רגע אולימפי- טומי סמית' וג'ון קרלוס מצדיעים בשחור

אולימפיאדת מקסיקו סיטי 1968 הייתה מיוחדת מסיבות רבות. רגע אחד נצרב עמוק בתודעה. טומי סמית’ וג’ון קרלוס האמריקאים הצדיעו את "הצדעת הכוח השחור" בעת השמעת ההמנון האמריקאי. פיטר נורמן, האוסטרלי לבן העור שעמד איתם על הדוכן, היה שותף מלא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אולימפיאדת מקסיקו סיטי 1968 הייתה מיוחדת מסיבות רבות. רגע אחד נצרב עמוק בתודעה. טומי סמית' וג'ון קרלוס האמריקאים הצדיעו את "הצדעת הכוח השחור" בעת השמעת ההמנון האמריקאי. פיטר נורמן, האוסטרלי לבן העור שעמד איתם על הדוכן, היה שותף מלא

מאת:חגי אשלגי

1968


ההסתבכות האמריקאית בוייטנאם מעמיקה עד צוואר. הקרב בקה סאן, מתקפת ה"טט" בראש השנה הסיני, המתקפה הישירה על שגרירות ארה"ב ותנועת ההתנגדות למלחמה, יחד עם אלפי חיילים אמריקאים הרוגים, משפילים את מורל האומה האמריקאית. בהמשך, הטבח האמריקאי בכפר מיי-לאי מכה גם ב"מוסריות" של הנוכחות האמריקאית בוייטנאם.

ההתנגדות, לגזענות בדרום ארה"ב, נמשכת במחיר של הרוגים.
באפריל, מנהיג תנועת זכויות האזרח האמריקאית, הכומר השחור מרטין לות'ר קינג, נרצח בממפיס על ידי מתנקש גזען. ביוני, הסנטור רוברט קנדי, אחיו של הנשיא המנוח ג'ון קנדי ומתנגד תקיף לגזענות בדרום ארה"ב, נרצח על ידי מתנקש ממוצא פלסטיני בעת ריצתו לנשיאות.

מרד הסטודנטים, בראשות "דני האדום",
מבעיר את רחובות פריז וברית המועצות פולשת עם צבא של 5,000 טנקים לצ'כוסלובקיה ומדכאת במגף ברזל את "אביב פראג".

המחזמר "שיער" עולה על במות ברודוויי. הביטלס חוזרים מביקור בהודו, אצל המהארישי ומוציאים את "האלבום הלבן". "תרבות הנגד" מטפטפת עמוק לתוך מחזור הדם של אמריקה.

 

טומי סמית', ג'ון קרלוס ופיטר נורמן


כחלק ממשלחת ארה"ב לאולימפיאדה, טומי סמית' מקליפורניה וג'ון קרלוס מהארלם, מגיעים באוקטובר 1968 לרוץ 200 מטרים באולימפיאדת מקסיקו סיטי. סמית' שיאן העולם, אך קרלוס ניצח במבחנים האמריקאים.

ב-16 באוקטובר טומי סמית' ניצח בגמר ה- 200 מטרים האולימפי עם שיא עולם חדש.
פיטר נורמן, האוסטרלי לבן העור, זכה בכסף וג'ון קרלוס האמריקאי מסיים שלישי עם הארד. לטקס המדליות והשמעת ההמנון הגיעו סמית' וקרלוס כשעל רגליהם גרביים שחורות בלבד.

סמית' וקרלוס עדכנו, את האוסטרלי הלבן, מה בדעתם לעשות בטקס. הם שאלו את נורמן אם הוא מאמין בזכויות אדם. הוא השיב שכן. הם שאלו אותו אם הוא מאמין באלוהים. הוא השיב שכן. הם הסבירו לו שמה שהם עומדים לעשות יאפיל על כל הישג ספורטיבי שהשיגו. האוסטרלי הלבן השיב "אעמוד יחד איתכם". לימים יספר ג'ון קרלוס שהם ציפו לראות פחד בעיניו של נורמן, אך במקום זאת ראו רק אהבה.

סמית' וקרלוס ענדו, על חזם, את סמל "הפרויקט האולימפי למען זכויות אדם" (ארגון שנועד למחות נגד אפליה גזעית). בדרך לדוכן המדליות ראה נורמן את אותו סמל אצל ספורטאי אמריקאי אחר. הוא ביקש וקיבל את הסמל וכל השלושה ענדו את הסמל על החזה. סמית' וקרלוס תכננו להביא זוג כפפות שחורות כל אחד לטקס המדליות, אך קרלוס שכח את הכפפות בחדרו. נורמן האוסטרלי הציע לשניים לחלוק בזוג שישנו – ללבוש כפפה אחת כל אחד. אחד כפפה ימנית; השני כפפה שמאלית.

 

הצדעת הכוח השחור

 


צילום: AP photographer


עם השמעת ההמנון נעמדו סמית' וקרלוס, ללא נעליים, אגרופים עטויי כפפות שחורות מונפים באוויר וראש מורכן. כל שלושת המדליסטים ענדו את סמל "הפרויקט האולימפי למען זכויות אדם".

 

לאחר מעשה


בשנים הבאות סבלו סמית' וקרלוס מנידוי על ידי הממסד. גם נורמן הושעה מפעילות באוסטרליה. לאחר סיום הפרק האתלטי בחייהם, סמית' וקרלוס, הגיעו כל אחד בתורו ובדרכו, לשחק פוטבול מקצועני. נורמן, שקבע את הקריטריון האוסטרלי לאולימפיאדת מינכן 1972, לא נשלח למינכן.

בחלוף השנים הפכו מעשיהם, של סמית' וקרלוס, למקובלים ומוערכים בארה"ב. השניים זכו בפרסים, בהוקרה ובמעמד על מעשיהם ואומץ לבם. נורמן, מאידך, דהה לאלמוניות, פציעות והתמכרות לשתייה. האוסטרלים נמנעו אפילו מלהזמין או לערב אותו באולימפיאדת סידני 2000. כשהאמריקאים למדו שנורמן לא הוזמן הם היו אלו שמיהרו להזמינו ונורמן נכח במשחקי סידני כאורח של המשלחת האמריקאית.

בשנת 2006 נפטר נורמן מהתקף לב בהיותו בן 64. תוצאתו של פיטר נורמן, מאותו יום בנובמבר 1968, עדיין חקוקה גם היום כשיא אוסטרליה ב- 200 מטרים. בחלוף 38 שנים מיום "הצדעת הכוח השחור", חצו טומי סמית' וג'ון קרלוס את האוקיינוס כדי לשאת בידיהם את ארונו של פיטר נורמן לקבורה על אדמת אוסטרליה, ונשאו לו הספדים. פדרציית האתלטיקה האמריקאית הכריזה על תאריך מותו כ"יום פיטר נורמן".

 

רגע אולימפי


אותו רגע אולימפי באוקטובר 1968 היה שיא מזוקק של מחאה אנושית אנטי-גזענית ואנטי ממסדית בעולם שצעיריו החלו להתעורר. מחאה ספוגה באומץ לב אישי נדיר של שלושה אצנים מצטיינים. מחאה שנשענה על מצוינות ספורטיבית וסולידריות אנושית בסיסית בין מתחרים, בני צבעים שונים.

רגע אולימפי מיוחד ובלתי נשכח!

 

4.3.2012


כל הרגעים האולימפיים בשוונג – רגע אולימפי

יש לך רגע אולימפי אשר נחרט בזיכרונך, רוצה להצטרף לצוות הכותבים של המדור רגע אולימפי? – כנס לכאן





חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג