערב. נכנסים לנחל חצץ ובמעלהו מדוושים לדרום-מזרח עד אתר פריחת הנרקיסים. חוזרים קטע קצר ומדוושים לכיוון הישוב הקטן "מרחב עם". ליד סכר פונים לדרום-מערב, לעבר שדה-בוקר ומשם, בשולי כביש מס’ 40 עד נקודת המוצא, שבה משלימים כ- 32 ק"מ נעימים. רוב העליות מתונות והדרכים ברורות, למעט הדרך בחלקו העליון של נחל נוקד עד נ.ג. 606. בקטע זה הדרך אינה ברורה, והוא והמשכו בין פסגות הר חלוקים אינם מסומנים במרבית המפות ולכן מומלץ להצמד בקפדנות להוראות הניווט.



נרקיסים בנחל חצץ

אזור:    הר הנגב הצפוני
נקודת מוצא:    "חניון הרועה" ליד שדה בוקר
מפות סימון שבילים :
הנגב התיכון (מס’ 15)
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    32 ק"מ
רווח אנכי מירבי :    150 מטרים
רמת קושי:    קל – בינוני
זהירות המסלול עובר בשטח אש, ניתן לטייל ללא תאום רק בשבתות חגים וערביהם

איך מגיעים?

נוסעים לשדה בוקר, בכביש מס’ 40. מול תחנת הדלק שבתחילת כביש הגישה לצריף בן-גוריון, בצד השני של הכביש, חניון הרועה. חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ובכניסה לחניון מכביש מס’ 40 מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM  
 
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 12950317, רום 460 מ’ מעפה"י יוצאים לצפון מערב בדרך עפר מסומש"ת אדום, במורד נחל הרועה.
בק"מ 3.6 מסעף סמוך לסכר הרועה. עוזבים את האדום ופונים ימינה (צפון) במעלה נחל בוקר.
בק"מ 4.0 חולפים ליד הויגוומים (אוהלים אינדיאנים) של חוות נחל בוקר ובהמשך לרגלי הכרם.



חוות נחל בוקר

   
5.3 KM  
  
 
 

בנ.צ. 12790346, רום 460 מ’ מעפה"י כביש מס’ 40. חוצים ליד מעביר מים ועוקפים משמאל שטח מגודר שבמרכזו אקליפטוסים.
בק"מ 5.6 מסעף. פונים ימינה (דרום) לציר הנפט.
בק"מ 6.4 עוברים תחת קו חשמל שממשיך ללוות אותנו משמאל.

   
6.8 KM  
  
 
 
 

בנ.צ. 12910350, רום 480 מ’ מעפה"י מסעף לפני שציר הנפט מתחיל בעליה תלולה. פונים שמאלה (דרום-מזרח) לדרך עפר מסומש"ת אדום, הנכנסת לנחל נוקד ומתפתלת ליד אפיקו. בסמו"ש האדום נדבק כ- 3 ק"מ.
באפיק הנחל סכרים רבים, שרידי חקלאות קדומה מתקופה שבה נחל זה ויובליו היו העורף החקלאי של חורבת חלוקים.
בק"מ 9.5 שיטת הנגב. ממשיכים בואדי.



שיטת הנגב

   
9.7 KM  
  
  
 

בנ.צ. 13090338, רום 520 מ’ מעפה"י מסעף. נפרדים מהסמו"ש האדום ופונים שמאלה (מזרח) לדרך מטושטשת במעלה המתון של הנחל. בדרך מטושטשת זו נתמיד עד קו פרשת המים של רכס הר חלוקים.

   
10.7 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 13170340, רום 550 מ’ מעפה"י מסעף. פונים שמאלה (צפון) במעלה מתון של אחד מיובלי נחל נוקד, המתפתל בכיוון כללי צפונה.
בק"מ 11.6 מסעף ואדיות. הדרך מתעקלת מזרחה ועד מהרה אנו מדוושים בכיוון כללי צפון-מזרח, סמוך לקו פרשת המים של הר חלוקים. כאן הדרך כבר ברורה. עוקפים את פסגה 606 מצפון ומציצים ליובלי נחל בוקר שמצפון לרכס חלוקים ועוקפים את פסגה 618 מדרום ומציצים אל יובלי נחל הרועה שמדרום לו.



בעונה אחרת

   
15.0 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 13400365, רום 570 מ’ מעפה"י מסעף. פונים ימינה (דרום-מזרח) במורד דרך טרשית.
בק"מ 16.2 כביש מס’ 204. חוצים אותו ישר לדרך סלולה מסומש"ת אדום ומשולטת ל"מעלה אברהם".

   
16.6 KM  
  
  
 

בנ.צ. 13550358, רום 530 מ’ מעפה"י מסעף. פונים ימינה לדרך עפר במקביל לאפיק נחל הרועה.

   
19.0 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 13380341, רום 510 מ’ מעפה"י מסעף. פונים שמאלה (דרום-מזרח), לדרך עפר מסומש"ת שחור במעלה נחל חצץ.
בורות חצץ
כ- 800 מ’ אחרי הפניה לנחל חצץ, בגיא משמאל נראות ערמות עפר לבנות והוא העפר שהוציאו הנבאטים, שחפרו את "בורות-חצץ" – מקבץ בורות מים מרשימים ששווה לראות אותם מקרוב. מרחוק ניתן להבחין שאיסוף המים לבורות נעשה באמצעות רשת תעלות, הפרושה על פני כל הגבעות הסמוכות, שאספו כל טיפת גשם שירדה בסביבה והובילו אל הבורות. הדרך אל הבורות וחזרה אינה נכללת בתאור המסלול.



בור – מבורות חצץ

   
21.5 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 13580333, רום 560 מ’ מעפה"י מסעף דרכים מסומשו"ת ליד פינת גדר בקר. עוזבים את הדרך הרחבה וממשיכים לדרום-מזרח בסינגל מסומ"ש שחור, מצידו הימני של אפיק נחל חצץ.
בק"מ 22.5 סמוך לגב מים בגיא קטן מספר מקבצים מרשימים של נרקיסים. נהנים וחוזרים בסינגל, כלעומת שבאנו.



מקבץ נרקיסים – ליד גב מים קטן

   
23.5 KM  
  
  
 
 
 

שוב במסעף הדרכים המסומשו"ת ליד פינת גדר בקר. פונים שמאלה (דרום) במעלה דרך טרשית, מסומש"ת אדום ולאורכה גדר בקר. כ- 400 מ’ עליה ואחריה הדרך עולרדת.

   
25.3 KM  
  
  
 

בנ.צ. 13500318, רום 550 מ’ מעפה"י ליד פיתול של הדרך מסעף. פונים ימינה (מערב), עוברים דרך שער בגדר וגולשים בואדי. עד מהרה הדרך מתעקלת לצפון-מערב ועוברת לרגלי הר קטום.
בק"מ 27.6 חולפים ליד הישוב הקטן "רחבת- עם"

   
28.0 KM  
  
  
 

בנ.צ. 13300331, רום 500 מ’ מעפה"י מסעף ליד סכר. פונים שמאלה (דרום-מערב) לדרך עפר המובילה לשטחים חקלאיים שאחריהם נראה שדה-בוקר.
בק"מ 28.3 מסעף. ממשיכים בימנית (מערב), לעבר לולים עם גגות לבנים.
בק"מ 29.5 ליד הלולים עולים על כביש הגישה אליהם וממשיכים לעבר שדה בוקר.
בק"מ 30.7 הכביש חוצה את ציר הנפט.
בק"מ 31.4 כביש הכניסה לשדה-בוקר. פונים עליו ימינה (צפון).
בק"מ 31.7 כביש מס’ 40. פונים שמאלה בשוליו.

   
32.5 KM  
  

טיול נעים

לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג