עדיין סגור: מדוע טרם נפתח מתקן הוולודרום בתל אביב?

הוא היה אמור להיפתח כבר לפני שנה, אך זה עדיין לא קרה. מה מעכב את אחד ממתקני הספורט היפים והמיוחדים שנבנו בישראל והאם יש צפי לפתיחתו בעתיד הקרוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

במאי שנה שעברה נבדק מתקן הוולודרום בהדר יוסף על ידי אנשי מקצוע מטעם ארגון האופניים הבינלאומי ה-UCI, על מנת לבדוק את השטח והמתקנים שבמתחם ולאשר כי הוא עומד בדרישות ומתאים לרכיבה. כל זאת היה כחלק מההכנות לפתיחת המתקן שתוכנן בהמשך השנה. באותו חודש מאי שנה שעברה, קרה מאורע היסטורי בקנה מידה ישראלי לאחר שמרוץ הג'ירו ד'איטליה הוזנק בירושלים וגם ביקר בסיום הקטע השני שלו בתל אביב, כאשר המתקן המפואר שנמצא בשכנות לאצטדיון האתלטיקה הדר יוסף כיכב על מסכי הצופים הנלהבים.

הרוכב הגרמני רוברט פורסטמן שהוא אלוף עולם בספרינט קבוצתי | צילום: באדיבות גלעד עדין תקשורת

עד כאן ההקדמה נשמעת כמו חלום שעמד להתגשם ואפילו דחייה קטנה לא תעיב על ההתלהבות שאפפה אז את מי שעקב אחרי הנושא. תאריך הפתיחה שננעץ לבסוף היה אוקטובר 2018. הגיע אוקטובר ומסלולי המתקן לא נחנכו ושערי הוולודרום לא נפתחו לקהל הרחב. למעשה עד היום המבנה נותר יתום וזאת שנה שלמה לאחר תאריך היעד. אך גם עתה אין מועד השקה מדויק, אלא רק הערכה ודחייה נוספת ותקווה כי יפתח במהלך נובמבר או דצמבר. על מנת להבין כיצד פרויקט בקנה מידה כזה גדול נדחה למעלה משנה, יצאנו לבדוק מה או מי שם "מקלות בגלגלים".

מדוע הוולודרום טרם נפתח?

נתחיל מההתחלה ונציין כי כסף רב הושקע בפרויקט שהיה בסטטוס של תכנית מגירה במשך כשני עשורים ויצא לדרך לבסוף הודות לסילבן אדמס, ישראלי-קנדי שעלה לישראל והשקיע סכומים רבים בקידום ענף האופניים בשל אהבתו לתחום והיותו רוכב חובב בעצמו. עלות המתקן מוערך בכ-70 מיליון שקל כאשר ההערכות מדוברות על כך שאדמס השקיע כ-35 מילון שקל. רבים מעולם הרכיבה מכירים אותו כשותף בבעלות הקבוצה המקצוענית "סייקלינג אקדמי", האיש שהביא את הג'ירו ד'איטליה שנחשב לטור השני בגודלו בעולם לארץ והשלים את הסכומים הדרושים עבור הקמת הפרויקט הגרנדיוזי. מי שלא שייך לעולם האופניים יכול לזהות אותו כדמות שהביאה לישראל את הזמרת מדונה לאירוויזיון שהתקיים השנה בישראל.

האם יספיקו לארח את אליפות העולם בנוער בשנת 2021? | צילום: באדיבות גלעד עדין תקשורת

הוולודרום אמור להיות מרכז האופניים הישראלי ומה שיהיה הצעד הבא בבניית הענף ורוכבי העתיד של ישראל, זירת אופניים לתחרויות ואימונים מקצועיים כנהוג במדינות המובילות את התחום בעולם. מכיוון שאין בארץ מאמנים ורוכבי ולודרום, באיגוד האופניים איתרו את סטיב מקיואן מסקוטלנד כמועמד מתאים לתפקיד מאמן הנבחרת, שהיה מאמן נבחרת הולנד בולודרום בעברו. הוא נראה כבחירה ראויה לתפקיד עם ניסיון ומדליות לא מעטות בתחום. מקיואן הוחתם לארבע שנים של עבודה ויהיה זה שיבצע את ההכשרות לכל הצוות המקצועי, המאמנים והרוכבים אשר עתידים להשתמש במתקן. נקבע גם יעד וכבר אושר סופית, לארח את אליפות העולם בנוער בשנת 2021, יש תכנית לארח אליפות עולם למאסטרס ואפילו התקבלו מספר פניות מנבחרות זרות להתארח על מנת להתאמן במתקן.

על מנת להתעמק ולהבין את הנושא נפגשנו עם ירנין פלד, מנהל הולודרום מטעם מרכז הספורט של תל אביב, על מנת להבין מדוע הוולודרום לא נפתח עדיין, מתי ייפתח ואיך יתנהל המקום לאחר הפתיחה. לטענתו של פלד, המתקן הוקם על שטח אימונים שבו השתמשו ספורטאים של איגוד האתלטיקה, אשר מתחרים באצטדיון הדר יוסף הסמוך. כחלק מהתנאים וההסדר שאליו הגיעו עם הקמת המתקן, כל הצדדים המעורבים התחייבו לספק במתחם החדש משטחי אימון זהים ואף משודרגים לאתלטיקה (מסלול ריצה היקפי, קפיצה למרחק, קפיצה לגובה, תאורת לילה ועוד). מתחם האימונים הזה הוא תנאי בסיס לקיום תחרויות בינלאומיות באצטדיון הוותיק הסמוך ומכיוון שהולודרום הוקם על ידי מרכז הספורט של תל אביב והוועד האולימפי באופן שווה, ניתנה לנושא חשיבות יתרה כך שגם בתוך מתקן הוולודרום עצמו ייבנה מסלול ריצה.

מדוע טרם נפתח הוולדרום? | צילום: באדיבות גלעד עדין תקשורת

למה כל זה חשוב? מכיוון שבפועל הולודרום הוקם והיה מוכן לשימוש לפני חודשים רבים, אך מתקני האתלטיקה עדיין לא מוכנים (למשל מסלול הריצה ההיקפי שבהתחלה ניסו לשמר ללא הצלחה) ולכן הוא נחשב כאתר בנייה כיוון שבמתחם מבוצעות עבודות אשר לא מאפשרות להשיג אישור ממשרד התמ"ת ואישור בטיחות חשוב ממכבי אש. כמו כן אין עדיין את טופס ארבע מעיריית תל אביב. נשקלו רעיונות יצירתיים מסוימים כמו גידור החלקים שבהם מבוצעות העבודות על מנת להפריד אותם מהוולודרום עצמו, אך דבר זה יחסום את יציאות החירום של הוולודרום מה שגם ימנע כמובן את אישור המתקן.

מה עושים בוולודרום?

ובכן, מדובר במסלול רכיבה סגור ומעגלי (אליפטי) באורך 250 מטרים (עומד בתקנים הבינלאומיים) על משטח פרקט מיוחד עם זוויות כך שהמסלול הפנימי ביותר הוא הקצר והשטוח ביותר וככל שמתרחקים ממנו למעלה לכיוון היציעים השיפוע עולה בצורה חדה. הרוכבים משתמשים בשיפוע הזה לבצע מהלכים ועקיפות בזמן המרוץ, אך נדרשת מיומנות ומהירות מסוימת על מנת לבצע זאת.

בוולודרום רוכבים עם אופניים ייעודים ללא הילוכים הקרואים בסלנג "פיקסי" כלומר Fixed-gear. האופניים נראים כמו אופני כביש, אך אין להם מעצורים ויש להם הילוך אחד בלבד והרוכב חייב לפדל כל הזמן. יש מגוון תחרויות ענק שמתקיימות בעולם במספר מסגרות, אולימפיות ואחרות, כאלה שמתבצעות נגד השעון או בזינוק המוני, בספרינט קצר של הקפות בודדות או מספר הקפות רב, אך המשותף לכולם הוא היכולת לצפות בתחרות באצטדיון ויש להם סגנון יותר אינטנסיבי ומלהיב.

אם אני רוצה לרכוב בוולודרום ואין לי ציוד או ניסיון אני יכול?
"התשובה המשמחת היא כן. כל רוכב שירצה לעלות על המסלול יצטרך לבצע הכשרה על ידי מאמן מוסמך של המתקן, כפי שנהוג בחו"ל, ההכשרה היא בעצם תכנית של ארבעה מפגשים, אשר בהם יילמדו יסודות הרכיבה על מסלול באולם סגור. השיעורים האלה יזכו את הרוכב בתעודה בינלאומית שהוא בטוח לרכיבה על המסלול, כך שיוכל לנצל זאת לשיעורים ואימונים מתקדמים יותר או אפילו לשימוש בוולודרום בחו"ל.

"תהיה גם השכרה במקום של 60 אופני מסלול (Track Bike) של חברת מרידה שהיבואן רוזן-מינץ זכה במכרז, במגוון מידות גדול עם אפשרות לשימוש עם נעלי ספורט ופדלים רגילים עם רצועות הידוק או פדלים מקצועיים ונעלי רכיבה אישיות (עם קליטים), כל רוכב חייב בקסדה וגם כזאת יהיה ניתן לשכור".

הדמיית המתקן של משרד האדריכלים שתכנן אותו | צילום: באדיבות גלעד עדין תקשורת

חשוב לציין, כי לא ניתן לרכוב על המסלול עם אופני כביש רגילים, אלא רק עם אופני מסלול ייעודיים, יש מספר חברות בשוק שכבר מציעות דגמים מתאימים למכירה, כך שמי שירצה להצטייד באופניים אישיים איכותיים יוכל למצוא זאת די בקלות.

הניסיון של מקיואן מלמד שלא צריך רקע של רכיבה על אופניים על מנת להצטיין ברכיבת ולודרום וכמו כן, הוא מביא איתו גישה מאוד מתקדמת לאיתור כישרונות צעירים בעזרת אופני וואטים (WattBike) וכבר נרכשו מספר יחידות כאלה על מנת לבצע את המבדקים.

מטרת הוולודרום בהמשך היא להוות זירת תחרויות ואימונים לנבחרות, קבוצות מקצועיות וגם חובבנים. המסלול יכול לספוג כמאה מתאמנים בו זמנית ויש מתחם חימום (על רולרים) בו הרוכבים יוכלו להתכונן בצד עד שיגיע זמנם לעלות למסלול. תהיה אפשרות לעשות מנוי חודשי או שנתי וכך להשתמש במתקן מספר פעמים בשבוע לפי השיעורים והתחרויות שיתקיימו בו. יש כבר תכניות של איגוד האופניים לקיים ליגה קבועה במספר סוגים של תחרויות ונעשתה כהכנה כבר הכשרה של צוות שיפוט ומדידת זמנים.

במתחם יהיה מספר שירותים עבור המתאמנים כמו לוקרים להשארת ציוד אישי, שירותים ומקלחות וכלובים מיוחדים לשמירת אופניים אישיים. בקומת הכניסה מתוכננת חנות אופניים של רשת רוזן-מינץ, בית קפה, חנות אוהדים ומזכרות של קבוצת סייקלינג אקדמי ועמדת קבלה. במבנה עצמו יהיו משרדי איגוד האופניים, חדרי ישיבות להשכרה ומשרדי הנהלה. כל הצדדים המעורבים מקווים ומצפים כבר לפתיחה כי גם אחריה ייקח זמן להכשרת הצוותים המקצועיים, המאמנים והמתאמנים. זה ענף חדש כך שצפויים עוד חבלי לידה אבל בסוף תהליך שכזה אפשר להניח שיהיה פה צעד גדול עבור ענף האופניים ואולי הספורט הישראלי בכלל.

צ פ ו | הבניה של המתקן מההתחלה ועד הסוף | צילום: באדיבות גלעד עדין תקשורת




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג