פציעת ספורט – המילון המלא

אני פצועה, אני מסבירה בלאקוניות את הסיבה בעטייה רצתי רק חצי שעה ו / או ויתרתי על מרתון טבריה, ומיד תגיע השאלה – איפה? נפלת?  אז זהו, שלא. האמת, הלוואי שהייתי נופלת. נופלים וקמים. אבל פציעת ספורט היא דלקת בהמסטרינגס, במקרבים, או איפה שלא יהיה – פציעה שאינה נראית לעין, ומשביתה אותי מריצה במשך זמן רב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אני פצועה, אני מסבירה בלאקוניות את הסיבה בעטייה רצתי רק חצי שעה ו / או ויתרתי על מרתון טבריה, ומיד תגיע השאלה – איפה? נפלת?  אז זהו, שלא. האמת, הלוואי שהייתי נופלת. נופלים וקמים. אבל פציעת ספורט היא דלקת בהמסטרינגס, במקרבים, או איפה שלא יהיה – פציעה שאינה נראית לעין, ומשביתה אותי מריצה במשך זמן רב

מאת:תמי ששון


לאחר למעלה מחודשיים בהם טיפלתי בפציעה במיליון דרכים, מאחר ורזומה הפציעות שלי כולל כבר כמה וכמה אירועים, החלטתי לערוך את מילון הפציעה המלא – או יותר נכון מילון ניסיונות החזרה למסלול. לפני הקריאה, שתי הבהרות:
1. המילון כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות. אין כאן אפליה, כולם נפצעים.
2. המילון כתוב בלשון הומור מטעמי שביזות. בבקשה לא להיעלב, ולקחת הכול בפרופורציות .

א
אורטופד
כמו שאימתו של כל אופנוען היא הרופא הכירורג, אימתו של כל רץ – הרופא האורטופד. רובם ככולם כבר אבחנו וגזרו את דינך כבר בדלת הכניסה: רצת יותר מדי, תפסיק לרוץ, .מה דעתך על פילאטיס??? אז למה בעצם צריך ללכת לאורטופד? בעיקר כדי שתהיה לך תשובה לשאלה: הלכת לרופא? (כן), וגם  כי הוא הצינור לשאר הטיפולים: הפנייה לפיזיותרפיה (ע"ע), ו/או m.r.i   ו / או מרשם ל…..

ארקוקסיה / אטופן מדובר בשתי תרופות נוגדות דלקת האהובות מאד על הרצים. בתחילת הטיפול הנמשך לפחות עשרה ימים אתה מלא באופטימיות כי תוך עשרה ימים תחזור לרוץ כבעבר, ללא הרף וכאב. בפועל, החומר הפעיל בתרופות אלה פעיל בעיקר על הקיבה והתועלת – לחברת התרופות. אז למה לקחת תרופות? כי לעולם לא באמת תדע מה היה קורה לו לא לקחת אותן.


ב
בנגיי אותה משחה אלמותית שנושאת שמות שונים ( פרסקינדול, וולטרן ) ומטרתה הקלה על כאבי שרירים. אז זהו, שבכאב של דלקת היא כבר לא ממש מקלה. ובינינו, הכאב (ע"ע)  הוא לא הבעיה…. אבל היי, הריח לפחות פותח אף סתום!.


ג
גורמי פציעה במשך כל תקופת הפציעה אתה עסוק בגורמיה: העליות??? הירידות??? האינטרוולים??? הפארטלקים????העומס???? כן הקשבתי ל–??? לא הקשבתי ל—???  זה לא משנה. גם אם תדע בדיוק מה גרם לפציעה, זה כבר מאוחר. בפעם הבאה……? אז זה כבר יהיה גורם אחר.

ד

דיקור סיני עוד אחת ממאות שיטות הטיפול שעזרו לכל מי שהם לא אתה.

ה
התמכרות גם אתה מוצא את עצמך נוהג  ורואה רץ בצידי הדרך, ומוכן לדרוס אותו מרוב קנאה? גם אתה מוצא את עצמך עצבני ושומע את הסביבה לוחשת: "עזבו אותו, הוא לא רץ"? התמכרת, חביבי. ברוך הבא למועדון.

ו
או יותר נכון –v.o.d  – זמן פציעות הוא יופי של זמן להנות מערוץ זה. מאחר והתפנו לך כ- 9 שעות בשבוע, למה לא לנצל אותן לעונה השלישית של "הבורר"?

ז
זמן חבל שהערך הזה הגיע כל כך מוקדם, אך אם נודה על האמת, זהו עצם העניין. בדיוק כמו שהזמן הוא הפתרון היחיד לבעיית הגזים של התינוקות הקטנים, גם כאן, הזמן הוא הפתרון היחיד. תן זמן. זה יעבור.

ח
חיזוקים האח הגדול של "מתיחות" (ע"ע). כמו שלעולם לא ממש תאסוף את הפתקים של כרטיס האשראי ואחר כך תשווה לדף הפירוט,  למרות שאתה יודע שזה חשוב ולמרות שאתה מרגיש בחסרונם, גם אם תתחיל סוף סוף לחזק, בכל זאת……איך שהפציעה תעבור, תחזור לרוץ. וזהו.

ט
טייפינג אותם פלסטרים צבעוניים הנראים על רגלי הרצים מידי פעם ואשר פעולתם, ע"פ ההבטחה, היא הגברת הזרמת הדם לאזור הדלקת. בפועל, הם נועדו לעודד את נפשך הדואבת ולהכניס קצת צבע לריצה הקצרה והמבאסת שנותרה לך. אה, כן, וגם להוריד שערות מהרגל.

י

יום כן, יום לא אחת הגישות לשיקום מפציעה דוגלת בכך שצריך לתת לגוף מנוחה של יום בין אימון קצר לאימון קצר נוסף. בפועל, הגישה דואגת לכך שלא תפסיק ללכלך בגדי ריצה, אך לא ממש תשרוף קלוריות.

כ
כאב "הכאב הוא בלתי נמנע, הסבל הוא מבחירה", מצטט הרוקי מורקמי את אחד מחבריו הרצים. אז זהו, שהכאב במקרה של פציעה הוא רק הש.ג.: אל תאשים אותו. הוא רק שומר על הגוף שלך מפני החמרה במצב. המסלול מוכר: כואב, אנוח מחר, שוב כואב, אנוח יומיים, עדיין כואב? אנוח שבוע….

ל
לשחות, לרכוב באין ציפור שיר, גם שחיה ורכיבה יתקבלו. לא בברכה, אלא כברירת מחדל. אתה יוצא לרכיבה, או לשחייה, ובעיקר מקלל על כל האופרציות הכרוכות בכך. מה שעוד יותר מחזק לך את הגעגועים לדבר האמיתי.

מ
מעסה ספורט התואר הזה פועל מצוין ומאפשר לכל בוגר קורס עיסוי לקרוא לעצמו כך, ולקחת 250 שקל לטיפול, בו הוא בעיקר יפרק לך את הצורה ויכאיב לך ככה שתשכח איפה כואב לך באמת. כל חבר רץ שאתה מכיר ישבע שמעסה הספורט ההוא וההוא הוא פשוט קוסם, ואתה חייב לגשת אליו. בפועל, הוצאת 250 שקלים על מסעדה טובה ו / או מכנסי ריצה חדשים הייתה מועילה אפילו יותר.

מתיחות לעיתים רחוקות ניתן לראות רץ מנסה לדחוף את מכוניתו לאחר הריצה. האמת שהוא בעצם מותח את התאומים, במשך 10 שניות, ומרגיש ממש טוב עם עצמו  ש"עשה מתיחות".  האמת לאמיתה, הוא בעיקר מותח את עצמו. מתיחה טובה אורכת 30 שניות, כפול שתי רגליים, וכוללת – תאומים, ארבע ראשי, מקרבים, מרחיקים, ישבן, המסטרינגס…..יאללה, תן להתקלח כבר ולאכול לפני שה"חלון" יגמר.

נ
ניילון נצמד עוד שיטת טיפול מתוך "תרופות הסבתא של אמיל זטופק". בשיטה זו מורחים מלא משחה להקלת כאבי שרירים כמו בנגיי (ע"ע) וכד' ומכסים בניילון נצמד לשעתיים. עוזר? אולי. לפחות לא מסריח.

ס
סקס אם אתה לא קם מוקדם בבוקר לרוץ  לפחות תנצל את הלילה כמו שצריך. האנדורפינים הם אותם אנדורפינים.

ע
עצות של רצים  זהירות. זמן פציעות הוא זמן רגיש מאד. כל עצה של רץ אחר נראית לך הגיונית ומועילה ושהיא-היא הדרך להחלמה ולחזרה למסלול. מסתבר, שרצים אוהבים לספר על הפציעה שלהם כמו שנשים אוהבות לספר על הלידות שלהן. אז ככה: זמן ההחלמה הממוצע הוא 3 חודשים. כל מה שתעשה בדרך, בעיקר, יעזור לך להרגיש שאתה לא פסיבי.

פ
פיזיותרפיה הפיזיותרפיסטים הם  ממש, אבל ממש אויבי הרץ. הם לא מבינים מה אתה רוצה מהגוף המסכן שלך, למה לא להסתפק בחצי שעה כל פעם, למה אתה לא משקיע בחיזוקים ומתיחות (ע"ע) ולמה אתה צועק  כל כך חזק  כשהוא מותח לך את הרגל???????

פרשת דרכיםבכל תקופת הפציעה אתה מרגיש שאתה על פרשת דרכים: בכל בוקר ובכל ריצה אתה נדרש לקבל החלטות מרחיקות לכת וכואבות (תרתי משמע) לעיתים: כמה לרוץ? מתי לרוץ? לרוץ במרוץ?   להירשם למרוץ? להירשם לחוג ברידג'?  בעיקר אתה עסוק בלחפש איזה מרתון יש בעולם בעוד, נאמר, חצי שנה מהיום?  זאת בהתחשב בעובדה שהנה, אוטוטו, הפציעה תעלם  ואתה חוזר לעניינים… עזוב אותך, באמ'שך, החלטות הן פריבילגיה של  אלה שלא פצועים.

צ
צרות יותר גדולות אל תרגיש לא נעים. בכל פעם  שתשמע על צרות של אחרים, הרבה יותר גדולות משלך, הן אמנם  ישמעו לך נוראיות, אבל עדיין תמשיך לרחם על עצמך כל היום ותבכה על אובדן המרוץ / מרתון / אימון קבוצה הקרובים. איתי שכטר פצוע וסיים ת'עונה?? אז מה, אני הפסדתי את טבריה.

ק
קרח אנטי דלקתי, זמין וזול, ואם תתגבר על המבטים של הסביבה כשאתה הולך עם קרחון קשור בעזרת צעיף לרגל  ו / או יושב על שקית סנפרוסט  ו / או מעסה את השוק עם קרטיב, יכול להיות שזה יעזור. מה שבטוח, לפחות לא תצטרך להיפרד שוב מכסף.

ר
ריצה  אותה פעולה שאמורה להיות פשוטה וקמאית כל כך, ושמטרתה המוצהרת להתקדם במהירות ממקום למקום,  הופכת להיות המנהלת של חייך,  המאהבת, המקלט, ואתה זקוק לה כמו אויר לנשימה. כל התחושות האלה יתחדדו בעיקר בתקופה של פציעה, בה אתה מתגעגע אפילו להשכמה ב-4:00 בבוקר.

ש
שרירים כל פציעה מוסיפה לך ידע לגבי מערכת השרירים בגופך. היכן כל אחד מתחיל, מי מחובר אליו, מה הוא מזיז, ובעיקר שאם אתה מתאמן, למשל למרתון, אז הוא  עלול לאכזב אותך במוקדם או במאוחר.

ת
תנוח זו העצה הכי טובה שתקבל.

כמו שאבא שלי (אחרי 46 מרתונים) אומר:

"כשיושבים  על הספה לא כואב כלום".

תמי ששון– בת 44, מתחילה הכי לאט שלה ואט אט מאיטה  (ומסיימת בחיוך)



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג