פרויקט "מצילים חיים" בשוונג || מדוע חובה שיהיה דפיברילטור בכל קבוצת ספורט

בעשורים האחרונים אנו נחשפים יותר ויותר למקרי מוות פתאומי מאירועים לבביים. קבוצות ספורט רבות החלו להוסיף את מכשיר הדפיברילטור כחלק מארגז הכלים הבסיסי שלהם. יצאנו להכיר את התופעה מקרוב | כתבה 01 בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לעוד כתבות בפרויקט: מה ההבדל בין התקף לב לדום לב?איך תפחיתו את הסיכון לאירוע לב בפעילות גופנית? |


בשבת אחת הלכו לעולמם במפתיע שני רוכבי אופניים תוך כדי רכיבה. שניהם היו בכושר מצוין ולבם נדם, כל אחד מסיבה אחרת. בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר למקרי מוות בקרב ספורטאים חובבנים ומקצוענים. קצת נתונים: בישראל מתים מדי שנה כ-8,000 אנשים מדום לב, כאשר 95 אחוז מהם לא ישרוד את ההתקף. בארה"ב למשל 200 אלף אנשים מתים מדי שנה מאירועי לב. החייאה באמצעות שוק חשמלי הינה הדרך היחידה להצלת חייו של אדם הלוקה בדום לב. שימוש במכשיר דפיברילטור (מַפְעֵם בעברית), שמעביר שוק חשמלי ללב תוך דקות מרגע ההתמוטטות ואירוע הלב יכול להציל כ-90 אחוז מהמקרים.

כמות העוסקים בספורט הולכת וגדלה ואיתה גם מקרי המוות מאירועי לב פתאומיים | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא
המאמן ניב דיין נפטר מדום לב במהלך רכיבה
האם התופעה "לב ספורטאי" מסכנת ספורטאים?
האם יש קשר בין פעילות גופנית לדום לב?

מה זה בכלל דפיברילטור?

מכירים את סדרות בית החולים כאשר לבו של המטופל מפסיק לפעום, קורעים מעליו את החולצה, האחות רצה עם עגלת החייאה והרופא קורא לכולם להתרחק כאשר הוא מצמיד שתי כפות לאזור בית החזה. הרופא קורא "Clear" וכולם זזים לאחור כאשר זרם חשמלי נשלח ישירות ללב המטופל ומשיב אותו לחיים. המכשיר בו משתמש הרופא הוא דפיברילטור, מדובר על מכשיר שבעזרת מתן שוק חשמלי ללב, יכול להחזיר קצב לב לפעולה סדירה.

בשנות ה-60 המוקדמות הומצאו ראשוני דגמי הדפיברילטורים הניידים שהיווה כבר אז פריצת דרך משמעותית בכל תחום הצלת החיים. פרופ' בשם פרנק פנטרידג' מאירלנד היה הראשון שיזם את הכנסת הדפיברילטורים הניידים לתוך ניידות האמבולנס ומכשיר זה הפך לאחד המכשירים החשובים ביותר הנמצאים בתוך אמבולנס כיוון שהם האמצעי היחיד שיכול ממש להציל חיים עבור אדם שלקה באירוע לבבי.

בישראל מתים מדי שנה כ-8,000 אנשים מדום לב | צילום: pixabay

חלפו השנים והמכשיר השתכלל יותר ויותר והפך להיות קטן ונגיש גם עבור אנשים שלא עברו הכשרות רפואיות כמו פראמדיקים וכיום כל אחד יכול לרכוש מכשיר שכזה ואחרי הדרכה שעורכת כשעה או יותר להיות מסוגלים להגיב בצורה יעילה במצבי חירום כמו אירוע דום לב וכדומה.

יעקב אייזנברג, מאמן קבוצת "המדבשים" מהקריות מספר כי בקבוצתם יש שני מכשירי דפיברילטור, מכשיר לכל דבוקה ובימים אלו הם עומדים לרכוש מכשיר שלישי לדבוקה נוספת שעומדת להיפתח, "בעבר העברנו השתלמות עזרה ראשונה לחברי הקבוצה", מספר לנו אייזנברג, "כיום מדברים על כך שעיסויי הלב הם דבר 'נחמד', עד שמגיע הדפיברילטור. ואנו מבינים שאם יהיה ברשותנו מכשיר כזה הוא יכול להציל חיים. הקבוצה שלנו היא קבוצה חברתית ואין לנו מטרות רווח. יש לנו מעל 100 ספורטאים בקבוצה".

האם היה אירוע לב בקבוצה שבעקבותיו הבנתם את חשיבות דפיברילטור?
"לא", אומר אייזנברג חד משמעית, "החלטנו שחשוב להשקיע בזה, זה עלה הרבה כסף אבל זה חשוב. יש לנו קופה של הקבוצה ואיתו רכשנו. נציג החברה שמכרה לנו את המכשיר העביר לנו הדרכה, כי זה לא מספיק שיש מכשיר, חשוב שכמה שיותר אנשים ידעו לתפעל אותו". אייזנברג מאמין כי החזקת דפיברילטור בקבוצת ספורט הוא פיקוח נפש, "סוף השבוע האחרון המחיש עד כמה הדבר נכון. אם שואלים אנשי רפואה הם יגידו שהדבר היחיד שיכול להציל מדום לב זה דפיברילטור, לא עיסוי לב".

שיאת דפיברילטור ברכב המלווה בכל אימון קבוצתי חייבת להיות סטנדרט | צילום: pixabay

גם בקבוצתו של המאמן, ליאור זך מאור, ZONE 3, עומדים בימים אלו לרכוש מכשיר דפיברילטור קבוצתי, "אין ספק שהאירועים שהתרחשו בשבת האחרונה היו מה שדחף אותנו". זך-מאור מספר כי ביישוב בו הוא מתגורר, רכשו דפיברילטור ועליו אמונים מספר תורנים שעברו הכשרה, ביניהן גם אשתו וכך נחשף למכשיר. "יש לנו בקבוצה את דורה הלר, אחות במקצועה והיא חושבת שכדאי שיהיה ברכב הליווי". הלר הכינה מאמר מיועד לקבוצה בכל הנוגע לאירועי לב והטיפול בהם. זך מאור ממליץ לספורטאים לבצע מלבד לבדיקות ארגומטריות גם בדיקות דם תקופתיות, "כשמישהו אינו חש בטוב לאורך תקופה, אנחנו לא מתעלמים אלא שולחים לבירור. אני בקשר טוב עם פרופ' נעמה קונסטינטיני וכשיש מקרה שאנו לא מצליחים לעלות מה הבעיה, אני מפנה אליה שתנהל את המקרה".

בשנת 2007, ועדת השרים לענייני חקיקה קבעה כי מכשירי דפיברילטור ייפרסו במקומות ציבוריים הומי אדם השוהים בהם מעל 500 איש, דוגמת: קניונים, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, שדות תעופה ונמלים, תחנות מרכזיות של תחבורה ציבורית, בתי מלון מעל 100 חדרים, אצטדיוני ספורט ועוד. ישראל הצטרפה למדינות נוספות בעולם שהעבירו חוק דומה. בשנת 2006, דיווח משרד הבריאות הבריטי כי ניצלו חייהם של 76 בני אדם שלקו בדום לב כתוצאה מהימצאותם של מכשירים אלו במקומות ציבוריים.

ששי דורי, מאמן קבוצת B-together מסביר שההחלטה לרכוש דפיברילטור לקבוצה הגיע בעקבות אירועים שהיה עד אליהם בעבר והוא העדיף ללכת על בטוח, "אנחנו נמצאים בתחום שהוא קצת מסוכן", מסביר לנו דורי, "רוב האנשים שעוסקים בספורט הסבולת אלו אנשים שעברו את גיל 40 ונמצאים ברמת סיכון כזו או אחרת, למרות שהם עוברים בדיקות רפואיות ועומדים בכל התקנים והדרישות של חוק הספורט". בקבוצתו של דורי, אחת המתאמנות היא אחות במקצועה והיא זו שאחראית על תיק העזרה ראשונה וניהול אירוע במידה ויש צורך. דורי מאמין שמכשיר מהסוג הזה הוא חובה בכל קבוצה כמו שמחזיקים גלגלים חלופיים.

כיצד דפיברילטור מציל חיים של ספורטאים?

כשאנו עוסקים בפעילות גופנית, אנחנו מרגישים מעולה, יש כאלו שיגידו שהם מרגישים צעירים הרבה יותר מכפי גילם ולרוב אף נראים כך, אבל בכל הקשור לעניינים שבלב, חשוב מאוד להיבדק ולהיות במעקב אפילו שמרגישים מצוין. מוות פתאומי מדום לב הינו גורם המוות מספר אחד בארצות הברית ואירופה ובתוכם גם ספורטאים, חובבנים ומקצוענים. נשיאת דפיברילטור ברכב המלווה בכל אימון קבוצתי חייבת להיות סטנדרט אחיד בכל קבוצת ספורט, טריאתלון או אופניים, גם קבוצות ריצה חייבות להחזיק במכשיר שכזה סמוך למקום ההתכנסות והאימון לשימוש במידת הצורך.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מצ הגיב:

    כדאי רק להדגיש שדפיברילטור יכול לעזור רק במקרים שיש הפרעת קצב מסוג פרפור חדרים = VF , או הפרעת קצב חדרית מהירה = VT.
    במידה ויש "דום לב" ללא הפרעות קצב הנ"ל, דפיברילטור לא יעזור.

    1. עופר הגיב:

      הייתי שמח לדעת איזה מכשיר עדיף לרכוש מנסיון כמובן שבטוח יש עלות תועלת כמו בכל מכשיר חשמלי. להבנתי סביב 5k ניתן למצוא משהו טוב ויעיל עם אחריות ארוכת טווח והדרכה קבוצתית.

      1. אמנון רפפורט הגיב:

        בבדיקה שערכתי למגן דוד אדום דפיברילטור מדור חדש, הוא מתקדם יותר וסיכויי ההצלה שלו טובים יותר

        1. יחיאל אוהב עמי הגיב:

          למכשיר שיש למד"א אין שום יתרון אין עליו תיעוד של הצלת חיים אפילו אחד העלויות של החלקים אלפי שקלים. הדפיברילטור הטוב בעולם הוא של חברת שאג שרותי רפואה אשמח לשלוח פרטים יחיאל אוהב עמי יוזם חוק מכשירי החייאה 0523350015

          1. רונן הגיב:

            יחיאל, על מה אתה מדבר????

            לא הבנתי, למכשיר של מדא אין תיעוד של הצלת חיים??

            במדא עושים מדי שבוע עשרות החייאות.מוצלחות.
            זה ניראה שאתה משמיץ, ומנסה לשוויץ במכשיר שלך…

  • מצ הגיב:

    זה לא ממש משנה. המכשירים לקהל הרחב הם אוטומטים AED.
    חשוב אחריות ארוכה ויבואן שמחזיק חלפים כמו המדבקות שהם חד פעמיות. עלות סביב 5000 ש"ח.
    הבדלים בשפה שהמכשיר מדבר, עיצוב וזיכרון המכשיר לתיעוד הפרעות הקצב

    1. רונן הגיב:

      רכשתי מכשיר מעולה של חברת פיליפס ארה"ב. המכשיר מדבר עברית מלאה !
      8 שנות. אחריות. כולל תיק נשיאה וערכת הנשמה אישית.

      על זה בפחות.מ4000 שח

      הסוכן של Ariel Medic
      0505795464

  • סמדר חלפון הגיב:

    בנוסף לרכישת דפיברילטור חשוב להעביר ספורטאים קורס קצר למתן עזרה ראשונה.
    בקבוצה שבה אני מתאמנת "המדבשים" רכשו מכשירים בנוסף להוראות בסיסיות של הפעלת המכשיר, העבירו לנו הדרכת החייאה מקצועית.
    לפני כחודש ימים במהלך אימון בטיילת חיפה, אדם התמוטט לנגד עינינו, אחד הספורטאים בקבוצה
    ביצע בו עיסויים באופן מושלם כפי שלמדנו.
    הקניית הידע וההדרכה הזו לספורטיאים שהם בעלי כושר מצויין זהו רווח כפול.
    הלוואי שלא נצטרך יותר להשתמש ביידע ולכולם בריאות.

  • יחיאל אוהב עמי הגיב:

    למכשיר שיש למד"א אין שום יתרון אין עליו תיעוד של הצלת חיים אפילו אחד העלויות של החלקים אלפי שקלים. הדפיברילטור הטוב בעולם הוא של חברת שאג שרותי רפואה אשמח לשלוח פרטים יחיאל אוהב עמי יוזם חוק מכשירי החייאה 0523350015

  • רובי הגיב:

    לפי בדיקה שעשיתי, מכשיר ההחייאה הנפוץ ביותר בעולם הינו של PHILIPS.
    המכשיר הינו תוצרת ארצות הברית עם 8 שנות אחריות.
    רכשתי השבוע מכשיר אחד לקבוצה שלי.
    השגתי את הדיל הטוב ביותר ב Ariel Medic בפחות מ 4k מכשיר דובר עברית, כולל תיק נשיאה.

    הסוכן שלהם אריק 050-5795464

  • רונן הגיב:

    יחיאל, על מה אתה מדבר????

    לא הבנתי, למכשיר של מדא אין תיעוד של הצלת חיים??

    במדא עושים מדי שבוע עשרות החייאות.מוצלחות.
    זה ניראה שאתה משמיץ, ומנסה לשוויץ במכשיר שלך…

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג