זיכרון אולימפי: דיילי תומפסון מביס את הענק הגרמני

יש ספורטאים שתחרויות גדולות מוציאות מהם את המיטב. דיילי תומפסון, מגדולי ספורטאי בריטניה בכל הזמנים, היה אחד מהם: במשחקי לוס אנג'לס 1984 הוא פירק לגורמים את שיאן העולם יורגן הינגזן, וזכה בזהב שני ברציפות בקרב 10
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Olympic Torch Tower of the Los Angeles Coliseum on the day of the opening ceremonies of the 1984 Summer Olympics.

פרנסיס מורגן איודלה ("האושר בא הביתה" באחד הניבים המדוברים בניגריה, מכאן בא גם הקיצור "דיילי") תומפסון נולד בשנת 1958 בנוטינג היל, לונדון (כן, השכונה מהסרט) לאם סקוטית ואב ניגרי. מגיל צעיר, גדל דיילי בפנימייה. אביו, נהג מונית, נרצח כשדיילי היה בן 12. למרות שחלום חייו היה להיות כדורגלן, עבר דיילי לאתלטיקה והחל את דרכו כאצן. בעצת מאמנו עבר לקרב 10. בגיל 18 בלבד כבר השתתף דיילי הצעיר בקרב 10 במשחקים האולימפיים במונטריאול (1976) וסיים במקום ה-18. בשנת 1980 תומפסון החל את העונה עם שיא עולם בקרב 10 (שיא שנלקח ממנו בחלוף חודש בלבד). בהמשך, ארבעה ימים לפני יום הולדתו ה-22, זכה תומפסון בזהב אולימפי ראשון בקרב 10 במשחקי מוסקבה 1980.

היכנסו לעמוד המיוחד של שוונג למשחקים האולימפיים

צ פ ו | דיילי תומפסון בקרב 10 בלוס אנג'לס

בשנת 1982 שבר תומפסון את שיא העולם שוב, אך תוך שלושה חודשים נטל הגרמני הענק יורגן הינגזן (2.00 מטרים גובהו) את השיא לעצמו. מ-1982 עד 1984 החליפו תומפסון והינגזן את שיא העולם ביניהם בסיטונות, עם לא פחות משישה שיאים חדשים.  תומפסון נחשב טוב יותר במאוצים ובקפיצה למרחק, בעוד שיתרונותיו הבולטים של הינגזן היו בזריקות ובהדיפות. באליפות העולם הראשונה באתלטיקה, בהלסינקי 1983, ניצח תומפסון את הינגזן ב-105 נקודות.

לוס אנג'לס 1984 למשחקי לוס אנג'לס 1984 נכנס הינגזן בכושר אדיר, עם שיא עולם חדש של 8832 נקודות שנרשם על שמו. תומפסון, שבקיץ 1984 עבר להתגורר ולהתאמן בקליפורניה, נראה כמי שייאלץ להסתפק במקום השני.

אבל כבר בזינוק הראשון ל-100 מטרים, עם תוצאה מצוינת של 10.45 שניות, הראה תומפסון שהוא לא מתכוון לוותר. הוא הגדיל את יתרונו בקפיצה למרחק. הינגזן צמצם את הפער בקפיצה לגובה ובמשוכות, אבל תומפסון שוב ברח עם ריצת 400 מטרים נהדרת.

ביום השני, בתחרויות הזריקות וההדיפות, הינגזן התחיל לסגור על תומפסון. הרגע המכריע הגיע כנראה בזריקת הדיסקוס. לאחר שתי זריקות אומללות, התעלה תומפסון וזרק את הדיסקוס למרחק שהיווה עבורו שיא אישי. באותו רגע, נראה היה שלא משנה מה יעשה הינגזן, תומפסון תמיד ימצא מענה.

בתום ריצת ה-1,500 מטרים, תומפסון זכה בזהב אולימפי שני ברציפות. שלושה גרמנים סיימו במקומות 2-4. הינגזן זכה במדליית הכסף, שוב, בפיגור של 134 נקודות. לימים, עם שינוי טבלאות הניקוד, קיבלה התוצאה של תומפסון גם את הגושפנקה של שיא עולם.

לאחר מעשה

למרות החלפות שיא העולם התכופות בין תומפסון להינגזן בשנות ה-80', תומפסון נותר בלתי מנוצח בקרב 10 משנת 1979 עד 1987. בכל אליפות שהוא השתתף באותם שנים, אלוהים נצר את המלכה. בכל הקרבות הגדולים ביניהם, תומפסון תמיד ניצח את הינגזן. שיאו של תומפסון מ-1984 נותר עד היום שיא בריטניה בקרב 10. מצוקתו האולימפית של הינגזן נמשכה גם בסיאול 1988. הינגזן פסל שלוש פעמים ברציפות בזינוק ל-100 מטרים ובכך למעשה חיסל לעצמו את התחרות. הינגזן, ששבר כמה פעמים את שיא העולם בקרב 10, לא זכה מעולם בזהב אולימפי או באליפות עולם.

לאחר ימיו של תומפסון, הבכורה בקרב-רב בממלכה הבריטית עברה לנשים. דניס לואיס זכתה בזהב אולימפי בקרב 7 בסידני 2000. ג'סיקה אניס זכתה בזהב בקרב 7 באליפות העולם באתלטיקה בברלין 2009, והיא מועמדת רצינית לזהב בלונדון השנה. לסיום, באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 היה אנגלי נוסף שהגן על מדליית הזהב האולימפית שלו ממוסקבה. זה היה ב-1,500 מטרים, והאנגלי היה סבסטיאן קו. אבל זה כבר רגע אחר…

צילום עמוד הבית: U.S. Air Force מטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים לוס אנג'לס 1984



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג