כיצד להתמודד נכון בשילוב הילדים אל ענפי הספורט

ענפי הספורט השונים מעניקים לילדים כיוון להתפתחות חינוכית בחיים, את זה אנו כבר יודעים. הפסיכולוג אבי פירוז מסביר כיצד יש להתמודד נכון בשילוב הילדים אל ענפי הספורט, אין זה פשוט כפי שזה נשמע וכמו כול דבר בחיים גם לכך ישנם כללים שכדאי לאמץ 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ילדים במרוץ אייל 2014
ילדים במרוץ אייל 2014

מאת: הפסיכולוג אבי פירוז

המשחק מאפשר לילדים לחדד ולחזק מיומנויות פיסיות וגופניות

דונאלד וויניקוט רופא ילדים ופסיכואנליטיקאי ידוע ומוערך אמר פעם "כי כל דבר שעושה הילד הוא משחק". למשחק שימושים רבים ומגוונים עבור ילדים. על ידי המשחק, ילדים בונים עולם עם כללים משלהם, אותו הם מבינים (כי הם המציאו אותו) ובו הם שולטים. המשחק מאפשר לילדים אינטראקציה חברתית תוך תרגול כישורים חשובים והכרחיים, שיתוף פעולה, תקשורת, עבודה בקבוצה ועוד.

המשחק מאפשר לילדים לחדד ולחזק מיומנויות פיסיות וגופניות, מטרויקה עדינה וגסה, שיווי משקל, זריזות ומהירות, גמישות ועוד. ישנם גם משחקים המשלבים אתגרים קוגניטיביים (שכליים) רבים, כמו משחקי מונופול, קלפים אך גם משחקי כדור למינם.

הפסיכולוגיה עוסקת במגוון נושאים בהם חלים התפתחות או שינוי. כאשר מדברים על ילדים, גדילה והתפתחות הם מאוד משמעותיים, כיוון שילדים גדלים ומשתנים כל הזמן, הם צוברים ורוכשים הרבה ידע, יכולות ומיומנויות שישמשו אותם בהווה ובעתיד. תפקיד ההורה אם כן הוא לסייע לילד לפתח כישורים חברתיים, קוגניטיביים, מוטוריים ורגשיים שיסייעו לו לתפקד בצורה עצמאית ומיטבית כאדם בוגר.

אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לסגל לילד כישורי חיים והתמודדות הוא הספורט. הספורט כמוהו כמשחק – זהו עולם עם כללים ברורים וספציפיים, שבו ההתחלה והסוף ברורים, שבו מתקיימת אינטראקציה עם אחרים, ובו נבחנים הכישורים המוטוריים פיסיים וגם השכליים של ספורטאי.

מספר נקודות חשובות בהקשר של ילדים וספורט:

1. אם נניח רגע לספורט ונסתכל על הקצב שבו ילדים לומדים שפה, או לומדים ללכת – נוכל לראות כי קצב הלימוד ורכישת המיומנות מתנה בין ילד לילד. כולם לומדים בסוף ללכת ולדבר אך זה לא אומר שמי שהתחיל ללכת או לדבר מוקדם יותר הוא כישרוני יותר. במילים אחרות כאשר מדובר ברכישת מיומנות מוטורית או אחרת אצל ילדים ייתכן וחלק מהילדים ילמדו לאט יותר ויתקשו יותר בהתחלה. יש לעודד אותם להמשיך ולנסות ולא לטעות ולחשוב שאם יוסי לא מפליא בכדרור ומסירות מדויקות בהתחלה מוטב שיעזוב את החוג לכדורגל וילך לנגן גיטרה שם יש לו יותר סיכוי. זכרו כי לכל אחד קצב משלו.

2. הורים נתקלים חדשות לבקרים בבדיקת הגבולות של ילדיהם בנושא משמעת, קבלת מרות, סמכות והקשבה לחוקי הבית, בית הספר ועוד. הספורט מזמין את הילדים להיכנס לתוכו בתנאי שמצייתים לכללים ומקשיבים למאמן והשופט. הילדים לומדים כי הדרך להצלחה עוברת בתוך גבולות המשחק ולא על ידי עקיפת החוקים.

3. תינוקות נולדים עם צרכים וכאשר הם באים לעולם הם רוצים שצרכיהם יסופקו. כך אם תינוק רעב והוא לא מקבל מייד אוכל – הוא יתחיל לבכות. כאשר הוא גדל מעט מלמדת אותו האם להמתין בסבלנות "עד שהאוכל יהיה מוכן". הילד מפתח לאט את היכולת להתאפק ולהכיל את צרכיו. הספורט הוא קרקע פורייה ללמידה של שליטה על הצרכים והדחפים הרגשיים. "שוברים את הכלים ולא משחקים" אומרים ילדים כאשר הם מפסידים, או כשקורה אירוע שלא תואם את ציפיותיהם. העידוד שהורה או דמות הורית (מדריך) נותנת בפעילות ספורטיביות להמשיך הלאה ולדעת לקבל הפסד וכישלון.

4. חיקוי והזדהות מהווים דרך מרכזית ללמידה עבור ילדים. על ההורים לוודא כי בחוג אליו הולכים הילדים ישנו מדריכ/ה אשר עברו הכשרה מתאימה, והם מכירים הן את עולם התוכן שהם מלמדים והן מספר עקרונות ועבודה עם ילדים.

5. הורים רוצים את הטוב ביותר עבור ילדיהם. פעמים רבות ההורים מבקשים להגשים את חלומותיהם המוחמצים דרך חייהם של הילדים. הילדים הם אמנם שלנו אך הם בעלי אישיות משל עצמם והם דמות מובחנת ונפרדת ולכן יש להם רצונות ואהבות משלהם.

6. מאמנים נקלעים למצבים לא נעימים מול הורים אשר שולטים על כל צעד בחוג ובקבוצה של בנם/ביתם. הם מבקרים את המאמן, מקבלים החלטות, נוכחים בכל אירוע. מן הצד השני ישנם הורים שכל מעורבותם מסתכמת בכך שהם שולחים את הצ’קים עם הילד. אין להם זמן להגיע למשחקים, תחרויות, הם לא מגיעים למפגשי הורים ועוד. ילדים זקוקים לנוכחות ההורה שלהם. נוכחות ההורה נותנת לילד ביטחון ומאפשרת לו להביא את כישוריו לידי ביטוי. נוכחות הורית חונקת מונעת מהילד לתפקד באופן ספונטאני וכך חוסמת את הלמידה אך מעל הכול היא לא מאפשרת את עצמאות הילד.

7. בני האדם אוהבים לנצח, להוביל ולהיות ראשונים. כאשר מדובר בילדים אנו צרכים לזכור כי המטרה היא לאפשר להם לפתח מיומנויות ולהתפתח – הדרך לעשות זאת היא דרך המשחק. המשחק הוא הספורט. אם זאת המטרה בהתחלה אזי ניצחון והשגיות הם לא הדבר החשוב ביותר.

8. מחקרים מראים כי הספורטאים ההישגיים הטובים ביותר הם גם תלמידים טובים מאוד. הסיבה לכך תמונה בעובדה כי ספורטאי הישגי יעשה כל מה שהוא עושה בצורה טובה, וישקיע בכל המטלות שלו. כלומר ירצה לנצח בכל המשחקים בהם הוא משתתף.

9. ילדים נהנים להשתתף בחוגים. המתבגרת נראית מאוד רצינית ונחושה, המתבגר מחליט לפרוש מהחוג. להורים הכול נראה בסדר. חשוב מדיי פעם לבדוק מתוך עניין ורגישות עם הילד ממה הוא נהנה או לא? ולבדוק את הקשר עם חברים לקבוצה ויחס המאמן אליו. חשוב מאוד לשמור על קשר עם מאמן בכדי לעזור ולסייע לילד להתמיד ולהרגיש טוב בחוג הספורט בו הוא מתפקד.

10. כשאנו מגלים כי ילדים רוצים להתקדם ולהשתפר, הם מעוניינים להשקיע ולהצליח אך מתקשים, במידה זו אנו (אנשי המקצוע) יכולים ומוזמנים להעניק להם עזרה. הספורט מציב אתגרים לא פשוטים ונדרשת השקעה גדולה כדי להתקדם. כך שסיוע בשיפור טכניקה, התחזקות, תזונה ורפואה, ואף בתחום המנטאלי הם מבורכים.


אבי פירוז | בוגר תואר שני Ms בפסיכולוגיה ארגונית מאוניברסיטת Springfield, ארה"ב



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג