פרשת לנסקי | היום ניתנה ההחלטה הגורלית לגבי אולגה לנסקי

חברי הוועדה למניעת סימום בספורט שמעו את טענותיה של הספרינטרית ששברה את שיאה של אסתר רוט-שחמורוב, אבל לא התייצבה לבדיקת סמים. מה הלאה? התרחישים בפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


חברי הוועדה למניעת סימום בספורט שמעו את טענותיה של הספרינטרית ששברה את שיאה של אסתר רוט-שחמורוב, אבל לא התייצבה לבדיקת סמים. מה הלאה? התרחישים בפנים

מאת:דני בורשבסקי


הוועדה למניעת סימום בספורט בראשות ד"ר ג'קי אשרוב קיבלה החלטה היום (רביעי) להעמיד את האתלטית האתלטית אולגה לנסקי לדין. הדיון בעניינה צפוי להתקיים רק בשבוע הבא. כזכור לנסקי לא התייצבה לבדיקת סמים יום אחרי ששברה את השיא הישראלי לנשים ב-100 מטרים.



לנסקי שברה את שיאה המיתולוגי של אסתר רוט-שחמורוב בריצה ל-100 מטרים צילום: טיבור יגר



אתמול (שלישי) הסתיים בהדר יוסף הליך
השימוע של לנסקי, שהתחיל בשבוע שעבר ולבקשת עורך דינה הועבר למועד אחר.
מטרת השימוע של אתמול היתה לתת את רשות הדיבור ללנסקי, ששטחה בפני חברי
הוועדה את כל טענותיה. היא ניסתה להסביר את הגרסה שלה לטיסה הבהולה
לאוקראינה שגרמה לה להחמיץ את בדיקת הסמים, ולמצב הנפשי אליו נקלעה אחרי
שהפרשה פורסמה בתקשורת הישראלית.

חברי הוועדה שמעו כאמור אתמול את לנסקי והודיעו כי תתקבל החלטה האם להעמיד אותה לדין בחשד לשימוש בחומרים אסורים, סעיף שמתייחס גם לספורטאי שלא התייצב לבדיקה. יו"ר הוועדה, ד"ר ז'ק אשרוב, אמר קצת אחרי סיום השימוע של אתמול, כי הוא מעריך שההחלטה תתקבל תוך 24 שעות. את תגובתה של לנסקי היום, כמו בימים האחרונים, אי אפשר עדיין להשיג. מאז שהגיבה בפעם הראשונה באוקראינה על ההאשמות, היא ניתקה קשר עם התקשורת, כמו גם עם רוב הסובבים אותה, ושומרת על דממת אלחוט. סביר להניח שזה יהיה המצב לפחות עד להחלטת חברי הוועדה.

השתלשלות האירועים
ב-19 באפריל, אולגה לנסקי בת ה-21 שברה את שיאה המיתולוגי של אסתר רוט-שחמורוב בריצה ל-100 מטרים, שיא שנקבע בשנת 1972. לנסקי קבעה במסגרת תחרות "מפעל אידלסון" בהדר יוסף תוצאה של 11:42 שניות וקיצצה שלוש מאיות מהשיא. מאחר והתחרות הייתה קטנה ולא נכחו בה בודקים מטעם הועדה הישראלית למניעת סימום בספורט, לנסקי זומנה באותו היום לבדיקת סמים שהיתה אמורה להיחשב לבדיקה "בתוך התחרות" – כך מוגדרות בדיקות שמתבצעות בטווח של 24 שעות מהתחרות עצמה. קצת לפני מועד הבדיקה המקורי, היא קיבלה הודעה על דחייה והתבקשה להגיע למחרת בבוקר. בשעת לילה מאוחרת, היא שלחה הודעת טקסט לאחד מאנשי הועדה למניעת סימום בספורט, בה הודיעה שהיא עלתה על טיסה לאוקראינה מאחר וסבתה אושפזה במצב קשה.

יש לציין שמועד הבדיקה המקורי שנקבע ללנסקי היה בשבת ה-19 לאפריל בשעה 18:30, וכשעתיים לפני היא התבקשה שלא להגיע במועד הזה אלא למחרת בשמונה בבוקר והסכימה. קצת לפני המועד השני שנקבע לה היא היתה אמורה להתארח בתכנית הבוקר בערוץ 2, אלא שכאמור היא לא הגיעה לא לאולפן ולא לבדיקה. מצד שני, בועדה למניעת סימום בספורט טענו כי ספורטאים מתודרכים איך לפעול במקרים כאלה. הם טענו שאם לנסקי היתה מתקשרת ולא מסמסת היא היתה מקבלת מענה מיידי שהיה מאפשר להם לפעול ולשלוח בודקים לשדה התעופה או אפילו לדאוג לבדיקה באוקראינה.



האתלטית ביקשה להבהיר שהיא נקיה, שהיא מעולם לא השתמשה בחומרים אסורים


יומיים אחרי הפרסומים הראשונים על אי הופעתה של לנסקי לבדיקה והחשדות לפיהן השתמשה בחומרים אסורים, האתלטית ביקשה להבהיר דרך דובר איגוד האתלטיקה שהיא נקיה, שהיא מעולם לא השתמשה בחומרים אסורים ושהיא תוכיח את חפותה. היא גם הוסיפה בראיונות שונים שאם יחליטו לפסול את השיא שלה, היא תשבור אותו שוב. מאז השתתקה ולא דיברה. מי שהיה נסער מאוד בתקופה הזאת היה צביקה קורן, יו"ר מכבי ראשון לציון, האגודה שאליה לנסקי משתייכת. הוא טען שההתנהלות סביב לנסקי הזכירה לו עולם שלישי, רמז שמנסים להרוס אותה ואף סיפר שהיא עצמה אושפזה בבית חולים בלבוב שבאוקראינה בגלל התמוטטות עצבים כתוצאה מהלחץ הנפשי.

כתבות נוספות בנושא:
> אחרי 42 שנים אולגה לנסקי שברה את השיא המיתולוגי של אסתר רוט שחמורוב
> אולגה לנסקי בראיון "אני רוצה לנמשיך ולשפר את השיא"
> האם השיא של אולגה לנסקי יפסל?

כשלושה שבועות לאחר שטסה לאוקראינה לנסקי חזרה לארץ. למחרת כבר התייצבה לשימוע שנקבע בדחיפות על ידי יו"ר הוועדה למניעת סימום בספורט, ד"ר ז'ק אשרוב. עורך דינה של לנסקי, אייל יפה, אמר באותו בוקר לחברי הועדה במעמד השימוע שיש לו מחוייבויות קודמות, כך שההליך נקטע באמצע וההמשך שלו נקבע להיום.

התרחישים האפשריים
על הנייר, היות ולנסקי לא התייצבה לבדיקת סמים וגם לא יידעה את הועדה למניעת סימום בספורט בשיחת טלפון בהולה על עזיבתה את הארץ – דינה אמור להיות כדין ספורטאי שנכשל בבדיקת סמים, כלומר השעייה אוטומטית לשנתיים מכל פעילות. זאת בהתייחס לעובדה שהבדיקה שלנסקי היתה אמורה לעבור נחשבה ל"בדיקה בתחרות". עם זאת, כבר היו לא מעט תקדימים בפרשות של סמים או חשדות לסמים בספורט, גם בארץ, ויש הרבה סימני שאלה שאמורים להקשות על הדיינים בפרשת לנסקי.




ראיון עם לנסקי מייד בסיום התחרות


לנסקי נאחזת בעובדה שהיא כבר היתה בדרכה לבדיקת הסמים הראשונה שנקבעה לה ביום שבירת השיא, בדיקה שבסופו של דבר נדחתה למחרת היום ביוזמתה של הוועדה. על פניו, אם לא היתה מתייצבת למועד המקורי שנקבע לה היה לה קשה מאוד להציג טיעונים הגיוניים. במקרה הזה, היא מנסה להוכיח שהיתה לה נכונות להתייצב לבדיקה ושהיא אפילו כבר היתה בדרכה לשם. אם הטיעון הזה ישחק תפקיד, הוא יוכל לגרום להבדל משמעותי. מסתבר שכיום דעות האנשים המעורים בפרשה הזו נחלקות לשניים: יש כאלה שמאמינים שהיא תועמד לדין על חשד לשימוש בחומרים, אחרים מאמינים שזה יוכל להסתכם בהעמדה לדין על עבירת משמעת חמורה.


לא צריך למהר לחרוץ את גורלה של אולגה לנסקי ולקבוע שהיא תושעה לשנתיים


במידה ולנסקי תועמד לדין על חשד לשימוש בחומרים אסורים במהלך תחרות, העונש המירבי שהוא גם הסטנדרטי בעולם הוא השעייה לשנתיים מכל פעילות. אם ההעמדה תהיה בגין עבירת משמעת, סביר להניח שהעונש יהיה נמוך יותר. בכל מקרה, תפקידה של הועדה למניעת סימום בספורט, יהיה לקבוע אם לנסקי צריכה לעמוד לדין ובאיזה חשד. בפועל, מי שישפוט אותה בסופו של דבר, אם וכאשר, יהיה בית הדין של איגוד האתלטיקה. זאת מהסיבה שאיגוד האתלטיקה הוא זה שהזמין את בדיקת הסמים, וזאת כחלק מהמדיניות החדשה של היו"ר דורון קופמן לבדוק כל ספורטאי ששובר שיא ישראלי.
גם בית הדין של איגוד האתלטיקה יוכל להתחשב באולגה לנסקי, או להחמיר איתה. מה שכן, במקרים כאלה איגוד האתלטיקה מחוייב להעביר את ההחלטה וההמצאים גם להתאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF), ואם שם יחשבו אחרת הם יוכלו להעביר את המקרה לבית הדין הבינלאומי לספורט (CAS).

בשורה התחתונה, לא צריך למהר לחרוץ את גורלה של אולגה לנסקי ולקבוע שהיא תושעה לשנתיים כי ברחבי העולם אפשר למצוא המון דוגמאות לעונשים קלים יותר. מצד שני, אפשר לקבוע כמעט בודאות שבכל מקרה, שיאה הישראלי ב-100 מטרים ייפסל לאור העובדה שלא נעשתה בדיקת סמים בפועל.

20.5.2014


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג