עובדים מהבית והצוואר כואב? יש פתרון

המעבר לעבודה מהבית בתקופת הקורונה אילץ רבים מאיתנו להסתגל לסביבת עבודה פחות מותאמת ויש לכך השלכות. אז כמה מאיתנו סובלים מכאבי צוואר ומה בדיוק עושים עם זה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אשה סובלת מכאבי צוואר

אחת המלים הראשונות שעולות לי לראש כאשר אני חושב על החודשים והשבועות האחרונים מאז וירוס הקורונה ביצע עלייה לישראל היא הסתגלות. אנחנו נאלצים להתרגל להרבה שינויים שיישארו בחיינו גם אחרי שהפרמטר הבריאותי יהיה תחת שליטה יותר מלאה. מעבר לשימוש במסיכות, בכפפות ובאלכוג'ל – אחד השינויים העיקריים הוא המעבר לעבודה בבית. רבים מאתנו החליפו את המשרד לסביבת עבודה ביתית, אשר ברוב המקרים פחות מותאמת ונוחה.

אחד הכאבים הותר שכיחים | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
כאבי שרירים מאוחרים ופציעות ספורט בתקופת הקורונה 
מדוע אתם חייבים להשקיע בחיזוק שרירי כף הרגל? 
מה הסיבה לפציעות ריצה שנובעות מאזור האגן? 

אחד האיברים שעלולים לסבול משינויים ברמת הארגונומיה והתמקמות הגוף בסביבה הביתית החדשה והפחות מותאמת לצורכי העבודה הרציפה הוא הצוואר שלנו. אז אם מציק לכם אזור הצוואר, אם קמתם באחד הימים האחרונים עם צוואר "תפוס" או אפילו אם התחלתם לסבול מכאבי ראש – כתבה זו בשבילכם.

תופעת כאבי צוואר הנם שכיחה ומשפיעה על מעל 50% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינתנו, והיא גם אחת הסיבות השכיחות לפנייה לבדיקה וטיפול רפואי. התופעה נהייתה שכיחה יותר בתקופה הנוכחית עקב כניסה של רבים מאתנו למנחים לא רגילים עקב המעבר לעבודה בסביבה ביתית. פתרונות מוכרים כמו כדורים נוגדי כאב, זריקות ואף ניתוחים, המוצעים לכאבי צוואר במקרים רבים, לא מותאמים למקורות הבעיה ומצליחים רק להקל על התסמינים ולטווח קצר בלבד.

למה זה קורה?

ראשינו שוקל 3-4 קילוגרמים שאותם צריך הצוואר להחזיק בעזרת השרירים. כאב עלול להיווצר כאשר אנו שוהים במנח שונה ולא מוכר (יקרא גם מנח מוזר) לאורך זמן – דבר המקשה על השרירים להתמודד עם משקל הראש. דוגמאות לכך יכולות להיות שינה במנח שונה, הרמת משא כבד ביד אחת וכמובן שימוש במחשב בסביבה לא רגילה ובמנחי ישיבה שונים שמובילים למנחים מוזרים היכולים להגביר כאב צוואר ולייצר כאב שכזה.

סיבות נוספות לכאבי צוואר יכולות להיות על רקע תאונת דרכים שיצרה תאונה מסוג צליפת שוט (בה הראש "נזרק" קדימה וחוזר לאחור), דלקות כמו דלקת פרקים, גידול ועוד.

הדמיות

כאשר יש כאב צוואר, בדרך כלל הפעולה הראשונה עליה חושבים היא לבצע הדמיה כשלהי (צילום רנטגן, CT, MRI וכדומה) כדי לשפוך אור על מיהו המבנה או הרקמה שאחראית ליצירת הכאב והמגבלה. החשיבה הזו ברוב המקרים לא רלוונטית. מרבית כאבי הצוואר נפתרים בטווח זמן של 2-3 שבועות בצורה ספונטנית ולא מצריכים אף הדמיה. באותה נשימה יש גם לקחת בחשבון את הקרינה שנוצרת בהדמיות כמו CT או רנטגן, דבר שצריך לגרום לנו לחשוב בשנית על נחיצות הצילום. יש לבצע צילום בשביל לאשש או לשלול "דגל אדום" כמו גידול, זיהום, שבר וכדומה ולא בשביל "להבין למה כואב".

עוד עובדה שחשוב לזכור: עם העלייה בגיל אנחנו משתנים ועוברים תהליכים ניווניים במגוון מקומות בגופינו. כמו שהגיוני שעור גופינו יהיה קצת יותר מקומט עם העלייה בגיל ואולי שיער ראשינו יאפיר וידלל – באותה מידה עלולים להתרחש תהליכים ניווניים פנימיים ובהם גם בלטי דיסק כולל באזור הצווארי שבדרך יופיעו ללא כל תסמינים שליליים של הקרנה וכאב. אצל 80% מהאנשים מעל גיל 60 ימצאו בלטי דיסק בדיסקים הבינחולייתיים בעוד השדרה, לרבות באזור הצוואר, ורובם ללא כל כאב ומגבלה תפקודית.

באם כאב הצוואר מתגבר ולא מגיב טוב לטיפול שמרני (פיזיותרפיה) ותרגילים לחיזוק לאחר 6 שבועות, או לחלופין אם ישנה היסטוריה של גידול סרטני, תופעות מקבילות לכאב הצווארי של חום, איבוד משקל, תופעה של רדימות ונמלול בגפיים העליונות, מצב של כאב לאחר תאונת דרכים או חבלה ברורה אחרת או סממני דלקת – בהחלט יש לפנות לגורם רפואי, לרבות מיון כדי לבדוק ולאבחן את המצב.

ישיבה במשרד

חייבים לקום כמה שיותר | צילום: pixabay

דרכי טיפול ומניעת כאב

דרכי הטיפול מגוונות ויכולות לכלול כלי טיפול המכוונים יותר לטיפול סימפטומטי של הפחתת הכאב, לרוב ללא התייחסות למקור או מקורות הכאב. בין טיפולים אלו ניתן לציין:

1. תרופות ללא מרשם רופא שמטרתן להפחית כאב ולהוריד אלמנט דלקתי ברמה מנורית (אקמול, דקסמול, אדוויל וכו').
2. תרופות אנטי דלקתיות שלא על בסיס סטרואידי (NSAIDs – Non Steroidal Anti Inflammation Drugs) שניתנות רק עם מרשם רופא ומטרתן להפחית את האלמנט הדלקתי (אטופן, ארקוקסיה, איבופרון וכו'). יש לציין שלתרופות אלה תופעות לוואי מגוונות, ומומלץ לקחת אותן רק במקרה שהכאב והמגבלה באמת רציניים.
3. חימום: במצבים אקוטיים של כאבי תופת יש היגיון לקרר כדי לאלחש את המקום. ברוב המקרים חימום יהיה רלוונטי כדי לשפר את זרימת הדם ולהוריד רמת כאב מקומית. בכל מקרה נעטוף את גוף החימום בעזרתו נחמם (בקבוק חם, כרית ג'ל מחוממת וכו') במגבת כדי למנוע כוויית חום.
4. פיזיותרפיה: בכל כאב על רקע שרירי-מפרקי הכתובת לקבל טיפול כמו גם דרכי מניעה והתמודדות עצמית היא פיזיותרפיה. הפיזיותרפיסט ינקוט בכלי טיפול, דוגמת שחרור רקמה רכה, דיקור יבש (שיכול להיות מאוד יעיל במקרים של כאבי צוואר על רקע שרירים), חבישות, טכניקות מפרקיות שונות, מיטת מתיחה לצוואר (אם כי נמצא חלש מבחינת יעילות מחקרית), ובעיקר הדרכה להבנת כאב, תרגול מותאם אישית, מתיחות וכדומה.
5. מניפולציות לצוואר: אנא הימנעו מביצוע מניפולציות לאזור הצוואר – זהו טיפול שנמצא כלא יעיל וצריך להתבצע (אם בכלל) רק לאחר בדיקה של תקינות ההולכה של כלי הדם המקומיים. עדיף להשתמש בכלי טיפול אחרים שיעילים באותה מידה אם לא יותר, ולא מהווים סכנה, שכן ידוע בספרות המקצועית על מספר מקרים בהם המניפולציה הצווארית הובילה לנזק.
6. ניתוח: בדרך כלל לא עוזר, בייחוד אם מדובר בכאב מקומי ללא הקרנת כאב לכיוון אחת הזרועות. המחקר מראה על יעילות זהה לפיזיותרפיה לבד לעומת פיזיותרפיה בנוסף לניתוח ולכן יש להימנע מניתוח עם התסמינים והתמונה הקלינית לא מצביעה בברור על הצורך בו.
7. זריקות: זריקה מקומית של סטרואידים (זריקת קורטיקוסטרואידים) ברוב המקרים לא מובילה לשיפור במצב המקומי, בוודאי אם מדובר על כאב כרוני שהבעיה היא עקב מספר גורמים ולא רק בנקודה מסוימת בצוואר. זריקה שכזו המבוצעת מספר פעמים עלולה להוביל לחולשה של שרירי הצוואר.
8. ארגונומיה: החשיבות הרבה ביותר היא שינוי מנח, כדי למנוע קיבעון. להרבה מהאנשים ממליצים על קימה כל מספר דקות ושינויים קלים בסביבת העבודה שיכולים להוות פתרון יעיל. לעתים ממליצים על הגבהת מסך המחשב לגובה העיניים, הדום מתחת לכפות הרגליים כדי שכפות הרגליים יגעו ברצפה, הימנעות מיישור מלא של המרפקים מלא ועוד – יכולים להיות כלים וטיפים יעילים. ניתן להתייעץ עם הפיזיותרפיסט לקבלת הבנה מעמיקה יותר על יצירת סביבה ביתית ארגונומית מותאמת אישית.

אשה לוקחת נשימה עמוקה

נשימה בהחלט יכולה לעזור | צילום: pixabay

9. נשימה: הפסקה וביצוע תרגילי נשימה יכולים מאוד להקל על הכאב, בייחוד בכאבים ממושכים וכרוניים שם בהרבה מהמקרים יש אלמנט של סטרס שיכול להיות מטופל באופן זה. נסו לקחת נשימה עמוקה 4 שניות ולהוציא החוצה בנשיפה 4 שניות (ניתן להתחיל ב-2 שניות ואף להעלות ליותר מ-4 שניות לפי יכולת ונוחות). חיזרו על כך מספר פעמים. בנוסף לכך רצוי לבצע כל טכניקה המשלבת נגיעה בנשימה: מדיטציה, צ'י-קונג וכדומה.
10. תרגילים ופעילות גופנית: הדבר היעיל ביותר והחשוב ביותר. יצירת מערכת מייצבת דינמית שתיצור איזון טוב יותר של השרירים סביב הצוואר בפרט וכל החלק העליון של גופינו בכלל, נמצאו כפתרון היעיל ביותר למניעת כאבי צוואר ולהתמודדות אתם כשיווצרו. אין עדיפות לתרגיל מסוים כל עוד הוא כולל חיזוק של שרירי הכתפיים, הצוואר, הגב וכל האזור העליון של גופינו.

לסיכום, כל עוד סביבת העבודה הביתית היא חלק מחיינו המשתנים בתקופה זו, הקפידו על שינוי וגיוון של מנח הגוף כדי למנוע קיבעון, השתדלו לא להימצא ממושכות במנחים מוזרים ולא רגילים, הקפידו על קימה כל מספר דקות ובעיקר נסו לשמור על מסגרת של תרגילים ומתיחות כדי שהצוואר שלכם יישאר רענן וללא כאבים.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג