ציר המוסכים . כל השנה – החרמון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט


"ציר המוסכים" הוא מטיולי הבית שלי. זה טיול מעגלי בקו מעיינות שולי הגולן ובעמק החולה, במה שהיה עד מלחמת ששת הימים הגבול הסורי. מעין א-תינה יוצאים צפונה, על כביש מס’ 918, בקטע המחבר את גדות עם גונן. מעל גונן פונים דרומה ומדוושים דרך "עין מאמון", "השוח הקטן" ו"בריכת הקצינים" עד "מצפה גדות". גולשים בכביש מס’ 91 ולפני גשר בנות יעקב, פונים צפונה בגדה המזרחית של הירדן, עד "גשר הפקק" ודרדרה. משלימים את הטיול, עד נקודת המוצא, תחת חופתו של כביש מס’ 918 היפיפה. בציר המוסכים מעטות העליות והירידות, אבל הדרך תובענית מבחינה טכנית ובין השאר יש בה חצייה רגלית של ואדי מצוקי. לאורך הדרך מעיינות אחדים ואם לא מושכים לאזור הצהריים, הטיול מתאים גם לימי קיץ.

אזור:    שולי הגולן ועמק החולה
נקודת מוצא:    עין א-תינה
מפות סימון שבילים :החרמון, הגולן ואצבע הגליל
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    32 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    250 מטרים
רמת קושי:    בינוני-קל



תמונת מצב – ציר המוסכים

איך מגיעים?

נוסעים בכביש מס’ 90 לצומת מחניים, פונים מזרחה לכביש מס’ 91 ובצומת גדות פונים צפונה לכביש מס’ 918. לפני אבן קילומטר 24 הכביש יוצא משדרת עצים ומתעקל ימינה ושמאלה. בין שני העיקולים, ליד פחי אשפה, רחבה. חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ובכניסה לחניה מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא


   
0.0 KM 
יציאה 
צפון 
ד.עפר 

מנקודת המוצא בנ.צ. 21022767, רום 80 מ’ מעפה"י יוצאים צפונה על כביש מס’ 918.
בק"מ 4.2 צומת גונן. פונים ימינה (מזרח), בעליה בכביש מס’ 959. נשארים עליו רק כ- 300 מ’.

   
4.5 KM 
ישר   
דרום   
ד.עפר 
שביל כחול 
עליה 

בנ.צ. 21092804, רום 150 מ’ בעיקול חד של הכביש מסתעפת דרך עפר מסומנת כחול. פונים אליה ימינה (דרום). בסימון הכחול דבקים כ- 5 ק"מ.

   
5.6 KM 
שמאלה   
 מזרח   
עפר 
שביל כחול 
עליה 

בנ.צ. 21132796, רום 190 מ’ מסעף בעיקול חד של הדרך. פונים שמאלה (מזרח), על פי הסימון הכחול, לעליה טרשית ותחוחה, בקיצור קשה.
בק"מ 6.4 מסעף שבילים מסומנים ליד עין מאמון. פונים ימינה (דרום) בעליה קצרה, בהמשך הסימון הכחול.
עין מאמון. מעין איתן ובו פלגים רבים בצל עצים. בעונת הפרי תותים ופטל משובבי נפש. לביקור חטוף ניתן להשאיר את האופניים ליד המסעף. לאחר הביקור חוזרים למסעף וממשיכים דרומה.
בק"מ 7.0 אחרי מכלאת בקר, צומת דרכים. ממשיכים ישר דרומה, בדרך המסומנת כחול, עוברים לרגלי אקליפטוס בודד.
ואדי א-דבוס. ואדי שטיפוס באופניים לאורכו, הוא אתגר לטובים שבמטפסים. מ- 1992 אני מסתובב באזור ולמיטב ידיעתי איש טרם הצליח בכך. הואדי עולה בתלילות, ישר לצפון מזרח, לאורך כ- 2 ק"מ. בגדה הצפונית שלו דרך אתגרית. מי שמצוייד בהערכה עצמית גבוהה וביכולת מתאימה מוזמן לנסות את כוחו: פונים שמאלה במסעף לפני האקליפטוס ומדוושים בעליה. הצלחת? ספר לנו ונבוא לראות את הפלא. שימו לב הנסיון אינו כלול במדידת מסלול הטיול.

   
7.1 KM 
ימינה    
דרום מערב    
סלולה 
שביל כחול 

בנ.צ. 21172790, רום 270 מ’ מסעף ליד עץ תות בודד. פונים לימנית, המסומנת כחול, בירידה.
בק"מ 7.6 מסעף. ממשיכים דרומה, בשמאלית המסומנת כחול. הירידה נעשית תלולה וטרשית ואחרי כחצי ק"מ הופכת לעליה (תלולה וטרשית).



חציית נחל חמדל

   
8.4 KM 
שמאלה    
דרום 
ד.עפר 
שביל כחול 

בנ.צ. 21142786, רום 250 מ’ מסעף. פונים ימינה (דרום) לדרך המסומנת כחול והשומרת על קו גובה.
בק"מ 8.5 רחבה מעל ערוץ נחל חמדל. פה לא יעזור בית דין. יורדים מהאופניים ומתכננים את חציית הערוץ.
נחל חמדל. נחל מצוקי קטן אבל מה זה יפה: גבי מים, מערות ובעלי חיים. בימי גשם יש בו גם מפל מרשים.
כדי לחצות את הנחל צריך, ראשית, לרדת במצוק קטן, אבל מסוכן. כמובן, גם האופניים צריכים לרדת. ליחיד זה תרגיל לא פשוט. בקבוצה, אחד יורד לערוץ, מקבל את האופניים ועוזר לאחרים לרדת במצוק. ואז… אז צריך לטפס במצוק שבצד השני של הנחל. אחד עולה למדרגה שבאמצע המצוק, מקבל את האופניים ועוזר לאחרים לטפס.
אחרי חציית החמדל מטפסים עד גב השלוחה. מימין, מבחינים בגדר, פונים ימינה (מערב) מובילים את האופניים ברווח הצר שמימין לעמוד הקיצוני של הגדר וממשיכים לדרום מערב, בשביל שעד מהרה הופך לדרך המובילה לירידה תלולה.
בק"מ 9.0 מסעף בתחתית הירידה. פונים שמאלה (דרום) בעליה.
בק"מ 9.3 מסעף. ממשיכים בשמאלית מזרחה, בעליה קשה, תלולה ותחוחה. עוד כ- 200 מ’, אחרי עיקול חד, העליה מתמתנת והדרך יותר טובה.

   
10.0 KM 
ישר    
דרום    
ד עפר 
ירידה 

בנ.צ. 21142771, רום 290 מ’ בסוף העליה מסעף ליד בית הרוס שלידו דקל. ממשיכים ישר דרומה, בירידה בדרך טרשית העוברת בחורבת דרבשייה, שקטעים ארוכים שלה מוצפים במי מעיינות. בשעות הבוקר לא נדיר לפגוש פה עדרי חזירים.
בק"מ 11.3 מסעף אחרי גדר בקר. ממשיכים בשמאלית, דרומה.
שימו לב! במפת סימון שבילים הקטע הבא של הדרך מסומן כשביל.
בק"מ 11.9 חוצים ערוץ רדוד של נחל עין א-תינה ומעבר בקר.



המחבר בשוונג

  
12.0 KM 
ימינה   
מערב 
ד עפר 
ירידה 

בנ.צ. 21142755, רום 230 מ’ דרך היורדת לאורך נחל שוח. פונים עליה ימינה במורד. הדרך מתעקלת דרומה והופכת להיות דרך מוצבים סורית במיטבה, כלומר סלולה אבני בזלת שמנערות את הנשמה. מתמידים עליה דרומה, עוברים שני זרמי מים בערוצי נחל שוח ושלישי, קטן יותר של הפלג הידוע בשם "השוח הקטן" או בלשון העם "הפג’אר הקטן".



בשוח – צילם: אסף קצין

   
13.0 KM 
שמאלה במסעף   
מזרח   
דרך עפר 

בנ.צ. 21102746, רום 160 מ’ הצטלבות דרכים לפני מעבר בקר, בפינת מטע. מימין להצטלבות כוורות ומעליהן מתנשא המוצב הסורי (עדיין ממוקש) תל הילאל. פונים שמאלה, עוד כ- 100 מ’ השוח הקטן.
השוח הקטן. מעיין איתן ופלג המתנקז לנחל שוח. לאורכו צמחיית נחלים עשירה ובולטים בה מילות, ערבות, והרדופים. במים דגים קטנים ובהם החפף שיודע לטפס גם בקטעים יבשים של הנחלים.
אם לא צפוף, זה מקום אידאלי להפסקה. אחרי ההפסקה משאירים את המקום נקי וחוזרים כלעומת שבאנו.
בק"מ 13.2 נמצאים שוב בנקודה מס’ 8. פונים שמאלה (דרום) לדרך עפר בין המוצב הסורי תל הילאל, המתנשא מימין לבין מטע משמאל. עד מהרה מגיעים לשדרת אקליפטוסים ולרגליה הדרך סלולה מצע לבן.

   
14.8 KM   
שמאלה   
דרום   
דרך עפר 

בנ.צ. 21082732, רום 140 מ’ מסעף. עוזבים את הדרך הסלולה וממשיכים דרומה בדרך עפר, שעד מהרה הופכת, שוב, לדרך מוצבים סורית במיטבה.
בק"מ 16.0 חוצים בזרם מי נחל גילבון ועולים לעבר חורבת גילבון.
בק"מ 16.3 מסעף. פונים לימנית ואחרי כ- 100 מ’ מגיעים ל"בריכת הקצינים". לאחר התרעננות, חוזרים למסעף, פונים ימינה (דרום), וממשיכים בחורבות גילבון.

   
17.5 KM 
שמאלה   
דרום   
דרך עפר 

בנ.צ. 21032710, רום 150 מ’ אחרי שעזבנו את חורבות גילבון, מסעף. בוחרים בשמאלית ומדוושים ליד שדרת אקליפטוסים במעלה מתון.

   
20.0 KM 
ימינה   
דרום מערב   
כביש 
ירידה 

בנ.צ. 21032687, רום 210 מ’ כביש מס’ 91 ליד מצפה גדות. פונים ימינה במורד.
מצפה גדות. מורטפעה בשמו הערבי, היה המוצב הסורי העיקרי בגזרה ושמר אישית על הכביש המוביל לדמשק. בנקודת התצפית חרוט באבן "מפה אתם נראים גדולים שבעתיים" המיוחסת לדדו, אלוף הפיקוד. אני רוצה לעשות סדר: אמר זאת אל"מ עמנואל (מנו) שקד, שהיה מפקד החטיבה המרחבית, בהתכוונו לקיבוץ ולחברי גדות, שלא דמיינו כמה היו חשופים למוצב הסורי, כמונחים על כף היד.

   
22.0 KM 
ימינה   
צפון מערב   
עפר 
דרך שחורה 
ירידה 

בנ.צ. 20922687, רום 70 מ’ בעיקול חד של הכביש, ליד החאן המכונה, בטעות, "בית המכס התחתון" מסתעפת דרך סלולה, מסומנת שחור. פונים אליה ימינה, דרך שער ומדוושים במורד קל. מיד הדרך מתעקלת צפונה וממשיכה בגדה המזרחית, לאורך הירדן.
בק"מ 23.0 מטע. עוקפים משמאל.
בק"מ 23.5 חוצים את זרם מי עין דוריג’את.



זהירות סכנת החלקה – צילם: אסף קצין

   
25.5 KM 
ימינה   
צפון מזרח   
עפר 

בנ.צ. 20922717, רום 60 מ’ כביש מס’ 918 ליד "גשר הפקק". פונים עליו ימינה ומיד פונים שוב ימינה לדרך עפר מסומנת אדום.
בק"מ 26.0 מסעף. עוזבים את האדום, פונים שמאלה ומיד שוב ימינה (צפון). חוצים את זרם מי הגילבון וממשיכים לאורך צינור מים.
שימו לב! המעבר במים חלק ומאד מאד מסוכן.
בק"מ 27.2 חניון דרדרה. פונים ימינה, עוברים על גשר עץ ומדוושים בתוך החורשה, מזרחה.
בק"מ 27.5 גשר עץ. עוברים עליו צפונה לאנדרטת אשמורה.
דרדרה. השם הרשמי היה אשמורה. כולם קראו לה דרדרה. האחזות נחל שהיתה במזרח אגם החולה ושהקשר אליה היה ע"י סירות מחולתה. הגרעין האחרון שישב בדרדרה היה גרעין שהיה מיועד להשלים את קיבוץ אייל. שלושה מחברי הגרעין נהרגו בקרבות עם הסורים במלחמת השחרור והם מונצחים באנדרטה.
גומרים לבקר באנדרטה ופונים בדרך מערבה.



בדרדרה

   
28.0 KM 
ימינה   
צפון   
עפר 

בנ.צ. 20962731, רום 60 מ’ כביש מס’ 918, שבקטע זה הוא מוצל ומהיותר נעימים לרכיבה בסופו של טיול. פונים עליו ימינה ובק"מ 32 משלימים את הטיול בעין א-תינה. לפני שמנתקים מגע, ניתן להתרענן בזרם המים שבחורשה, מדרום לנקודת המוצא או עוד יותר טוב במפל הנמצא כ- 300 מ’ במעלה זרם זה.

אלרגים לכביש – או אלה שאינם חובבי אספלט
מדרדרה לא פונים לעבר כביש 918, אלא חוצים ישר (צפון) את המטע הסמוך.
בק"מ 28.0,
בצד הצפוני של המטע דרך. פונים עליה ימינה (מזרח). עוד כ- 300 מ’ הצטלבות דרכים. ממשיכים ישר בדרך סלולה. הדרך מתעקלת ימינה (לצפון מזרח) בעליה ליד מטעי פרי.
בק"מ 28.6
עיקול חד שמאלה
ובק"מ 30.8
במגיעים להצטלבות שבנקודה מס’ 8, ליד השוח הקטן. ממשיכים ישר וחוצים, שוב, את הזרמים של השוח הקטן ושל השוח
ובק"מ 31.6
מסעף. פונים שמאלה במורד ואדי נחמד, עוברים ליד הריסות הכפר ציידה,
ובק"מ 33.1
נמצאים בעמק. פונים ימינה (צפון) מדוושים לאורך תעלות מים, חולפים ליד עין א-תינה
ובק"מ 34.5
מסיימים בנקודת המוצא.

ציר המוסכים
באזור הטיול, לפני מלחמת ששת הימים, עבר הגבול בין ישראל לסוריה. כוחות צה"ל היו פרושים בין גשר הפקק לבין עין א-תינה, לאורך דרך שהיום היא כביש מס’ 918. השדרה ניטעה כדי להסוות ולהסתיר את כוחותינו. לסורים, בקו זה, היו מספר מוצבים, שהבולטים בהם היו מוצב הפיקוד במורטפעה (מצפה גדות), ג’לאבינה (גילבון), תל הילאל (ליד השוח הקטן) ודרבשייה. התנועה בין המוצבים נעשתה בדרך פרימיטיבית, שסללו החיילים הסוריים מאבן בזלת מקומית ושנקראה בשפה הצבאית "ציר המוצבים".
כשעם ישראל חלה ב- 4 על 4 הגולן כבר היה בידינו. העם שרצה להגיע למעיינות הסמוכים לציר לא ידע כמה הדרך גרועה וכלי רכב רבים, במקום להגיע למעיינות הגיעו למוסכים ושם הציר שונה בפי העם ל"ציר המוסכים".
לאורך הציר ובמוצבים נטעו הסורים אקליפטוסים, כנראה בעקבות הצעתו של אלי כהן. העצים עזרו לכוחותינו לזהות את המיקום המדוייק של הדרכים והמוצבים.

גשר הפקק
שמו הרשמי "גשר ש"ן" (ראשי תבות של שביתת נשק). במלחמת העצמאות הסורים כבשו את אזור המושבה משמר הירדן עד הגשר, שסימן את קו שביתת הנשק ומכאן השם. לאחר המלחמה הסורים פינו את השטח ואנחנו התחלנו לייבש את ביצות החולה.
הביצות היו תוצאת השיפוע הקטן של הירדן בעמק החולה, הערוץ נסתם ע"י סחף ונוצרו ביצות. ייבוש הביצות נעשה ע"י חפירת תעלות ניקוז. כיוון שהשטח הביצתי היה קשה למעבר, החפירה נעשתה באמצעות מחפרים צפים. ליד גשר הפקק סתמו את הנהר ב"פקק" (סכר עפר), שהעלה את מפלס מי החולה ואיפשר את הצפת המחפרים שעשו את עבודתם. כשהסתיימה חפירת התעלות פתחו את הפקק שסכר את הירדן, התעלות עשו את מצופה מהן והחולה התייבשה. ומאז שם הגשר בפי העם "גשר הפקק".

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג