רגע אולימפי: מרדף במקסיקו סיטי

שני ענקי הריצות הבינוניות, ג’ים ריאן האמריקאי וקיפצ’וגה (קיפ) קיינו הקנייתי, התעמתו במשחקי 1968. התוצאה הייתה ריצה היסטורית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שני ענקי הריצות הבינוניות, ג'ים ריאן האמריקאי וקיפצ'וגה (קיפ) קיינו הקנייתי, התעמתו במשחקי 1968. התוצאה הייתה ריצה היסטורית

מאת:חגי אשלגי


התחלות בטוקיו

בחצאי הגמר של ריצת ה-1,500 מטרים הודחו שני רצים חשובים. קיפצ'וגה (קיפ) קיינו מגבעות נאנדי במערב קניה, פספס את הגמר בעשירית שנייה. אחרון בחצי הגמר סיים בפנים אדומות ג'ים ריאן, אמריקאי בן 17 מוויצ'יטה, קנזס, שבין כיתה י"א ל-י"ב הספיק להתקבל למשלחת האמריקאית לטוקיו והיה התיכוניסט הראשון שירד מ-4 דקות בריצת המייל.


קיינו סיים במקום חמישי ב-5,000 מטרים בטוקיו. העובדה שהעולם כבר נחשף לאתיופיה כמעצמת ריצה, הקהתה את שיני הקנייתים. ניצחונו של הגיבור האתיופי אבבה ביקלה במרתון האולמיפי ברומא ב-2:15 שעות (שם רץ יחף), וחזרתו על ההישג (הפעם עם נעליים) בטוקיו ב-2:12 שעות, צרבו את החיך של ותיקי מחתרת המאו-מאו הקנייתית.


ההתחלות בטוקיו הציתו אצל ריאן וקיינו ניצוץ שעתיד להבעיר אצטדיונים ברחבי העולם.

הטקטיקה הקנייתית

ריאן, שנבחר כגדול ספורטאי התיכון האמריקאים (לפני לברון ג'יימס וטייגר וודס), רץ בגיל 18 מייל ב-3:55 דקות וניצח את האלוף האולימפי פיטר סנל. שנתיים אחר כך (ב-1967) כבר החזיק ריאן בשיאי העולם במייל (3:51) וב-1500 מטרים. 

קיינו, יתום שאומץ על ידי דודתו, ניפץ ב- 65' שיאי עולם ב-3,000 ו-5,000 מטרים. במשחקי הקומונוולת' ב-66', ניצח קיינו בריצות למרחקים של מייל ו-3 מייל. המנועים של השניים התחממו גם במפגש מקדים בלונדון ב-67'. לאחר שרצו צמוד את רוב ההקפה האחרונה, קיינו נכנע לסיומת הקטלנית של ריאן. לקראת מקסיקו, כבוד המדינות – ארה"ב מחד וקניה מאידך – הונח בכבדות על כתפיהם.


מקסיקו 68' הייתה אולימפיאדת אתלטיקה ייחודית. בוב בימון קפץ 8.90 מטרים לרוחק, דיק פוסברי זכה בקפיצה לגובה והחל את מהפיכת סגנון הפוסברי, שיאי עולם בקפיצות ובריצות הקצרות נכתשו בסיטונות, טומי סמית' וג'ון קרלוס הניפו אגרופים עטויי כפפות שחורות על דוכן המנצחים כשהושמע ההמנון האמריקאי, והכל שודר בטלוויזיה לציבור גדול מתמיד.

ה-1,500 מטרים, המכונה המייל המטרי (Metric Mile), ריכז עניין אדיר. ריאן, התקווה הלבנה האמריקאית, העריך שבאוויר הדליל בגובה של מקסיקו סיטי, זמן של 3:39 דקות יספיק לניצחון. קיינו, שהגיע למקסיקו חולה בדלקת אבני מרה ובניגוד לעצת רופאיו, כבר הספיק לזכות בכסף ב-5,000 מטרים, ולפרוש מותש לקראת סיום ה-10,000 שהתקיים ערב קודם לגמר ה-1,500. תשוש ומרוט, החליט קיינו לוותר על ה-1,500 מטרים, אך דקות לפני המרוץ, שינה דעתו והגיע בריצה קלה מהמלון לאצטדיון.

למרות שקיינו כמעט איחר לזינוק, הטקטיקה הקנייתית נקבעה מראש. בן ג'יפצ'ו – חברו של קיינו לנבחרת קניה – ויתר על סיכויו האישיים וטס כארנבת עבור קיינו ב-700 מטרים הראשונים. שלושת האמריקאים, בראשות ריאן, נותרו אדישים, בטוחים שהאוויר הדליל יכריע את הממהרים. בחצי המרחק עבר קיינו להוביל. ריאן פיגר ב-20 מטרים, כשבינו לבין קיינו שבעה רצים.

ריאן בנה על הסיומת שלו, והאמין שהקצב הרצחני ימוטט את קיינו. בהקפה השלישית ריאן עקף שלושה, אך נותר 20 מטרים אחרי קיינו. בהקפה האחרונה, כשראשו מיטלטל מצד לצד, עקף ריאן עוד שלושה. אבל קיינו לא חלם להאט. הוא הצליח לנטרל את הסיומת של ריאן וחצה את הקו ב-3:34.9 דקות, מצחקק ומחייך כלא מאמין, 20 מטר לפני ריאן. ריאן השיב לעיתונאים שתקפו אותו בעוון אכזבת המולדת, "כנראה לא הבנתם שקיינו נתן ריצה מבריקה". 

העולם חזה בכיתת אמן ליישום טקטיקה מבית היוצר של נבחרת קניה. קיינו הפך לאב הרוחני של מהפכת הריצה במערב קניה בכלל ובעיירה אלדורט בפרט – מהפכה שהולידה מאות שיאני ואלופי עולם ואולימפיאדות. גם טקטיקת הריצה הקבוצתית הקנייתית השתרשה במקסיקו סיטי ואחר כך חוקתה בהצלחה גם על ידי האתיופים. עולם הריצות הבינוניות והארוכות התוודע במקסיקו סיטי לראשונה לכיבוש המזרח אפריקאי. כיבוש שאותותיו ניכרים גם היום, אולי יותר מאי פעם.

ריצת הגמר 1500 מטרים – מקסיקו 1968


תצלום שער: Sergio Rodriguez

15.3.2012



כל הרגעים האולימפיים בשוונג – רגע אולימפי

יש לך רגע אולימפי אשר נחרט בזיכרונך, רוצה להצטרף לצוות הכותבים של המדור רגע אולימפי? – כנס לכאן


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג