פציעות וטיפול בכאבי ברכיים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר שמי שגיב





במאמר זה נעסוק בפציעות הברך עצמן, נתאר את הבעיה, הכאבים האופייניים ודרכי טיפול. שוב יש צורך לחדד את מה שנאמר בכתבה המקדימה, שמרבית פציעות הברך מקורם בליקויים תנועתיים מהמפרקים הסמוכים.




ניסויים מעבדתיים הראו שעד 85% מפציעות הברך מקורן בליקויים אנטומיים תפקודיים בכף הרגל. ברכיבה האינטראקציה בין מבנה הרוכב והאופניים משליכה על תפקוד המפרקים ובעיקר על הברך. לכן כיוון נכון בין הרוכב לאופניים הינו קריטי ליעילות תפקודית ומניעת פציעות. כאבי הברכיים הינם לרוב התוצאה, הסימפטום ולא מקור הבעיה. אם לא ניתנה התייחסות למקור הבעיה סביר להניח שגם הפיתרון יהיה סימפטומאטי ולא שורשי.


דלקת בגיד הפטלה – פיקת הברך(infrapatellar tendenitis)



דלקת בגיד הפטלה מתפתחת כתוצאה ממאמץ ושחיקת יתר. התהליך הדלקתי גורם לקרעים מיקרוסקופיים אשר מותירים הצטלקויות, אשר גורמים להתעבות הגיד. כשהגיד מעובה תנועתו גורמת לחיכוך יתר אשר מחריפה את הכאבים. גיד הפטלה מחבר את עצם השוק אל הפטלה אשר משמשת נקודת עיגון לשריר הארבע ראשי, השריר המשמעותי ביותר בזמן רכיבה.



סימפטומים: כאבים בזמן רכיבה ועליית מדרגות ויותר בירידת מדרגות. הגיד נפוח ורגיש למגע.

גורמים: אימוני כוח (פלטה), אימוני עליות, הגברת נפח ואימוני משקולות (squats).

טיפול: עיסוי הגיד בעזרת קרח (5 דק), עיסוי הגיד לשבירת הצלקות ( cross friction), שימוש ברצועת גיד, הורדת נפח אימונים, הימנעות מדיווש כוח ופעולות ניתור, בדיקת גובה הכסא – יתכן שהוא מוגבה מדי.


גיד הפטלה מחבר את עצם השוק אל הפטלה אשר משמשת נקודת עיגון לשריר הארבע ראשי



Chondromalacia patella



שחיקה של הפטלה כנגד עצם הירך אשר עלולה לגרום לניוון הסחוס. הפטלה נעה לאורך תעלה בקצה עצם הירך ומשמשת כ"פולי" המעבירה את כוחות הארבע ראשי למפרק הברך.


סימפטומים: כאבים מסביב ומאחורי הפטלה. כאבים בעלייה וירידת מדרגות המלווים בקליקים. נוקשות ומחושים לאחר ישיבה ממושכת .

גורמים: יתר פרונציה בכף הרגל הגורמת לפטלה לסטות ממסלולה, עבודה ממושכת בכיפוף ברכיים, רכיבת כוח ואימוני משקולות. פציעה שיותר מושפעים ממנה פרירייד ודאון היל היא כתוצאה מרכיבה בתנוחה נמוכה מאוד, מה שגורם לכיפוף יתר של הברך וללחץ על הפטלה.

טיפול: קרח, עיסוי ומוביליזציה של הפטלה, מדרסים ביומכניים, הימנעות מרכיבת כוח ורכיבה בעמידה. יש להגביה את הכיסא בכדי להפחית לחץ מהפטלה. חשוב! בכל פעם שמגביהים את הכסא יש גם להגביה את הכידון כדי לשמר את יחס הפרשי הגובה. כמו כן, חיזוק שרירי הארבע ראשי הפנימיים (vastus medialis).

Iliotibial band syndrome



רצועה ארוכה זו מתחילה ממפרק הירך כהמשך לשרירי tensor fascia latea ומשתרכת לאורך צד הירך ומתחברת לעצם השוק בחלקו הצידי. בזמן כיפוף הברך יתכן מצב שבו הרצועה משתפשפת כנגד הברך וגורמת לגירויו. תופעה זאת מוכרת יותר בקרב נשים וזאת בגלל מבנה אגן רחב יותר לעומת הברכיים מה שיוצר רגלי X. לעומתם, גם רוכבים עם ברכי O יכולים לסבול מתופעה זאת.


בזמן כיפוף הברך יתכן מצב שבו הרצועה משתפשפת כנגד הברך וגורמת לגירויו


Pes Anserine



זהו גיד משותף המחבר שלושה שרירים שונים הפועלים לכיפוף הברך ולייצובה.


סימפטומים: כאבים חדים נפיחות ורגישות למגע באזור הפנימי כ-2-4 ס"מ מתחת לקו מפרק הברך. האזור אף עלול להיות נפוח ואדום.

גורמים: כסא מוגבה מדי, פרונצית יתר ואו השטחת קשת כף הרגל, רגלי X, פדלים רחבים מדי, רכיבה על אופניים עם הילוך בודד, פדלים עם חופש תנועה גדול מדי.

טיפול: קרח, מדרסים, הנמכת כיסא 4-6 מ"מ, המנע מרכיבה עם ברכיים נוטות פנימה. פדלים עם פחות חופש תנועה צירי.


זהו גיד משותף המחבר שלושה שרירים שונים הפועלים לכיפוף הברך ולייצובה


Spring Knee



דלקת המתפתחת באזור הגיד המחבר את הארבע ראשי והפטלה. שם הבעיה קשור לזמן שפציעה זו לרוב מתרחשת, בתחילת העונה. בשלב זה של העונה הרוכבים חוזרים מלאי התלהבות ומעלים נפח באופן חד. אך בעיה זו לא מתרחשת רק בגלל אימוני האופניים אלה בנוסף אימוני משקולות, כוח ומדרגות העלולות להחריף בעיה זו.


סימפטומים: כאבים חדים כמו דקירה בחלקו החיצוני של מפרק הברך.

טיפול: לרוב הכאבים בעיה זו הינה שילוב של אימוני נפח ואימוני כוח. יש לבדוק כיוון כיסא ופדלים, הפחת עומס אימונים וקרח.







Biceps Femoris Tendinitis



שריר זה למעשה הינו חלקו החיצוני של שריר הדו-ראשי שמתפקידו לכופף את הברך. שריר זה מתחבר לראש עצם השוקית (Fibula). לרוב בעיה זו מאובחנת באופן שגוי כ- Iliotibial band , אלה שכאן הכאבים יותר למטה ומאחורי הברך. כאבים במקום זה יכולים לנבוע משריר ה-popliteus שמתפקידו לסובב את עצם השוק.

סימפטומים:כאבים בחלקv החיצוני של הברך בין קו הפרק לראש עצם השוקית.

גורמים:כסא מוגבה מדי, רגלי O, פדלים עם חופש צירי גדול מדי.

טיפול: קרח, הנמכת כסא 2-4 מ"מ, החלפת או הגבלת חופש התנועה הצירי של הפדל.

כללים לשמירה על תפקודה תקין של הברך:

– שמירה על ברך חמה, בימי החורף לבש חותלות.

– הימנעות ברכיבת פלטה, רכיבה בסיבובי רגליים מהירים.

– הגברת נפח אימונים במתינות.

– כל שינוי בכיווני האופניים צריך להיות מדוד ביותר.

– הימנעות מאימוני משקולות בעיקר squats וניתורים.


שריר זה למעשה הינו חלקו החיצוני של שריר הדו-ראשי שמתפקידו לכופף את הברך

נקודה חשובה!! לא מעט רוכבים המתעניינים בניתוח ביומכני וכיוון האופניים מתקשים להבין שראשית יש צורך לכוון את הגוף לפני שמכוונים את האופניים. כי אם קיימים ליקויים תפקודיים, לדוגמה פיתול האגן הגורם לשינוי באורכי הרגליים, קודם לכיוון האופניים, צריך ל"כוון" את הגוף. שאם לא כן, כיוון האופניים על הליקוי יגרום לקיבעון הבעיה.


הכותב: ד"ר שמי שגיב – כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט
M.Sc. ביומכניקה – ניתוח ואבחון תנועת כף הרגל ( Gait Analysis)


לאינפורמציה נוספת:
www.shemidc.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג