קריטיום דו דופינה ליברה 2012: מה עם שלק?

פחות מחודש לפני הטור דה פראנס ביצועיו של אנדי שלק בדופינה משדרים משהו רע. אחיו, פרנק, פרש מהג’ירו לאחר שנפצע בכתפו. בשני המקרים הרוח הנושבת מהכיוון יוהאן ברונייל אינה מלטפת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פחות מחודש לפני הטור דה פראנס ביצועיו של אנדי שלק בדופינה משדרים משהו רע. אחיו, פרנק, פרש מהג'ירו לאחר שנפצע בכתפו. בשני המקרים הרוח הנושבת מהכיוון יוהאן ברונייל אינה מלטפת

מאת:יאיר בן עמי


כתבה על הפרולוג- כאן
קטע 1: רמזים לקראת הטור דה פראנס

החלק המעניין ביותר במרוצי אופניים הוא המאבק על ראש הדירוג. אבל יש מקרים בהם רוכב טוב במיוחד מפגין יכולות כה חלשות עד כי הוא מעניין לא פחות מהנאבקים על הניצחון. במקרה של הקריטריון דו דופינה ליברה 2012 הסיפור של אנדי שלק לא פחות מרתק מהמאבק של המועמדים לניצחון על החולצה הצהובה.

הפסד הזמן, של אנדי שלק לראש הדירוג, בפרולוג התקבל המובן מאליו אם כי אפשר הייתה צפייה כי הוא ישתפר במעט כשען. כשאנדי שלק מפסיד 5 שניות לק"מ מול שען ברמה עולמית גבוהה או 4 שניות לק"מ מול רוכב הגרנד טור המצטיינים במרוצים נגד השעון זה הגיוני, ביחס לביצועי עבר, וזה מה שקרה בפרולוג.

בקטע הראשון הפסיד אנדי שלק למעלה משלוש דקות למתמודדים על ראש הדירוג ואת כולם בעלייה לפסגה בדירוג 3 (רביעי מלמעלה). בקטע השני הוא הפסיד כמעט שתי דקות והפעם בעלייה בלתי מדורגת לקו הסיום.

הפסד זמן של מטפס כאנדי שלק במרוץ נגד השעון תמיד יתקבל כהגיוני. הפסד של זמן כה רב, בעליות בדירוג כה נמוך, או בלתי מדורגות ועל אחת כמה כשזו מובילה לקו הסיום, פחות מחודש משיא העונה, יכול להעיד על כושר לא טוב, עייפות מעומס אימונים, מחלה ועוד לא מעט סיבות פיזיות. אבל משום מה האווירה סביב קבוצת רדיושאק- ניסן, קבוצת העל שנבנתה מאיחוד קבוצת רדיושאק ולאופרד – טרק, משדרת בעיות שאינן קשורות לצד הפיזי.

במהלך הג'ירו ד'איטליה פרש אחיו של אנדי שלק, פרנק שלק, לאחר תאונה בה נפגעה כתפו וכשכבר היה נראה כי הוא במרחק של וויתור על המאבק על ראש הדירוג. עכשיו אנדי שלק מציג יכולות שממש לא מתאימות לרוכב ברמתו ופחות מחודש לפני שיא העונה- הטור דה פראנס.

אנדי שלק סומן כרוכב על של הגרנד טור לפני שדחף דוושה בפעם הראשונה בדבוקה של הדרג הבכיר. אחיו, פרנק שלק, התבלט בטור דה פראנס כבר משנת 2006 כשניצח בקטע שהסתיים על פסגת האלפ' דואז' וסיים במקום העשירי בסיום. בשנת 2008 הוא היה בהרכב, קבוצת סיאסי- סאקסו בנק, שהוביל את קרלוס ססטרה לניצחון בטור דה פראנס. פרנק שלק עצמו לבש את החולצה הצהובה באותה שנה ובמשך היומיים שהובילו למהלך הניצחון, של ססטרה, שוב על פסגת האלפ' דואז.

במשך כל השנים סיפר פרנק על אחיו, אנדי, ככישרון הגדול של המשפחה. בשנת 2007 כבר זכו כולם לראות את הכישרון של אנדי כשטרם מלאו לו 22 סיים שני בג'ירו ד'איטליה. שנה לאחר מכן זינקו האחים לבית שלק, בפעם הראשונה, יחדיו לטור דה פראנס. הייתה זו גם הפעם האחרונה בה הבכור, פרנק (מקום 5), סיים במקום גבוהה מהצעיר, אנדי (מקום 11), בטור דה פראנס. במהלך שלוש השנים האחרונות סיים אנדי שלק כסגן המנצח בטור דה פראנס. את כח היחד של האחים שלק ראו הכל לראשונה בקטע 17 של הטור דה פראנס 2009. השניים פשוט לקחו את המועמד לניצחון, אלברטו קונטאדור, לטיול ארוך בהרים כששאר הדבוקה נותרה חסרת נשימה מאחור. על קו הסיום, ב"לה גרנד ברננד" היה פרנק שלק ראשון, קונטדור שני ואנדי שלישי כפי שסוכם בעסקה שנרקמה על אותם הרים וכהכרה של קונטאדור כי הוא לא יכול לאחים והם עוד לא הבשילו להביסו.

בטור של 2010 נראה היה כי אנדי הבשיל לגבור על קונטאדור. הוא הוביל עוד לפני השבוע האחרון למרות שאחיו, פרנק, נפצע כבר בקטע השלישי ונאלץ לפרוש. מקרה השרשרת, יחד עם הפרישה של אחיו, נראו כסיבה לאותן 39 שניות שהפרידו בינו לבין החולצה הצהובה אותה לקח, בפעם השלישית, קונטאדור לספרד.
בטור של 2011 הגיעו האחים שלק לשיאם, עם מקומות 2-3 בסיום ולאחר יום בלתי נשכח של אנדי שלק. השיא לא הספיק מול ביצוע מושלם של קאדל אוונס שניצח ושוב בגלל, או בזכות אם תשאלו אל אוונס, פער אדיר בין היכולות של שלק כמטפס ליכולותיו כשען.

לאחר שקונטאדור הושעה וכל הניצחונות (הרלוונטיים) בוטלו הוכרז אנדי שלק כמנצח הטור דה פראנס של שנת 2010. התמונה של אנדי שלק על ראש דוכן המנצחים של הטור דה פראנס לא תוצג בדפי ההיסטוריה פשוט משום שאין כזו. ניצחון הבא כתוצאה מפסילה של מנצח יכול להיות כרועץ לספורטאי

עם סיום עונת 2011 התאחדו הקבוצה שהוקמה בעיקר על בסיס ההצלחה של האחים שלק, לאופרד – טרק, עם הקבוצה בה רכב בעבר לאנס ארמסטרונג, ראדיושאק. השם של הקבוצה הוא ראדיושאק- ניסן. המנהל הבכיר ביותר הוא יוהאן ברונייל. המנהל עם מספר הניצחונות הגדול ביותר בגרנד טור בעשרות השנים האחרונות. מי שהיה המנהל הבכיר ביותר, ואחד האנשים שהובילו להקמת קבוצת לאופרד, קים אנדרסן, משמש בקבוצה המאוחדת כאחד מארבעה עוזרי מנהל כשמעליהם, ובינם לבין ברונייל, מתפקד לוקה ג'אורצ'לינה האיטלקי כמנהל הקבוצה.

ברונייל הוא אחד האנשים המיוחדים בדבוקה. במסיבת העיתונאים האחרונה של לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס, לאחר שהשלים ניצחון שביעי ברציפות, אמר ברונייל: "בלעדיי הוא לא היה מנצח אפילו פעם אחת". ארמסטרונג ישב ליד ברונייל ולא אמר מילה, לימים אף חיזק את האמירה של ברונייל. החיבור בין ברונייל והאחים שלק נ ראה יפה מכל בחינה רומנטית אך אופיו של ברונייל התאים לארמסטרונג, איש עבודה סיזיפית וחסרת פשרות. היריב הגדול ביותר של ארמסטרונג, יאן אולריך, הגדיר זאת טוב מכולם כשאמר: "אני רוכב כדי לחיות ולא חי כדי לרכב" והוא אמר זאת בשאלה על ההבדלים בינו לבין ארמסטרונג.

האחים שלק אינם מספורטאים המשקיעים אלא מאלו שניחנו בכישרון ועושים את הנדרש כדי לנצח. הדבר נכון בעיקר לגבי אנדי שלק.

תוצאות בולטות של אנדי שלק בשנים הקודמות:
(מתייחס לשנים בהן סיים על דוכן מנצחים של גרנד טור)
2007:
מרץ- מקום 16 בפריז- ניס
תחילת מאי- מקום 8 בטור של רומנדי
סוף מאי – מקום שני בג'ירו ד'איטליה

• 2008:
סוף יוני- מקום 6 בטור של שוויץ.
מקום 11 בטור דה פראנס

• 2009:
סוף אפריל – מקום 2 בפלאש וולוני
סוף אפריל- מקום ראשון בליאז-בסטון-ליאז
סוף יוני- מקום 24 בטור של שוויץ
סוף יוני – אלוף לוקסמבורג במרוץ כביש
מקום 2 בטור דה פראנס

2010:
סוף אפריל- מקום 8 בפלאש וולוני
סוף אפריל- מקום 5 בליאז-בסטון-ליאז
סוף יוני- מקום 14 בטור של שוויץ
סוף יוני- ניצחון באליפות לוקסמבורג במרוץ נגד השעון וסגן (של אחיו, פרנק) באליפות הכביש.
מקום 2 בטור והוכרז כמנצח לאחר הפסילה של אלברטו קונטאדור.

• 2011:
אפריל-
מקום 11 באמסטל גולד
מקום 43 בפלאז וולוני
מקום 3 בליאז-בסטון-ליאז
מאי- מקום 8 בטור של קליפורניה
סוף יוני-
מלך ההרים ומקום 19 בטור של שוויץ.
סגן (לאחיו פרנק) אלוף לוקסמבורג במרוץ הכביש.
מקום 2 בטור דה פראנס.

אנדי שלק בהצגת הרוכבים בטור דה פראנס 2010
(צילום: Haggisnl)


• 2012:
מרץ –
פרש בקטע 3 של פריז- ניס
אפריל-
מקום 91 באמסטל גולד.
מקום 81 בפלאז וולוני.
מקום 50 בליאז-בסטון-ליאז.

מקבץ התוצאות מוכיח שני דברים:
1. אנדי שלק לא בולט במרוצי הקטעים לפני הטור דה פראנס
2. השנה הוא הפגין רמה נמוכה מאוד במרוצי תחילת העונה ובעיקר במרוצי האביב ביחס לעבר.

לא ברור עד כמה יתעקש אנדי שלק לסיים את הדופינה ליברה. למרות שבראיונות הוא מנסה להרגיע ולהפגין "עסקים כרגיל" כשהוא מצביע על הרמה שלו ביוני בשנים קודמות זה נראה רע יותר השנה. בנוסף יש עליו לחץ של מנהל ספורטיבי כפי שהוא לא ידע בעבר. מנהל חסר פשרות הרואה באי ניצחון, במרוצי הכנה לטור, כמשהו נסבל אבל מפגין אפס סובלנות לביצועים הכוללים פיגור של דקות (אנדי בדופינה) או פרישה (פרנק בג'ירו). העובדה כי כך היה גם בעבר, למרות שהפעם זה קיצוני, או העובדות כי פרנק נקרא להוביל את הקבוצה (בג'ירו) ברגע האחרון ובמהלכו נפצע, לא כנראה לא עושות רושם על  ברונייל.

השאלה המרכזית, נכון לעכשיו, כחודש לפני הזינוק לטור דה פראנס, אינה אם האחים שלק יגיעו מוכנים להגן על התואר. השאלה היא האם מערכת היחסים בין האחים שלק וברונייל תהיה כמו זו שהייתה לו עם ארמסטרונג או כמו זו שהייתה לו עם אלברטו קונטאדור.

העובדה שיש שאלה על מקומו של פרנק שלק באוויר וברונייל לא ממהר להשיב עלייה באופן ברור ונחרץ רק מלבה אש במערכת היחסים גם אם כלפי חוץ כולם מפגינים דיפלומטיות שלא הייתה מבישה את אחרון הפוליטיקאים בפרלמנט הבריטי של המאה ה- 19.

מעבר לנשוא שלק-ברונייל ממשיך להתקיים המרוץ דו דופינה ליברה ואתמול ניצח בו הרוכב הספרדי מורנו פרננדז דניאל שרק לפני כשבועיים סיים במקום ה- 20 בג'ירו ד'איטליה ובעבר התדפק על העשירייה הראשונה של הוואלטה א'אספנייה יותר מפעם. ראש הדירוג נותר כשהיה עם בראדלי וויגינס בחולצה הצהובה וקאדל אוונס שני ובחולצה הירוקה.

דירוג קטע 2:

 160 ק"מ – Lamastre – Saint-Félicien
1. מורנו פרננדז דניאל, ספרד, קאטיושה, 4:02:38 שעות
2. ג'וליאן סימון, צרפת, סואר סוז'אסון
3. טוני גאלופין, צרפת, ראדיושאק-ניסן

ראש דירוג לאחר קטע 2:


1. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי, 8:45:42 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 1 שניה
3. אנדריי גריווקו, אוקראינה, אסטנה + 2 שניות

בתמונת שער: האחים שלק בטור דה פראנס 2009 (צילום: Rudolphous)

5.6.2012

יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38