ספורט, פוליטיקה וההמנון הישראלי באבו דאבי

לאט לאט ובהדרגה אפשרה המדינה המוסלמית לארח ספורטאים ישראלים בתחרויות, אך היו בדרך לא מעט מהמורות עד שניתן היה להשמיע את ההמנון הישראלי על הפודיום ולהופיע עם דגל ישראל באופן גלוי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מה הייתם עושים אם היה לכם תקציב בלתי מוגבל לפיתוח הספורט במדינה שלכם? כך בדיוק התחיל סיפור הפנטזיה של דובאי לפני כעשור, כאשר החליטה להיות הבירה העולמית של הספורט. זה עדיין לא קרה, אבל היא בהחלט בדרך לשים את כל התחרויות החשובות בעולם אצלה בבית. דובאי היא אחת האמירויות בלב איחוד האמירויות אשר קיבלו את עצמאותן מהבריטים בשנת 1971 ומאז החלו להפריח את השממה בדרכם שלהם. אותה הפרחת שממה קשורה בדרך כלל למלונות הפאר ולחיי היוקרה של האזרחים בכל אחת מהאמירויות שופעות מאגרי הנפט, אך על מנת לכבוש את לב אזרחי העולם, נקטו שם בדבר שמחבר את רוב אזרחי העולם – הספורט. אז איך עושים זאת? יוצרים תכנית עם הפנים קדימה ומכריזים שתוך שני עשורים, איחוד האמירויות ובעיקר דובאי ואבו דאבי יארחו אצלם חלק גדול מהתחרויות העולמיות.

מלון הפאר "ארמון אמיראטס" באבו דאבי | צילום: Chris Down

עוד כתבות בשוונג
איך מטפלים בדלקת אצל רצים?
המדריך המלא לשימוש בגליל וכדור עיסוי
המדריך המלא למתיחות לפני ואחרי ריצה

בנוסף, בונים אצטדיוני ענק המאכלסים 60 אלף צופים, מגרשי טניס שיתאימו לארח אליפויות אליהם יגיעו הטניסאים הטובים בעולם, מגרשי רוגבי עליהם יתקיים גביע העולם ברוגבי שביעיות, מגרשי הוקי, היכלי ענק לקיום תחרויות ג'ודו, אצטדיון קריקט שיהווה חלק מהמורשת הבריטית ועוד ועוד. התפיסה הרחבה יותר מתבססת על כך שהתיירות הבינלאומית שתגיע למדינה תגרום לקשר תרבותי וכלכלי בינם ובין שאר המדינות.

איחוד האמירויות וספורטאים ישראלים

הקשר בין ישראל לאיחוד האמירויות בדגש על דובאי ואבו דאבי בנוי על קשרים עסקיים, אך לאורך השנים גם על אירוח ספורטאים בודדים וקבוצות ישראליות. לאט לאט ובהדרגה אפשרה המדינה המוסלמית לארח ישראלים בתחרויות, אך היו בדרך לא מעט מהמורות עד שניתן היה להשמיע את ההמנון הישראלי על הפודיום ולהופיע עם דגל ישראל באופן גלוי. צריך לזכור שעד תחילת 2018 נאסר על ישראל להופיע עם דגל המדינה בתחרויות רשמיות של המדינה או להשמיע את "התקווה". השינוי חל בהמשכה של אותה שנה כאשר בטורניר הג'ודו הבינלאומי בדובאי, בו התארחה גם מירי רגב שכיהנה אז כשרת הספורט ניתן האישור להציג את סמלי הלאום של מדינת ישראל.

טור האמירויות באופני כביש: בשנת 2014 היתה הסנונית הראשונה והטור של דובאי יצא לדרך עם הרוכבים הטובים בעולם. המדבר טרם חש את טעמם של גלגלי האופניים ושלדות הקרבון והטור החדש זינק עם מרוץ קצר של 10 ק"מ נגד השעון כשבהמשך היו ימים של מאות קילומטרים במצטבר שהיו מישוריים לגמרי.

עומר גולדשטיין בטור האמירויות באבו דאבי | צילום: באדיבות Israel Start-Up Nation

כל זה הכין את הקבוצה הישראלית "ישראל סייקלינג אקדמי" (היום "ישראל סטארט אפ ניישן") לרגע הגדול שלה השנה, כאשר זינקה למרוץ האופניים הגדול ביותר במזרח התיכון, "הטור של האמירויות" (מיזוג של טור דובאי וטור אבו דאבי). במשך שבוע ימים הם חצו את כל שבעת האמירויות מדובאי ועד אבו דאבי לעיני קהל מקומי ושידורים ישירים בישראל וברחבי העולם. בהרכב הקבוצה היה הרוכב הישראלי עומר גולדשטיין שהצהיר לפני התחרות שעבורו זהו רגע שהוא מתקשה לעכל אותו, "התחרות באמירויות שבמפרץ במדי הקבוצה זה רגע גדול ומלהיב שלא מזמן נחשב לחלום לא מציאותי ואתמקד בו רק בדבר אחד: לעזור לקבוצה להשיג ניצחון".

סדרת הטריאתלון העולמי: אבו דאבי הצליחה להשתלב בתוך רצף התחרויות של "סדרת הטריאתלון העולמי" (WTS) בה מתקיימות 8 תחרויות. במארס 2019 התחרה הטריאתלט הישראלי שחר שגיב בתחרות באבו דאבי לצידם של אלוף העולם מריו מולה מספרד, סגנו הצרפתי וינסנט לואי וג'ייק בירת'וויסל האוסטרלי. התחרות באבו דאבי שבאיחוד האמירויות שהתקיימה היתה למרחק ספרינט שם סיים שגיב במקום ה-34 מבין 46 המתחרים שסיימו את התחרות.

שחר שגיב באימון לקראת התחרות באבו דאבי | צילום: באדיבות שחר שגיב

טורניר הג'ודו הבינלאומי: בשנת 2018 היתה זו כאמור איחוד האמירויות אשר נתנה אישור להציג את סמלי הלאום של מדינת ישראל בטורניר הג'ודו הבינלאומי בדובאי, בו התארחה גם מירי רגב שכיהנה אז כשרת הספורט. לא היה זה מעשה של מה בכך, שכן זו היתה הפעם הראשונה שאחת ממדינות המפרץ אישרה הצהרה שכזו כלפי מדינת ישראל. שנה לאחר מכן נבחרת הגברים הישראלית בג’ודו התחרתה בגרנד סלאם באבו דאבי, אך חזרה משם ללא מדליות ואף לא הצליחה לעלות לשלב רבע הגמר. הזמן עשה את שלו ובשנת 2019 הושמע ההמנון הישראלי לראשונה באבו דאבי, באליפות העולם בג'יו ג'יטסו, בה אלון לבייב ניצח וזכה במדליית זהב ובתואר אלוף העולם.

אליפות דובאי בטניס: העיר מארחת מדי שנה את אליפות דובאי בטניס שהיא חלק מסבבי ה-ATP וה-WTA. כמו כן העיר אירחה את גביע העולם ברוגבי שביעיות ב-2009. יחד עם זאת, זכורה הפרשיה של הטניסאית שחר פאר אשר שלטונות דובאי לא אישרו את כניסתה למדינה בשנת 2009. הדבר עורר זעם ולטענת השלטונות היה הדבר כרוך באווירה השוררת באיחוד האמירויות לנוכח מבצע "עופרת יצוקה". הסנקציות כנגד ההחלטה הזו החלו להגיע ומארגני הטורניר נקנסו ב-300 אלף דולר שחלקם הועברו לשחר פאר וה"וול סטריט ג'ורנל" שהיה אמור לתת חסות לתחרות ביטל את ההסכם עימם. במקביל ערוץ הטניס האמריקאי הודיע כי לא יסקר את הטורניר ואנדי רודיק, הטניסאי האמריקאי שזכה שנה קודם לכן בתחרות, הודיע כי לא יתחרה באליפות לאות הזדהות עם שחר פאר. הסנקציות עשו את שלהם ושנה לאחר מכן, ניתנה לטניסאית הישראלית אשרת הכניסה לטורניר וכך נסגר המעגל.

אולימפיאדת ה"ספיישל אולימפיקס": אירוע ספורטיבי נוסף בו השתתפו ישראלים והתקיים באיחוד האמירויות היה תחרות ה"ספיישל אולימפיקס", אולימפיאדה המיועדת לספורטאים עם מוגבלויות קוגניטיביות שנערכה באבו-דאבי ובדובאי. המדינה אירחה 192 משלחות וכ-7,000 ספורטאים מכל העולם, אשר התחרו במספר רב של ענפי ספורט. למרות שהתחרות התקיימה בחודש מארס בשנה שעברה, המשלחת הישראלית יצאה ללא סממנים ישראליים וללא דגלים או כיתוב בעברית ותחת אבטחה והוראות ביטחון מחמירות. המשלחת מנתה 25 ספורטאים שהתחרו בארבעה ענפי ספורט שונים – כדורסל, באולינג, ג’ודו ושחייה, והיא היתה הגדולה ביותר אי פעם שיצאה מישראל לתחרות במדינות ערב.

גרנד פרי אבו דאבי: באיחוד האמירויות הבינו שעל מנת למצוא חן בעיני המערב, עליה להציג חזות מערבית ועל כן קסם להם להביא את הפורמולה 1 למדבר. התחרות הראשונה התקיימה באבו דאבי כבר ב-2007 והיה זה אירוע הפורמולה הגדול שהתקיים מחוץ לסבב התחרויות. במהלך האירוע הוכרז כי אבו דאבי תצטרף לסבב התחרויות כבר משנת 2009.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג