קריטריום דו דופינה- הצהרת וואן דן ברוקה

בתחזיות המוקדמות לקראת הטור דה פרנס הוא לא יוזכר בשורה אחת עם אלברטו קונטאדור או האחים שלק אבל אי אפשר להתעלם מהשיפור העקבי, המרשים של יורגן וואן דה ברוקה הבלגי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בתחזיות המוקדמות לקראת הטור דה פרנס הוא לא יוזכר בשורה אחת עם אלברטו קונטאדור או האחים שלק אבל אי אפשר להתעלם מהשיפור העקבי, המרשים של יורגן וואן דה ברוקה הבלגי

מאת:יאיר בן עמי


כתבה קודמת: קריטריום דו דופינה – מרוץ ההכנה היוקרתי בעולם

יורגן וואן דה ברוקה הוא רוכב הגרנד טור הבלגי הטוב ביותר מאז לוסיאן וואן אימפ. אין זה דבר של מה בכך, עבור אוהדי האופניים הבלגים. אדי מרקס נחשב עד היום לגדול הרוכבים בהיסטוריה ומאז פרש מחפשים בבלגיה את המנצח הבא של הטור דה פרנס. וואן אימפ ניצח בשנת 1976 ועמד על דוכן המנצחים של הטור עוד כמה פעמים בעיקר כמלך ההרים של הטור (6 פעמים). מאז הופיעה בלגיה, על דוכן המנצחים, רק בזכות תום בונן ואדי פלנקרט שניצחו בקטגורית הנקודות (החולצה הירוקה). לאומה גאה, מתוכה יצאו מנצחי טור דה פרנס גדולים כצ'רלי גאול, פיליפ טס, פירמן למבו,ליאון סויאר, לוסיאן בסה, רומיין וסלבייר מאס וכמובן אדי מרקס, קשה לעכל יותר מארבעה עשורים ללא מנצח טור דה פרנס אפילו עם המשך ההצלחות במרוצים הקלאסיים.

וואן דה ברוקה בן 28 וזה בדיוק הגיל בו רוכב אופניים נכנס לשיא היכולת הפיזית ומביא אליה את הניסיון. בגזרת הניסיון הוא צבר 7.5 עונות בדבוקה הבכירה. הוא החל את הקריירה שלו בקבוצת "קויק סטפ" בשנת 2003 (ובשמה המלא – "קויק סטפ- דאוויטאמון- לאטקסקו") אבל כבר בעונה השנייה הוא עבר לרכוב בקבוצת הדואר האמריקאי בה גם כשהפכה ל"דיסקברי צ'אנל" ועד לשנת 2007 בה חזר לרכב במועדון עם השם "דאוויטאמון" אך הפעם זה היה עם "לוטו" וגם יצירת הכיוון הברור של רוכב טור נוצרה אז כשסיים את הגרנד טור הראשון שלו (ג'ירו ד'איטליה 2007 במקום 74).


וואן דה ברוקה- מנצח קטע 1 של ה"קריטריום דו דופינה"
צילום: Benj05



החל משנת 2008 הוא החל להתקדם,כרוכב גרנד טורים, בצורה עקבית. באותה שנה הוא סיים במקום 8 בג'ירו ושנה לאחר מכן, 2009, הוא כבר סיים במקום 14 בטור דה פרנס ואת ה"דופינה ליברה" הוא סיים במקום 29. לפני שנה הוא המשיך בקו ההתקדמות וסיים את ה"דופינה" במקום 4 ואת הטור דה פרנס במקום 5. בקטע ה- 1 של הדופינה 2011 (6 במאי) הוא ניצח וכעת הוא מדורג במקום ה- 2 בדירוג המצטבר ועם פיגור של 5 שניות בלבד מהחולצה הצהובה אותה ילבש בקטע ה- 3 אלכסנדר ווינוקורוב
.


קטע ראשון בדופינה, כמעט 4 שבועות לפני הזינוק לטור ויותר מחודש לפני הקטעים המכריעים בו, זה מעט מוקדם להערכות מדויקות אבל כל רוכב הרוצה להגיע לטור דה פרנס בכושר של התמודדות על ראש הדירוג יודע כי זה, "קריטריום דו דופינה", המרוץ בו מגלים את הקלפים של הסיבוב הראשון. למרות התוואי של קטע 1, אשר לא היה ממיין במיוחד וקשה לקבוע ממנו על היכולות
של הרוכבים לאורך מרוץ של שבוע ועל אחת כמה לגבי היכולות עימן יגיעו
לתחילת יולי ולזינוק לטור דה פרנס. בכל זאת אפשר לגזור הערכות כלליות
מהיכולת ב"דופינה" על הצפי ביולי.

אלכסנדר ווינוקורוב סיים את הקטע ה- 1 במקום 4 (שבע שניות אחרי וואן דה ברוקה) ובזכות הפער שיצר בפרולוג הוא עלה לראש הדירוג המצטבר. ווינוקורוב תמיד היה לוחם של הורדת פטישים. הוא לא מכיר במושג של שמירת כוחות ואם הוא מכיר אז כנראה שהצירוף של אדרנלין וכמה רוכבים מסביבו הופך אותו לאותו פרא. זה נסלח משום שבזכות האופי הזה הוא העניק ועדיין מעניק לנו כמה מההופעות הבלתי נשכחות של מרוצי האופניים. המקום הרביעי, בתוך הקבוצה של מקומות 2 – 6, יכול להעיד על משמעת של רוכב בוגר ובעל ניסיון או על "זה מה יש". העובדה שהוא לובש החולצה הצהובה תעמיד אותו, בימים הקרובים, במבחן מול התקפות ולא בעמדה האהובה עליו של מתקיף.

איוואן באסו הוא העובדה המעניינת ביותר, בקטע ה- 1. בעלייה האחרונה לקו הסיום הוא פשוט נעלם. באסו עדיין מחלים מתאונה (באימון אופניים) בה נפצע לפני כשבועיים. לפני הזינוק למרוץ הוא אמר כי הוא עוד רחוק מאוד מהכושר בו היה בעת הפציעה אבל שהוא מקווה לחזור ליכולות טובות לקראת הזינוק לטור. זה יכול להיות הסבר אחד לפיגור של יותר משלוש דקות בעלייה אחת לא גדולה. הסבר שני יכול להיות עייפות מצטברת אשר עימה הוא היה אמור לזנק ל"דופינה", וכדי להכנס לשלב ההתאוששות לאחר המרוץ. אם כך הדבר יהיה זה מעט מוזר בגלל הפיגור הבלתי נתפס במושגי היכולות שלו כמטפס ביחס לרוכבים אחרים אשר השיגו אותו בדקות שלמות. את היכולות של באסו נצטרך לבחון בהרים הגבוהים יותר ואלו יגיעו עוד לפני סוף השבוע.

יאנס בריאקוביץ סיים אתמול במקום 10 עם 15 שניות פיגור מהמנצח.
אם זו טקטיקה, כדי לשמור כח לקראת ההרים הגבוהים באמת, הוא פועל נכון. אם זה מה שהוא הביא במחסנית האירובית הוא יתקשה לשמור על התואר של 2010. אז הוא יכול היה להתקפות חוזרות ונשנות של אלברטו קונטאדור אשר לא הצליח למנוע ממנו את הניצחו ב"דופינה" במאבק המאסף על ה"אלפ דואז'" בקטע האחרון.


יאנס קראיקוביץ'- פתיחה סולידית
צילום:
Liorek



קאדל אוונס סיים אתמול במקום 3 בתוך הקבוצה של מקומות 2 – 6 כשלמעשה המקום השני  (יאוכים רודריגז) מקדים אותם ב- 1 שנייה. זו בהחלט פתיחה טובה עבור אוונס אשר שינה לחלוטין את ההכנה שלו לטור השנה. לאחר שנים של זינוקים למרוצים רבים לפני הטור הוא בחר בעיקר להתאמן השנה. הוא החל את עונת התחרויות שלו רק במרץ כשניצח במרוץ הקטעים "טיראנו – אדריאטקו". באותו חודש הוא זינק למרוץ הקטעים "וואלטה א קטלוניה" וסיים במקום 8. באפריל הוא זינק ל"טור של רומנדי" וניצח גם בו. לדופינה הוא הגיע עם 25 ימי תחרויות ברגליים לעומת 45 ואפילו יותר ימי תחרויות אשר היה צובר בשנים קודמות ועד לשלב הזה של העונה. אוונס כבר בן 34. הוא יכול להתגלות כאותם רוכבים נדירים אשר כל הקריירה הוא טובים מספיק כדי לעמוד על הפודיום של גרנד טור ואז,באחת מהשנים האחרונות של הקריירה, הם השיגו את החולצה הצהובה.


קאדל אוונס בפרולוג של הטור של רומדני בו ניצח באפריל
צילום: Benj05Rama



יופ זוטמלק ההולנדי עמד 6 פעמים על דוכן המנצחים בשדרות הניצחון בפריז. הוא היה סגנו של אדי מרקס פעמיים (1970-71) ובסוף אותו עשור הוא היה הסגן של ברנאר הינו פעמיים (1978-9) כשבתווך (1976) הוא ראה את לוסיאן וואן אימפ עומד מדרגה אחת מעליו בסיום הטור. רק בשנת 1980,כשהוא בן 33, הוא ניצח בטור דה פרנס. שנתיים לאחר מכן הוא שוב היה סגנו של הינו וכשפרש הוא קבע שיא של 16 פעמים בהן סיים את הטור דה פרנס- שיא שטרם נשבר. זוטומלק מעולם לא ניצח ב"דופינה ליברה" גם אוונס מעולם לא ניצח ב"דופינה". ייתכן ואוונס יהיה גרסת המילניום של זוטמלק.


יופ זוטומלק ההולנדי- ניצחון אחד ו- 6 סגנויות בטור דה פרנס
צילום: Nationaal Archief



בראדלי וויגנס סיים אתמול במקום 11 עם פיגור של 15 שניות מהמנצח.
עבורו זה ביצוע טוב ובהתחשב במרוץ האישי נגד השעון (בו הוא מצטיין) אשר ייערך ביום רביעי זה יכול להיות אפילו מצב טוב מאוד עבורו. וויגנס עשה שינוי קיצוני, לפני שנתיים, כשהפך מרוכב מסלול מצטיין לרוכב גרנד טורים אשר סיים במקום 4 בטור דה פרנס. לטור של 2010 הוא הגיע עם הרבה מאוד ציפיות וכגודלן כך הייתה האכזה כשסיים במקום ה- 24 עם פיגור של כמעט 40 דקות מהמנצח. מרוכב המתמודד על ראש הדירוג הוא צנח למעמד בלתי מוגדר של רוכב גרנד טור. השנה הוא יגיע לטור כמבחן מכריע להמשך. הצלחה תהיה 5 הראשונים בסיום של הטור ומקום על דוכן המנצחים תהווה הפתעה טובה. אם הוא לא יהיה במקומות האלו הוא יגיע לגרנד טורים הבאים כבעל ניסיון המוביל רוכבים צעירים ומבטיחים מאי הבריטי כשזו הדרך למשרת מנהל בקבוצת סקאי.

ראש הדירוג, קטע 1, אלברטוויל- סינט פירה דה שרטו, 144 ק"מ:

1. יורגן וואן דה ברוקה, אומגה פארמה- לוטו, 3:36:42 שעות
2. יואכים רודריגז, ספרד, קטיושה + 6 שניות
3. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 7 שניות
4. אלכסנדר ווינוקורוב, קזחסטן, אסטנה, זמן זהה
5. ניקולה רוש, אירלנד, איג'י2אר לה מונדיאל, זמן זהה

ראש הדירוג המצטבר לאחר קטע 1:
1אלכסנדר ווינוקורוב, קזחסטן, אסטנה, 3:43:09 שעות
2. יורגן וואן דה ברוקה, אומגה פארמה- לוטו + 5 שניות
3קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 7 שניות
4. בראדלי וויגנס,ברטניה, סקאי + 11 שניות
5. אדוולד באסון האגן, נורבגיה, סקאי + 13 שניות


יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת

קישורים: אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12