מהי אוסטאופתיה וכיצד היא מסייעת בריפוי ספורטאים?

האוסטאופתיה הולכת ותופסת יותר ויותר מקום על מיטת העיסוי הספורטיבי. המעסה האולימפי אלכסיי יוחננוב מסביר שהאוסטאופתיה היא למעשה שיטת טיפול אשר בעזרת לחיצות ומתיחות עדינות משחררת אזורים נוקשים וחסרי תנועה ומעוררת לתהליך של התאוששות - הנה השיטה ועקרונותיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עיסוי
עיסוי

אם הייתם שואלים אותי לפני שנה שאלה בנוסח "האם תכתוב מאמר או סיכום כלשהו אי פעם בחייך?" – הייתי צוחק, כיוון שזה לא היה בכלל במחשבות שלי. היום כאשר אני מעסה ספורטאים אולימפיים, אני מרגיש מחויבות לאנשים ולספורטאים שאני עובד איתם ויותר מכך אני מרגיש שייכות בהצלחותיהם וגם עצב בכישלונותיהם. אספר לכם בקצרה על כל תחום, על השפעותיו וגם על שיטת עבודה שפיתחתי – שילוב בין התחומים. "סלט" אני קורא לזה. אומרים סלט זה בריא – אז תרתי משמע.

עיסוי

טיפול ידני לבעיות שרירים, גידים ומפרקים. אוסטאופתיה | צילום: thinkstock

מהי אוסטאופתיה?
מדובר בטיפול ידני לבעיות שרירים, גידים ומפרקים. גישה זו שייכת לתחום הפרא-רפואי ובמסגרתה המטפל מנסה לאבחן את מקור הכאב ולטפל באיברים מסוימים תוך שימוש בידיו בלבד.

האוסטאופתיה רואה קשר הדוק בין מבנה הגוף לבין האופן שבו יתפקד. מדובר ברפואת מגע בה ידיו של המטפל הן כלי העבודה העיקרי. איבחון הבעיה נעשה באמצעות הסתכלות ומישוש של הרקמות והאיברים הבעייתיים, מישוש שמגלה הבדלים עדינים של נוקשות, גמישות, חום, תנועתיות.

בטיפול ישתמש האוסטאופת בידיו כדי ליצור לחיצות ומתיחות עדינות, הנעות ומניפולציות, שמטרתן לשחרר אזורים נוקשים וחסרי תנועה, להחזיר אותם לתיפקוד תקין ולעורר תהליך של התאוששות. הטיפול האוסטאופתי בטוח ומומלץ לבני כל הגילאים: תינוקות, ילדים, מבוגרים וקשישים.

באוסטאופתיה שלוש טכניקות והן:
1. אוסטאופתיה סטרוקטוראלית (Structural Osteopathy): טיפול במערכת שלד-שרירים: מפרקים, שרירים, גידים, רצועות ורקמת החיבור. הטיפול שמורכב מעיסוי רפואי/ספורטיבי, לחיצות ומשיכות, מוביליזציות ומניפולציות משפר את התנועתיות של עמוד השדרה ושל הגפיים ומחזיר את ההתאמה המבנית של השרירים והשלד, על מנת שנוזלי הדם והלימפה יזרמו כראוי. שיטה זו מאוד קרובה לעיסוי והיא אף מטפלת בכל הגוף.

2. אוסטאופתיה ויסראלית (Visceral Osteopathy): טיפול באיברים הפנימיים לשם שיפור תיפקודם. האיבחון והטיפול מתבצעים באמצעות מישוש ועיסוי עדין של האיברים בחלל הבטן וחלל החזה, וכמו כן משפיע על מערכת העצבים האוטונומית.

3. אוסטאופתיה בשיטת קראניו-סאקראל (Cranio-Sacral Osteopathy): טיפול בעצמות הגולגולת. באמצעות טיפול עדין ומדויק במיוחד ניתן לשפר את התנועתיות של עצמות הגולגולת ולהסדיר את הקצב של התנודתיות הזעירה שלהן. תהליך זה גורם לשחרור מתחים בקרום החיצוני של המוח ולשיפור בזרימת הנוזל המוחי-שידרתי (Cerebrospinal Fluid) אל עצם העצה (Sacrum). לשינוי הזה השלכות מרחיקות לכת על תיפקוד מערכת העצבים האוטונומית וזרימת הנוזלים בגוף. טיפול דרך עצבים קרניאליים עוזר לספורטאים בזמן לחץ תחרותי ומוריד אותו.

עיסוי
עיסויי לספורטאים נעשה לפני, תוך כדי ואחרי פעילות גופנית. הפעילות המאומצת בה עוסקים הספורטאים מדי יום, גורמת פעמים רבות לכיווצים בשרירים המורידים את רמת הביצועים וגורמים לכאבים.עיסוי ספורטאים בא להפחית את נפח השריר התפוסים ולשחרר את הכיווץ ובכך למנוע פציעות חמורות יותר ואף למנוע פציעות חוזרות. עיסויי ספורטאים תורם גם בניקויי מחזור הדם על ידי הגברת קצב הזרימה המנקז את הפסולת בגוף מהרקמות לדם ולמערכת ההפרשה. עיסוי ספורטאים ממריץ את נוזל הלימפה ובכך מסייע בהחלמה של דלקות ולחץ עצבי. עיסוי ספורטאים מזרז את תהליך ההחלמה ומאפשר לספורטאי לחזור לאימוניו במהרה. העיסוי מעמיק את השאיפה של מערכת הנשימה, מקל במתחים נפשיים ומביא שלווה ורגיעה וכתוצאה מכך מחזק את המערכת החיסונית.

הכאב בשריר יכול לחזור בכל פעם שיש זרימת דם לשרירים, מה שקורה בעת אימון.עיסוי ספורטאים מחדש את זרימת הדם ולכן יכול להיווצר מצב של החמרה בכאב כ-24 שעות עד 48 שעות לאחר העיסוי, שבסיומם ישנה הקלה משמעותית בכאב. מאחר והגוף לא מורגל להזרים דם למקום הכואב, מערכת העצבים התחושתית חשה בזרימה ומגבירה את הכאב אך מסתגלת לכך בזמן שצוין. עיסוי לספורטאים למעשה מרפא את המקום ומאפשר לגוף להזדרז בפעולת הריפוי.

במהלך התחרות אני חייב להיזהר כדי שלא יווצר מצב של כאב יום למחרת.
כפי שידוע – בשייט , התחרות נמשכת במשך שבוע ימים ולפעמים אף יותר להבדיל מענפי ספורט אחרים כמו ג'ודו,האבקות,טקוונדו וכיוצ"ב.

לסיכום, כפי שציינתי – אני עובד בשילוב (עיסוי ואוסטאופתיה סטרוקטוראלית-Structural Osteopathy) לפי הקשרים אוסטאופתיים אני יודע לזהות את מקור הבעיה ולטפל בה.


אלכסיי יוחננוב | אוסטאופת ומעסה ספורטאים אולימפיים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג