פעילות גופנית מונעת שינויים ניוונים במוח

אנשים מבוגרים שעוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית מצטיינים בזרימת דם טובה יותר למוח וכן במספר גדול יותר של כלי דם קטנים במוח – מולי אפשטיין מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אנשים מבוגרים שעוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית מצטיינים בזרימת דם טובה יותר למוח וכן במספר גדול יותר של כלי דם קטנים במוח – מולי אפשטיין מסביר

מאת:מולי אפשטיין

 

המחקר אשר בוצע באוניברסיטת צפון קרוליינה,  שהוצג בכנס השנתי של החברה הצפון אמריקאית לרדיולוגיה 12/1/2009, הוא הראשון אשר משווה בין צילומי MRI מוח שנעשו על מבוגרים פעילים לעומת MRI מוח שנעשו על מבוגרים שאינם עוסקים בפעילות גופנית. "הממצאים שלנו מראים שפעילות גופנית עשויה להפחית את השינויים הניוונים שחלים במוח עם ההזדקנות, במיוחד בכל האמור במספר כלי הדם ובזרימת הדם במוח", ציין אחד החוקרים.  מחקרים אחרים הראו שפעילות גופנית עשויה למנוע ירידה ביכולת הקוגניטיבית של מבוגרים – מספר כלי הדם הקטנים במוח וזרימת הדם אל המוח יכולה להיות אחת הסיבות לכך.

  צוות המחקר גייס 12 נבדקים בריאים בגילאי 60-75 שנה.  6 נבדקים עסקו בפעילות אירובית במשך 3 שעות ויותר בשבוע במהלך 10 השנים האחרונות ו־6 האחרים עסקו בפעילות אירובית במינון של פחות משעה בשבוע.  כל משתתפי המחקר עברו צילומיMRI לבדיקת זרימת הדם במוח ואנגיוגרפיה שמתארת את כלי הדם במוח.

באמצעות תוכנה מקורית שהציגה באופן תלת ממדי את המוח, הצליחו החוקרים לבנות מודל תלת־ממדי של כלי הדם בעזרתו יכלו ללמוד על גודלם וכושרם של כלי הדם.  החוקרים יכלו להשוות בין מאפייני כלי הדם וכיצד הם קשורים לזרימת הדם, הן בקבוצה הפעילה והן בקבוצה הלא פעילה.

ממצאי המחקר הראו שבקרב הקבוצה הלא פעילה מספר כלי הדם הקטנים במוח היה נמוך באופן משמעותי בהשוואה לחברי הקבוצה הפעילה.  בנוסף, בקרב האנשים הלא פעילים הודגמה זרימת דם מופחתת לאזורים מסוימים במוח.  "לאנשים המאומנים היו יותר כלי דם קטנים במוח והם הצטיינו בזרימת דם טובה יותר", הסביר החוקר הראשי, ד"ר סמית. "ממצאים אלה מדגישים שוב את חשיבותה של הפעילות הגופנית לזקנה בריאה", ציין החוקר. 

מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט טלפון 3063*, מנהל הפורום: "חיים וספורט".
לכניסה לפורום "חיים וספורט"
הקליקו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג