על הגל: סיכום שנתי לשחיית המרתון בישראל

גיא כהן, שבעצמו חתום על כמה מההישגים של שחייני המרתון הישראלים בשנה החולפת, עושה לנו סדר עם כל האתגרים המטורפים שצלחו השחיינים הישראלים ברחבי העולם וגם בארץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שנת שיאים נוספת היתה לנו בשחיית המרתון בישראל. ההתעוררות בתחום השחייה האתגרית ממשיכה, וביחד עמה אנחנו גם מתחילים לחזור אל ההיסטוריה ולפרסם מחדש את סיפורי חלוצי שחיית המרתון בארץ.

גיא כהן ואייל שכנר בסיום משחה קטלינה | צילום: באדיבות גיא כהן

עוד כתבות בנושא
מה קרה בשחיית המרתון בשנה האחרונה? 
צפו בטיפים של ZOGGS לשחייה במים פתוחים – פרק 01 
הטיפים של ZOGGS לשחייה במים פתוחים – פרק 02 

כאמור, שחיית המרתון האתגרית כוללת משחי מים פתוחים למרחק של 10 ק"מ ומעלה, שנעשים בהתאם ל"חוקי שחיית המרתון", הידועים גם כ"חוקי התעלה". אז מה היה לנו?

צליחת האורך של הכנרת (20.5 ק"מ) 

ב-28 בנובמבר חלפו 75 שנים מאז צלח יצחק יחזקאל (1921-2010) מהפועל תל אביב לראשונה את הכינרת לאורכה. בכך הוא הפך לשחיין המרתון הראשון בישראל. לכבוד המאורע חזרנו למקורות, ובעזרת בני משפחתו של יחזקאל תרגמנו ופרסמנו מאמרים ותמונות שהועלו ופורסמו אצלנו וגם באתרי הספורט בארצות הברית.

סיפור חייו המרגש של יחזקאל היה מקור השראה עבור רבים משחייני העבר בשנות החמישים והשישים שחונכו על-ידו ושמעו על הישגיו. אך ביחד עם הדעיכה שחלה בתחום השחייה האתגרית במים הפתוחים בעשרות השנים האחרונות סיפורו וזכרו של יחזקאל נשכח גם הוא. אנחנו מקוים שעכשיו, ביחד עם הפופולריות שהולכת וצוברת תאוצה מחדש, נוכל גם להנציח את זכרו בצורה ראויה.

צליחות אורך מתועדות של הכנרת השנה:
22.3.2019 – אייל שכנר וגיא כהן, מדרום לצפון, בזמן של 6:40 שעות.
29.3.2019  – אבישג טורק, מדרום לצפון בזמן של 5:50 שעות (זמן שיא).
30.10.2019 – אבישג טורק, חצייה כפולה מתועדת ראשונה, צפון-דרום-צפון, בזמן של 14:54 שעות.
15.11.2019 – ג'ו וג'ון זמייטיס מארצות הברית, חצייה כפולה, דרום-צפון-דרום, בזמן של 14:52 שעות.

אתגר "שלושת הכתרים"

לראשונה השלימו השנה שני ישראלים את "אתגר שלושת הכתרים במים הפתוחים". אתגר שכולל שלושה מאתגרי הצליחה הקשים והמאתגרים בעולם: חציית תעלת הלמאנש, חציית תעלת קטלינה והקפת מנהטן בשחייה.

אבישג טורק היא השחיינית הישראלית הראשונה שהשלימה את האתגר. ב-1 ביוני שחתה את הקפת האי מנהטן בניו-יורק, 46 ק"מ נתמך בזרמי הנהר, בזמן של 7:39 שעות. בכך היא צירפה את המשחה הנוכחי לשני המשחים הקודמים שכבר השלימה – תעלת למאנש ב-2017 ותעלת קטלינה ב-2018 וצורפה לרשימת שחייני שלושת הכתרים כשחיינית מספר 208 בהיסטוריה של האתגר.

היא הקיפה את מנהטן בתחילת יוני כאשר טמפרטורת המים עדיין קרה, מינימום 15 מעלות ומקסימום 19 מעלות במהלך ההקפה. בכל זאת היא סיימה את המשחה במקום השלישי מתוך 15 שחיינים מכל העולם, והראשונה מבין הנשים. אבישג היא גם האישה הישראלית הראשונה שהשלימה את הקפת מנהטן.

גיא כהן הוא השחיין הישראלי השני שהשלים את אתגר שלושת הכתרים. ב-19 ביולי השנה חצה את תעלת קטלינה, מרחק 32.3 ק"מ מהאי קטלינה אל חופי לוס אנג'לס במשחה טנדם ביחד עם אייל שכנר. אייל סיים בזמן של 12:31 שעות, ודקה אחריו סיים גיא. בכך הוסיף גיא כהן את המשחה הנוכחי לשני המשחים הקודמים שהשלים – הקפת מנהטן ב-2017 וצליחת תעלת הלמאנש ב-2018, והפך לשחיין מספר 216 בהיסטוריה של אתגר שלושת הכתרים.

אייל שכנר וגיא כהן הם השחיינים הישראלים הגברים הראשונים שהשלימו את משחה קטלינה, אחרי אבישג טורק שהיתה הישראלית הראשונה ששחתה את האתגר בשנה שעברה. את המשחה מתחילים השחיינים בשעה 22:00 בלילה מהאי קטלינה. משם הם שוחים באוקיאנוס השקט אל עבר חופי קליפורניה. באזור זה נמצאים גם לא מעט "דגים גדולים" ביניהם גם הכריש הלבן, לוויתנים, כלבי ים ואריות ים. אך למרבה המזל באותו היום של הצליחה לא הופיעו חיות גדולות והמשחה עבר בשקט. טמפרטורת המים בתחילת המשחה היתה כ-20 מעלות ולקראת הסיום בגלל זרמי מים קרים צנחה לכ-18 מעלות בלבד, מה שמחייב את השחיינים להגביר את הקצב לאחר שחיית לילה ארוכה ולסיים חזק, בכדי להימנע מסכנת היפותרמיה.

אייל שכנר וגיא כהן במהלך חציית תעלת קטלינה | צילום: מתן כהן-ליואי

אגם וינדרמיר, אנגליה 

ירון דוידי הוסיף עוד משחה מרתון לרשימת האתגרים האישיים המתארכת שכבר ביצע. ב-29 ביוני הוא צלח את אגם וינדרמיר בצפון אנגליה, מרחק 17 ק"מ, בזמן של 6:59 שעות. בכך היה לישראלי השני שצלח את האגם. הקדים אותו פאבריס באר-גבל שצלח את האגם בשנת 2018.

אגם ווינדרמיר הוא אגם המים המתוקים הגדול ביותר באנגליה שנמצא באזור האגמים הצפוני. המים הקרים שבו הם חלק מקשיי הצליחה עבור "שחייני מים חמים" מישראל. ביום שבו שחה ירון טמפרטורת המים הייתה 15.5 מעלות בלבד.

אגם ז'נבה, שוויץ 

פאבריס באר-גבל חצה ב-13 ביולי את אגם ג'נבה לרוחבו, מרחק 13 ק"מ, בזמן של 4:12 שעות. פאבריס השתתף במשחה התחרותי לרוחב האגם, והגיע במקום העשירי מבין 39 משתתפים מכל העולם ששחו ללא חליפות. במשחה זה אין מלווים אישיים לכל שחיין, ולאחר שנפתחו פערים בין השחיינים מצא את עצמו פאבריס לבד באמצע האגם ללא ידיעה ברורה היכן נמצאת נקודת הסיום מעברו השני. למרות שהרוח התגברה ועמה גם הגלים, הוא המשיך לשחות ורק לקראת החוף הגיעה סירה של אנשי הצוות המארגן שהנחו אותו למקום הסיום. פאבריס גם היה רשום לבצע מקטע במשחה 8 הגשרים בנהר ההדסון בניו-יורק, אך למרבה הצער, ביום שקדם לאותו מקטע טבע למוות אחד השחיינים שהשתתף בו והמשחה בוטל.

מרב ברנר לקראת הזינוק למשחה בספרד | צילום: באדיבות מרב ברנר

אליקנטה, ספרד 

מרב ברנר השתתפה ב-12 באוקטובר במשחה אתגרי למרחק 21 ק"מ בספרד, ליד העיר אליקנטה שלחופי הים התיכון. המשחה נקרא Tabarca Ultra OceanMan. מרב שחתה בתנאי ים קשים במיוחד, נאבקה שעות ארוכות בגלים, בזרמים, בעקיצות המדוזות, אך לא ויתרה אפילו כשהסירה המלווה שבקה חיים והמארגנים נאלצו להביא לה סירת גומי חליפית כדי לאפשר לה לסיים. היא גם סבלה מכאבים עזים בכתפה כתוצאה מהמאבק עם הגלים ומעקיצות מדוזות בפנים, אבל בכל זאת היא המשיכה בגבורה וסיימה בזמן של 10:17 שעות. זהו משחה המרתון האתגרי הראשון שלה.

פאבריס באר-גבל בסיום חציית אגם ג'נבה | צילום: באדיבות פאבריס באר-גבל התמונה מאוספו הפרטי של פאבריס ובאישורו

מפרץ אמברקיאן, יוון 

עידו אריאלי ביצע השנה משחה מרתון עצמאי שהגה ויזם בעצמו. עידו התאמן לקראת אתגר שחיה של 40 ק"מ וחיפש מקום מתאים לבצע בו את האתגר. המקום שנמצא מתאים הוא מפרץ אמברקיאן במערב יוון, בקרבת האי לפקדה.

ב-8 ביולי הוא התחיל את המשחה ב-3:45 לפנות בוקר מהעיר פרבזה בצד המערבי של המפרץ, ושחה לכל אורכו עד לעיר אמפילוכיה שבצדו המזרחי. הוא עבר מרחק של 40 ק"מ בזמן של 13:57 שעות. הוא דיווח על תנאי ים לא פשוטים לכל אורך המשחה, רוב הזמן הוא שחה עם זרם נגדי ורוחות מעל 18 קשר. לדברי אנשי המקום שליוו אותו בסירה, זו הצליחה הראשונה מעולם שבוצעה בשחייה לאורכו של המפרץ הזה.

משחה שליחים, חציית תעלת למאנש, אנגליה-צרפת 

שתי קבוצות שליחים ישראליות התייצבו השנה לחופי התעלה בעיר דובר בניסיון לצלוח את התעלה האנגלית. קבוצה אחת של שלושה שחיינים משחייני גורדון בראשות פרופ' איתן פרידמן (הצולח הישראלי הראשון של התעלה) המתינה בסבלנות במשך שבוע אך תנאי הים לא היו מתאימים ליציאה והם נאלצו לותר על הצליחה לאחר שחלון ההזדמנות שלהם הסתיים ושבו לארץ מבלי שכלל נכנסו לים.

עידו אריאלי במהלך המשחה שלו ביוון | צילום: באדיבות עידו אריאלי

הקבוצה השנייה היא קבוצה מעורבת גברים/נשים של שישה שחיינים מקבוצת ה"ספסל". חברי הקבוצה הם: סיגל קצף, תמי האן, טלי גזית רפופורט, חנן אולנר, יהורם שרעבי וצחי אשרוב. מזג האוויר עמד הפעם לצדם והם צלחו את התעלה בהצלחה ב-4 באוגוסט בזמן של 14:46 שעות.

לאחר שנתיים רצופות שבהם התווספו ארבעה שחייני סולו ישראלים לרשימת צולחי התעלה, השנה לא הצלחנו בכך. היה ניסיון של שחיין אחד אשר לצערנו לא צלח. חברי "מועדון צולחי הלמאנש הישראלים" (איתן פרידמן, אבישג טורק, יוסי אטינגר, ירון דוידי וגיא כהן) ייאלצו לחכות בסבלנות ומקווים שהוא עוד יגדל בשנים הקרובות בעוד צולחים נוספים.

פרויקט נוסף ומיוחד הראוי לציון, (למרות שלא עומד בתנאים של משחה מרתון) הוא משחה "חופי-ישראל" של אילנית יורמן. ב-19 לינואר השנה, יצאה אילנית מהים בחוף בצת שלמרגלות ראש-הנקרה. בכך היא סיימה פרויקט ארוך של שחיית מקטעים לאורך חופי הארץ מדרום לצפון. אילנית, היא קטועת רגל והיא השלימה במהלך תקופה של חמישה חודשים ויום אחד, 38 מקטעי שחייה במרחק מצטבר של כ-180 ק"מ. היא אמנם לא הראשונה שביצעה את האתגר הזה, אבל בוודאי הראשונה שעשתה זאת בצורה הזו לאור היותה כאמור קטועת רגל. הישג מרשים ויוצא דופן לכל הדעות.

חשוב להדגיש כי בכדי שמשחה מקטעים ייחשב כמשחה מרתון, על כל מקטע להיות למרחק של לפחות 10 ק"מ, על המקטעים להיות רצופים כך שכל מקטע מתחיל בדיוק מסיום המקטע שקדם לו, ויש לבצע את המקטעים בסמיכות זמנים, בנוסף לקיום שאר חוקי התעלה.

ברכות לכל שחייני המים הפתוחים באשר הם, מאחלים לכולם שנת אתגרים נפלאה ומוצלחת ב-2020.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג