פציעות: כל מה שרצים חייבים לדעת על נקעים בקרסול

הפיזיותרפיסטית ג'ודי הורוויץ עם כל מה שצריך לדעת על נקע בקרסול שנגרם בזמן ריצה, מה הם הגורמים ומה הטיפול הדרוש במצב כזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

אם אתם חלק מקהילת הרצים והספורטאים, סביר להניח שבנקודת זמן מסוימת נפצעתם וסבלתם מנקע בקרסול. למעשה 40% מכלל פציעות הקרסול הטראומתיות מתרחשות בזמן פעילות ספורטיבית (Vuurberg et al 2018). נקעים קלים לרוב מחלימים במהירות בעצמם, אך נקעים חמורים יכולים לקחת זמן. בחלק מהמקרים נקע חמור יכול אף לגרום לאי יציבות צידית כרונית בקרסול (מוגדרת על ידי כאב מתמשך, נפיחות ו/או תחושת בריחה לפחות 12 חודשים לאחר הפציעה).

סוגי נקעים בקרסול

למרות קיומן הרב של רקמות רצועה בקרסול, הרצועות בצד החיצוני של הקרסול הן השכיחות והפגיעות ביותר בנקעים. זאת משום שהרצועות החיצוניות הללו הן דקות יותר ופחות חזקות מהרצועה המשולשת העבה בצד הפנימי. ישנן אף רצועות חזקות יותר בחלק העליון של הקרסול בין עצמות השוק. הרצועות האלו (או רקמה פיברוטית) מכונות סינדסמוזיס, וגם הן פחות נפוצות בפציעת קרסול מאשר הרצועות החיצוניות. הרצועה החיצונית שנפגעת הכי הרבה בנקעים היא ATFL (Anterior Talofibular Ligament).

אנטומיית כף הרגל

מה גורם לנקע בקרסול?

ישנם שלושה גורמים שיכולים להביא ספורטאי לנקע בקרסול. הגורם הראשון הוא טווח מוגבל בתנועת כיפוף הקרסול (כף הרגל לכיוון מעלה).הגורם השני הוא פרופריוספציה (תחושה עמוקה, מיקום המפרק בחלל) והשלישי הוא ירידה ביכולת שווי המשקל ושליטה בתנועה ברגל.

כמה חמור הנקע שלי בקרסול?

פציעות קרסול מחולקות לשלוש דרגות לפי חומרת הפציעה (ראו כאן). דרגה – I נקע קל, דרגה – II נקע בינוני/קרע מיקרוסקופי, דרגה – III נקע חמור/קרע מלא ברצועה.

בנקע בדרגה 1 ו-2, הרצועות נמתחו או נקרעו חלקית, אך נותרו שלמות. נקע בדרגה 3 יכול להביא לקרע מלא ברצועה. חומרת הקרע ברצועה לא יכולה להיראות בצילום רנטגן ויש צורך בהדמיית MRI. הדמיה שכזו מתבצעת רק כאשר יש חשד לנקע חמור עם סימנים לאי יציבות תפקודית ויש צורך בחוות דעת כירורגית.

נפיחות היא אינדיקציה טובה לחומרת הנקע בקרסול. נקעים משמעותיים יותר בקרסול יביאו לנפיחות בתוך 2-3 השעות הראשונות ולפעמים גם לחבורה. אם אין נפיחות או חבורה בתוך 24-48 שעות, מדובר כנראה בנקע קל.

מבחן המגירה הקדמית, מבדק שמבוצע בקלות על ידי פיזיותרפיסט בקרסול של המטופל, יכול לעזור לאבחן את דרגת הקרע ומבוצע בצורה הטובה ביותר 4-5 ימים לאחר הנקע בקרסול.

האם אני זקוק לצילום רנטגן לאחר נקע?

המטרה של צילום רנטגן הוא לשלול שבר בקרסול. לפחות מ-15% מכלל הפציעות בקרסול יש שבר משמעותי קלינית. צילום רנטגן יבוצע אם יש רגישות גרמית משמעותית בעצמות השוק (טיביה ופברולה), בסיס עצם מסרק החמישית, ועצם הנביקולה ואם המטופל לא יכול ללכת לפחות 4 צעדים. אם אין רגישות משמעותית והמטופל יכול לשאת משקל על הרגל בקלות יחסית, אז הסיכוי לשבר נמוך.

נפיחות, כאב וחוסר תנועה יכולים לגרום לקרסול להיות נוקשה וחלש |צילום: shutterstock

איך לטפל בנקע אקוטי בקרסול

נהוג לחשוב שמנוחה, קומפרסים קרים והגבהת הרגל היא הדרך הנכונה לטפל בנקעים בקרסול, אולם מחקרים אחרונים מראים שאין זו הדרך. קרח וקומפרסים היו נושא למחקרים רבים, אך יש תמיכה מחקרית מועטה ליעילות שלהם בהפחתת סימפטומים של פציעה לאחר פציעת קרסול אקוטית.

נוגדי דלקת שאינם סטרואידים ניתנים בדרך כלל על ידי רופא משפחה על מנת להפחית נפיחות בנקע קרסול. יש ויכוח סביב הנושא עקב תופעות הלוואי של התרופות והעובדה שהן יכולות לעקב או לדכא את תהליך ההחלמה הטבעי.

פיזיותרפיה לטיפול בנקעים בקרסול

פיזיותרפיה לאחר נקע בקרסול יכולה להתחיל בכל שלב של ההחלמה ועדיף כמה שיותר מוקדם. נפיחות, כאב וחוסר תנועה יכולים לגרום לקרסול להיות נוקשה וחלש. יכולת השיווי משקל והפרופריוספציה בקרסול פוחתת לאחר פציעה ומשאירה את הקרסול רגיש לפציעה חוזרת.

פיזיותרפיסט יכול להעריך קלינית את הקרסול שלך ולאבחן דרגה וסוג קריעה. המלצה לנשיאת משקל (כמה) וחבישת טייפינג יינתנו על מנת לתת יציבות לקרסול בשלבים הראשוניים. הכי חשוב, תוכנית תרגול אישית למטופל תינתן על ידי הפיזיותרפיסט, אשר מטרתה לעודד ריפוי של הרקמה. לנקע בקרסול יכול לקחת זמן להחלים. רוב הנקעים יחלימו (במיוחד אם בוצעה פיזיותרפיה) עד 3 חודשים. בנקעים חמורים זמן ההחלמה יכול לקחת כ-6 חודשים.


 

ג'ודי הורוויץ | פיזיותרפיסטית מוסמכת בעלת תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה. בעלה קליניקת Physioworks לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • הדר הגיב:

    ממליצה לא להזניח את הפיזיותרפיה! פיזיותרפיסט/ית טוב/ה יכול/ה להעמיד אתכם על הרגליים מהר ובאופן בטוח ובריא יותר. כל כך שמחה שהקפדתי ללכת ולעשות מה שאמרו לי – והחלמתי בזמן לרוץ את המרתון בהצלחה!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג