פאם ריד- האולטרה מרתוניסטית

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:דפנה שב





יש אנשים שרצים מרתונים. יש אנשים שרצים אולטרה מרתונים. דפנה שב בדקה את תופעה זו, וכהרגלה בדקה את ההיבט הנשי. פאם ריד, אשת ברזל, אמא ל-3 ילדים ורצה אולטרה מרתונים.





מרתון "קטן עליה" – פאם ריד




להיות רצה למרקים, חשבתי לעצמי, צריך להיות מאד בודדה. דמיינתי לעצמי את פאם ריד רצה כל בוקר מספר קילומטרים לא מבוטל, אולי מרתון….הלכתי ובדקתי את סיפור חייה של פאם, בת ה-45 וגיליתי סוג אחר של אישה. אישיות מורכבת, לעיתים קשה לפיצוח, ויותר מכך- קשה לעקל את המרחקים שהיא רצה.



בת לאב פיני ואם שוודית-נורווגית, גדלה במישיגן. כשהיתה ילדה היא מספרת, אהבה להיכנס לסאונה ואח"כ לקפוץ לאגם קפוא. "כנראה זה הצד הפיני שלי- תמיד אהבתי מצבים דרסטיים". היא סיפרה.



פאם ריד ניצחה פעמיים במירוץ Badwater Ultramarathon בקליפורניה (2002-2003). זוהי ריצה של 135 מייל במדבר הבוער. כל כך חם שסוליות הנעליים נמסות, ולכן הרצים רצו על הפס הלבן או על החול.
מירוץ Badwater Ultramarathon הוא מירוץ האולטרה הנחשב לקשה בעולם, ועובר בעמק המוות בקליפורניה והרצים מסיימים את הריצה בעלייה להר וויטני, כאשר הטמפ' הממוצעת בעונת התחרות היא 50 מעלות. כעבור 80 שעות סוגרים את המסלול. פאם עשתה זאת בקצת פחות מ-28 שעות.



הניצחון שלה במירוץ היה משמעותי כיוון שהיא הגיעה ראשונה מבין כולם!!! מאז החלו לעלות מחקרים שבודקים האם נשים מוכשרות יותר לריצה במרחקים ארוכים.
המחקרים התבססו על העובדה שלנשים יש יותר אחוזי שומן ומשום כך ניצול האנרגיה שלהן במרחקים הללו יעיל יותר.
מלבד זאת היא קבעה שיא לנשים באולטרה מרתוןעל אותו המסלול, והפכה להיות אישיות מפורסמת בעולם הריצה.



בספרה האוטוביוגרפי היא מספרת על ניסוי שנערך במהלך לימודיה בקולג', על השפעת מזג אויר חם על הגוף. המשתתפים במחקר רכבו על אופניים בחדר איקלום, שבו הטמפ' כמעט 50 מעלות ו-100 אחוזי לחות. פאם מספרת כי טמפ' גופה עלתה רק במעלה אחת בניגוד לשאר המשתתפים, שהראו שינוי חד יותר.
מאז הבינה פאם שיש לה יכולת עמידות בתנאי חום גבוהה מהממוצע.



הגישה של ריד לאימונים יוצאת דופן. היא מתאמנת לבד, ללא מאמן, ללא תוספי תזונה וללא תוכנית מסודרת. מתי שיש לה זמן היא רצה. היא מגדלת שלושה ילדים, לכן היא יוצאת לרוץ לפני ארוחת הבוקר, בזמן אימוני הכדורגל של הילדים, בין סידורים או אפילו באמצע הלילה.
את האישיות שלה קשה לנתח. בעלה מספר שכאשר הם נוסעים במכונית, קשה לפאם לשבת בשקט, ואם הם עוצרים לתדלק או לאכול משהו היא יוצאת לריצה ואח"כ הם אוספים אותה בהמשך הדרך.

בשנות העשרים המאוחרות לחייה החלה להתחרות באיש ברזל, ומאז התחרתה ביותר מ-40 מרוצים של 100 מייל, מעל 100 מרתונים. כמו כן עשתה "דאבל מרתון בוסטון".


עוד בביוגרפיה של פאם, התמודדויות עם החיים הרגילים: עסק של סוכנות הנסיעות שניהלה והתמוטט,
15 שנה של אנורקסיה ממנה החלימה, רומן ואחריו גירושין, וארגון נחוש ביותר של מרתון טוסקון באריזונה, וכמובן גידול של שלושה ילדים, ועוד שני ילדים מן הנישואין הקודמים של בעלה.

פאם בכלל חלמה, כשהיתה נערה, להיות מתעמלת. יום ללא אלף שכיבות שמיכה לפחות, לא היה יום טוב עבורה. היא העבירה ימים שלמים בלי לאכול, לפעמים גם בלי לשתות. אבל ברגע שנישאה לבעלה, ג'ים ריד, היא התאשפזה למשך שישה שבועות על מנת להירפא ולחזור לאכול.
שנים לאחר מכן פאם הפכה לאישיות אחרת.



השאלה הגדולה מכולן
ל מ ה ? ? ?

בשנת 2005 פאם ריד סיימה את המירוץ הקשה בעולם למרחק 300 מייל (482 ק"מ). כשנשאלה בסוף המירוץ למה עשתה את זה ענתה: "קודם כל, אני אוהבת לרוץ. הסיבה שעשיתי זאת היא בגלל שאני אשה, ורציתי להראות מה אישה עושה כל יום במהלך חייה. בנוסף רציתי להעצים את ההיסטוריה של הנשים, שהיו צריכות לעשות יותר מהגברים על מנת לזכות באותה ההערכה".

במקור אחר פאם נשאלה על יחסי האהבה- שנאה שלה לריצה. היא אוהבת לרוץ, פאם חוזרת ואומרת בכל מפגש תקשורתי. "לעולם לא אעשה משהו שיגרום לי לשנוא את הריצה". לכן ויתרה פאם על אימוני מהירות למשל. היא פשוט רצה, בכל זמן שיש לה.


בניגוד למה שרוב האנשים חושבים על ריצות האולטרה, פאם מקווה שיכירו בענף זה כבכל ענף ספורט אחר. אמנם מעט מאד אנשים מתעסקים בו, יותר נכון מתמודדים איתו, אבל היא מקווה שבעוד כמה שנים המספרים יעלו. מצד שני היא אומרת, העובדה שהענף עוד לא זכה לחשיפה תקשורתית השאירה אותו נקי מסמים וממלחמות עסקיות.
המטרה שלה חוץ מלרוץ, היא לעודד נשים לעסוק בפעילות גופנית ולגרום להן להבין ששום דבר לא צריך לעצור אותן מכך, גם לא אימהות.
פאם טוענת שאם אתה חושב שאתה יכול לרוץ ק"מ אחד, בעצם אתה יכול לרוץ פי 2. זו התיאוריה שלה, אדם מסוגל לעשות כפול ממה שהוא חושב באמת. אולי זה הסוד של פאם ריד, היא מלאה באמונה גדולה בעצמה ושום דבר לא יכול לעצור אותה.


אז בשביל מה פאם ריד יכולה להיות טובה לנו? לכל אותם ימים שנדמה לנו שנמאס לנו לרוץ, בעיקר לפני מרתון. רק מחשבה אחת קטנה עליה וניזכר שאנחנו אוהבים את זה מאד.



ומה לנו ולאולטרה מרתון?

פרו ספורט מארגנים בפעם השנייה בישראל אולטרה מרתון. האולטרה יכלול למרחקים: 60 ק"מ, 30 ק"מ, 15 ק"מ.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג